خرید دستگاه خودپرداز ۱۴۰۳ / مراحل، شرایط و مدارک

خرید دستگاه خودپرداز ۱۴۰۳ / مراحل، شرایط و مدارک
تاریخ انتشار: - مطالعه: 10 دقیقه
فهرست محتوا

دستگاه خودپرداز یا همان ATM یکی از جذاب‌ترین اتفاقات دنیای تکنولوژی در دهه‌های اخیر محسوب می‌شود. در واقع این دستگاه شروع مسیر جدیدی از بانکداری در ایران بود که مشتریان بانک را برای انجام کارهای ساده‌ای مثل برداشت پول یا واریز به حساب دیگران، از عذاب ماندن در صف و پشت باجه‌های بانکی راحت می‌کرد. حتماً می‌دانید که امکان خرید دستگاه خودپرداز برای بعضی از افراد واجدشرایط وجود دارد.

در واقع راه‌اندازی دستگاه خودپرداز شخصی در بسیاری از نقاط شهر و روستا می‌تواند به یک کسب‌وکار درآمدزا و قانونی تبدیل شود. برای آن‌که از چگونگی خرید دستگاه ATM بیشتر بدانید، این مطلب از مجله لندو را از دست ندهید.

پیش‌نیاز خرید دستگاه خودپرداز شخصی

خریدار دستگاه خودپرداز باید یک سری شرایط داشته باشد تا بانک از واگذاری دستگاه به این فرد خاطرجمع شود. در واقع خرید  ATM به آسانی دریافت کارتخوان نیست و پیش‌نیازهای بیشتری برای آن وجود دارد. در ادامه به چند مورد از پیش‌نیازهای خرید دستگاه خودپرداز شخصی اشاره خواهیم کرد.

  • عدم سو پیشینه یکی از اولین شروط خرید دستگاه خودپرداز است. در صورت تقاضای خرید، بانک موظف است که در مورد سابقه فرد استعلام کند تا از حسن شهرت او مطمئن شود.
  • در فرآیند خرید دستگاه ATM متقاضی باید یک سری تعهدات بانکی را بپذیرد. این تعهدات شامل نکاتی در مورد چگونگی نصب و راه‌اندازی و همچنین ارائه مدارک مورد نیاز است. در واقع بررسی و تأیید شرایط و مدارک متقاضی یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای خرید دستگاه محسوب می‌شود.
  • محل نصب دستگاه که خریدار درنظر گرفته است باید پیش از خرید توسط کارشناسان بررسی شود. متقاضی بدون داشتن تأییدیه محل نصب نمی‌توتند برای خرید دستگاه اقدام کند.
  • خریدار موظف است که برای ضمانت سوئیچ بانکی یک چک به بانک ارائه دهد. این چک ضمانت از عدم سواستفاده خریدار نسبت به سوئیچ بانکی جلوگیری می‌کند.

خرید دستگاه خودپرداز شخصی

نکته: سوئیچ بانکی چیست؟
سوئیچ بانکی در واقع مجموعه‌ای از سخت‌افزار، نرم‌افزار و پایگاه داده به‌منظور تبادل اطلاعات است. در واقع سوئیچ بانکی وظیفه جابه‌جایی پیام‌های الکترونیک و اطلاعات هر تراکنش را بین دستگاه‌های خودپرداز برعهده دارد.
حتما بخوانید:  سرمایه گذاری چیست و انواع روش های سرمایه گذاری کدام اند؟

محل نصب دستگاه خودپرداز باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

همان‌طور که گفتیم، متقاضی پیش از خرید دستگاه خودپرداز شخصی باید به یک سری نکات دقت کند و شرایط را مهیا سازد. یکی از مهم‌ترین نکات، ویژگی‌های محل نصب این دستگاه است که سهل‌انگاری در دقت به این نکته ممکن است در امنیت و کارکرد ATM اختلال ایجاد کند. در ادامه به ویژگی‌های مناسب‌ترین موقعیت مکانی دستگاه اشاره خواهیم کرد.

تأمین برق ایمن بدون آسیب به دستگاه

اولین ویژگی که باید در مورد محل نصب دستگاه به آن دقت کنید، اطمینان از تأمین درست برق است. وجود برق تک‌‌فاز با اتصال ارت امن از شروط اصلی در زمان راه‌اندازی ATM محسوب می‌شود. همچنین باید برای زمان قطعی یا نوسانات برق، آماده باشید.

یعنی برای جلوگیری از آسیب به دستگاه و تأمین انرژی کافی برای عملکرد درست خودپرداز، تجهیزات لازم را داشته باشید. بنابراین اگر متقاضی خرید دستگاه خودپرداز شخصی هستید، باید به سراغ شرکت‌هایی بروید که تجهیزات مطمئن و باکیفیت ارائه می‌دهند تا بتوانند خیال شما را از بابت تأمین همیشگی برق مناسب برای کارکرد درست دستگاه راحت کنند.

البته تجهیزات باکیفیت در دستگاه خودپرداز معمولاً قیمت بالایی دارند. به‌عنوان کمک هزینه خرید می‌توانید تا سقف 20 میلیون تومان به صورت خرید اقساطی از لندو وام بگیرید. این سامانه مالی با چند شرکت معتبر فروش خودپرداز همکاری می‌کند. بنابراین می‌توانید با انتخاب یکی از این مجموعه‌ها، بخشی از هزینه را با کمک اعتبار لندو پرداخت کنید.

نکته: همان‌طور که گفتیم، برای خرید دستگاه خودپرداز شخصی و تجهیزات آن می‌توانید از لندو وام بگیرید. وام لندو با کمک بانک آینده داده می‌شود و کاملاً آنلاین است. در واقع همه مراحل این وام از ثبت درخواست تا دریافت، نیازی به مراجعه حضوری ندارد. حتی برای خرید سفته یا امضای قرارداد هم متقاضی نباید حضوری فیزیکی داشته باشد. خرید سفته آنلاین و ثبت امضای الکترونیکی از مزیت‌های وام لندو است. بنابراین پیش از درخواست وام در مورد جزئیات چگونگی ثبت درخواست آنلاین و دیگر مراحل آن اطلاعات کسب کنید.

خرید دستگاه خودپرداز شخصی

ساخت فضایی مناسب برای استقرار دستگاه

یکی از نکات قابل تأمل در زمان راه‌اندازی دستگاه خودپرداز، ایجاد نمای مناسب در محل نصب آن است. پیش از هرچیز به یک سایه‌بان مناسب احتیاج دارید. جهت سایه‌بان باید به گونه‌ای باشد که از تابش نور آفتاب به صفحه نمایش دستگاه و دوربین امنیتی جلوگیری کند. علاوه بر سایه‌بان، یک سطل آشغال کوچک هم باید به سیستم اضافه شود. همچنین بعضی از موقعیت‌های مکانی به نصب پلکان نیاز دارند.

البته تا حد ممکن بهتر است به سراغ مکان‌هایی بروید که نقطه نصب دستگاه، ارتفاع چشمگیری از سطح زمین پیدا نکند تا دسترسی آن برای کاربر راحت‌تر باشد. درضمن اگر محل استقرار دستگاه چندان قابل رویت نیست، با نصب یک تابلوی مخصوص با لوگوی بانک تأمین‌کننده می‌توانید عابران را از وجود این دستگاه آگاه کنید.

اینترنت پرسرعت و نصب دوربین امنیتی

اگر به دنبال خرید دستگاه خودپرداز هستید، یادتان باشد که به اینترنت پرسرعت نیاز دارید. بنابراین لازم است که قبل از استقرار دستگاه، کارشناس شرکت فروشنده از سرعت اینترنت مطمئن شود. علاوه بر اینترنت، اطمینان از نصب دوربین امنیتی در نقطه مناسب هم اهمیت ویژه‌ای دارد. این دوربین باید بتواند تصویری کاملاً واضح ضبط کند و هرگز دچار اختلال نشود.

حتما بخوانید:  مدیریت ریسک در سرمایه‌ گذاری و تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید

برای خرید دستگاه خودپرداز به چه مدارکی نیاز است؟

اشخاص حقیقی و حقوقی در زمان درخواست ATM به یک سری مدارک نیاز دارند که در ادامه به هرکدام اشاره خواهیم کرد.

اشخاص حقیقی

  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی
  • کپی برابر اصل جواز کسب یا پروانه بهره‌برداری براساس محل استقرار
  • کپی برابر اصل سند مالکیت یا اجاره‌نامه قانونی
  • افتتاح حساب در بانک مورد نظر
  • چک ضمانت
  • داشتن تأییدیه پستی

اشخاص حقوقی

  • کپی برابر اصل اظهارنامه ثبت شرکت، آگهی تأسیس و کد اقتصادی
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره
  • کپی گواهی ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و اظهارنامه مالیاتی
  • سند مالکیت یا اجاره‌نامه موقعیت مکانی پیشنهادشده برای نصب
قیمت خرید دستگاه خودپرداز
بررسی قیمت یکی از عوامل تأثیرگذار در زمان خرید دستگاه خودپرداز شخصی است. کیفیت دستگاه، برند کالا، امکانات گوناگون، نو یا کارکرده بودن و… در میزان قیمت کالا تأثیر دارد. با توجه به نکات مؤثر گفته‌شده، قیمت خودپردازهای نو یا دست دوم معمولاً بین 30 تا 65 میلیون تومان است. بدون شک خودپردازهای دست دوم قیمت معقول‌تری دارند، اما خریدار باید پیش از خرید دستگاه‎ کارکرده حتماً اعتبار فروشنده را بررسی کند.

خرید دستگاه خودپرداز شخصی

با خرید دستگاه خودپرداز شخصی درآمدزایی کنید

در هر تراکنش انجام‌شده با دستگاه، مبلغی به‌عنوان کارمزد از حساب کاربر کم می‌شود. بخشی از این کارمزد متعلق به بانک است و مابقی به حساب خریدار واریز می‌شود. بنابراین یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد بالا می‌تواند خرید خودپرداز باشد. اگر به روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری علامندید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع روش‌های آن هستید، می‌توانید مجله لندو را دنبال کنید. در این مجله مطالب مختلفی در مورد انواع روش‌های سرمایه‌گذاری، بورس، وام، بیمه و… وجود دارد. لندو یک سامانه مالی است که امکان خرید اقساطی با سفته برای متقاضیان فراهم می‌کند.

سوالات متداول

  1. ویژگی‎‌های محل نصب دستگاه خودپرداز چیست؟

توجه به تأمین برق مناسب و داشتن اینترنت پرسرعت از ویژگی‌هایی است که باید در مورد موقعیت مکانی معرفی‌شده بررسی شود. همچنین طراحی مناسب جایگاه و نصب دوربین امنیتی از دیگر نکاتی است که متقاضی باید به آن توجه کند.

  1. طراحی جایگاه نصب چگونه باید باشد؟

در زمان ساخت جایگاه باید از سایه‌بان، سطل آشغال، تابلوی لوگوی بانک و… استفاده کرد.

  1. برای خرید دستگاه خودپرداز به چه مدارکی نیاز است؟

کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی، جواز کسب، چک ضمانت و… از مدارک مورد نیاز برای خرید دستگاه است.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
3