حواله پایا چیست؟ چطور انجام می‌شود و چه تفاوتی با حواله ساتنا دارد؟

حواله پایا چیست؟ چطور انجام می‌شود و چه تفاوتی با حواله ساتنا دارد؟
تاریخ انتشار: - مطالعه: 12 دقیقه
فهرست محتوا

سیستم بانک‌داری الکترونیک به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین خدمات شهروندی، بسیاری از فرآیندهای زمان‌بر را به چند مرحله ساده تبدیل کرده است. حواله پایا را باید یکی از این خدمات پرمصرف دانست که در واقع نوعی جابه‌جایی انبوه بانک به بانک محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با جزئیات این فرآیند تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

فرآیند حواله پایا به چه صورت انجام می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، حواله پایا یکی از روش‎های انتقال وجه در شبکه بانکی است و دستورهای متعدد ارسال پول را پشتیبانی می‌کند. در واقع در این فرآیند یک بانک به‌عنوان مبدأ درنظر گرفته می‌شود، اما در عین حال می‌توان یک یا چند بانک دیگر را به‌عنوان مقصد مشخص کرد. بنابراین برای برداشت و واریز مستقیم متعدد، استفاده از سامانه پایا بسیار مناسب خواهد بود. در ادامه از نحوه واریز و برداشت با سیستم پایا صحبت خواهیم کرد.

واریز مستقیم پایا چگونه است؟

با کمک حواله پایا می‌توان برای تعداد بالایی از افراد پول واریز کرد. در واقع در این فرآیند با ثبت شماره شبا، بانک در زمانی مشخص، وجه مورد نظر را به حساب افراد یا شرکت‌ها واریز می‌کند. بانک‌های حساب‌های مبدأ و مقصد در زمان جابه‌جایی پول می‌توانند یکسان یا متفاوت باشند. بنابراین با کمک پایا می‌توان وجه را علاوه بر چرخش میان حساب‌های یک بانک، در سیستم بین بانکی هم جابه‌جا کرد. به‌عنوان مثال در زمان پرداخت حقوق ماهانه، کارفرما باید شماره شبا همه کارمندان را در بانک ثبت کند تا در تاریخ مورد نظر حقوق همه افراد پرداخت شود. همچنین تسویه اقساط ماهانه، پرداخت سود سهام و اوراق بهادار یا واریز سود دیگر انواع سرمایه گذاری هم با سیستم پایا بسیار آسان خواهد بود. در واقع برای واریز وجه‌های متعدد به جای آن‌که چندین بار به بانک مراجعه کنید، می‌توانید با کمک پایا و ثبت شماره شبا همه پرداختی‌ها را به یک‌باره انجام دهید. ناگفته نماند که به واریز مستقیم در اصطلاح مخفف شده «وم» گفته می‌شود.

حواله پایا

حتما بخوانید:  سود وام بانکی چطور محاسبه می‌شود؟ آموزش نحوه محاسبه سود بانکی به زبان ساده

برداشت مستقیم پایا چگونه است؟

امکان برداشت مستقیم که در اصطلاح به آن «بم» می‌گویند هم، با کمک سامانه پایا وجود دارد. با تأیید مشتری بانک می‌تواند مبلغ‌های متفاوت و مشخص از حساب افراد یا سازمان‌ها برداشت کند و این مبالغ را به حساب مشتری واریز کند. بانک مبدأ در فرآیند انتقال وجه می‌تواند با بانک مشتری یکی باشد یا نباشد. برداشت وجه در حواله پایا با توافق پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده انجام می‌شود. این توافق‌نامه باید به صورت مکتوب ثبت شده باشد. در واقع باید هر دو طرف، یعنی بستانکار و بدهکار این قرارداد را در یکی از شعبه‌های بانک امضا کنند. از کاربردهای برداشت پول با کمک این حواله می‌توان به پرداخت قبوض خدمات شهری، تسویه شهریه‌های مدارس و دانشگاه، حق بیمه، مالیات، اقساط تسهیلات و… اشاره کرد.

سقف وجه قابل انتقال و میزان کارمزد در سیستم پایا

سقف مبلغ قابل انتقال در سامانه پایا از 15 میلیون تومان به 100 میلیون تومان افزایش یافته است. فرقی نمی‌کند که بانک مبدأ با مقصد یکی باشد یا نباشد؛ در هر صورت سقف این مبلغ 100 میلیون تومان است. این سیستم هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین فعال است. در واقع همان‌طور که می‌توانید به جای خرید حضوری سفته از مزیت امکان خرید سفته الکترونیکی بانک‌ها استفاده کنید، در زمان استفاده از خدمات پایا هم می‌توانید به‌جای مراجعه به شعبه از سامانه الکترونیکی پایا استفاده کنید. لازم به‌ذکر است که در هر دو حالت سقف جابه‌جایی تغییری نخواهد کرد.

 استفاده از سامانه الکترونیک در زمان‌هایی که باید تعداد قابل توجهی وجه را جابه‌جا کنید و در عین حال میزان مبلغ هرکدام کم است، بسیار کاربرد دارد. چون علاوه بر راحتی انتقال، در مجموع کارمزد پایینی از حساب کسر خواهد شد. مثل بیشتر خدمات دیگر بانکی، انتقال وجه با حواله پایا هم مشمول کارمزد می‌شود. البته بعد از آذر 99 برای این فرآیند کارمزد تعریف شد و تا قبل از این تاریخ انجام آن کاملاً رایگان بود.

 در حال حاضر یک‌صدم درصد مبلغ انتقال یافته را باید به‌عنوان کارمزد بانک درنظر بگیرید. ناگفته نماند که حداقل کارمزد این فرآیند 200 تومان و سقف آن 2.500 تومان است. بنابراین اگر در زمان انتقال وجه با پایا، مقدار یک‌صدم درصد بیشتر یا کمتر از این بازه باشد، در نهایت مقدار کسرشده تخمین زده می‌شود تا بین این دو عدد قرار گیرد.

از بانک‌داری الکترونیک بیشتر بدانید
سیستم بانک‌داری روزبه‌روز به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌رود. بنابراین برای انجام بسیاری از کارها دیگر به مراجعه حضوری نیازی نیست. در این به‌روزرسانی سفته الکترونیکی را مثال زدیم. همان‌طور که گفتیم، دیگر برای خرید این برگه نیازی به مراجعه حضوری نیست و می‌توانید از پلتفرم‌های بسیاری از بانک‌های معتبر آن را به صورت دیجیتالی تهیه کنید. امضای این برگه‌ها هم مثل فرآیند خرید آن کاملاً آنلاین خواهد بود. در واقع برای ثبت امضای خریدار در زمان سفارش سفته و همین‌طور امضای بسیاری از قراردادهای بانکی می‌توانید از امضای الکترونیکی استفاده کنید. امضای آنلاین یکی دیگر از مزیت‌های بانک‌داری الکترونیک است که در مجله لندو می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد آن به‌دست آورید.

حواله پایا

حتما بخوانید:  کدام بانک‌ها افتتاح حساب آنلاین دارند؟ مراحل افتتاح حساب غیر حضوری چیست؟

فرآیند انتقال وجه با سیستم پایا در چه ساعاتی انجام می‌شود؟

یکی از تفاوت‌های اصلی انتقال وجه از طریق حواله پایا با کارت‌به‌کارت، عدم جابه‌جایی وجه در لحظه است. در واقع اگر سیستم پایا را برای برداشت و واریز انتخاب کنید و در ساعات کاری این انتقال را انجام دهید، نه به صورت آنی بلکه در همان روز پول به حساب می‌نشیند. اما اگر این فرآیند بعد از ساعات کاری یا در روزهای تعطیل انجام شود، پول در اولین ساعت‌های کاری روز بعد به حساب مقصد منتقل می‌شود. در کل چرخه انتقال پایا در طول روز به چهار دسته تقسیم و این فرآیند در حوالی این ساعات شروع می‌شود. چرخه اول حدود 4 صبح، دوم 10:45، سوم 14:45 و چرخه چهارم حوالی 17:45 عصر است.

حواله پایا چه تفاوتی با سیستم ساتنا دارد؟

سیستم‌های پایا و ساتنا هر دو مخصوص انتقال وجه با مبالغ بالا در شبکه بین بانکی هستند. این دو سیستم برای انتقال وجه فضایی امن ایجاد کرده‌اند تا مشتریان به راحتی بتوانند فرآیند جابه‌جایی پول را انجام دهند. باوجود شباهت‌های بسیار در واریز و برداشت، حواله ساتنا و پایا تفاوت‌های کوچکی هم دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

سقف قابل انتقال

اگر با حواله ساتنا قصد جابه‌جایی وجه را دارید، یادتان باشد که طی بخش‌نامه بانک مرکزی، حداقل پول برای انتقال با این سامانه باید 50 میلیون تومان باشد. بنابراین کمتر از این مقدار را نمی‌توانید ساتنا کنید، چون این سامانه به قصد جابه‌جایی‌های کلان تعبیه شده است.

مدت زمان و نحوه جابه‌جایی پول

یکی دیگر از تفاوت‌های حواله پایا با ساتنا، در مدت زمان و نحوه انتقال پول است. در واقع در سیستم ساتنا تمامی واریزها به صورت جداگانه انجام می‌شود. به محض درخواست به بانک مرکزی و همچنین بانک مقصد، بین 2 ثانیه تا 20 دقیقه زمان لازم است تا وجه در حساب مقصد بنشیند. درحالی‌که پول با سامانه پایا در بازه زمانی مشخصی منتقل شود. همچنین واریز و برداشت وجه با پایا دیگر مثل ساتنا تک‌تک نیست و به صورت دسته‌ای است.

دیگر خدمات الکترونیک بانکی
همان‌طور که گفتیم، سامانه پایا یکی از خدمات موفق بانکی برای انتقال وجه است که در بانک‌داری جدید بسیار پرطرفدار شده است. امروزه بانک‌ها برای سرویس‌دهی بهتر به مشتریان خود، خدمات جدیدی ارائه می‌دهند که برای آشنایی با هرکدام می‌توانید در مجله لندو درباره آن‌ها جست‌وجو کنید. سامانه مالی لندو علاوه بر اطلاع‌رسانی در حوزه بازارهای مالی و بانکی، امکان خرید با سفته را برای متقاضیان فراهم کرده است تا خرید اقساطی به فرآیندی آسان و بدون نیاز به چک و ضامن تبدیل شود.

حواله پایا

حتما بخوانید:  خرید دستگاه خودپرداز ۱۴۰۳ / مراحل، شرایط و مدارک

مزیت استفاده از حواله پایا

انتقال وجه با سامانه پایا چند مزیت کلی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • این انتقال با شماره شبا انجام می‌شود. بنابراین امکان اشتباه در انجام فرآیند تقرباً به صفر می‌رسد. اما به هرحال اگر خطا و مشکلی پیش آید، با شماره پیگیری حواله و اطلاعات بانک مبدأ و مقصد و همچنین میزان مبلغ می‌توانید استعلام بگیرید.
  • انتقال پایا یک فرآیند بین بانکی است. بنابراین در زمان جابه‌جایی نیازی به یکی بودن بانک مبدأ و مقصد نیست. در زمان انتقال پول به جمع کلانی از افراد این مزیت بسیار کاربرد دارد. مثلاً برای پرداخت حقوق یا واریز سود سهام این ویژگی بسیار پررنگ می‌شود.
  • همچنین کسانی که از تسهیلات بانک‌های مختلف استفاده کرده‌اند، در زمان پرداخت اقساط می‌توانند به سراغ سامانه پایا بروند. با کمک این سامانه دیگر نیازی به مراجعه حضوری افراد به همان شعبه‌های ارائه‌دهنده تسهیلات نیست. در واقع مشتری می‌تواند از هر حساب در هر بانکی اقساط خود را پایا کند.

انتقال در تمام ساعات شبانه‌روز با سامانه پل

در این مطلب در مورد حواله پایا صحبت کردیم و آن را با ساتنا مقایسه کردیم. اما این دو حواله تنها راه انتقال بین بانکی نیستند. بلکه سامانه پل هم یکی از روش‌های دیگر جابه‌جایی پول محسوب می‌شود که بزرگ‌ترین مزیت آن امکان انتقال در تمام ساعات شبانه‌روز است. در واقع برخلاف پایا که جابه‌جایی وجه تنها در چرخه‌های زمانی تعریف‌شده امکان‌پذیر بود، سامانه پل محدودیتی در زمان انتقال ندارد. در ضمن میزان کارمزد این روش انتقال هم نسبت به حواله پایا کمتر است. برای آن‌که در مورد این سیستم و دیگر خدمات بانکی بیشتر بدانید، می‌توانید به سراغ مجله لندو بروید. در این مجله می‌توانید در مورد انواع تسهیلات، چگونگی دریافت دسته چک، دریافت کارتخوان، شناسایی حساب واریز کننده و دیگر مباحث مرتبط با امور بانکی اطلاعاتی کاربردی کسب کنید. همچنین مجله لندو در مورد بورس، روش‌های سرمایه‌گذاری، بیمه و دیگر مباحث مالی هم دانستنی‌های مفیدی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

سوالات متداول

1ـ حواله پایا چیست؟

پایا یکی از روش‌های انتقال پول در شبکه بانکی است که با کمک آن می‌توان جابه‌جایی‌های متعدد با مبلغ‌های مختلف را انجام داد.

2ـ سقف وجه قابل انتقال در پایا چقدر است؟

با کمک حواله پایا می‌توان تا سقف 100 میلیون تومان در شبکه بانکی پول جابه‌جا کرد.

3ـ میزان کارمزد در فرآیند جابه‌جایی پول با کمک سامانه پایا چقدر تعیین شده است؟

میزان کارمزد فرآیند پایا برابر با یک‌صدم درصد پول منتقل شده است. البته مبلغ کارمزد کسرشده باید حداقل 200 تومان و حداکثر 2.500 تومان باشد.

 

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
2
اسدی ۱۴۰۱/۰۷/۲۶

چقد میتونم هر ماه بول میفرسم

    فائزه میرسلطانی ۱۴۰۱/۰۷/۳۰

    سلام دوست گرامی
    سقف روزانه پایا ۱۰۰ میلیون تومان است، اما سقف ماهانه آن به بانک مورد نظرتان بستگی دارد.

رضا حيدرزاده قمصري ۱۴۰۱/۰۹/۲۱

با درود
بنده به بانک هم مراجعه کرده و برایم تا سقف صد میلیون تومان را هم ثبت کردند. اما موقع عمل که میشود پیام میدهد که برای این سپرده سقفی تعیین نشده است.
لطفا راهنمای ام بفرمائید.
با سپاس

    زهرا پورمقدم ۱۴۰۲/۰۳/۲۶

    با عرض سلام
    دوست عزیز چنین مواردی رو باید مستقیما از طریق شعبه بانک پیگیری کنید و ما نمیتونیم راهنمایی دقیقی داشته باشیم

saeedt ۱۴۰۲/۰۱/۲۶

با درود.متوجه نشدم.یعنی سامنه سانتا و پل ،پول آنی یا نهایتا ۲۰ دقیقه تو حساب گیرنده میشینه

علیمحمد بذرافکن ۱۴۰۲/۰۳/۲۱

سلام من مبلغی رو به حساب دیگرم پایا کردم ۳ ساعت گذشته هنوز واریز نشده ولی از حساب ملتم برداشت شده.

    زهرا پورمقدم ۱۴۰۲/۰۳/۲۵

    سلام وقت بخیر. تاریخ موثر یا در واقع زمان انتقال رو مشخص کرده بودید؟

میثم ۱۴۰۲/۰۶/۱۲

سلام وقت بخیر، از طریق همراه بانک سپه میخوام هر مبلغی رو پایا کنم، مینویسه اجازه انجام تراکنش روی این سپرده با این مبلغ برای شما وجود ندارد

    مبینا شمسی خانی ۱۴۰۲/۰۸/۱۰

    سلام دوست عزیز. از پشتیبانی بانک سپه پاسخ سوال خود را دریافت کنید.