اعتبارسنجی استفاده از خدمات بانکی چیست؟

اعتبارسنجی استفاده از خدمات بانکی چیست؟
تاریخ انتشار: - مطالعه: 12 دقیقه
فهرست محتوا

به‌منظور دریافت تسهیلات از بانک‌ها یا مؤسسه‌های مالی و اعتباری باید شرایط خاصی داشته باشید که یکی از آنها اعتبار کافی است. مراجع وام‌دهنده به اعتبار بانکی و خوش حسابی فرد متقاضی جهت اعطای تسهیلات توجه ویژه‌ای دارند؛ بنابراین اگر فرد این شرایط را نداشته باشد، وام به او تعلق نمی‌گیرد؛ مراجع وام‌دهنده از طریق اعتبارسنجی اعتبار متقاضی‌های دریافت تسهیلات را می‌سنجند. اعتبارسنجی مراحل و شرایط خاصی دارد و شاید این سؤال برای افراد متقاضی به وجود بیاید که چطور اعتبارسنجی استفاده از خدمات بانکی را انجام دهم؟

اعتبارسنجی از طریق لندو، راهی برای دریافت تسهیلات

لندو که نام تجاری شرکت هوشمند آرمان گستر آریا است با شماره ثبت 510136 فعالیت خود را از سال 1394 در زمینه پرداخت اقساطی آغاز کرد. پلتفرم اعتبار سنجی بانکی لندو این امکان را به شما می‌دهد که از بدون چک و ضامن و صرفاً به‌واسطه سفته خرید اقساطی داشته باشید. این پلتفرم از طریق Machine Learning کاربران را رتبه‌بندی می‌کند و امکان خرید به‌صورت قسطی را برای آنها به وجود می‌آورد. یکی از شرایطی که لندو برای دریافت تسهیلات توسط کاربران الزامی می‌داند، اعتبارسنجی بانکی است.

اعتبارسنجی از طریق لندو، راهی برای دریافت تسهیلات

برای اعتبارسنجی از طریق وب‌سایت لندو کافیست وارد وب‌سایت این پلتفرم شوید و روی گزینه اعتبارسنجی در بالای صفحه کلیک کنید. حالا طبق این مراحل پیش بروید تا اعتبارسنجی انجام شود:

  1. در قسمت بالای صفحه بازشده دکمه‌ای سبزرنگ با عبارت اعتبارسنجی بانکی را می‌بینید که باید روی آن کلیک کنید.
  2. حالا شماره موبایل و کد ملی خود را وارد کنید. کد ملی شماره موبایل باید با کد ملی واردشده تطابق داشته باشد.
  3. روی دکمه سبزرنگ پرداخت هزینه اعتبارسنجی کلیک کنید.
  4. یک کد تأیید برایتان ارسال می‌شود که باید آن را وارد سیستم کنید.
  5. حالا اعتبارسنجی شما از طریق این سامانه به راحتی انجام شده و شما می‌توانید با توجه به اطلاعات بانکی خود از طریق لندو یا هر پلتفرم دیگری تسهیلات دریافت کنید.

چه عواملی در کاهش نمره اعتبارسنجی لندو تأثیر دارند؟

عوامل مختلفی بر کاهش نمره اعتبار سنجی لندو تأثیر می‌گذارند که عبارت هستند از:

  • بدهی سررسید پرداخت نشده: اگر شما بدهی‌های بانکی دارید که مهلت آنها سر رسیده است، اما هنوز پرداخت نکرده‌اید، متأسفانه نمره اعتبارسنجی شما کاهش پیدا می‌کند.
  • ضمانت افراد نامعتبر: اگر فردی بدهی سررسید‌شده پرداخت‌نشده‌ای داشته باشد و شما را ضمانت کند، متأسفانه فاقد اعتبار بوده و نمره اعتبارسنجی شما نیز کم می‌شود.
  • نداشتن تسهیلات: اگر به هر دلیلی در 5 سال گذشته تسهیلاتی وجود نداشته باشد، نمره کم می‌شود.
  • تعداد بالای استعلام اعتبارسنجی: برخی افراد به تعداد زیاد به‌واسطه بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری درخواست استعلام اعتبارسنجی می‌کنند که همین موضوع روی کاهش امتیاز آنها تأثیر دارد.
  • چک برگشتی: یکی از مهمترین مواردی که تأثیر زیادی در کم‌شدن نمره اعتبار لندو دارد، چک برگشتی است.

مزیت‌های اعتبار بالا در سیستم اعتبار سنجی لندو چیست؟

اگر بعد از اعتبارسنجی در سیستم لندو اعتبار بالایی دریافت کنید، مزیت‌های مختلفی شامل حال شما می‌شوند:

  • نرخ اقساط معوقه کاهش پیدا می‌کند.
  • این پلتفرم چالش‌های کمتری پیش روی شما برای خرید اقساطی می‌گذارد. با نتایج اعتبارسنجی لندو حتی چالش‌های کمتری در خرید اقساطی از سایر پلتفرم‌های مشابه دارید.
  • شما می‌توانید تسهیلات خود را نیز با چالش‌های کمتری بپردازید.
  • با اعتبارسنجی از طریق این سامانه در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود، چون می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری از شرایط دریافت تسهیلات مطلع شوید.
  • اطلاعات به‌صورت دقیق در اختیارتان قرار می‌گیرند، چون سیستم‌های بانکی به‌واسطه لندو این کار را با دقت بالا انجام می‌دهند.
  • اگر با اعتبارسنجی امتیاز بالایی از طریق لندو بگیرید، نه‌تنها برای این سامانه بلکه برای پلتفرم‌ها، مؤسسه‌ها یا بانک‌ها کاربر خوش‌حساب به‌شمار می‌آیید، برای همین حتی می‌توانید از طریق بانک‌ها وام فوری و بدون ضامن بگیرید.

اعتبارسنجی بانکی؛ راهی برای دریافت تسهیلات راحت

زمانی که برای دریافت وام از برخی از شبکه‌های بانکی یا بخش‌های غیربانکی دولتی یا خصوصی اقدام می‌کنید، شاید از شما ‌گزارش اعتبارسنجی بانکی بخواهند؛ بنابراین شما موظف هستید که با ارائه این گزارش وضعیت اعتباری خود را به بانک یا مؤسسه مربوطه گزارش دهید. این گزارش ثابت می‌کند که شما فردی خوش‌حساب یا بد حساب هستید و در پرداخت بدهی‌ها مشکلی برای مؤسسه به وجود نمی‌آورید. گزارش اعتبارسنجی یکی از مدارک مهم به‌شمار می‌آید که تنها با ارائه آن برخی مراکز به درخواست‌کننده وام تسهیلات اعطا می‌کنند.

برای درک بهتر این اصطلاح فرض کنید قصد دریافت وام مسکن برای نوسازی دفتر کاری خود را دارید. اکنون شما باید شخص یا اشخاصی را به‌عنوان ضامن به بانک معرفی کرده و شرایط دیگر دریافت وام را بپذیرید. حالا بانک مربوطه برای اطمینان از بازپرداخت تسهیلات باید از وضعیت مالی شما و ضامن‌ها مطمئن شود. اکنون در صورتی که از سابقه مالی شما رضایت داشته باشد، وام درخواستی را برایتان پرداخت می‌کند.

برای دریافت ‌گزارش اعتبار از سیستم اعتبارسنجی بانکی استفاده می‌کنند. در این گزارش فاکتور‌های مختلفی قید‌شده است که از جمله آنها می‌توان به اطلاعاتی درباره تسهیلات دریافت‌شده، پرداخت یا عدم پرداخت این تسهیلات، پرداخت به موقع یا نامنظم آنها، بدهی‌های شخص به سازمان امور مالیاتی کشور یا گمرک و قوه قضائیه و … اشاره کرد. بر اساس درخواست بانک مرکزی این روز‌ها علاوه‌بر اطلاعات ذکر‌شده، اطلاعات دیگری نظیر جرایم رانندگی، محکومیت‌های مالی و صدک‌بندی یارانه نیز در گزارش درج می‌شود.

اکنون با استفاده از این اطلاعات نمره فرد از بین 0 تا 900 مشخص می‌شود. قاعدتاً هر چه امتیاز دریافتی بالاتر باشد، شانس فرد برای دریافت تسهیلات جدید بیشتر خواهد شد. با توجه به این امتیاز و سابقه اطلاعات مالی فرد وضعیت آینده او را پیش‌بینی می‌کنند.

اعتبارسنجی بانکی برای چه کسانی انجام می شود؟

اعتبارسنجی بانکی برای 3 گروه از افراد انجام می‌شود:

  1. اشخاصی حقیقی مصرفی، یعنی کسانی که از طریق اعتبار خود قصد خرید اعتباری مثل خرید خودرو را دارند.
  2. اشخاص حقیقی حرفه‌ای، یعنی کسانی که دارنده یک کسب‌و‌کار هستند.
  3. اشخاصی حقوقی و شرکت‌ها

آشنایی با سامانه اعتبارسنجی بانکی

شما برای اعتبارسنجی بانکی باید از طریق سامانه اعتبارسنجی اقدام کنید. سامانه‌های مختلفی برای این کار در کشور ما وجود دارند و صرفاً به یک سامانه نمی‌توان اکتفا کرد. سامانه‌هایی مثل ساد 24، به آدرس sad24.ir و سامانه اعتبار من، به آدرس mycredit.ir از جمله این موارد هستند که به شما در دریافت اطلاعات مالی خود کمک می‌کنند.

در بین تمام سامانه‌ها، تنها شرکتی که مجوز اعتبارسنجی بانکی را از بانک مرکزی دریافت کرده، شرکت مشاوره رتبه‌بندی ایران است که فعالیت خود را از سال 1385 شروع کرد. این سامانه به آدرس اینترنتی ics24.ir اطلاعات دقیقی درباره وضعیت مالی افراد در اختیارتان می‌گذارد؛ بنابراین افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند از طریق این سامانه کار‌های اعتبارسنجی بانکی را انجام دهند. شما از طریق استعلام بانک مرکزی و با در درست‌داشتن کد ملی به راحتی می‌توانید از طریق این سیستم فرآیند دریافت اطلاعات مالی گذشته را انجام دهید.

سامانه اعتبارسنجی بانکی

نحوه اعتبارسنجی از بانک مرکزی

هیچ‌کدام از سامانه‌های اعتبار سنجی خدمات اعتبارسنجی را به‌صورت رایگان ارائه نمی‌دهند. همانطور که بانک‌ها برای ارائه برخی خدمات از کاربران کارمزد دریافت می‌کنند، برای دریافت خدمات از این سامانه‌ها نیز باید کارمزد بپردازید.

از آنجا که دریافت اعتبار برای اخذ تسهیلات از بانک‌ها و مؤسسه‌ها امری ضروری است، آموزش دریافت آن را در ادامه شرح می‌دهیم:

  1. مرورگر تلفن همراه یا لپتاپ خود را باز کنید و وارد وب‌سایت ir شوید.
  2. صفحه‌ای پیش‌روی شما باز می‌شود که باید در آن مشخص کنید که قصد ورود به‌عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی را به سیستم دارید. اگر دارای یک کسب‌و‌کار شخصی بوده یا قصد خرید اعتباری محصولاتی را دارید، باید روی گزینه شخص حقیقی کلیک کنید. اگر به‌عنوان یک مجموعه یا شرکت می‌خواهید وارد سیستم شود، گزینه انتخابی باید شخص حقوقی باشد.
  3. فرض کنید که روی دکمه شخص حقیقی کلیک کرده‌اید، حالا در صفحه جدید باید کد ملی خود را به همراه شماره تلفن و کد تأیید داخل صفحه را در کادر‌های مربوطه وارد کنید. با تأیید قوانین روی دکمه دریافت گزارش بزنید.
  4. اکنون از طریق سیستم ir یک کد تأیید برای شما ارسال می‌شود که باید این کد را در کادر مربوطه وارد کنید. توجه داشته باشید که کد ملی ثبت‌شده برای تلفن همراه باید با کد ملی واردشده در این سیستم هماهنگ باشد.
  5. بعد از تأیید تلفن همراه، سیستم شما را به درگاه پرداخت اینترنتی متصل می‌کند. شما باید هزینه را از طریق یکی از شبکه‌های عضو شتاب بپردازید.
  6. بعد از پرداخت هزینه‌ها سیستم اطلاعات اعتبارسنجی را در اختیار شما می‌گذارد.

نحوه اعتبارسنجی از بانک‌های مختلف

شماره از طریق بانک‌های مختلف می‌توانید اعتبارسنجی خدمات بانکی را انجام دهید. این بانک‌ها عبارت هستند از:

بانک رسالت

شما می‌توانید از طریق 2 سامانه اعتبارسنجی را در بانک رسالت انجام دهید که عبارت هستند از:

  1. مرآت: برای دریافت اطلاعات بانکی از طریق بانک رسالت می‌توانید وارد سامانه ir شوید. حالا کافیست در این وب‌سایت روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید و با گذراندن مراحلی ساده نتایج اعتبارسنجی را از سیستم بگیرید.
  2. آی‌کاپ: اپلیکیشن آی‌کاپ دارای بخشی مخصوص اعتبارسنجی بانک رسالت است. شما می‌توانید این برنامه را دانلود و روی تلفن همراه خود نصب کنید و از طریق بخش مربوطه در این اپلیکیشن اعتبار بانکی خود را متوجه شوید.

سایر بانک ها

شما می‌توانید از طریق سامانه estelam.net اعتبارسنجی سایر بانک‌ها را انجام دهید. در این سامانه کافیست شماره ملی به همراه شماره موبایل خود را وارد کنید و سپس با پرداخت هزینه استعلام را بگیرید. از طریق این سامانه امکان استعلام اطلاعات بانک رسالت نیز وجود دارد.

امکان استعلام اعتبار بانک‌های مختلف از طریق وب‌سایت لندو نیز وجود دارد.

اعتبارسنجی افراد حقوقی با حقیقی چه تفاوتی دارد؟

در اعتبارسنجی افراد حقوقی با حقیقی پارامتر‌های مختلفی بررسی می‌شوند:

افراد حقیقی

در اعتبارسنجی حقیقی باید اطلاعاتی مثل اطلاعات هویتی، سابقه، سکونتی و درآمدی در دست داشته باشید. اگر شما به‌عنوان یک شخص حقیقی کسب‌و‌کاری دارید، اطلاعات هویتی، سکونتی، درآمدی و سابقه اطلاعات کسب‌و‌کار اهمیت زیادی دارد.

افراد حقوقی

شما عنوان فرد حقوقی باید به‌دنبال اطلاعاتی مثل نوع صنعت، بازار فروش، تعداد کارکنان و اطلاعاتی مثل ترازنامه، صورت حساب سود و زیان در 3 سال آخر، سیاست‌های کسب‌و‌کار و … باشید.

نحوه افزایش اعتبار در سیستم‌های اعتبارسنجی

از جمله مهمترین عواملی که در افزایش امتیاز در سیستم‌های اعتبارسنجی تأثیرگذارند، عبارت هستند از:

  • به هیچ عنوان به‌صورت همزمان از چندین بانک یا مؤسسه مختلف درخواست تسهیلات نکنید.
  • درباره میزان، زمان بازپرداخت و نحوه پرداخت اقساط در پلتفرم‌ها، بانک‌ها یا مؤسسه‌های موردنظر اطلاعات کافی به دست آورید.
  • همواره اقساط را سر موعد پرداخت کنید و به هیچ عنوان اجازه ندهید که از مهلت سررسید آنها بگذرد؛ در غیر این صورت متأسفانه سیستم شما را به‌عنوان مشتری بدحساب می‌شناسد.

نکته‌های مهم برای اعتبارسنجی خدمات بانکی

چندین نکته مهم برای اعتبارسنجی خدمات بانکی وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید:

استعلام بانکی با کد ملی برای وام

برای استعلام اطلاعات بانکی علاوه‌بر پرداخت هزینه شرط مهم دیگری وجود دارد که دسترسی به اطلاعات کد ملی فرد است. شما صرفاً از طریق کد ملی می‌توانید کار‌های اعتبارسنجی را انجام دهید و هیچ روش دیگری برای انجام این کار وجود ندارد؛ بنابراین شما نمی‌توانید از طریق شماره شناسنامه، شماره پاسپورت و … برای استعلام اعتبار اقدام کنید.

مسدودی حساب‌های بانکی

یکی از عواملی که تأثیر منفی زیادی روی اعتبار شما دارد، مسدودی حساب‌های بانکی است. شما باید از طریق درگاه درخواست رفع انسداد حساب یا با مراجعه به شعب حضوری بانک مربوطه این مشکل را برطرف کنید.

اعتبارسنجی استفاده از خدمات بانکی، اقدامی مهم برای دریافت تسهیلات

اعتبارسنجی استفاده از خدمات بانکی اقدامی مهم برای دریافت تسهیلات از پلتفرم‌هایی مانند لندو و بانک‌ها و مؤسسه‌های مختلف است. هر کدام از این مجموعه‌ها با بررسی اطلاعات درج‌شده در سیستم اعتبارسنجی نسبت به اعطا یا عدم اعطای وام به مشتری مورد نظر تصمیم می‌گیرند. اگر شما می‌خواهید که به‌عنوان یک مشتری خوش‌حساب شناخته شوید، باید در پرداخت بازپرداخت تسهیلات دریافتی گذشته خوش‌حساب باشید. همچنین به نکته‌های مهم مطرح‌شده دیگر در این مقاله توجه کنید.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سامانه اعتبارسنجی استفاده از خدمات بانکی با پشتیبانی لندو تماس بگیرید. کارشناس‌های ما به‌صورت کامل می‌توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند. بعد از دریافت راهنمایی شما می‌توانید کار‌های اعتبارسنجی را انجام دهید و در صورت داشتن امتیاز کافی وام خود را از لندو دریافت کرده یا برای دریافت وام از طریق مؤسسه‌ها یا بانک‌های مختلف اقدام کنید.

ad here
توسط مبینا شمسی خانی 77 نوشته

برچسب ها:
0

نظر یا سوال خود را ثبت کنید