بهترین روش استعلام چک صیادی کدام است؟

بهترین روش استعلام چک صیادی کدام است؟
تاریخ انتشار: - مطالعه: 12 دقیقه
فهرست محتوا

چک یکی از اوراق ارزشمند مالی محسوب می‌شود که قوانین خاص خودش را دارد. در زمان صدور و دریافت چک باید به یک سری نکات مهم دقت کنید تا دچار دردسر نشوید. یکی از نکات مهم، اطمینان از اعتبار چک است. در گذشته برای خرید و فروش‌های کلان یا ضمانت انواع وام بانکی از چک‌های قدیمی استفاده می‌شد که اعتبارسنجی آن بسیار مشکل بود. اما امروزه با جایگزین شدن چک صیادی، به راحتی می‌توان با کمک سامانه بانک مرکزی وضعیت چک را بررسی کرد. استعلام چک صیادی یکی از بهترین روش‌ها برای اطلاع از اعتبار چک صادرشده است. این فرآیند با مجوز بانک مرکزی انجام می‌شود و متقاضی را از وضعیت ضریب اعتبار چک مطلع می‌کند. با کمک استعلام چک صیادی دیگر مشکلات رایج چک‌های قدیمی وجود ندارد. در واقع اشخاص بدحساب به راحتی نمی‌توانند مثل گذشته چک صادر کنند. بنابراین دریافت‌کننده با بررسی سوابق حساب و چک‌های برگشتی افراد، از نقد شدن چک مطمئن می‌شود. برای آشنایی با چگونگی استعلام چک صیادی این مطلب از مجله لندو را از دست ندهید.

استعلام چک صیادی چگونه است؟

 در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید. استعلام چک صیادی روش‌های مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

استعلام چک صیادی با شناسه صیاد 16 رقمی

یکی از اصلی‌ترین روش‌های استعلام چک صیادی، بررسی سابقه پرداختی فرد صادرکننده با کمک کد 16 رقمی بالای برگه چک است. برای این‌کار باید وارد بخش استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی در سایت بانک مرکزی شوید و این شناسه 16 رقمی را در کادر مربوطه وارد کنید. بعد از کلیک روی دکمه استعلام می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد اعتبار صادرکننده چک و میزان چک‌های برگشتی او به‌دست آورید. بنابراین اگر چک را به‌منظور خرید و فروش یا ضمانت انواع خرید قسطی دریافت کرده‌اید، حتماً با روش‌های استعلام از اعتبار آن مطمئن شوید.

سفته به‌جای چک ضمانت!
یکی از کاربردهای اصلی صدور چک، ضمانت بازپرداخت پول در زمان خرید اقساطی یا دریافت وام است. در واقع ممکن است به‌منظور دریافت اعتبار از سامانه‌های معتبر مالی یا خرید کالای اقساطی از فروشگاه، به ارائه چک به‌عنوان ضمانت نیازی نباشد و سفته برای ضمانت کافی باشد. مثلاً وام فوری لندو بدون چک و ضامن به متقاضیان داده می‌شود. مراحل ثبت‌نام و اعتبارسنجی این وام به صورت کاملاً آنلاین است. بنابراین حتی یک‌بار هم به مراجعه متقاضی نیازی نیست. از آن‌جایی که این وام با همکاری بانک آینده در اختیار شما قرار می‌گیرد، برای دریافت آن باید یک حساب در بانک آینده داشته باشید. اگر ندارید می‌توانید به صورت آنلاین یک حساب باز کنید. بعد از تایید، مبلغ مورد نظر به صورت اعتبار خرید آنلاین در حساب کاربری شما در سامانه لندو ثبت می‌شود. یادتان باشد که برای ضمانت وام لندو حتماً یک سفته الکترونیکی از پلتفرم بانک تهیه کنید. پیش از تهیه این برگه بهتر است که از تمامی قوانین مربوط به سفته آگاه باشید. مطلب سفته چیست در مجله لندو به شما در تکمیل اطلاعات‌تان کمک خواهد کرد.

استعلام چک صیادی

حتما بخوانید:  استعلام شماره شبا با کمک شماره حساب و شماره کارت 1403

استعلام چک صیادی با کد ملی گیرنده و دیگر اقلام اطلاعاتی چک

برای استعلام وضعیت چک صیادی با روش دیگر هم باید وارد سایت بانک مرکزی شوید و از منوی بالای صفحه روی سربرگ نظام‌های پرداخت و زیرساخت کلیک کنید. بعد از انتخاب بخش استعلام چک، می‌توانید وارد لینک استعلام چک صیادی براساس اقلام اطلاعاتی شوید. در صفحه بازشده باید علاوه بر شناسه صیادی، تاریخ سررسید چک، حقیقی یا حقوقی بودن دریافت‌کننده و همچنین کد ملی گیرنده چک را در بخش مربوطه بنویسید. بعد از کلیک دکمه استعلام، به اطلاعات چک دسترسی خواهید داشت.

استعلام چک از طریق سامانه پیامکی

 اگر شناسه صیادی 16 رقمی مندرج در چک را به شماره 701701 پیامک کنید، سامانه پیامکی بانک مرکزی شما را از وضعیت اعتباری شخص صادرکننده مطلع خواهد کرد. فراموش نکنید که ترتیب اعداد ارسال شده باید از چپ به راست به صورت (شناسه 16 رقمی *1*1) باشد. حداکثر 15 دقیقه بعد از ارسال پیام، نتیجه استعلام به کاربر فرستاده خواهد شد. اگر اختلالی وجود داشته باشد، پیام «عدم امکان اخذ استعلام» به کاربر ارسال می‌شود تا دوباره امتحان کند.

نتیجه استعلام چک صیادی در پیامک با نمادهای رنگی اطلاع‌رسانی می‌شود. در واقع هر رنگ نماد یک وضعیت در فرآیند اعتبارسنجی چک است. بنابراین اگر به قصد خرید و فروش یا به‌عنوان ضمانت در زمان خرید قسطی لپ تاپ و دیگر کالاهای گران‌قیمت از مشتری چک صیادی دریافت کرده‌اید، می‌توانید باتوجه به شاخص‌های رنگی در پیامک‌های دریافتی از معتبر بودن آن مطمئن شوید. در جدول زیر ماهیت هرکدام از این شاخص‌های رنگی را می‌توانید ببینید.

شاخص رنگی وضعیت

نتیجه استعلام باتوجه به شاخص رنگی ارسال‌شده

سفید

صادرکننده سابقه چک برگشتی ندارد. همچنین وضعیت سفید می‌تواند بیانگر رفع سواثر چک برگشتی در سابقه افراد باشد.

زرد

یک فقره چک برگشتی یا ضمانت برگشتی حداکثر 5 میلیون تومانی در سابقه صادرکننده وجود دارد.

نارنجی

صادرکننده در سابقه خود 2 تا 4 چک برگشتی دارد. همچنین ممکن است حداکثر مبلغ 20 میلیون تومان تعهد برگشتی داشته باشد.

قهوه‌ای

وجود 5 تا 10 فقره چک برگشتی یا داشتن حداکثر مبلغ 50 میلیون تومان تعهد برگشتی، مفهوم رنگ قهوه‌ای در نتیجه استعلام است.
قرمز

در وضعیت قرمز تعداد چک‌های برگشتی فرد بیشتر از 10 عدد است یا مبلغ ضمانت برگشتی او به بیش از 50 میلیون تومان می‌رسد.

استعلام چک صیادی با کد ملی

حتما بخوانید:  بانکداری الکترونیکی چیست؟ بررسی مزایا و معایب بانکداری الکترونیک

استعلام چک برگشتی یا سرقتی از طریق سامانه ساد 24

اگر به دنبال روشی برای استعلام چک برگشتی هستید یا می‎‌خواهید از سرقتی، مفقودی یا جعلی بودن آن مطمئن شوید، استفاده از سامانه 24 ساعته ساد بهترین روش است. این اپلیکیشن در هر ساعت از شبانه‌روز اطلاعات چک مورد نظر را در اختیارتان قرار می‌دهد تا از جعل و کلاهبرداری در حوزه صدور چک جلوگیری کند. برای استفاده از این سامانه به شماره شبا درج شده در گوشه پایین سمت راست چک نیاز دارید. این شماره را در کادر مربوطه وارد کنید. در مرحله بعد به شماره سریال چک که در بالای برگه و در سمت چپ دیده می‌شود نیاز خواهید داشت. سریال چک باید بدون ممیز در کادر مورد نظر وارد شود. در مرحله آخر با کلیک روی گزینه استعلام، وضعیت چک برایتان به نمایش درخواهد آمد.

آیا استعلام چک صیادی با کد ملی امکان‌پذیر است؟

همان‌طور که گفتیم، برای استعلام چک صیادی باید از سایت بانک مرکزی یا سامانه پیامکی این سازمان استفاده کنید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که علاوه بر این روش‌ها می‌توانند به سراغ راه‌های استعلام چک صیادی با کد ملی بروند. اما لازم است بدانید که برای اطلاع از وضعیت چک به کد ملی صادرکننده آن نیازی ندارید. بلکه باید شناسه صیادی چک را داشته باشید. با کمک سامانه آنلاین بانک مرکزی و همین‌طور سامانه پیامکی، بدون نیاز به کد ملی و تنها با داشتن شناسه صیادی، استعلام چک فرآیند بسیار آسانی خواهد بود. این فرآیند مثل بسیاری از خدمات جدید بانکداری الکترونیک، از جمله خرید سفته آنلاین، ثبت امضای الکترونیکی، انتقال وجه و… به صورت غیرحضوری و باصرف کمترین زمان انجام می‌شود.

آیا استعلام چک‌های قدیمی امکان‌پذیر است؟

با روی کار آمدن امکانات استعلام چک صیادی، بعضی از افراد برای اطمینان از چک‌های دریافتی خود به دنبال بررسی وضعیت آن هستند تا بتوانند در مورد معتبر بودن آن مطمئن شوید. فراموش نکنید که سامانه‌های استعلام مخصوص چک‌های صیادی است. بنابراین فقط چک‌های جدید با شناسه صیادی امکان بررسی دارند. در نتیجه در حال حاضر استعلام چک‌‌های قدیمی امکان‌پذیر نیست.

استعلام چک صیادی

حتما بخوانید:  سامانه مرآت چیست؟ معرفی سامانه اعتبارسنجی مرآت

از قوانین چک بیشتر بدانید

چک یکی از پرکاربردترین و در عین حال پرچالش‌ترین اوراق ارزشمند بانکی است. بسیاری از خرید و فروش‌های کلان با کمک این برگه انجام می‌شود. همچنین بسیاری از افراد برای خرید اقساطی گوشی و دیگر کالاهای پرمصرف و گران‌قیمت به سراغ این برگه می‌روند. علاوه بر این، یکی از شروط دریافت بسیاری از وام‌‌های بانکی، ارائه یک برگه چک به‌عنوان ضمانت است. بنابراین لازم است که در مورد این برگه مبادلاتی ارزشمند بیشتر بدانید و از قوانین آن آگاه باشید. هرچه بیشتر در مورد آن بدانید، کمتر دچار دردسر خواهید شد. مجله لندو یکی از منابع کامل برای آگاهی از قوانین چک محسوب می‌شود.

در این مجله علاوه بر قوانین چک و سفته می‌توانید مطالبی در مورد انواع وام‌های بانکی، دنیای بورس، دانستنی‌های سهام عدالت، بیمه، خدمات بانکی و… را مطالعه کنید. لندو یک سامانه معتبر وام‌دهی است که علاوه بر نشر آگاهی در مورد دانستنی‌های مرتبط با بازارهای مالی، امکان خرید قسطی کنسول بازی، لپ‌‌تاپ، انواع گوشی موبایل، لوازم خانگی، طلا، بلیت هواپیما و… را برای متقاضیان فراهم کرده است. با دریافت اعتبار آنلاین از این سامانه می‌توانید سفارشتان را در یکی از سایت‌های طرف قرارداد با لندو ثبت کنید و هزینه کالا یا خدمات مورد نظرتان را به صورت اقساطی به لندو بازگردانید. در ضمن برای دریافت وام کاملاً آنلاین لندو به چک نیازی ندارید، بلکه ارائه سفته برای ضمانت کفایت می‌کند.

سوالات متداول

1ـ روش استعلام چک صیادی چگونه است؟

باکمک شناسه 16 رقمی مندرج در چک می‌توانید از طریق سایت بانک مرکزی یا سامانه پیامکی این سازمان، برای استعلام چک صیادی اقدام کنید.

2ـ نتیجه استعلام در سامانه پیامکی به چه صورت است؟

نتیجه با شاخص‌های رنگی مشخص می‌شود. هر رنگ بیانگر یک وضعیت است. سفید بهترین نتیجه این اعتبارسنجی و قرمز بدترین آن است.

3. آیا استعلام چک صیادی با کد ملی امکان‌پذیر است؟

خیر، برای استعلام چک صیادی به کد ملی صادرکننده نیازی نیست. شناسه 16 رقمی چک کفایت می‌کند.

 

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0