چک صیادی چیست؟ مراحل ثبت چک صیادی + مدارک و شرایط

چک صیادی چیست؟ مراحل ثبت چک صیادی + مدارک و شرایط
تاریخ انتشار: - مطالعه: 15 دقیقه
فهرست محتوا

در عرصه تجارت، مبادلات و معاملات، چک به عنوان یک سند تجاری لازم‌الاجرا بیشترین کاربرد را در چرخه اقتصادی کشور دارد؛ چرا که پاس نشدن چک، مجازات کیفری دارد. یکی از انواع چک‌ها، چک صیادی است که در سامانه صیاد ثبت می‌شود و مستقیما از طریق بانک مرکزی قابلیت پیگیری دارد.

این نوع چک دارای رنگ بنفش و کد یکتای ۱۶ رقمی است؛ به همین دلیل از اعتبار بیشتری برخوردار است. اگر می‌خواهید از نحوه ثبت چک صیادی، چک صیادی الکترونیکی، مزایا و مدارک مورد نیاز برای دریافت این نوع دسته چک مطلع شوید، یا به دنبال پاسخ سوالاتی همچون چک صیادی چیست، چک صیادی اگه برگشت بخوره چی میشه، چک صیادی تا چه ساعتی پاس میشود و همچنین خواباندن چک صیادی به حساب چقدر طول میکشد هستید، با ما همراه باشید. ما شما را گام به گام با مراحل و شرایط این دسته چک آشنا می‌کنیم.   

تفاوت چک صیادی با چک قدیمی

از سال 1400 دیگر ثبت چک در وجه حامل ممنوع شد و همه‌ی چک‌ها باید در سامانه‌ی صیاد ثبت شوند. این اتفاق باعث الزامی شدن استفاده از چک صیادی شده است. چک‌ صیادی با چک قدیمی تفاوت‌هایی دارند که شاید در ابتدا کمی باعث سردرگمی دارندگان چک شود اما این تفاوت‌ها باعث سختی استفاده از این نوع چک نمی‌شود. از جمله تفاوت‌های موجود بین چک صیادی و چک‌های قدیمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از بارزترین تفاوت‌های چک صیادی با چک‌های قدیمی در رنگ آن است. چک صیادی بنفش است. 
  • روی چک صیادی و در قسمت بالا سمت چپ این چک کد 16 رقمی بعنوان شناسه صیادی آن ثبت شده است.
  • کاغذ استفاده شده در چک صیادی متفاوت از کاغذ چک‌های قدیمی است.
  • بر اساس قانون جدید صدور چک، چک صیادی باید در سامانه‌ی صیاد ثبت شود. پیش از این قانون، چک‌های قدیمی الزامی برای ثبت نداشتند.
  • درصورت پاس نشدن چک، فردی که چک در وجه او صادر شده است می‌تواند بصورت مستقیم به واحد اجرایی دادگاه مراجعه کرده و بدون نیاز به طی کردن مراحل تشکیل جلسه دادرسی و در صورت احراز شرایط، برای وصول چک خود اقدام کند.

مزایای چک صیادی

اجباری شدن ثبت چک در سامانه صیاد و استفاده از چک صیادی مزیت‌هایی هم برای صاحبان دسته چک و هم دارندگان چک دارد. در ادامه به برخی از مزایای استفاده از چک صیادی اشاره می‌کنیم:

  • برای دریافت چک صیادی، بانک‌ها بعنوان واسطه حذف می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود از بروز اتفاقاتی همچون زد و بند با مدیر شعبه جلوگیری شود.
  • چک صیادی نسبت به چک‌های قدیمی، از امنیت بالاتری برخوردار است.
  • با چک‌های قدیمی امکان صدور چک سفید امضا وجود داشت که باعث بروز مشکلاتی می‌شد اما این امکان در چک صیادی حذف شده است. 
  • با چک صیادی دیگر نمی‌توان در وجه حامل چک صادر کرد و همین موضوع باعث جلوگیری از خطراتی مانند  دزدیده شدن چک می‌شود.
  • سامانه‌ی صیاد برای صدور چک صیادی سقف مبلغ تعیین کرده است و به همین دلیل دارندگان دسته چک دیگر نمی‌توانند چک‌هایی در مبالغ بیشتر از توان مالی‌شان بنویسند.

چک صیادی استعلام معتبرتری به نسبت چک‌های قدیمی دارد.

فرآیند دریافت چک صیادی

از آن‌جایی که برای تمام امور، اعم از دریافت وام، خرید کالاها به صورت اقساطی، انجام معاملات مالی و… نیاز مبرمی به چک احساس می‌کنیم، لازم است هرچه زودتر برای دریافت دسته چک اقدام کنیم. در این شرایط به خودکفایی می‌رسیم و نیازی نیست به دوست، آشنا و اطرافیان خود رو بیندازیم که برای ما چک بکشند. پس درباره صفر تا صد مراحل دریافت چک‌های صیادی بخوانید تا با آمادگی کامل به شعب بانک مراجعه و این دسته چک معتبر را دریافت کنید.

  • اولین مرحله این است که به یکی از شعب بانک مورد نظرتان به صورت حضوری مراجعه کنید؛
  • باید دو سال از تاریخ افتتاح حساب شما در بانک مورد نظر گذشته باشد؛
  • در تاریخچه حساب شما نباید سابقه بدحسابی یا چک برگشتی باشد؛
  • محل سکونت شما ثابت باشد یا در صورت استیجاری بودن، ۵ سال در یک منزل استیجاری اسکان داشته باشید؛
  • لازم است حداقل ۵ میلیون تومان سپرده در حساب بانکی شما باشد؛
  • لازم است یک فرد خوش‌حساب را با خود به عنوان معرف به بانک ببرید؛
  • اگر از زمان افتتاح حساب شما در بانک، ۲ سال نگذشته باشد، می‌توانید با تایید رییس شعبه درخواست خود را ثبت و دسته‌چک دریافت کنید؛
خوب است بدانید که درخواست شما در سامانه صیاد ثبت می‌شود و اگر شما واجد شرایط باشید چک در سامانه نمایش داده می‌شود و بانک مرکزی آن را صادر می‌کند.

حالا که صحبت از فرآیند و سلسله‌مراتب بانکی جهت دریافت و ثبت چک صیادی شد، ممکن است با خودتان بگویید تکلیف دسته‌چک قدیمی شما که هنوز چند برگ از آن باقی مانده است، چه می‌شود؟ ممکن است نیاز به خرید قسطی داشته باشید و بخواهید از دسته‌چک سنتی خود استفاده کنید؛ نگران نباشید! ما به شما می‌گوییم روش تبدیل دسته چک سنتی به صیادی چیست و چه‌کار باید بکنید!

چگونه چک‌های سنتی را به چک‌های صیادی تبدیل کنیم؟

اگر شما جزو افراد قدیمی در زمینه چک و چک‌بازی باشید، حتما دسته‌چک خود را سال‌ها پیش دریافت کرده‌اید و این احتمال وجود دارد که از دسته‌چک شما هنوز چند برگ باقی مانده باشد. پس در راستای تبصره جدیدی که جهت دریافت دسته‌چک صیادی به همه بانک‌ها و دارندگان چک ابلاغ شده است، شما موظف هستید هر چه سریع‌تر برای تبدیل دسته چک خود اقدام کنید. 

نکته قابل تامل این است که تا زمان اتمام برگه دسته چک قدیمی، نمی‌توانید برای ثبت چک صیادی اقدام کنید. درواقع زمانی که تمام برگه‌های دسته چک شما تمام شود، می‌توانید به بانک مورد نظرتان مراجعه کنید و بعد از آن فرآیند تبدیل دسته‌چک را انجام دهید. 

ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که در شرایط فعلی، از دسته چک‌های قدیمی برای چه کاری می‌توانیم استفاده کنیم؟ باید به شما بگوییم هنوز هم برخی از فروشگاه‌های اقساطی، خدمات اقساطی خود را مشروط بر دریافت چک از مشتری (حتی چک‌های قدیمی) ارائه می‌دهند. البته برای خرید اقساطی گوشی یا سایر کالاها هنوز روش‌های دیگری هم وجود دارد که در آن نیازی به دسته چک نیست. این روش را در ادامه توضیح خواهیم داد.

برگردیم سر موضوع اول؛ اگر می‌خواهید بدانید چه مدارکی جهت ثبت چک صیادی و دریافت آن نیاز است، ادامه مطلب را از دست ندهید؛ ما این موضوع را به صورت کامل برای شما توضیح داده‌ایم. 

ثبت چک صیادی چه مدارکی نیاز دارد؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت چک صیادی

برای آنکه بتوانید با خیال راحت، بی‌معطلی و بدون رفت و برگشت‌های پی‌در‌پی جهت تکمیل مدارک خود، به راحتی درخواست دسته‌چک بدهید، مدارک زیر را با دقت مطالعه کنید. در این صورت شما می‌توانید در اسرع وقت برای اموری مثل  دریافت وام از بانک با دسته‌چک خود اقدام کنید. البته ما به شما یک نوع وام فوری پیشنهاد می‌کنیم که هیچ نیازی به چک ندارد؛ پاراگراف آخر این مطلب نوید خوشی برای شماست.

مدارک لازم جهت دریافت دسته‌چک به شرح زیر است:

  • کپی از تمام صفحات شناسنامه؛
  • یک قطعه عکس؛
  • سند خانه یا کپی اجاره‌نامه؛
  • گواهی اشتغال به کار؛
  • آدرس دقیق محل سکونت، کد پستی، قبض آب، برق، گاز و… 

بعد از ارائه اطلاعات دقیق درباره مدارک مورد نیاز، نوبت به نحوه ثبت چک صیادی می‌رسد؛ برای آنکه در راحت‌ترین شرایط ممکن بتوانید این کار را انجام دهید، ما تمام مراحل را به صورت دقیق و جزئی برای شما توضیح داده‌ایم.

حتما بخوانید:  چطور دسته چک بگیریم؟ مدارک مورد نیاز برای دریافت دسته چک از بانک

نحوه ثبت چک صیادی 

تصور کنید برای خرید کالاهای مورد نیازتان، مثل خرید قسطی لپ تاپ، نیاز به ثبت و صدور چک دارید؛ در این شرایط برای ثبت چک صیادی لازم است وارد سامانه صیاد بانک مورد نظر خود شوید و ادامه مراحل را طبق نمونه زیر، قدم به قدم انجام دهید.

  • وارد سامانه صیاد بانک مورد نظر شوید؛
  • قسمت مدیریت چک را انتخاب کنید؛
  • در قسمت خدمات چک، گزینه ثبت صدور چک را انتخاب کنید؛
  • کد یکتای ۱۶ رقمی بالای چک را در این قسمت وارد کنید و تایید را بزنید؛
  • در این قسمت مبلغ چک و تاریخ سررسید را وارد کنید؛
  • در بخش بعدی لازم است اطلاعات دریافت‌کننده چک را وارد کنید. 
  • در این بخش شرح چک را وارد و تایید کنید؛
  • حالا یک پیش‌نمایش در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ در صورت صحت اطلاعات تایید کنید و صدور چک را بزنید؛

البته لازم به ذکر است که برای خرید اقساطی می‌توانید از ضمانت سفته هم استفاده کنید. خوشبختانه در حال حاضر سفته را هم می‌توانید به صورت الکترونیکی خریداری کنید؛ چون هرچه زمان می‌گذرد و به سمت دنیای دیجیتال پیش می‌رویم، تمام امور تقریبا به صورت الکترونیک قابل انجام است.

 یکی دیگر از مواردی که مصداق تبدیل دنیای سنتی به دنیای مدرن و دیجیتال است، خرید سفته الکترونیکی و انجام امضای الکترونیکی سفته‌ها با اپلیکیشن مخصوص است. در این صورت شما پاهایتان را یک قدم فراتر از دنیای سنتی و قدیم می‌گذارید.

حالا وقت آن است که درباره نکات حائز اهمیت درباره ثبت چک صیادی بیشتر بدانید و بخوانید تا سطح اطلاعات و آگاهی شما در این حوزه به بیشترین حد خود برسد.

نکات مهم درباره ثبت چک صیادی

۳ نکته درباره ثبت چک صیادی

در این مرحله توجه شما را به نکاتی در خصوص این نوع از دسته‌چک جلب می‌کنیم تا درباره زیر و بم آن اطلاعات داشته باشید؛ چرا که چک کشیدن به همان اندازه که برای شما منفعت دارد، می‌تواند در صورت اشتباه و خطا، موجبات متضرر شدن شما را هم فراهم کند؛ پس به نکات زیر توجه کنید.

  • از آن‌جایی که صلاحیت افراد متقاضی دسته‌چک، موقع ثبت چک صیادی توسط بانک مرکزی به صورت آنلاین تایید می‌شود، می‌توان گفت این چک‌ها ایمن‌ترین و معتبرترین نوع دسته‌چک محسوب می‌شوند؛
  • نکته حائز اهمیت این است که امکان لغو چک در سامانه صیاد وجود ندارد و برای اینکار باید حتما به بانک مراجعه کنید تا حضوری کارتان را راه بیندازند؛
  • برای آنکه بتوانید وضعیت چک را در سامانه صیاد استعلام بگیرید، باید وارد سامانه صیاد شوید و با وارد کردن کد یکتای ۱۶ رقمی، از وضعیت چک مطلع شوید؛

حالا که از چم‌وخم ثبت چک صیادی و نکات آن مطلع شدید، ممکن با خودتان بگویید دسته چک و ریسک حاصل از آن را نمی‌پذیرم و ترجیح دهید به دنبال راه آسان‌تری برای انجام امور مالی و اقتصادی باشید؛ در این‌جا صحبت از سفته به میان می‌آید! بهتر است با یک کلیک وارد صفحه سفته چیست شوید و درباره آن مفصل بخوانید. 

اگر بیشترین استفاده شما از دسته‌چک، خرید اقساطی و رفع نیازهای روزمره‌تان است، ما بهترین راهکار را برای شما در بخش پایانی مطلب توضیح داده‌ایم تا بدانید به راحتی آب خوردن و بدون نیاز به چک می‌توانید کالاهای مورد نیازتان را خریداری کنید.

نظر شما درباره داشتن دسته‌چک چیست؟ شما از چک برای انجام چه اموری استفاده می‌کنید؟ ترجیح می‌دهید از چک استفاده کنید یا سفته؟ ممنون می‌شویم نظر خود را در کامنت‌های این مطلب با سایرین به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید:  با چک خرید نکنید! معایب خرید با چک و مشکلات رایج آن

دریافت وام خرید کالا، بدون نیاز به چک و ضامن

بانک آینده با همکاری لندو که یکی از معتبرترین پلتفرم‌های فروش اقساطی است، وام خرید کالا را با آسان‌ترین شرایط تا سقف ۲۰ میلیون تومان اعطا می‌کند. شما می‌توانید بدون هیچ‌گونه محدودیت جغرافیایی در هر کجای ایران که هستید، به صورت کاملا آنلاین در بانک آینده افتتاح حساب کنید و طی فرآیندی ساده، وام خرید اقساطی بگیرید. 

شما برای دریافت این وام فقط به ارائه سفته نیاز دارید که این موضوع یک تیر و دو نشان است؛ چون باعث می‌شود دردسر سلسله‌مراتب بانکی را برای دریافت دسته چک به جان نخرید، به دوست و آشنا رو نیندازید و دغدغه فراهم کردن چک را نداشته باشید؛ ضمن اینکه هر زمان که اراده کردید، تنها با خرید سفته، وام خود را دریافت کنید. در سامانه لندو هزاران فروشگاه کالا و خدمات وجود دارد که همه‌چیز از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را به فروش می‌رسانند.

شما می‌توانید خرید قسطی کنسول بازی را هم در سامانه لندو تجربه کنید. جالب نیست؟ پس تا دیر نشده است وارد سایت لندو شوید و بی‌دردسر چک، ضامن و پیش‌پرداخت انواع و اقسام کالا و خدمات را خریداری کنید.

سوالات متداول درباره ثبت چک صیادی

آیا لازم است چک‌های قدیمی را در سامانه صیاد ثبت کنیم؟

ثبت چک‌های قدیمی در سامانه صیاد اجباری نیست؛ شما می‌توانید به اختیار خودتان و البته به جهت امنیت بیشتر و اعتبار بالاتر این چک‌ها را هم در سامانه صیاد ثبت کنید.

در صورت برگشت خوردن چک، آیا می‌توان مجددا چک دیگری را در سامانه صیاد ثبت کرد؟

خیر؛ تا زمانی که سوء اثر را از چک برگشتی رفع نکنید، نمی‌توانید چک دیگری بکشید و آن را در سامانه صیاد ثبت کنید. این کار خلاف قانون و مقررات چک و چک بازی است.

ثبت نشدن چک در سامانه صیاد، چه پیامدی دارد؟

در صورتی که شما چک را در سامانه صیاد ثبت نکنید، این چک دیگر بار حقوقی ندارد و تنها یک سند برای نشان دادن بدهی شما به طرف مقابل محسوب می‌شود.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0
حامد ۱۴۰۱/۰۸/۲۳

با سلام همه شرایط الکی من پسرم محصله الانم سرباز هیچ گونه شرایط دریافت دسته چک صیادی ندارد بهش بانک ملی دسته چک داره هیچ کسم جوابگو نیست

    مهدیه سلیمانی ۱۴۰۱/۰۸/۲۴

    سلام دوست عزیز وقت بخیر؛
    متوجه منظور شما نشدیم؛ میشه واضح‌تر بفرمایید مشکل چی هست؟