شرایط اخذ وام با طلا 1403 / شرایط، مدارک و مبلغ وام

شرایط اخذ وام با طلا 1403 / شرایط، مدارک و مبلغ وام
تاریخ انتشار: - مطالعه: 13 دقیقه
فهرست محتوا

اخذ وام با طلا یکی از متداولترین کار‌هایی است که می‌توانید برای حفظ سرمایه خود انجام دهید. اگر به هر دلیلی با مشکل مالی مواجه شده‌اید، توصیه می‌کنیم که به جای فروش طلا آن را به‌عنوان وثیقه نزد بانک‌ها بگذارید و بدون ضامن وام بگیرید؛ دولت شرایطی را برای مردم به‌وجود آورده است تا با مواجهه با مسائل مالی، به‌جای فروش طلا و سرمایه خود، آن را به‌عنوان وثیقه نزد بانک‌ها بگذارند و مبلغی را به‌عنوان وام دریافت کنند. این وام معمولاً با شرایط مناسب و بهره کم در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

قبل از اخذ وام با طلا باید درباره شرایط، مدارک و مبلغ این تسهیلات اطلاعاتی به دست آورید. ما در این مقاله می‌خواهیم درباره نحوه دریافت این وام صحبت کنیم.

وام طلا چیست؟

وام طلا به دسته‌ای از تسهیلات گفته می‌شود که به‌صورت وثیقه‌گذاری طلا نزد بانک‌ها یا مؤسسه‌های مالی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. برای این نوع تسهیلات نیازی به ضامن ندارید و می‌توانید متناسب با شرایط بانک یا مؤسسه موردنظر بین 20،30 تا 50 میلیون تومان تسهیلات بگیرید.

مدت بازپرداخت وام طلا معمولاً یک ساله است و سود بسیار کمی دارد. در نظر داشته باشید که شما باید تمام اقساط را در موعد مقرر پرداخت کنید، در غیر این صورت امکان ضبط وثیقه از طرف بانک وجود دارد.

وام طلا چیست؟

خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی اقدام به اعطاء این وام به مشتری‌های خود می‌کنند. بانک‌ها معمولی مبالغ کمتری نسبت به شرکت‌های خصوصی به متقاضی پرداخت می‌کنند، اما امنیت بیشتری دارند. شما می‌توانید متناسب با شرایط خود و انجام بررسی‌های لازم از بانک یا این شرکت‌ها نسبت به دریافت وام اقدام کنید.

آشنایی با انواع وام طلا

وام طلا در انواع مختلفی در اختیار متقاضی‌ها قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند متناسب با شرایط و حجم طلای خود، برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند. از جمله متداولترین انواع این تسهیلات عبارتند از:

همچنین بخوانید: نحوه دریافت وام با جواز کسب در سال 1403 + وام پروانه کسب

قرض الحسنه

کوچکترین وام بانک ملی که در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد، شاید همین وام باشد. در واقع شما از طریق این تسهیلات می‌توانید تا 5 میلیون تومان از این بانک وام دریافت کنید. سود این تسهیلات 4 درصد و کارمزد آن نیز 7 درصد است. شما یک بازه زمانی یک ساله برای بازپرداخت وام قرض‌الحسنه طلا فرصت دارید و در پایان یک سال باید به‌صورت یکجا این مبلغ را بپردازید.

جعاله

برای دریافت وام جعاله باید بین 20 تا 60 گرم طلا نزد بانک موردنظر قرار دهید. شما می‌توانید از طریق این نوع تسهیلات تا 20 میلیون تومان دریافت کنید. البته در نظر داشته باشید که سود وام جعاله بالاست و بانک 23 درصد برای آن در نظر می‌گیرد.

برای دریافت وام جعاله باید یک سپرده به مدت حداقل 6 ماه نزد بانک ملی باز کنید. شرایط بازپرداخت جعاله نیز به این صورت است که بانک به شما یک سال فرصت می‌دهد و در پایان یک سال تمام مبلغ را به‌صورت یکجا دریافت می‌کند.

وام 50 میلیون تومانی

وام 50 میلیون تومانی به‌صورت مسدودی دارایی در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. این دارایی می‌تواند از نوع سکه، شمش یا هر نوع دیگری از دارایی‌ها باشد. تفاوت بارز این تسهیلات با موارد دیگر را می‌توان در نوع وثیقه دانست. در واقع برای وام‌های دیگر باید حتماً طلا‌های تزئینی را به‌عنوان وثیقه در گرو بانک بگذارید، در صورتی که در وام 50 میلیون تومانی امکان ارائه سکه یا شمش هم وجود دارد.

بر خلاف وام‌های جعاله و قرض‌الحسنه، شما باید به‌صورت ماهانه اقساط این وام را بپردازید. اقساط نیز به‌صورت 60 ماهه و با سود 23 درصد در نظر گرفته می‌شوند تا شما مشکلی در پرداخت آنها نداشته باشید.

شرایط اخذ وام با طلا چیست؟

بانک‌ها وشرکت‌های خصوصی هر کدام متناسب با سیاست‌های خود برخی شرایط را برای اهدا این وام به متقاضیان در نظر می‌گیرند؛ مثلاً هر یک از این مؤسسه‌ها میزان طلای مشخصی را در ازای پرداخت تسهیلات از متقاضی درخواست می‌کنند؛ البته برخی شرایط ثابت هم وجود دارد که باید در جریان آنها قرار بگیرید:

  • داشتن یک حساب سپرده قرض‌الحسنه در بانک ملی
  • ارائه مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه فاکتور طلا برای دریافت تسهیلات فوری
  • حداقل میزان طلا باید 20 گرم و حداکثر آن 60 گرم باشد.
  • وام‌ها بر اساس سیاست‌های خود سود بین 4 تا 23 درصد برای این تسهیلات در نظر می‌گیرند.
  • هیچ نیازی به معرفی ضامن برای دریافت این نوع تسهیلات نیست.
  • شما می‌توانید به‌صورت همزمان چند وام طلا دریافت کنید.

همانطور که متوجه شدید، این شرایط بسیار ساده هستند و شما برای دریافت این نوع تسهیلات نیاز به مواجهه با چالش‌ها و پیچیدگی‌های خاصی را ندارید.

مدارک لازم برای دریافت وام طلا چیست؟

برای دریافت وام طلا باید بر اساس شرایط بانک مدارکی را ارائه دهید که از جمله متداولترین آنها عبارتند از:

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • فاکتور طلا
  • مقدار طلای زینتی مورد نیاز

وام با طلا انواع بانک‌ها به همراه توضیحات

با وجود اینکه این نوع وام معمولاً متقاضی‌های زیادی دارد، اما فقط برخی از بانک‌ها آن را به مشتری‌های خود ارائه می‌دهند. در واقع هر چند مبلغ این تسهیلات خیلی هم بالا نیست، اما از آنجا که نیازی به ارائه ضامن ندارید، می‌تواند گزینه جذابی برای رفع برخی از مشکلات مالی باشد. از جمله بانک‌هایی که نسبت به ارائه این تسهیلات به مشتری‌های خود اقدام می‌کنند، عبارتند از:

همینطور بخوانید: اخذ وام با سند خودرو 1403 / شرایط، مدارک و مبلغ وام

بانک ملی

شما می‌توانید این تسهیلات را در 2 نوع قرض‌الحسنه و جعاله از بانک ملی دریافت کنید. هر کدام از این تسهیلات با شرایط مخصوصی به شما اعطاء می‌شوند. مثلاً وام قرض‌الحسنه با حداقل 30 گرم طلا، سود 4 درصد، بازپرداخت 1 ساله و به مبلغ 2 میلیون تومان و وام جعاله با حداقل 100 گرم طلا، سود 20 درصد، بازپرداخت 1 ساله و مبلغ 20 میلیون تومان در اختیار مشتری‌ها قرار می‌گیرد.

بانک ملی شرایطی را به‌وجود آورده است که برای بازپرداخت تسهیلات لازم نیست به‌صورت ماهانه اقدام کنید؛ بلکه می‌توانید وام را در به‌صورت یکجا بعد از گذشت یک سال بپردازید.

بانک کارگشایی

قوانین و شرایط بانک کارگشایی به‌منظور اعطای تسهیلات با طلا شباهت زیادی به بانک ملی دارد. در واقع بانک کارگشایی به‌عنوان زیر مجموعه‌ای از بانک ملی فعالیت می‌کند، برای همین شباهت زیادی به آن دارد. شما می‌توانید وام‌های این بانک را در 2 نوع قرض‌الحسنه و جعاله دریافت کنید. شرایط و نحوه بازپرداخت برای بانک کارگشایی درست مانند بانک مالی است.

شما امکان تمدید یک ساله برای بازپرداخت اقساط خود را هم دارید، اما باید 6 درصد به سود بانکی اضافه کنید. برای همین توصیه می‌کنیم که بعد از گذشت یک سال مبلغ بازپرداخت را بپردازید تا دیگر مشمول جریمه نشوید.

شما برای دریافت وام از بانک کارگشایی فقط باید طلای زینتی ارائه دهید و این مجموعه با شمش، سکه یا هر نوع دارایی مشابه دیگر تسهیلاتی به مشتریان ارائه نمی‌دهد.

بانک ملت

بانک ملت بر خلاف ملی و کارگشایی فقط در ازای سکه طلا به مشتری‌ها تسهیلات ارائه می‌دهد. در واقع شما می‌توانید با سپرده‌گذاری طلا از این مجموعه تسهیلات بگیرید. بانک ملت سکه‌های شما را به خزانه انتقال می‌دهد، بنابراین جای آنها امن است و نیازی به نگرانی نیست.

بانک در ازای سکه‌ها به شما گواهی سپرده اعطا می‌کند. حالا با استفاده از این گواهی امکان انجام اقداماتی مانند نقل و انتقال سکه‌ها در بورس وجود دارد.

بانک صادرات

بسیاری از مردم وام با طلا را از جمله وام‌های بانک صادرات می‌شناسند، اما اینطور نیست و این مجموعه هیچ تسهیلاتی را با این عنوان در اختیار مشتری‌ها نمی‌گذارد. در صورت تمایل برای دریافت وام بدون ضامن از این بانک می‌توانید از طرح 67 آن استفاده کنید.

شما برای دریافت این تسهیلات باید سپرده‌ای بلند مدت داشته باشید. حالا کافیست این سپرده را به‌عنوان ضمانت در نظر بگیرید تا بتوانید تا 80 درصد از مبلغ آن را به‌عنوان وام دریافت کنید. وام مربوط به این طرح بین 5 میلیون تا 200 میلیون تومان است.

برای دریافت وام طرح 67 بانک صادرات باید اقساط را ظرف مدت 36 ماه با سود دریافتی 7 درصد و سود سپرده 6 درصد دریافت کنید.

بانک رسالت

بانک رسالت در زمینه اعطای وام قرض‌الحسنه با سود‌های بسیار کم فعالیت دارد. شما برای دریافت وام طلا از این بانک باید به این شرایط توجه داشته باشید:

  • ارائه طلای زینتی یا سکه طلا
  • امکان بازپرداخت تسهیلات به‌صورت 2 مرحله‌ای
  • تعیین مبلغ وام بر اساس ارزش طلا بین 20 میلیون تا 30 میلیون تومان (ارزش طلای شما هم باید بین 20 میلیون تا 30 میلیون تومان باشد. )
  • سود دریافتی کم تا 20 درصد
  • امکان دریافت وام 30 میلیون تومانی، بعد از دریافت وام 20 میلیون تومان و پرداخت تمام اقساط مربوط به آن

دریافت وام طلا از شرکت های خصوصی چگونه است؟

بعضی از شرکت‌های خصوصی شرایطی را فراهم آورده‌اند تا نسبت به اعطای وام متناسب با مبلغ روز طلا به مشتری‌های خود اقدام کنند. این شرکت‌ها معمولاً سودی بین 2.5 تا 3 درصد می‌گیرند. البته در نظر داشته باشید که بسیاری از این شرکت‌ها اعتبار کافی ندارند و امکان کلاهبرداری توسط آنها وجود دارد؛ بنابراین یا از آنها تسهیلات دریافت نکنید یا به‌سراغ مجموعه‌ای معتبر بروید.

دریافت وام طلا از شرکت های خصوصی چگونه است؟

مزیت های دریافت وام طلا چیست؟

از جمله مهمترین مزیت‌های وام با امانت طلا عبارتند از:

  • نیازنداشتن به ضامن
  • رفع مشکلات مالی بدون نیاز به فروش طلا و سرمایه
  • مسیر بسیار ساده به منظور اخذ وام
  • سود پایین
  • دریافت کامل طلا‌ها بعد از بازپرداخت اقساط
  • حفظ سرمایه و افزایش دارایی با افزایش قیمت طلا
  • حفظ طلا‌هایی با ارزش معنوی زیاد
  • رد و بدل قرارداد‌های رسمی و قانونی به‌منظور اعطای تسهیلات
  • نگهداری طلا در محیطی کاملاً امن و وکیوم‌شده
  • قابلیت پرداخت اقساط بین 1 تا 12 ماه
  • امکان دریافت تسهیلات در سریعترین زمان ممکن
  • بازه زمانی مناسب و یک ساله برای بازپرداخت

عیب های دریافت وام طلا چیست؟

وام طلا مانند بسیاری از تسهیلات دیگر است و فقط از طریق سپرده‌گذاری طلا به مشتری‌ها اعطا می‌شود، برای همین نمی‌توان برای آن عیب خاصی را عنوان کرد؛ البته هر نوع تسهیلاتی برخی عیب‌های کوچک هم دارد که وام طلا هم از این قاعده مستثنی نیست. از جمله مهمترین این عیب‌ها عبارت هستند از:

همچنین بخوانید: اخذ وام با سند ملکی 1403 / شرایط، مدارک و مبلغ وام

  • در صورتی که بعد از گذشت یک سال تسهیلات را پرداخت نکنید، بانک امکان ضبط وثیقه را دارد که در این صورت یعنی طلایی به شما بازگردانده نمی‌شود.
  • شما باید در اغلب بانک‌ها طلای زینتی از جمله انگشتر، النگو، دستبند یا گردنبند را به‌عنوان وثیقه در اختیار بانک بگذارید.
  • در برخی موارد مبلغ تسهیلات دریافتی کمتر از ارزش طلا‌ها است.

وام طلا برای چه کسانی مناسب است؟

دریافت وام طلا را فقط به قشر خاصی از جامعه پیشنهاد می‌دهیم که عبارتند از:

  • افرادی که در بین نزدیکان یا آشنایان آنها شخصی به‌عنوان ضامن وجود ندارد.
  • افرادی که تمایلی به فروش دارایی‌ها و طلای خود ندارند، اما نیاز مالی پیدا کرده‌اند.
  • افرادی که برای یک بازه زمانی کوتاه مدت نیاز به پول دارند.
  • افرادی که زمان کافی به‌منظور تأمین مبلغی خاص را ندارند و به‌دنبال راهکاری سریع جهت تأمین این مبلغ می‌گردند.
  • افراد که امکان ارائه چک به بانک را ندارند.

وام طلا برای چه کسانی مناسب نیست؟

اگر با مشکلات مالی بزرگ مواجه‌شده‌اید یا به هر دلیلی قصد استفاده از سرویس‌های طلای خود را در آینده تا بازه زمانی 1 ساله دارید، این نوع وام برای شما مناسب نیست؛ چون همانطور که متوجه شدید، بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی مبالغ کمی را در ازای این نوع وثیقه‌گذاری به شما اعطا می‌کنند. همچنین سرویس‌های طلا به‌عنوان وثیقه نزد بانک خواهند ماند، بنابراین دیگر امکان استفاده از آنها را نخواهید داشت.

همینطور بخوانید: صفر تا صد وام قرض الحسنه تمام بانک‌های ایران 1403

افرادی هم که می‌دانند به هر دلیلی مثل مشکلات مالی توانایی بازپرداخت تسهیلات را ندارند، بهتر است که برای دریافت این نوع وام اقدام نکنند؛ چون بعد از گذشت بازه زمانی ذکرشده از طرف بانک، معمولاً طلا ضبط می‌شود و جزء دارایی‌های بانک به حساب می‌آید.

اخذ وام با طلا، راهکاری ساده برای رفع مشکلات مالی

با دانستن پاسخ این سؤال که چگونه با طلا وام بگیریم، اکنون می‌توانید برای رفع مشکلات مالی مختلف خود این نوع تسهیلات را از بانک‌ها یا شرکت‌های خصوصی دریافت کنید و چالش‌های مالی خود را از بین ببرید.

اخذ وام با طلا یکی از روش‌های متداولی است که برخی از بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی در اختیار مشتریان خود می‌گذارند. هر چند شاید این تسهیلات مبلغ کمی داشته باشند، اما در نقطه مقابل می‌توانند در بدترین شرایط مالی به شما کمک کنند و جلوی فروش دارایی‌ها و سرویس‌های طلا را بگیرند. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این نوع تسهیلات با کارشناس‌های بانک‌های مختلف مشورتی داشته باشید. آنها متناسب با شرایط بانک و شرایط فردی به شما در دریافت تسهیلات طلا کمک خواهند کرد.

ad here
توسط مبینا شمسی خانی 77 نوشته

برچسب ها:
0

نظر یا سوال خود را ثبت کنید