حواله ساتنا چیست؟ نحوه انتقال با حواله ساتنا 

حواله ساتنا چیست؟ نحوه انتقال با حواله ساتنا 
تاریخ انتشار: - مطالعه: 12 دقیقه
فهرست محتوا

برای انتقال وجه به حساب اشخاص دیگر، روش‌های مختلفی وجود دارد. روش سنتی این کار مراجعه به شعب بانک و انتقال پول است. اما با مرور زمان این روش‌ها دستخوش تغییرات شده است و شما می‌توانید انتقال وجه را به راحتی از منزل انجام دهید.

رایج‌ترین و در واقع ساده‌ترین روش انتقال پول، کارت به کارت کردن آن است؛ اما متاسفانه با استفاده از این روش نمی‌توان مبلغ زیادی را واریز کرد؛ پس برای انتقال پول با مبالغ بالا، چه کار باید کرد؟ انتقال پول در روش ساتنا، چاره کار شماست. 

اگر می‌خواهید بدانید ساتنا چیست و چگونه انجام می‌شود؛ همچنین اگر می‌خواهید همانطور که روی مبل راحتی خود لم داده‌اید، اقدام به واریز پول کنید بدون آنکه پشت باجه‌های شلوغ بانک معطل شوید، این مطلب را از دست ندهید؛ چون ما از زیر و بم حواله ساتنا برای شما صحبت کرده‌ایم.

حواله ساتنا چیست؟

ساتنا مخفف «سامانه تسویه ناخالص آنی» و سیستمی برای نقل و انتقال الکترونیک میان بانک‌ها و موسسات مالی است. در واقع انتقال پول در روش ساتنا جایگزین چک رمزدار بین بانکی است؛ با این تفاوت که نیازی به کاغذبازی ندارد و بدون مراجعه حضوری به صورت آنلاین به‌راحتی انجام می‌شود.

در واقع با گسترش دنیای مدرن و رواج اینترنت بسیاری از امور از جمله انتقال وجه، به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و این کار ما را بسیار راحت کرده‌ است.

یک نکته بسیار مهم درباره انجام امور به صورت الکترونیکی:
خیلی از کارهایی که ما در گذشته تصور می‌کردیم بدون حضور فیزیکی انجام‌پذیر نیست، امروز به شکل الکترونیکی و از منزل به راحتی قابلیت انجام شدن دارد.
به طور مثال، شما فکرش را می‌کردید که روزی بتوانید امضای خود را به صورت آنلاین و در سامانه به شکل الکترونیکی ثبت کنید؟ احتمالا از خودتان می‌پرسید چگونه؟ کافیست وارد صفحه امضای الکترونیکی شوید و در این‌باره مفصل مطالعه کنید.

احتمالا برایتان کسب اطلاعات بیشتر درباره حواله ساتنا، جالب شده است. با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

پیش از آنکه به سراغ ادامه مطلب برویم می‌خواهیم شما را از یک موضوع مهم آگاه کنیم؛ نکته این است که شما حتما باید صاحب حسابی را که به کارت یا حساب شما پول واریز کرده است، بشناسید!

می‌پرسید چرا؟ چون عدم شناسایی شخص واریز کننده می‌تواند هزار و یک مشکل برایتان به وجود آورد. پس سعی کنید درباره این موضوع به صورت جامع و کامل مطالعه کنید تا در آینده با مشکلات کیفری و حقوقی مواجه نشوید. 

حتما بخوانید:  2 روش شناسایی شخص واریز کننده پول به حساب شما

شرایط لازم برای حواله ساتنا

شرایط انتقال پول در روش ساتنا

برای آنکه بتوانید با آسودگی خاطر حواله ساتنا خود را انجام دهید، شرایط زیر را با دقت مطالعه کنید تا هم از چم‌وخم ساتنا مطلع باشید و هم در راستای انتقال وجه با این روش، با مشکلات متعدد دست‌وپنجه نرم نکنید!

  1. برای انتقال پول در روش ساتنا می‌توانید از اینترنت بانک خود، اپلیکیشن‌های موبایل استفاده کنید و یا اگر دسترسی به اینترنت ندارید، می‌توانید با مراجعه حضوری به بانک این کار را انجام دهید؛
  2. سقف واریز وجه ساتنا در روش آنلاین ۵۰ میلیون تومان است. پس موقع تزریق دارایی در انواع سرمایه‌ گذاری، می‌توانید از سامانه ساتنا بهره ببرید. البته در بعضی از اپلیکیشن‌ها و در برخی از بانک‌ها، سقف واریز ساتنا ۱۰۰ میلیون تومان هم در نظر گرفته شده است.
  3. شما با داشتن توکن می‌توانید تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان را هم در طول روز منتقل کنید.
  4. اگر برای حواله ساتنا به بانک مراجعه کنید، هیچ محدودیت و سقف واریزی ندارید و تا هر مبلغی بخواهید، می‌توانید واریز کنید؛
  5. کارمزد انتقال وجه ساتنا، در حال حاضر، 2 صدم درصد مبلغ هر تراکنش و تا سقف کارمزد 25 هزار تومان می باشد؛
  6. انتقال وجه از طریق سامانه ساتنا بانک مرکزی، با شماره کارت و شماره حساب، انجام نمی‌شود و صرفا با شماره شبای حساب مقصد، امکان‌پذیر است؛

بعد از آشنایی با ۵ مورد از شرط‌های انتقال پول در روش ساتنا، نوبت به نحوه انتقال و واریز وجه در سامانه ساتنا می‌رسد. برای آنکه به راحتی مبلغ موردنظرتان را برای دیگری، ساتنا کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

نحوه انجام حواله ساتنا

حواله ساتنا، حواله پایا و در کل واریز وجه به حساب شخص دیگر به دو روش انجام می‌شود. متقاضیان می‌توانند با توجه به شرایط خود یکی از مواردی را که برای آن‌ها مناسب‌تر است، انتخاب کنند. در ادامه نحوه واریز پول در سامانه ساتنا را برای شما توضیح داده‌ایم.

 روش حضوری

در این روش از حواله ساتنا، لازم است شما حضوراً به شعب بانک مراجعه کنید. متصدی بانک فرمی در اختیار شما قرار می‌دهد؛ بعد از پر کردن آن فرم و همچنین ارائه مدارک هویتی، درخواست واریز وجه از طریق سامانه ساتنا را به بانک ارائه می‌دهید. 

در صورتی که درخواست واریز وجه بیشتر از ۵۰ میلیون را دارید و همچنین دسترسی به همراه‌بانک و اینترنت بانک ندارید، باید از این شیوه برای انتقال پول در روش ساتنا استفاده کنید.

روش آنلاین

در این روش از حواله ساتنا، لازم است وارد همراه‌بانک و اپلیکیشن‌های موبایل خود شوید. در مرحله بعد نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. بعد از آن وارد مرحله انتقال پول یا واریز وجه شوید و با وارد کردن شماره شبای مقصد، مبلغ مورد نظرتان را وارد کنید تا در ساعت مشخص، وجه واریز شده به حساب مقصد بنشیند. 

درباره خدمات بانکی بیشتر بدانید:
اگر شما صاحب کسب‌وکار هستید و در بانک هم حساب دارید، می‌توانید با مراجعه به یکی از شعب بانک و تکمیل فرم درخواست، برای دریافت کارتخوان اقدام کنند.
اگر دستگاه موجود باشد، معمولاً بعد از گذشت یک هفته شما می‌توانید کارتخوان خود را تحویل بگیرید. ضمن اینکه از نگه داشتن اسکناس و خطرات و تبعاتی که دارد هم، اجتناب می‌کنید.

بعد از آشنایی با روش‌های انتقال پول در روش ساتنا، نوبت به شناخت مزایای آن و تفاوت آن نسبت به سامانه پایا می‌رسد؛ احتمالا در ذهنتان دائما با این سوال کلنجار می‌روید که استفاده از حواله ساتنا برای واریز وجه، چه منفعتی برای ما دارد؟ مزایای استفاده از این روش نسبت به سایر روش‌ها چیست؟

در بخش بعدی مطلب به شما توضیح خواهیم داد.

حتما بخوانید:  کدام بانک‌ها افتتاح حساب آنلاین دارند؟ مراحل افتتاح حساب غیر حضوری چیست؟

تفاوت سامانه ساتنا با پایا

هر دو سامانه، سامانه‌هایی معتبر برای انتقال وجه بین بانک‌های مختلف هستند اما با وجود این شباهت بزرگ، تفاوت‌های مهمی هم با هم دارند:

  • در سامانه ساتنا، انتقال وجه سریع‌تر و در طی نهایتا نیم ساعت انجام می‌شود اما سامانه پایا، در ساعت‌های مشخصی از روز انتقال وجه را انجام می‌دهد.
  • در سال ۱۴۰۲، سقف انتقال وجه ساتنا ۵۰ میلیون و سقف پایا ۱۰۰ میلیون تومان است.
  • در سامانه ساتنا حداقل مبلغ انتقال باید ۱۵ میلیون تومان باشد ولی سامانه پایا چنین محدودیتی ندارد.

مزایای استفاده از سامانه ساتنا

در شیوه انتقال پول در روش ساتنا، مزیت‌هایی وجود دارد که دانستن آن‌‌ها، نه‌تنها خالی از لطف نیست؛ بلکه بسیار کارآمد است و به شما کمک می‌کند بهترین روش واریز وجه را به راحتی انتخاب کنید و در این راستا دچار سردرگمی نشوید.

  • حواله ساتنا، نسبت به سایر روش‌ها، با سرعت بیشتری مبلغ شما را واریز می‌کند؛
  • واریز وجه در این روش به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری، کاملا امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با استفاده از این روش، لذت انجام کارهایی را بچشید که در گذشته فقط به صورت حضوری انجام می‌شد؛ مثل انواع خرید اینترنتی، خرید سفته الکترونیکی، دریافت وام آنلاین و… 
  • خطر از بین رفتن پول شما در این روش وجود ندارد و ریسک انتقال پول در این روش تقریبا به صفر می‌رسد. شما می‌توانید خیلی راحت مبلغ‌های کلان را با استفاده از این شیوه، جا‌به‌جا کنید؛ 
  • امکان لغو یا برگشت خوردن تراکنش در این روش وجود ندارد؛ 

بعد از آنکه مهم‌ترین مزیت‌های انتقال پول در روش ساتنا را شناختید، نوبت به چگونگی پیگیری وجه واریز شده می‌رسد؛ برای آنکه بدانید چگونه می‌توانید پیگیری حواله ساتنا را انجام دهید، ادامه مطلب را دنبال کنید.

نحوه پیگیری حواله ساتنا چگونه است؟

برای پیگیری مشکلات به وجود آمده در راستای واریز وجه ساتنا، می‌توانید از دو روش استفاده کنید که به شرح زیر است:

  • مراجعه به شعب بانک: در هر مرحله از انتقال پول در روش ساتنا به مشکل برخوردید، می‌توانید با مراجعه به شعب بانک مشکل خود را مطرح و آن را برطرف کنید؛
  • پیگیری از طریق شماره تلفن‌های اختصاصی هر بانک: در این روش می‌توانید با شماره اختصاصی هر بانک، تماس بگیرید و مشکل را به صورت تلفنی اعلام کنید؛
یک هشدار بسیار مهم برای واریز وجه!
از آنجایی که مبنای انتقال پول در روش ساتنا، فقط شماره شباست، حتما حواستان را جمع کنید که شماره شبای طرف مقابل را کاملا درست و بی‌ایراد وارد کنید؛ چون موقع واریز وجه هیچ اطلاعاتی مثل نام، نام خانوادگی و… مشاهده نخواهید کرد و باید کاملا به این واریز مطمئن باشید.
ما در مجله لندو به شما توصیه می‌کنیم با دقت کامل فرآیند واریز وجه را انجام دهید. اگر لندو را نمی‌شناسید ما به شما درباره آن توضیح می‌دهیم! لندو سامانه‌ای است که با همکاری بانک آینده وام خرید کالا اعطا می‌کند و شما می‌توانید به راحتی خرید با سفته را تجربه کنید. 

در نهایت با نکته‌های مهم در خصوص انتقال پول در روش ساتنا به عنوان حسن ختام آشنا شوید تا حجم گسترده‌ای از اطلاعات را داشته باشید و هیچ جای ابهامی برایتان باقی نمانده باشد.

ما در بخش بعدی ۳ نکته مهم را درباره حواله ساتنا مطرح کرده‌ایم. البته پیش از آنکه به سراغ این نکات برویم، می‌خواهیم شما را با انواع وام بانکی آشنا کنیم تا برای شما انواع تهسیلات ملموس و واضح باشد و بهتر بتوانید وام و تسهیلات مورد نظرتان را انتخاب کنید.

حتما بخوانید:  بررسی انواع وام بانکی در سال 1402

۳ نکته ضروری حواله ساتنا

۳ نکته درباره انتقال پول در روش ساتنا

  • مدت زمان حواله ساتنا کم‌تر از ۳۰ دقیقه است؛
  • بر اساس آخرین ابلاغیه بانک مرکزی، هزینه انتقال وجه در ساتنا ۲ صدم درصد مبلغ هر تراکنش و تا سقف کارمزد ۲۵ هزار تومان است؛
  • سامانه ساتنا همه روزه به جز جمعه‌ها، از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ در خدمت تمامی مشتریان بانک‌های مختلف سرتاسر کشور است. در واقع سامانه ساتنا عملیات انتقال را نهایتا طی نیم ساعت به انجام می‌رساند؛

بعد از آشنایی با تمام نکات و مطالبی که ما در این مقاله مطرح کرده‌ایم، امیدواریم بتوانید با موفقیت وجه مورد نظر را واریز کنید و با سطح بالای اطلاعات و آگاهی، دچار خطا و اشتباه نشوید.

سوالات متداول درباره حواله ساتنا

ساعات کار ساتنا در بانک ها چگونه است؟

ساعت کار سامانه ساتنا در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ تا ۱۴ است.

مهم‌ترین مزیت ساتنا چیست؟

ساده شدن فرایند انتقال وجه و عدم نیاز به مراجعه حضوری به بانک، مهم‌ترین مزیت حواله ساتناست.

چقدر زمان‌ می‌برد تا وجه واریز شده به حساب طرف مقابل بنشیند؟

در صورتی که حواله (در بانک مبداء) در محدوده ساعت کار عادی بانک‌ها صادر شده باشد، وجه مربوط در همان روز کاری در بانک مقصد به حساب طرف مقابل واریز می‌شود. در غیر این صورت وجه حواله در روز کاری بعد به حساب واریز خواهد شد.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
2
Ali ۱۴۰۱/۰۹/۳۰

چرا برای ساتنا یه بار میگید فوقش ۳۰ دقیقه طول میکشه یه بار میگید در همان روز واریز میشود مبهم حرف میزنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    زهرا پورمقدم ۱۴۰۲/۰۳/۲۶

    سلام دوست عزیز
    انتقال وجه ساتنا معمولا در همون لحظه انجام میشه و در صورتی که اختلالی وجود داشته باشه نهایتا ۳۰ دقیقه طول میکشه

مریم ۱۴۰۱/۱۱/۱۴

سلام روز پنج شنبه ساعت دو ونیم به شبای من ساتنا زدن، چقدر طول میکشه پول به حسابم بیاد؟

    زهرا پورمقدم ۱۴۰۲/۰۳/۲۶

    سلام دوست عزیز
    انتقال وجه ساتنا نهایتا تا نیم ساعت انجام میشه. در صورتی که از حساب برداشت شده و انجام نشده، حضورا به بانک مراجعه کنید

اکیلا ۱۴۰۱/۱۲/۰۲

از همه سایت ها مفیدتر👍

    زهرا پورمقدم ۱۴۰۲/۰۳/۲۵

    ممنون از توجه شما

فروزان ۱۴۰۲/۰۶/۱۱

سلام وقت بخیر انتقال وجه پایا انجام دادم با همراه بانک ،وضعیتو در حال انجام زده ،باتوجه به اینکه انتقال وجه پایا در ساعات کاری بانک انجام میشه میتونم با مراجعه اول وقت به بانک کنسلش کنم؟؟؟

    مبینا شمسی خانی ۱۴۰۲/۰۸/۱۰

    سلام وقت بخیر. از بانک خود این موضوع را پیگیری کنید.