وام بهزیستی 1403/ مبلغ، مدارک و شرایط اخذ وام بهزیستی

وام بهزیستی 1403/ مبلغ، مدارک و شرایط اخذ وام بهزیستی
تاریخ انتشار: - مطالعه: 12 دقیقه
فهرست محتوا

سازمان بهزیستی یک نهاد دولتی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که برخی خدمات را به افراد نیازمند جامعه ارائه می‌دهد. این سازمان وام‌ های مختلفی را برای مددجویان توانمند و جویای کار در نظر گرفته تا از طریق کمک‌های مالی این مجموعه بتوانند امنیت مالی پیدا کنند.

اگر جزء مددجویان سازمان بهزیستی هستید و قصد دریافت وام از این مجموعه را دارید، ابتدا باید با مبلغ، شرایط و مدارک اخذ وام آنجا آشنا شوید. ما در این مقاله می‌خواهیم تمام اطلاعات لازم درباره انواع وام‌های این مرکز را بگوییم تا نسبت به دریافت وام متناسب با شرایط خود از این سازمان اقدام کنید.

مددجویان بهزیستی چه کسانی هستند؟

قبل از اینکه بخواهیم مقاله را شروع کنیم، ابتدا باید به شما بگوییم که مددجو‌های بهزیستی چه کسانی هستند، چون این سازمان به مددجو‌های خود خدمات اعطای تسهیلات ارائه می‌دهد.

مددجو‌ها در واقع افرادی هستند که به‌دلیل فقر، بیماری، معلولیت، سالمندی، بی‌سرپرستی یا سایر مشکلات اجتماعی نیاز به کمک‌های مالی و رفاهی دارند. سازمان بهزیستی به‌عنوان متولی اصلی ارائه خدمات به این قشر از جامعه شناخته می‌شود و با پرداخت مستمری، وام، کمک هزینه، تسهیلات اشتغال، مسکن، توان‌بخشی و … به آنها در تأمین مخارج زندگی کمک می‌کند.

مددجویان بهزیستی چه کسانی هستند؟

اگر جزء هیچ یک از گروه‌های مددجوی بهزیستی نیستید، امکان دریافت تسهیلات از این سازمان برای شما به حداقل می‌رسد. اگر هم شرایط مذکور را داشتید، اما مددجو نیستید، پیشنهاد می‌دهیم که در این سازمان نام‌نویسی کنید تا علاوه‌بر امکان دریافت تسهیلات بتوانید از خدمات دیگری مانند دریافت مستمری هم بهره‌مند شوید.

مراحل دریافت وام بهزیستی چگونه است؟

فرد متقاضی باید اقدام به تهیه تمام مدارک و شرایط موردنیاز برای دریافت وام بهزیستی کند و سپس با مراجعه به سازمان بهزیستی مراحل نام‌نویسی برای دریافت تسهیلات را پشت سر بگذارد. در این مرحله سازمان بهزیستی مدارک متقاضی را بررسی کرده و در صورت تأیید مبلغ را به حساب متقاضی واریز خواهد کرد. نیاز مبرمی به پیگیری وام بهزیستی نیست، چون این مجموعه معمولاً بررسی‌های دقیقی روی مدارک متقاضی انجام می‌دهد.

بعد از پرداخت وام توسط این مجموعه، شرایط بازپرداخت و تعداد اقساط آن به مددجو اطلاع داده می‌شود. در نظر داشته باشید که افراد زیادی برای دریافت این تسهیلات اقدام می‌کنند، بنابراین بهزیستی همواره وام‌ها را به افرادی که در اولویت قرار دارند، می‌پردازد.

معرفی انواع وام های بهزیستی

سازمان بهزیستی وام‌هایی را برای گروه‌های مختلف جامعه در نظر گرفته است. هر یک این گروه‌ها باید با ارائه برخی مدارک و داشتن بعضی شرایط برای دریافت تسهیلات اقدام کنند. انواع وام‌های بهزیستی برای گروه‌های مختلف جامعه عبارتند از:

وام بهزیستی برای معلولان

وام بهزیستی به افراد معمول جهت بهبود وضعیت مالی آنها ارائه می‌شود. برای اینکه بتوانید این وام را دریافت کنید، ابتدا باید مدارک معلولیت خود را به دفتر بهزیستی یا بانک مورد نظر خود ارائه دهید. حالا کارشناس‌ها این مدارک را بررسی کرده و در صورت تطبیق با شرایط لازم نسبت به پرداخت مبلغ موردنظر برای شما اقدام خواهند کرد.

وام مخصوص معلولین نرخ بهره بسیار مناسبی دارد و شرایط پرداخت آن هم قابل ‌تنظیم است، برای همین در بازپرداخت این تسهیلات تقریباً هیچ مشکل و دغدغه‌ای ندارید.

مدارک لازم جهت دریافت وام بهزیستی برای معلولان ذهنی و جسمی شامل شناسنامه و کارت ملی، معرفی‌نامه و داشتن مدرک فنی حرفه‌ای مانند گواهینامه رانندگی یا کامپیوتر است.

وام بهزیستی اشتغال زایی

وام کارآفرینی بهزیستی یا همان اشتغال زایی با نرخ بهره 4 درصد در اختیار متقاضی‌ها قرار می‌گیرد و به هر مددجو صرفاً یک بار اعطا می‌شود؛ بنابراین اگر تا به امروز برای دریافت این تسهیلات اقدام کرده و مبلغ آن را دریافت کردید، متأسفانه دیگر امکان درخواست دوباره برای وام را ندارید.

در سال 1401 نرخ این وام برای مددجویان 150 میلیون تومان با مهلت بازپرداخت 7 ساله تعیین شد. سازمان بهزیستی همچنین برای کارفرمایانی که با رعایت قوانین کار مددجویان بهزیستی را مشغول به کار می‌کنند، امکان دریافت 4 میلیارد تومان وام را با سرانه هر نفر 150 میلیون تومان در نظر گرفت.

وام بهزیستی برای زنان مطلقه

وام زنان مطلقه در واقع همان وام زنان سرپرست خانوار است که به خانم‌هایی که به تنهایی وظیفه تأمین نیاز‌های مالی و زندگی خانواده را بر عهده دارند، پرداخت می‌شود. خانم‌های سرپرست خانوار امکان دریافت این وام را برای پرداخت هزینه‌های مهم زندگی از جمله مخارج خانواده، آموزش کودکان و بهبود وضعیت مالی خود خواهند داشت.

برای دریافت این وام شما باید مدارک لازم از جمله کارت ملی و شناسنامه، معرفی‌نامه، مدارک مالی مثل گزارش مالی خانواده یا گواهی پرداخت مالیات و مدارک تحصیلی فرزندان مانند گواهی اشتغال به تحصیل از طرف مدرسه را ارائه دهید.

بعد از ارائه مدارک در صورتی که کارشناس‌ها تشخیص دهند که شما به‌عنوان یک زن سرپرست خانواده نیاز به پرداخت مخارج زندگی از طریق تسهیلات دارید، وام موردنظر را برای شما پرداخت خواهند کرد.

وام بهزیستی برای بیماران خاص

بهزیستی تسهیلاتی را در نظر گرفته که طی آن به افرادی که دچار بیماری‌های خاص هستند، کمک‌های مالی می‌کند. برای اینکه بتوانید این تسهیلات را از سازمان بهزیستی دریافت کنید، در مرحله اول باید خاص‌بودن بیماری خود را به اثبات برسانید. برای این کار باید تمام مدارک و گزارش‌های پزشکی را در اختیار کارشناس‌های بهزیستی بگذارید. اگر نام بیماری شما جزء بیماری‌های لیست‌شده در سازمان بهزیستی برای اعطای تسهیلات بود، کارشناس‌ها با درخواست پرداخت وام موافقت خواهند کرد.

نرخ بهره و مدت بازپرداخت تسهیلات بهزیستی برای بیماری‌های خاص بسیار مناسب است.

همچنین بخوانید: وام کمیته امداد 1403 / مبلغ، هزینه و شرایط اخذ

وام بهزیستی برای خرید خودرو

سازمان بهزیستی برای کمک به مددجو‌های خود تسهیلاتی را با عنوان وام خودرو با نرخ بهره 4 درصدی در نظر گرفته است. مددجو‌ها با استفاده از این تسهیلات می‌توانند صاحب خودرو شوند و از آن برای اشتغال‌زایی استفاده کنند.

مهمترین شرایط برای دریافت وام خودرو بهزیستی ثبت‌نام در سامانه فروش یکپارچه خودرو، داشتن شغل با درآمد ثابت، عدم سوء‌پیشینه بانکی و قضائی و برنده‌شدن در قرعه‌کشی است. در این وام معمولاً معادل 80 درصد قیمت خودرو به درخواست‌کننده پرداخت می‌شود. او برای بازپرداخت این مبلغ 36 ماه زمان دارد.

برای دریافت این تسهیلات باید حداقل 18 سال سن داشته باشید و با ارائه فیش حقوقی، گواهی کسب‌و‌کار، گواهی درآمد، گزارش اعتباری یا ضامن معتبر ثابت کنید که امکان پرداخت بدهی‌های تسهیلات را دارید. البته مددجو‌ها کافیست تا سند خودرو را تا پایان زمان پرداخت تسهیلات ارائه دهند تا نیازی به ضامن نداشته باشند.

شرایط مهم دیگری هم برای دریافت وام بهزیستی برای خرید خودرو وجود دارد که عبارتند از:

  • شما باید حتماً تحت پوشش سازمان بهزیستی باشید.
  • مددجو باید تمام شرایط ذکرشده از طرف سازمان بهزیستی را داشته باشد.
  • هیچگونه تسهیلات معوقه یا چک برگشتی نداشته باشید.
  • بین درآمد خالص شما و اقساط وام تناسب وجود داشته باشد.
  • حداکثر DTI قابل‌قبول 40 درصد باشد.

نحوه دریافت این وام به‌صورت حواله خرید ماشین است. شما می‌توانید با این تسهیلات انواع خودرو‌های ساخت داخل و قیمت مناسب از جمله پراید، تیبا، ساینا، پارس، تندر یا وانت بخرید. برای خرید خودرو با این شرایط کافیست 10 درصد از مبلغ ماشین را به‌عنوان پیش‌پرداخت بپردازید و سپس با دریافت وام صاحب ماشین شوید.

در نظر داشته باشید که خودروی خریداری‌شده با این شرایط امکان فروش یا معاوضه ندارد و شما باید تمام اقساط وام آنها را به‌صورت کامل بپردازید.

وام بهزیستی اعتیاد

افرادی که توانسته‌اند اعتیاد خود را در مراکز ترک اعتیار کنار بگذارند، امکان دریافت وام از سازمان بهزیستی را دارند. این سازمان مبلغ 150 تا 300 میلیون تومان را برای مددجو‌ها در نظر گرفته است. شما می‌توانید با مراجعه حضوری و ارائه مدارک و اثبات شرایط وام را از طریق این سازمان دریافت کنید.

وام خوداشتغالی 100 میلیون تومان بهزیستی چیست؟

بهزیستی یک وام 100 میلیون تومانی برای خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار، مددجو‌های کمیته امداد امام خمینی و سایر افراد با شرایط خاص در نظر گرفته است که در قالب طرح‌های مشاغل خانگی و خوداشتغالی تا سقف 50 میلیون تومان و در قالب طرح کارفرمایی تا سقف 100 میلیون تومان به متقاضی‌ها پرداخت می‌شود.

برای دریافت این وام حتماً باید یک معرفی‌نامه از طرف یکی از مجموعه‌های کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته باشید.

وام بهزیستی 1403 چقدر است؟

اگر قصد دریافت فقط 20 میلیون تومان از این وام را دارید، باید یک ضامن معتبر و گواهی کسر از حقوق ارائه دهید. در صورت تمایل به دریافت 20 تا 40 میلیون تومان وام ارائه 2 ضامن معتبر به‌همراه گواهی کسر از حقوق الزامی است. برای مبالغ بالاتر از 40 میلیون تومان نیز ارائه وثیقه ملکی، سفته و ظهرنویسی متقاضی و ضامن به میزان 120 درصد اصل و کارمزد تسهیلات اهمیت دارد.

توجه داشته باشید که برای دریافت این تسهیلات باید یک حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز با حداقل مانده 100 هزار تومان در بانک باز کنید. سود این وام 4 درصد است و با حداکثر مدت بازپرداخت 60 ماهه در اختیار متقاضی‌ها قرار می‌گیرد.

وام بهزیستی 1403 چقدر است؟

وام فرزندآوری بهزیستی، وام بهزیستی اشتغال زایی، وام بهزیستی برای اجاره مسکن و انواع وام‌های دیگر این مجموعه مبالغ متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند، بنابراین نمی‌توان یک مبلغ واحد را برای تمام آنها عنوان کرد.

تسهیلات این مجموعه با نرخ سود 4 درصد و مهلت بازپرداخت 7 ساله در اختیار متقاضی‌ها قرار می‌گیرند.

مدارک لازم برای دریافت انواع وام بهزیستی چیست؟

متداولترین مدارکی که باید برای دریافت تسهیلات از سازمان بهزیستی کشور ارائه دهید، عبارتند از:

  • تشکیل و تکمیل پرونده با شناسایی مراجع مربوطه زیر نظر مددکار اجتماعی و کارشناس مربوطه به حوزه مورد نظر
  • سنجش متقاضی بر اساس برخی معیار‌ها مثل بررسی شرایط روحی و روانی، جسمی، اجتماعی، محیطی و مهارت‌ها
  • داشتن برنامه شغلی
  • اجرای برنامه شغلی تدوین‌شده شامل آموزش‌ها، مشاوره و راهنمایی
  • ارزیابی متقاضی توسط تیم حرفه‌ای
  • معرفی متقاضی به کاریابی جهت تأمین شغل توسط تیم ارزیاب در محدوده شهرستان
  • نظارت و پیگیری روند کار متقاضی توسط کمیته تخصصی در منطقه استان و شهرستان

شرایط ضامن وام بهزیستی چیست؟

وام بهزیستی در اغلب موارد نیازی به ضامن ندارد و فرد می‌تواند بدون نیاز به ضمانت شخصی معتبر و تنها با ارائه مدارک موردنیاز تسهیلات را از این سازمان دریافت کند. این مسأله باعث می‌شود تا مراحل ثبت‌نام و دریافت وام برای مددجو‌ها ساده‌تر باشد.

همینطور بخوانید: وام زنان سرپرست خانوار 1403 / نحوه ثبت نام، مبلغ و شرایط

اگر نمی‌توانید برای بانک‌ها ضامن معتبر پیدا کنید و نیاز مبرم به مبلغی مشخص جهت رفع مشکلات مالی خود دارید، وام‌های سازمان بهزیستی بهترین گزینه برای شما هستند که با شرایطی ساده پرداخت می‌شوند. البته از آنجا که درخواست برای این تسهیلات زیاد است، وام ابتدا به افرادی که در اولویت هستند، پرداخت می‌شود.

ثبت نام وام بهزیستی بانک رفاه

بانک رفاه خدمات مختلفی از جمله پرداخت وام‌های بهزیستی را انجام می‌دهد. برای اینکه بتوانید از طریق این بانک وام‌های بهزیستی را دریافت کنید، باید طبق این مراحل پیش بروید:

  1. به نزدیکترین شعبه بانک رفاه در محله خود بروید و درباره شرایط وام موردنظر خود از کارشناس‌های آنجا پرس‌و‌جو کنید یا بعد از مراجعه به سازمان بهزیستی درباره شرایط و مدارک لازم جهت دریافت تسهیلات از طریق بانک رفاه سؤالاتی بپرسید. این مدارک و شرایط معمولاً شامل ارائه اسناد هویتی، مدارک مالی، فرم درخواست وام و سایر اسناد مربوطه هستند.
  2. بعد از دریافت فرم‌های اعطای وام آنها را با دقت مطالعه کرده و پر کنید. حالا این فرم‌ها را به‌همراه مدارک لازم به کارشناس‌ها ارائه دهید.
  3. در این مرحله نوبت به پردازش مدارک و مشخصات شما می‌رسد. شما هیچ کاری در این مرحله برای انجام‌دادن ندارید و صرفاً باید منتظر نتیجه پردازش اطلاعات از طرف کارشناس‌ها بمانید.
  4. در صورتی که کارشناس‌ها با درخواست تسهیلات از طرف شما موافقت کنند، مبلغ وام به‌شماره حسابی که در فرم‌ها وارد کرده‌اید، واریز خواهد شد. البته کارشناس‌ها تمام جزئیات مربوط به نرخ سود بازپرداخت و دوره آن را هم به شما می‌گویند.

وام بهزیستی، تسهیلاتی عالی برای مددجوها

وام بهزیستی 1403 تسهیلاتی عالی برای مددجو‌هایی است که مشکلات مالی مختلفی در زندگی دارند. شما با استفاده از این تسهیلات می‌تواند بسیاری از گره‌های مالی زندگی را باز کنید. برای دریافت تسهیلات سازمان بهزیستی باید مدارک و شرایط لازم را داشته باشید و به‌عنوان یکی از قشر‌های آسیب‌پذیر جامعه شناخته شوید، در غیر این صورت کارشناس‌ها وام را به افراد نیازمندتر اعطا خواهند کرد.

توصیه می‌کنیم که اگر توانایی مالی نسبتاً خوبی دارد و نیازی به دریافت وام بهزیستی ندارید، این وام را برای افراد نیازمندی بگذارید که مدت‌ها در صف درخواست وام مانده‌اند. این کمک‌هزینه‌ها صرفاً برای همین قشر از افراد جامعه در نظر گرفته شده‌اند تا از طریق آنها بتوانند بخشی از مشکلات مالی خود در زندگی را برطرف کنند.

ad here
توسط مبینا شمسی خانی 77 نوشته

برچسب ها:
0

نظر یا سوال خود را ثبت کنید