چطور می توان وام دانشجویی گرفت؟ بررسی شرایط و مدارک مورد نیاز

چطور می توان وام دانشجویی گرفت؟ بررسی شرایط و مدارک مورد نیاز
تاریخ انتشار: - مطالعه: 16 دقیقه
فهرست محتوا

اگر دانشجو هستید، خوب می‌دانید که درس خواندن و داشتن شغل تمام وقت کار بسیار مشکلی است. به همین دلیل بیشتر دانشجویان یا کار پاره‌وقت دارند یا زمان خود را فقط صرف تحصیل می‌کنند. در هر دو حالت میزان بودجه دانشجو به دلیل نبود وقت کافی برای  کسب درآمد، بسیار کم خواهد بود. دریافت وام از صندوق رفاه دانشجویان، یکی از روش‌های جبران کمبود بودجه در دوران تحصیل است. وام دانشجویی ارائه‌شده از طرف صندوق‌ رفاه دانشجویان کارمزد بسیار کمی دارد و راهکار خوبی برای کنترل هزینه‌های مختلف زندگی مثل شهریه دانشگاه، ودیعه مسکن و… محسوب می‌شود. در این مطلب از مجله لندو می‌خواهیم در مورد این نوع از تسهیلات دانشجویی صحبت کنیم و از شرایط دریافت آن بگوییم. بنابراین اگر دانشجو هستید، این مطلب را از دست ندهید.

پیش‌نیاز دریافت وام دانشجویی چیست؟

همان‌طور که گفتیم، روبه‌رو شدن با مشکل کمبود بودجه در زمان تحصیل امری رایج است. این احتمال زمانی بیشتر می‌شود که دانشجو در شهر خودش تحصیل نکند و به همین دلیل، هزینه‌های مختلفی مثل ودیعه مسکن، رفت‌آمد و… هم برعهده خودش باشد. وام دانشجویی یکی از روش‌های مهار این مشکلات است که به بسیاری از متقاضیان واجد‎‌ شرایط داده می‌شود. افراد واجد شرایط دریافت وام دانشجویی هرگز نباید شاغل و دارای کد بیمه باشند. در واقع این وام مخصوص دانشجویان کم‌درآمد یا بدون درآمدی است که از طرف کارفرما مشمول بیمه نیستند. البته بعضی از افرادی که قبلاً شاغل بوده‌اند، اما در حال حاضر فعالیتی ندارند، باز هم در فرآیند استعلام صندوق رفاه دانشجویی، به دلیل صدور کد بیمه رد می‌شوند. اما اگر متقاضی بتواند از شعبه بیمه تأمین اجتماعی مورد نظر خود، نامه عدم اشتغال به کار بگیرد و به صندوق ارائه دهد، دیگر مشکلی در زمینه ثبت درخواست وام برای او وجود نخواهد داشت.

پیش از ثبت درخواست باید بدانید:
اگر به‌عنوان یک دانشجو به دنبال دریافت وام برای راه‌اندازی کسب‌وکار پاره‌وقتی هستید که متناسب با زمان آزادتان باشد، باید به شما بگوییم که هرگز به سراغ وام دانشجویی نروید. چون مقدار مبلغ این وام‌ها بسیار کم است و تنها جوابگوی کسری بودجه در تأمین مخارج پایین زندگی تحصیلی است. در چنین حالتی پیشنهاد می‌کنیم که پیش از هر اقدامی برای راه‌اندازی کسب‌وکار، مقاله وام اشتغال زایی را در مجله لندو مطالعه کنید تا بتوانید با کمک راهنمایی این مطلب، راهکاری متناسب با شرایط خودتان پیدا کنید.

وام دانشجویی

چطور و چه زمانی می‌توانیم برای وام دانشجویی درخواست دهیم؟

با توجه به نکات گفته‌شده، در صورت داشتن شرایط کافی، کارت دانشجویی شما می‌تواند به یک کمک‌هزینه تبدیل شود. پس اگر نگران شهریه خود، پول پیش خانه، خرید تجهیزات مورد نیاز و… هستید، می‌توانید برای دریافت تسهیلات دانشجویی وارد سایت صندوق رفاه دانشجویان شوید و مراحل ثبت‌نام را به‌طور کامل انجام دهید. برای ثبت درخواست باید همان هفته‌های اول آبان اقدام کنید. بخش ثبت‎‌نام وام سایت صندوق رفاه دانشجویی در اوایل آبان فعال و دسترسی آن در روز اول دی بسته می‌شود. لازم است که مراحل ثبت‌نام را با وارد کردن یک شماره تلفن همراه آغاز کنید. ناگفته نماند که حتماً شماره واردشده باید به‌نام خودتان باشد. یادتان باشد که حتماً در انتهای ثبت‌نام از تأیید نهایی خود خاطر جمع شوید.

یک نکته درِ گوشی:
تمام بودجه تأمین وام‌های دانشجویی در شروع سال تحصیلی به صندوق رفاه دانشجویان داده می‌شود و این بودجه بسیار محدود است. با توجه به کمبود بودجه لازم است که در همان روزهای اول آبان با بازشدن پورتال ثبت‌نام، درخواست خودتان را ثبت کنید. سرعت تمام شدن بودجه این وام بیشتر از سرعت تمام شدن بهترین کلاس‌ها در زمان انتخاب واحد است!

میزان سود و مدت زمان بازپرداخت وام دانشجویی چقدر است؟

وام دانشجویی بدون سود است و نحوه بازپرداخت آن به شرایط متقاضی بستگی دارد. در واقع دانشجو بعد از تکمیل ثبت‌نام، باید مجدد به سراغ سامانه صندوق رفاه دانشجویی برود تا این بار زمان واریز اولین قسط و تعداد اقساط وام خود را در بخش بازپرداخت سامانه تعیین کند. یادتان باشد که در صورت کوتاه بودن فاصله دریافت وام تا واریز اولین قسط، مثلاً یک ماه، کارمزدی از دانشجو گرفته نمی‌شود. اما اگر این فاصله قابل توجه باشد، بازپرداخت وام با کارمزد 4 درصدی همراه خواهد بود. البته از زمان دریافت وام حداکثر 9 ماه تا واریز قسط اول فرصت وجود دارد. بعد از گذشت این 9 ماه در صورت عدم واریز قسط اول، دانشجو موظف است که همه مبلغ وام را به صورت یک‌جا بازگرداند. دانشجویان باید متناسب با مبلغ وام، تعداد اقساط خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنند که حداکثر کل زمان بازپرداخت آن 5 سال طول بکشد.

نکته‌ای که باید بدانید:
در زمان فارغ‌التحصیلی باید برگه تسویه وام، ضمیمه مدارک باشد. بنابراین بدون بازپرداخت کامل اقساط نمی‌توانید مدرک خود را دریافت کنید.
حتما بخوانید:  وام مسکن جوانان چقدر است؟ شرایط و مدارک مورد نیاز آن چیست؟

یک نکته در مورد ضامن وام دانشجویی

برای دریافت وام دانشجویی نیاز به ضامن دارید. البته اگر مبلغ وام به 15 میلیون تومان نرسد، یک ضامن کافیست. در غیر این صورت به دو ضامن احتیاج خواهید داشت. در زمان دریافت وام باید مدارک هویتی، نامه کسر از حقوق و آخرین حکم استخدامی ضامن‌ها ضمیمه مدارک متقاضی باشد. اگر برای پیدا کردن ضامن‌ها دچار چالش هستید و در عین حال برای خرید تجهیزات یا رزرو خدمات به دنبال وام هستید، می‌توانید از وام بدون چک و ضامن لندو استفاده کنید. ارائه سفته برای ضمانت این وام کافیست. بنابراین پیش از درخواست این وام بهتر است که مطلب سفته چیست؟ را در مجله لندو مطالعه کنید تا شناخت کافی در مورد این نوع ضمانت آسان و در دسترس داشته باشید.

مبلغ اختصاص داده‌شده به وام دانشجویی چقدر است؟

مبلغ وام‌های دانشجویی بسیار کم است. این تسهیلات تنها برای زمانی که میزان کسری بودجه شما برای تهیه اجاره خانه، شهریه، خرج‌های زندگی دانشجویی و… چندان قابل توجه نیست، کاربرد دارد. البته مبلغ این وام‌ها یکسان نیست و با توجه به نوع کاربرد آن، 25 نوع وام در صندوق رفاه دانشجویی تعریف شده است. در ضمن دانشجویانی که یک‌بار مشروط شده‌اند، فقط برای نصف مبلغ هر وام می‌توانند درخواست دهند. البته با داشتن دو مشروطی متوالی در کارنامه هرگز امکان دریافت تسهیلات دانشجویی وجود نخواهد داشت.

 در ادامه این مطلب، از شرایط دریافت و مبالغ رایج‌ترین انواع وام‌های دانشجویی برایتان خواهیم گفت. این وام‌ها هر کدام بسته به هدف و نیاز دانشجو مبالغ متفاوتی دارند. بنابراین نرخ آن‌ها متغیر است و به شرایط دانشجو بستگی دارد. اما به طور کلی، در میان انواع وام‌های دانشجویی، در کنار مبلغ‌های پایینی مثل تقریباً ۲ میلیون تومان، رقم متوسط ۳۲ میلیون هم دیده می‌شود که بسته به نوع کاربردشان در اختیار دانشجوی واجدشرایط قرار می‌گیرد. برای اطلاع از شرایط کامل هرکدام از وام‌های رایج دانشجویی، حتماً توضیحات هرکدام را در ادامه مطالعه کنید.

دریافت وام دانشجویی

وام تحصیلی، یک کمک‌هزینه کوچک

وام تحصیلی درمیان انواع تسهیلات دانشجویی یکی از پرمتقاضی‌ترین‌ها محسوب می‌شود و برای حل مشکلات مالی کوچک در هر نیم‌سال تحصیلی راهکار خوبی است. مبلغ این کمک‌هزینه برای دانشجویان مجرد 1,900,000  تومان و برای دانشجویان متأهل، 3,900,000 تومان اعلام شده است. البته یک استثنا برای دانشجویان ممتاز وجود دارد که می‌تواند 50 درصد بیشتر از مبلغ‌های گفته‌شده وام بگیرند. صندوق رفاه دانشجویی این استثنا را برای دانشجویان مشمول حمایت‌های بهزیستی و کمیته امداد هم درنظر گرفته است. البته 50 درصد افزایش هم چندان قابل توجه نیست و باز هم نمی‌توان قدمی به جز تأمین کسری خرج‌های روتین با وام تحصیلی برداشت.

به‌عنوان مثال اگر بخواهید در دوران دانشجویی یک لپ‌تاپ متناسب با رشته خود بخرید، هرگز نمی‌توانید روی این وام به‌عنوان کمک‌هزینه حساب باز کنید. در چنین حالتی به شما پیشنهاد می‌کنیم که وارد صفحه خرید اقساطی در سامانه لندو شوید تا به میزان 20 میلیون تومان بتوانید از این سامانه برای خرید آنلاین کالا وام بگیرید. این وام مخصوص خرید اقساطی کالا و خدمات است و به صورت اعتبار به متقاضیان از جمله دانشجویان داده می‌شود. دانشجویان برای دریافت این وام باید پرینت گردش حساب و همین‌طور یک برگه سفته را به مدارک خود ضمیمه کنند. لازم به ذکر است که شرط معرفی ضامن، ارائه چک و جریمه دیرکرد برای این وام تعریف نشده است.

وام شهریه، مخصوص دانشجویان دوره‌های آزاد و شبانه

دانشجوهای دوره شبانه در دانشگاه‌های دولتی و همچنین دانشجویان هرکدام از واحدهای دانشگاه آزاد برای تأمین کسری بودجه شهریه خود در هر نیم‌سال تحصیلی می‌توانند برای وام شهریه درخواست دهند. هر زمان که دانشجو برای دریافت این وام ثبت‌نام کند و در پورتال صندوق رفاه تأیید شود، معادل این مبلغ برای تسویه شهریه به حساب دانشگاه واریز می‌شود. دانشجو موظف است در طول دوره تعیین‌شده اقساط این کمک هزینه را پرداخت کند.

وام شهریه هم مثل دیگر وام‌های دانشجویی مبلغ محدودی دارد. این وام با توجه به مقطع تحصیلی متفاوت است و در هر نیم‌سال تحصیلی می‌توان از آن استفاده کرد. مثلاً به دانشجویان کاردانی و کارشناسی وام به مبلغ محدود 1,300,000  تومان تعلق می‌گیرد. اما مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترای ناپیوسته می‌توانند تا 2,600,000 تومان وام بگیرند. این مبلغ برای دانشجویان دکترای ناپیوسته 6,500,000 تومان است.

شما پاسخ دهید:
به نظر شما با توجه به مبلغ‌ شهریه‌های فعلی دانشگاه‌ها و همچنین مخارج تحصیل، وام‌های دانشجویی می‌توانند گره‌گشا باشند؟! حتماً نظرتان را برای ما در انتهای این مطلب بنویسید.
یک نکته کوچک:
این نوع از وام دانشجویی برای دانشجویان دوره‌های روزانه که امکان تحصیل رایگان دارند، قابل دریافت نیست.
حتما بخوانید:   آیا برای دریافت وام بانکی، کارت پایان خدمت الزامی است؟ راه‌حل دریافت وام بدون پایان خدمت

اگر وام شهریه صندوق دانشجویی به کارتان نمی‌آید!

بیشتر وقت‌ها مبالغ وام شهریه صندوق رفاه دانشجویی کاربردی نیست و نمی‌توان از آن برای جبران کسری شهریه‌های کلان دانشگاه آزاد استفاده کرد. در چنین حالتی می‌توانید به سراغ وام قرض‌الحسنه مهر ایران بروید. این بانک براساس مقطع تحصیلی به دانشجویان وام شهریه با مبالغ مشخصی می‌دهد. به این‌صورت که دانشجویان کارشناسی 7,500,000 تومان، کارشناسی ارشد 10,000,000 میلیون تومان و دانشجویان دکترا 20,000,000 تومان می‌توانند برای دریافت وام شهریه از این بانک درخواست دهند. کارمزد این وام 4 درصد و مدارک مورد نیاز آن مثل دیگر وام‌های بانک است. البته ناگفته نماند که باید کارت دانشجویی هم به همه مدارک ضمیمه شود.

شرایط دریافت وام ضروری دانشجویی

وام ضروری یکی دیگر از انواع وام دانشجویی است که برای پشتیبانی از هزینه‌های اتفاق‌های خاص کاربرد دارد. دانشجویان مراکز آزاد و دولتی می‌توانند برای بهره‌مندی از این وام حداکثر تا 6 ماه بعد از زمان وقوع حادثه برای دریافت آن درخواست دهند. البته یک سری تفاوت میان وام‌های اختصاص یافته به دانشجویان دولتی و آزاد وجود دارد. دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد دست‌شان چندان در استفاده از این تسهیلات باز نیست. چون فقط در صورت نیاز به کمک‌هزینه پرداخت مخارج عمل‌های جراحی و بستری در بیمارستان می‌توانند برای وام ضروری دانشجویی درخواست دهند. بنابراین اگر دانشجوی دانشگاه آزاد هستید و نیاز به کمک‌هزینه درمانی زیبایی، دندان‌پزشکی و… دارید، نمی‌توانید از وام ضروری استفاده کنید. در چنین شرایطی ما به شما وام فوری لندو را پیشنهاد می‌کنیم. این وام با همکاری بانک آینده داده می‌‌شود و سقف آن 20 میلیون تومان است. این وام به صورت اعتبار داده می‌شود و مخصوص خرید آنلاین از فروشگاه‌های معتبر یا رزرو خدمات از مجموعه‌های معتبر طرف قرارداد با لندو است. بنابراین با کمک این اعتبار می‌توانید وارد سایت شرکت‌های درمانی طرف قرارداد با لندو شوید و هزینه خدمات مورد نظرتان را با کمک این وام پرداخت کنید.

دانشجویان دانشگاه‌های دولتی نسبت به دانشگاه آزادی‌ها حق انتخاب بیشتری در رابطه با نوع استفاده از وام ضروری دارند. اما به هرحال این گروه هم می‌توانند به‌عنوان یک پیشنهاد بهتر روی خرید اقساطی لندو حساب کنند. این گروه از دانشجویان می‌توانند در صورت فوت پدر، مادر یا همسر، ابتلا به امراض خاص و همچنین وقوع سانحه‌های زیان‌بار درخواست وام ضروری دهند. تأمین هزینه‌های ازدواج و تولد فرزند دانشجویان دانشگاه‌های دولتی هم مشمول این وام دانشجویی می‌شود.

با توجه به دلیل دریافت وام و مقطع تحصیلی، مبلغ وام ضروری متفاوت است. دانشجویان کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته برای پوشش 2 رویداد می‌توانند تا سقف 7,800,000 میلیون تومان وام ضروری بگیرند. این مبلغ برای دانشجویان دکترای تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه به‌منظور پوشش 4 رویداد 10,400,000 میلیون تومان است. دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای پیوسته و همچنین دکترای حرفه‌ای برای پشتیبانی از 5 رویداد حداکثر تا 13 میلیون تومان برای دریافت وام ضروری امتیاز دارند.

وام دانشجویی

حتما بخوانید:  چطور وام ازدواج بگیریم؟ بررسی مبلغ، شرایط و نحوه دریافت وام ازدواج

وام دانشجویی مخصوص ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن از تسهیلات کاربردی مخصوص دانشجویان متأهل است. ناگفته نماند که اگر علاوه بر دانشجو بودن در گروه زنان سرپرست خانوار قرار بگیرید، باز هم مشمول این خدمات خواهید شد. نکته قابل توجه در مورد وام ودیعه این است که در صورت دانشجو بودن هم زن و هم شوهر، تنها یکی از آن‌ها می‌تواند موفق به دریافت وام ودیعه دانشجویی شوند. در ضمن هر دانشجو تنها یک‌بار حق استفاده از این مزیت را دارد که برای این منظور هم باید اجاره‌نامه و کد رهگیری خود را به صندوق ارائه دهد. فراموش نکنید که این وام مخصوص اجاره خانه در شهر محل تحصیل است و برای اجاره مسکن در شهر زادگاه دانشجو قابل دریافت نیست. حداکثر مبلغ این وام برای اجاره خانه در تهران 32 میلیون تومان، در کلان‌شهرهای البرز، تبریز، اصفهان، مشهد، اهواز و شیراز 26 میلیون تومان و برای اجاره در سایر شهرهای ایران برابر با 19,500,000 تومان خواهد بود.

یک وام مخصوص دانشگاه آزادی‌ها

بانک ملی به هر دانشجوی دانشگاه آزاد در صورت داشتن معرفی‌نامه از مرکز تحصیل، یک‌بار وام دانشجویی با سود 10 درصد می‌دهد. ناگفته نماند که دانشجو می‌تواند به‌طور هم‌زمان هم برای دریافت وام صندوق رفاه اقدام کند و هم با مراجعه به بانک ملی برای استفاده از وام دانشجویی این بانک درخواست دهد. مبلغ وام بانک ملی متفاوت است و به مقطع تحصیلی افراد بستگی دارد. به‌عنوان مثال دانشجویان کاردانی حداکثر تا مبلغ 5 میلیون تومان، کارشناسی 10 میلیون تومان و کارشناسی ارشد تا 15 میلیون تومان می‌توانند برای درخواست وام به بانک ملی مراجعه کنند. این مبلغ برای دانشجویان مقطع دکتری حداکثر 40 میلیون تومان است.

کمک هزینه‌ای کوچک برای گذران دوران دانشجویی

همان‌طور که از مطالعه این مطلب دانستید، مبلغ تسهیلات دانشجویی محدود است و تنها می‌تواند برای حل مشکلات کوچک مالی کاربردی باشد. به همین دلیل در صورتی که به مبلغ بیشتری نیاز دارید و همچنین به قصد خرید تجهیزات مهم دوران دانشجویی مثل لپ‌تاپ به دنبال وام هستید، باید به سراغ تسهیلات دیگر بروید. وام فوری لندو یکی از تسهیلاتی است که می‌توانید بدون چک و ضامن و تنها با ارائه سفته و پرینت حساب بانکی برای دریافت آن اقدام کنید. این وام با همکاری بانک آینده داده می‌شود و سقف آن 20 میلیون تومان است.

تا به حال از وام دانشجویی استفاده کرده‌اید؟ به نظرتان این وام تا چه حدودی می‌تواند راه حلی برای رفع مشکل مالی در دوران دانشجویی باشد؟

سوالات متداول

1ـ آیا دانشجویان شاغل می‌توانند متقاضی دریافت وام دانشجویی باشند؟

خیر، اگر به اسم دانشجو کد بیمه در سامانه تأمین اجتماعی صادر شده باشد، امکان دریافت وام وجود ندارد. اما در صورت داشتن سابقه قبلی، اگر دانشجو از طرف بیمه تأمین اجتماعی، گواهی عدم اشتغال به کار را به صندوق ارائه دهد، می‌تواند مشمول وام شود.

2ـ سود و مدت زمان بازپرداخت وام دانشجویی چقدر است؟

برای این وام سودی تعریف نشده است، اما در بعضی موارد متقاضی باید کارمزد 4 درصد را هم در هنگام بازپرداخت لحاظ کند. دانشجو حداکثر 5 سال فرصت دارد که مبلغ وام را به صندوق رفاه برگرداند.

3ـ وام ودیعه دانشجویی در تهران و سایر شهرها چقدر است؟

مبلغ این وام در تهران برابر با 32 میلیون تومان و در دیگر کلان‌شهرها برابر با 26 میلیون تومان است. در صورت تحصیل در شهرهای کوچک، دانشجو برای اجاره خانه می‌تواند تا سقف 19.500.000 تومان از صندوق رفاه دانشجویی وام بگیرد.

 

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0