نحوه دریافت وام با جواز کسب در سال 1403 + وام پروانه کسب

نحوه دریافت وام با جواز کسب در سال 1403 + وام پروانه کسب
تاریخ انتشار: - مطالعه: 14 دقیقه
فهرست محتوا

دولت برای حمایت از کسب‌و‌کار‌ها طرحی به نام وام با جواز کسب راه‌اندازی کرده است. با استفاده از این طرح صاحبین مشاغل و کسب‌و‌کار‌ها می‌توانند با پروانه کسب خود برای دریافت وام فوری اقدام کنند. با این اقدام به رشد تولید و اقتصاد کمک می‌شود و صاحبین مشاغل می‌توانند به کسب‌و‌کار خود رونق ببخشند؛ هر یک از بانک‌ها در ازای قبول برخی شرایط و ارائه مدارک لازم وام‌های مختلفی با جواز کسب به مشتریان ارائه می‌دهند. سقف وام نیز در هر یک از این بانک‌ها متفاوت است. شما باید قبل از هر اقدامی برای دریافت تسهیلات درباره شرایط بانکی، مدارک و مبالغ وام‌ها اطلاعاتی به دست‌آورید.

ما در این مقاله قصد داریم تمام اطلاعات لازم درباره اینکه وام پروانه کسب چقدر است و چطور می‌توانید برای دریافت آن اقدام کنید، صحبت کنیم.

نحوه دریافت وام با جواز کسب در سال 1403 + وام پروانه کسب

مشاغل و کسب‌و‌کار‌ها مهمترین عامل برای پیشرفت اقتصادی یک جامعه هستند. بدون رشد کسب‌و‌کار‌ها، چرخ رونق جامعه هم از کار می‌افتد. دولت برای جلوگیری از این اتفاق تدابیر مختلفی را اندیشیده است که از جمله آنها می‌توان به وام پروانه کسب اشاره کرد. این تسهیلات به کسانی تعلق می‌گیرد که صاحب جواز معتبر هستند و تمامی مراحل قانونی برای دریافت این مجوز را قبلاً طی کرده‌اند.

این تسهیلات فقط مخصوص صاحبین کسب‌و‌کار‌ها است و به غیر اعطا نمی‌شود. هدف از اعطای این تسهیلات نیز رشد کسب‌و‌کار بوده و بانک‌ها قبل از اعطای این تسهیلات مطمئن می‌شوند که متقاضی قصد صرف آن را در زمینه کسب‌و‌کار خود دارد.

وام پروانه کسب چیست؟

شما با استفاده از تسهیلات پروانه کسب می‌توانید منابع مالی لازم جهت بهبود فعالیت‌های کاری خود را تأمین کند. مبلغ این تسهیلات معمولاً خرج خرید تجهیزات، استخدام نیروی کار، گسترش فضای کاری، تأمین مواد اولیه و … می‌شود.

انواع وام پروانه کسب چه هستند؟

شما از طریق پروانه کسب می‌توانید تسهیلات مختلفی دریافت کنید که عبارتند از:

همچنین بخوانید: اخذ وام با سند خودرو 1403 / شرایط، مدارک و مبلغ وام

وام سرمایه در گردش با هدف تأمین سرمایه در گردش کسب و کار

این وام به‌منظور تأمین سرمایه در گردش کسب‌و‌کار‌ها به صاحبین آنها اعطا می‌شود. شما از طریق این تسهیلات می‌توانید نقدینگی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های روزانه کاری خود را تأمین کنید.

وام خرید تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز

شما با استفاده از این تسهیلات می‌توانید تجهیزات و مواد اولیه موردنیاز برای رونق فعالیت‌های کاری خود را تهیه کنید. این وام در واقع به شما کمک می‌کند تا اقداماتی جهت بروزرسانی امکانات کسب‌و‌کار خود انجام دهید.

وام قرض الحسنه بدون دریافت سود یا سود بسیار کم توسط بانک های دولتی

وام‌های قرض‌الحسنه به تسهیلاتی گفته می‌شود که با نرخ سود پایین یا حتی بدون سود به افراد اعطا می‌کنند. طرف اعطای این تسهیلات فقط بانک‌های دولتی هستند که قصد دارند با انجام این کار از کسب‌و‌کار‌های کوچک و نوپا حمایت کنند.

وام های بانکی با سود مشخص ارائه شده توسط بانک های خصوصی

این نوع تسهیلات با میزان سود مشخصی در اختیار متقاضی قرار می‌گیرند و معمولاً طرف اعطای آنها بانک‌های خصوصی هستند. شما می‌توانید برای اهداف مختلفی این تسهیلات را دریافت کنید که از جمله آنها می‌توان به توسعه کسب‌و‌کار یا خرید ملک تجاری اشاره کرد.

نحوه ثبت نام وام پروانه کسب چگونه است؟

برای دریافت این تسهیلات باید طبق این مراحل پیش بروید:

  1. ابتدا شرایط بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی مختلف را بررسی و از بین آنها یکی را انتخاب کنید.
  2. تمامی مدارک اصلی خود از جمله مدارک هویتی و جواز کسب را تهیه کنید.
  3. به شعبه بانک یا مؤسسه مالی موردنظر مراجعه کرده و فرم اعطای تسهیلات را دریافت کنید. حالا تمام مشخصات داخل این فرم باید پر شوند.
  4. تمامی اسناد مالی شرکت یا فعالیت اقتصادی خود را مانند پروانه، مالیات و … ارائه دهید.
  5. برای بانک باید تضمین و ضمانت ارائه دهید که می‌تواند شامل وثیقه یا کفالت باشد.
  6. حالا تمام جزئیات مربوط به دریافت این تسهیلات را مدیر ارشد بانک به‌منظور تأیید یا رد بررسی می‌کند.
  7. اکنون شما باید یک تأییدیه به‌منظور احتمال دریافت وام از بانک بگیرید.
  8. قرارداد را کاملاً بررسی و در صورت تأیید بند‌های مختلف آن امضا کنید.
  9. بانک طی زمان مقرر مبلغ تسهیلات را به حساب شما واریز می‌کند.
  • حالا از شروع ماه بعد شما باید اقدام به پرداخت بازپرداخت تسهیلات همراه با سود آن کنید.

توجه داشته باشید که هر یک از مؤسسه‌های مالی و بانک‌ها شاید مراحل متفاوتتری را برای ثبت‌نام پیش روی شما بگذارند؛ اما اغلب بانک‌ها طبق همین مراحل به شما تسهیلات اعطا می‌کنند.

شرایط دریافت وام پروانه کسب چیست؟

مهمترین شرایطی که برای دریافت تسهیلات از طریق پروانه کسب باید داشته باشید، عبارتند از:

همینطور بخوانید: اخذ وام با سند ملکی 1403 / شرایط، مدارک و مبلغ وام

  • جواز کسب اعتبار لازم را داشته و فعال باشد.
  • زمینه فعالیتی که در پروانه کسب ثبت شده، باید با موضوع تسهیلات هماهنگی داشته باشد.
  • سابقه کاری و میزان فروشی که تا به الان داشتید، باید از طرف بانک تأیید شود.
  • شما باید تمامی تضمین‌های لازم از جمله وثیقه یا سهام شرکت را ارائه دهید تا زمینه اعتماد جهت اعطای تسهیلات به شما به‌وجود بیاید.
  • یک پیش‌بینی مالی مناسب و قانع‌کننده به بانک ارائه دهید تا مطمئن شوید که در روند بازپرداخت تسهیلات اختلالی به‌وجود نمی‌آید.
  • شما باید حداقل به مدت 1 سال سابقه مالی و کاری داشته باشید تا بانک با درخواست موافقت کند.
  • سقف وام با جواز کسب معمولاً 500 میلیون تومان است و شما امکان درخواست تسهیلات بیشتر از این مبلغ را ندارید.
  • نرخ سود وام‌های تجاری از جمله تسهیلات پروانه کسب بین 15 تا 18 درصد است که باید با آن موافقت کنید.

شاید جزئیات بیشتری هم برای اعطای تسهیلات وجود داشته باشید که اطلاعات لازم درباره آنها را می‌توانید از شعبه‌های بانک یا مؤسسه مالی موردنظر خود دریافت کنید.

مدارک لازم برای دریافت وام پروانه کسب چیست؟

مهمترین مدارکی که بانک‌ها از شما بابت اعطای تسهیلات با پروانه کسب درخواست می‌کنند، عبارت هستند از:

  • عکس شناسنامه تقاضاکننده و همسر
  • جواز کسب فعال
  • مدارک تأمین مالی شرکت مانند پروانه فعالیت
  • سایر مدارک مطابق درخواست بانک مانند اساسنامه شرکت
  • وثیقه مانند مدارک ملک یا سهام شرکت
  • پیش‌بینی جریان نقدی پروژه و بازپرداخت وام
  • ثبت احوال تقاضاکننده و همسر
  • کارنامه درآمدی حداقل سال گذشته
  • رونوشت مدارک تحصیلی
  • کفیل مورد قبول بانک در صورت نیاز

مبلغ وام پروانه کسب چقدر است؟

سقف وامی که از طریق مجوز کسب‌و‌کار خود دریافت می‌کنید، معمولاً محدودیت دارد و شما فقط تا مبلغی مشخص می‌توانید برای دریافت این تسهیلات اقدام کنید. مبلغ تسهیلات بر اساس نوع بانک و شخص تغییر می‌کند. به‌طور کلی بانک‌ها با بررسی شرایط متقاضی و شرایط کلی خود مبلغی بین 100 میلیون تا 500 میلیون تومان را به مشتری‌ها اعطا می‌کنند.

مبلغ وام پروانه کسب چقدر است؟

از جمله مهمترین عواملی که می‌توانند مبلغ وام را تغییر دهند، عبارت هستند از:

  • سابقه کسب‌و‌کار طلبکار
  • میزان فروش و درآمد کسب‌و‌کار
  • میزان وثیقه و تضمین‌های ارائه‌شده
  • هدف از دریافت وام
  • ظرفیت بازپرداخت

در صورتی که بانک‌ها شرایط شما را کامل و کافی بدانند، احتمال اینکه این مبلغ را تا سقف 1 میلیارد تومان افزایش دهند هم وجود دارد. شما باید اطمینان کافی را برای بانک موردنظر به‌وجود آورید تا در زمینه اعطای تسهیلات به شما با دست بازتری اقدام کند.

در ادامه مبلغ این وام برای برای از مشاغل مختلف را بررسی می‌کنیم:

مبلغ وام پروانه کسب پوشاک

افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، امکان دریافت تسهیلات بین 50 میلیون تا 500 میلیون تومان را خواهند داشت. بانک‌ها شرایط مختلفی را برای اعطای تسهیلات به افراد فعال در این صنف در نظر می‌گیرند که از جمله آنها می‌توان به نوع فعالیت در این حوزه، میزان گردش مالی متقاضی و سابقه کاری اشاره کرد.

همچنین بخوانید: وام قرض الحسنه چیست؟ / مقایسه بانک ‌ها و مبالغ 1403

بانک‌های مختلفی به صاحبین صنف پوشاک تسهیلات اعطا می‌کنند که شامل بانک‌های ملت، صادرات، ملی، تجارت، مسکن، کشآورزی، رفاه کارگران و سپه هستند. البته توجه داشته باشید که شرایط هر یک از این موارد بابت اعطای تسهیلات ممکن است متفاوت باشد.

مبلغ وام پروانه کسب آرایشگری

بسیاری از بانک‌ها از جمله ملت برای صاحبین این صنف مبلغ 100 میلیون تومان را به‌عنوان تسهیلات در نظر گرفته‌اند. البته کسانی که قصد دریافت تسهیلات آرایشگری را دارند، باید حداقل یک سال سابقه فعالیت تجاری و گردش مالی حداقل 10 میلیون تومان داشته باشند.

بعضی از بانک‌های خاص مانند صادرات برای آرایشگران مبلغ 200 میلیون تومان را در نظر گرفته‌اند.

مبلغ وام پروانه کسب خیاطی

اگر در حوزه خیاطی مشغول به فعالیت هستید، بانک‌ها با توجه به گردش مالی، سابقه کاری و نوع فعالیت تجاری این تسهیلات را به شما اعطا می‌کنند. در بانک ملت برای این حوزه کاری 100 میلیون تومان و در بانک صادرات هم 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

بانک صادرات به تمامی افراد واجد شرایط تسهیلات پرداخت می‌کند و در این زمینه محدودیتی برای آنها به‌وجود نمی‌آورد؛ در نقطه مقابل بانک ملت فقط به کسانی تسهیلات می‌دهد که حداقل یک سال از سابقه کاری آنها گذشته باشد و حداقل 10 میلیون تومان گردش مالی داشته باشند.

وام پروانه کسب به چه کسانی تعلق می گیرد؟

همانطور که مشخص است، وام پروانه کسب به کارآفرینان و صاحبین مشاغل کوچک تعلق می‌گیرد تا از طریق آن بتوانند منابع مالی موردنیاز برای فعالیت‌های اقتصادی خود را تأمین کنند. این وام به افرادی کمک می‌کند که بنا به هر دلیلی دسترسی کمتری به منابع مالی مختلف دارند.

این وام فقط به این افراد تعلق می‌گیرد:

  • افراد بالای 18 سال: این تسهیلات فقط برای افراد بالای 18 سال در نظر گرفته شده و فرد متقاضی باید از لحاظ سنی به سن قانونی رسیده باشد تا بتواند از طریق این وام معاملاتی را انجام دهید.
  • نداشتن چک برگشتی: شما به هیچ عنوان نباید چک برگشتی داشته باشید، در غیر این صورت به بانک ثابت می‌شود که توانایی بازپرداخت تسهیلات را ندارید.
  • نداشتن بدهی یا معوقه بانکی: اگر بدهی یا معوقه بانکی ندارید، جزء افرادی هستید که امکان درخواست این نوع تسهیلات را دارید. در واقع بانک‌ها این مورد را یکی از شروط اصلی برای اعتماد به مشتری‌ها می‌دانند.
  • داشتن رتبه اعتباری خوب: بانک‌ها برای اعطای تسهیلات ابتدا رتبه اعتباری شما را بررسی می‌کنند. افرادی با رتبه اعتباری بالا شانس بیشتری برای دریافت وام پروانه کسب دارند.
  • گردش حساب بالا: شما باید گردش حساب بالایی داشته باشید تا ثابت کنید می‌توانید اقساط وام را به‌طور کامل بپردازید. این مورد هم به بانک‌ها در ارزیابی شرایط متقاضی کمک زیادی می‌کند.

وام پروانه کسب انواع بانک ها به همراه توضیحات

در این جدول لیست بانک‌های مختلف به‌همراه مبلغ اعطایی آنها به‌عنوان تسهیلات را می‌آوریم:

نام بانک مبلغ وام
بانک ملت 100 میلیون تومان
بانک صادرات 200 میلیون تومان
بانک ملی 500 میلیون تومان
بانک تجارت 200 میلیون تومان
بانک مسکن 200 میلیون تومان
بانک کشاورزی 500 میلیون تومان
بانک رفاه کارگران 200 میلیون تومان
بانک سپه 500 میلیون تومان
بانک رسالت بین 50 تا 200 میلیون تومان (بر اساس شرایط متقاضی)

شما امکان دریافت وام پروانه کسب کمیته امداد را هم دارید. در واقع کمیته امداد به افرادی که به سرمایه اولیه مورد نیاز دسترسی ندارند یا در تأمین منابع مالی موردنیاز برای کسب‌و‌کار خود دچار مشکل شده‌اند، تسهیلاتی را با عنوان وام پروانه کسب در نظر گرفته است. این وام فقط به خانم‌های سرپرست خانوار، کارآفرینان و بانوان خوداشتغال اعطا می‌شود؛ بنابراین اگر متقاضی وام خوداشتغالی با پروانه کسب هستید، کمیته امداد می‌تواند مرجع مناسبی جهت اخذ تسهیلات برای شما باشد.

وام پروانه کسب ایثارگران هم به فرزندان ایثارگران اعطا می‌شود. این وام به‌صورت حمایتی به این اشخاص اعطا خواهد شد و آنها برای دریافت تسهیلات باید علاوه‌بر پروانه کسب، مدارک مختلف دیگری از جمله فرم تکمیل‌شده از واحد‌های بیمه‌ای، سند مالکیت یا اجار‌نامه محل اجرای طرح و سایر مجوز‌های فعالیت را ارائه دهند.

موارد استفاده از وام پروانه کسب چیست؟

تمام کسانی که کسب و کار کوچک دارند و موفق به دریافت مجوز کسب شده‌اند، می‌توانند شانس خود را برای دریافت این تسهیلات امتحان کنند. شما از این تسهیلات می‌توانید برای مصارف مختلفی استفاده کنید که از جمله آنها می‌توان به توسعه فضای کسب‌و‌کار، خرید تجهیزات و مواد اولیه، بازاریابی و تبلیغات برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی، پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و … اشاره کرد.

همینطور بخوانید: اعتبار سنجی بانک سپه 1403 / رتبه سنجی بانک سپه

اگر هیچ یک از این شرایط را ندارید، پیشنهاد می‌دهیم که به یکی از شعبات بانک یا مؤسسه موردنظر خود بروید و شرایط کاری را برای کارشناس‌ها توضیح دهید. حالا اگر آنها با شرایط شما موافقت کنند، امکان دریافت تسهیلات از طریق پروانه کسب را خواهید داشت.

وام پروانه کسب، راهی برای توسعه کسب و کار

وام پروانه کسب راهی برای توسعه کسب‌و‌کار است که بسیاری از افراد از آن برای رونق فعالیت‌های تجاری خود استفاده می‌کنند. شما برای دریافت این وام با شرایط و مدارک مختلفی را ارائه دهید که از جمله مهمترین آنها می‌توان به همان جواز کسب اشاره کرد. مبلغ این وام بالاست و می‌تواند کمک‌های بسیار خوبی جهت رونق اقتصادی به شما کند؛ بنابراین اگر به‌دنبال راهی برای پیشرفت در حوزه کاری خود می‌گردید، پیشنهاد می‌دهیم که روی این وام حساب باز کنید.

خوشبختانه بانک‌های زیادی هم در حوزه اعطای وام پروانه کسب فعالیت دارند، بنابراین دست شما در انتخاب باز است و می‌توانید به‌سراغ بانک یا مؤسسه‌ای بروید که شرایطی متناسب با شرایط شما دارد و وام را در سریعترین زمان برایتان واریز می‌کند.

ad here
توسط مبینا شمسی خانی 77 نوشته

برچسب ها:
1

نظر یا سوال خود را ثبت کنید