وام اربعین 1403 / مبلغ، مدارک و شرایط دریافت

وام اربعین 1403 / مبلغ، مدارک و شرایط دریافت
تاریخ انتشار: - مطالعه: 12 دقیقه
فهرست محتوا

هر ساله با رسیدن چهلمین روز از شهادت امام سوم مسلمانان امام حسین علیه‌السلام بسیاری از آنها با پای پیاده قصد سفر به کربلا را دارند. به ‌دلیل مسافت‌های طولانی و مشکلات در حین مسیر دولت تصمیم گرفته است تا وامی را با نام وام اربعین در اختیار مردم بگذارد.

به‌واسطه وام اربعین، سفر کربلا با دردسر‌های کمتری همراه است. شما در این سفر با وامی که دولت در اختیارتان می‌گذارد، امکان پرداخت هزینه‌های مختلف را دارید. از آنجا که دولت شرایط بازپرداخت این تسهیلات را آسان در نظر گرفته، اغلب افراد امکان دریافت آن را دارند؛ اگر قصد دارید که به‌عنوان زائر حرم امام حسین علیه‌السلام در سفر اربعین شرکت داشته باشید، توصیه می‌کنیم که از قبل حتماً درباره شرایط دریافت این وام، مبلغ، هزینه‌ها و نکته‌های دیگر اطلاعاتی به دست آورید. با افزایش آگاهی و دریافت وام موردظر سفری راحت به کربلا خواهید داشت.

وام اربعین چیست؟

مسلمانان ایام سوگواری مختلفی در طی سال دارند که از جمله آنها می‌توان به اربعین حسینی اشاره کرد. اربعین حسینی در واقع همان چهلمین روز شهادت امام حسین علیه‌السلام است که در آن روز بسیاری از عاشقان حضرت با پای پیاده راهی کربلا، برای زیارت حرم ایشان، می‌شوند. دولت برای اینکه بتواند کمکی به راحتتر برگزار‌شدن این مراسم کند، تسهیلاتی را برای مردم در نظر گرفته تا با استفاده از آنها سفری راحت داشته باشند.

پیاده‌روی اربعین به‌عنوان یکی از بزرگترین گردهمایی‌ها در تمام دنیا شناخته می‌شود و از اقصی‌نقاط مختلف دنیا مسلمانان برای شرکت در این گردهمایی شرکت می‌کنند؛ این یعنی برخی از زائران از آمریکا، برخی ایران و برخی از کشور‌های دیگر جهان هستند.

وام اربعین چیست؟

از آنجا که حتی ملیت افراد حاضر در پیاده‌روی اربعین با یکدیگر فرق می‌کند، هر کدام شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند؛ به‌همین منظور سازمان امور دارایی و اقتصاد تصمیم گرفته است که وامی را با عنوان وام اربعین 1403 در اختیار افراد بگذارد. اگر جزء واجدین شرایط باشید، با ثبت‌نام وام اربعین می‌توانید به راحتی به کشور عراق و سپس کربلا بروید.

بررسی زمان ثبت نام وام اربعین

با نزدیک‌شدن به روز‌های اربعین می‌توانید وارد سامانه مربوط به ثبت‌نام در این وام شوید و درخواست خود را برای اعطای آن ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست کارشناس‌ها آن را بررسی کرده و در صورت تأیید وام را برایتان واریز می‌کنند. برای ثبت‌نام در این تسهیلات کافیست تا وارد وب‌سایت my. haj.ir شوید و با پر‌کردن فرم‌ها و ارسال مدارک منتظر بمانید تا کارشناس‌ها وضعیت شما را بررسی کنند.

برای کسانی که می‌پرسند “وام اربعین تا کی وقت دارد”، باید بگوییم که شما برای ثبت‌نام در این وام حداکثر تا 25 مرداد ماه سال 1403 زمان دارید. شما می‌توانید برای وام اربعین بانک ملی به این بانک به‌صورت حضوری مراجعه کرده یا به‌شکل غیر حضوری مراحل ثبت‌نام را پشت سر بگذارید. در واقع متقاضیان درخواست این تسهیلات ارز طریق بانک ملی می‌توانند به‌صورت غیرحضوری درخواست خود را از طریق سامانه بام ثبت کنند.

شرایط دریافت وام اربعین چگونه است؟

برای اینکه بتوانید در روز اربعین از کشور خارج شوید و به شهر کربلا و حرم امام حسین علیه‌السلام بروید، باید مجوز خروج از کشور داشته باشید. برای دریافت این مجوز داشتن برخی شرایط الزامی است.

این وام فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که موفق شده‌اند از مرز‌های کشور خارج شوند. در واقع این افراد در ابتدا باید شرایط ثبت‌نام وام زیارت اربعین را مهیا کرده باشند تا بتوانند بعد از خروج از کشور این وام را از طرف دولت بگیرند.

از جمله مهمترین شرایطی که برای دریافت وام اربعین باید داشته باشید، عبارتند از:

گذرنامه

گذرنامه از جمله مدارک مهم است که اجازه می‌دهد شما به‌صورت قانونی از کشور خارج شوید. اگر هنوز نتوانسته‌اید پاسپورت خود را بگیرید، به‌سراغ مراکز پلیس +10 بروید و درخواست خود را ثبت کنید. شاید اعتبار گذرنامه شما پایان یافته باشد که در این‌صورت، امکان سفر به کربلا را ندارید و برای تمدید آن باید به‌سراغ مراکز ذکرشده بروید.

نداشتن چک برگشتی و معوق

بسیار از افراد با نام زیارت اربعین قصد دارند که از زیر بار بدهی‌های خود شانه خالی کرده و با خروج از کشور متواری شوند. دولت برای اینکه جلوی اینگونه از افراد را بگیرد، یکی از مهمترین شرایط را نداشتن چک برگشتی و معوق اعلام کرده است. در واقع اگر چک برگشتی یا عقب افتاده دارید، ابتدا باید به‌صورت کامل بدهی‌های خود را صاف کرده و دوباره درخواست دهید.

کارت واکسن

شما باید برای رفتن به پیاده‌روی اربعین حتماً کارت واکسن خود را ارائه دهید. در صورتی که کارت واکسن ندارید، متأسفانه مجوزی برای خروج از کشور برای شما صادر نمی‌شود. کارشناس‌ها اعلام کرده‌اند که زدن 2 دوز واکسن کرونا کفایت کرده و زائرین اجازه خروج از کشور را با همین واکسن‌ها خواهند داشت.

برخی افراد مدتی طولانی است که واکسن خود را تزریق کرده‌اند که در این صورت باید دوباره به مراکز مربوطه مراجعه کرده وبا تزریق دوز یادآور کارت واکسن دیجیتالی خود را دریافت کنند. البته که هم‌اکنون وضعیت قرمز در اغلب کشور‌های دنیا به اتمام رسیده است؛ بنابراین انتظار می‌رود که این شرط از بین شروط لازم جهت اعطای اجازه خروج از کشور حذف شود.

اعطای مبلغ مورد نیاز

اگر می‌خواهید وام اربعین را دریافت کنید، قبل از اینکه بخواهید به بانک بروید، باید مبلغ 2500000 تومان را در اختیار بانک بگذارید. حالا بانک با دریافت این مبلغ می‌تواند استعلام‌های لازم را انجام دهید و وام را در اختیار شما بگذارد.

نحوه دریافت وام اربعین 1403

اگر می‌خواهید به قصد زیارت عتبات عالیات در روز اربعین به کشور عراق بروید، ابتدا می‌توانید به بانک ملی مراجعه کرده یا از طریق سامانه بام ثبت‌نام خود را به‌صورت غیر حضوری انجام دهید. حالا مراحل لازم در بازه زمانی مشخصی طی می‌شود و در صورت‌داشتن صلاحیت وام در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما می‌توانید نهایتاً تا تاریخ 25 مرداد ماه به‌سراغ مراکز مربوطه برای ثبت‌نام بروید.

نحوه دریافت وام اربعین 1403

در سال‌های گذشته دولت بر اساس تعداد زائران یک خانواده این وام را در اختیار افراد می‌گذاشت، اما امسال تعداد افراد خانوار ملاک نیست. اگر می‌پرسید که “وام اربعین امسال چقدره؟ “، در پاسخ باید بگوییم که به هر نفر 10000000 تومان تعلق می‌گیرد. در سال‌های گذشته دولت بر اساس تعداد اعضای خانوار مبلغی بین 3 تا 5 میلیون تومان را در اختیار افراد می‌گذاشت. همچنین اگر سؤال شما این است که “وام اربعین تا چه تاریخی واریز میشود؟ “، پاسخ زمان خروج شما از کشور خواهد بود. تا زمانی که در داخل مرز‌های کشور باشید، این مبلغ به حساب واریز نمی‌شود.

بازپرداخت وام اربعین سال 1403 چگونه است؟

دولت برای اینکه افراد بتوانند در بازه زمانی نسبتاً بلند مدتی مبلغ وام را بازگردانند، یک دوره بازپرداخت 6 ماهه را در نظر گرفته است. البته که در این بازه زمانی شما ابتدا باید 2500000 تومان را در اختیار بانک به‌عنوان گرو بگذارید. اگر می‌پرسید که “وام اربعین چند درصده؟ “، در پاسخ این سؤال باید بگوییم که دولت این وام را با سود 23 درصد در نظر گرفته است. همانطور که متوجه شدید، مبلغ سود نسبتاً بالاست، بنابراین مگر در شرایط خاص برای این وام درخواستی ثبت نکنید.

در پاسخ به این سؤال که “وام اربعین چند قسط است؟ “، باید بگوییم که شما در 6 قسط باید مبلغ را به حساب بانک موردنظر واریز کرد. در هر قسط مبلغ واریزی 1 میلیون و 780 هزار و 241 تومان خواهد بود. با احتساب سودی که دولت برای این وام در نظر گرفته، هر زائر باید 10 میلیون و 681 هزار و 444 تومان به بانک برگرداند. این یعنی مبلغ سودی که بانک از شما دریافت می‌کند، 681 هزار و 444 تومان خواهد بود.

زمان واریز وام اربعین چه وقتی است؟

بسیاری از افراد درباره زمان واریز وام اربعین سؤالات مختلفی دارند حتماً پاسخ آن را بار‌ها در طی این مقاله خوانده‌اید. تا زمانی که شما از کشور خارج نشوید، بانک اجازه واریز وام به حساب شما را نخواهد داشت. این شرایط به این دلیل در نظر گرفته ‌شده است که برخی از متقاضیان وام را دریافت کرده اما برای رفتن به سفر اجتناب می‌کنند که در این صورت مبلغ واریزی را صرف اهدافی غیر از سفر اربعین می‌کنند. دولت برای اینکه جلوی این دسته از افراد را بگیرد، برای آنها این شرط را در نظر گرفته که همه باید قبل از درخواست وام از آن مطلع باشند.

نحوه پیگیری وام اربعین 1403 چگونه است؟

برای اینکه وام اربعین خود را پیگیری کنید تا مطمئن شوید که آیا جزء پذیرفته‌شده‌ها هستید یا نه، می‌توانید از طریق حساب کاربری خود در سامانه بام پیگیری‌ها را انجام دهید. همچنین از طریق پشتیبانی سایت بانک ملی هم امکان انجام این کار وجود دارد.

در نظر داشته باشید که در صورت پذیرفته‌شدن، وام به حساب شما واریز خواهد شد که در این‌صورت باید پیامک‌های بانکی خود را فعال کنید تا به ‌محض واریز، پیامک بانک برایتان ارسال شود. اگر پیامک بانکی روی تلفن همراه شما فعال نیست، باید به خودپرداز‌ها مراجعه کرده و موجودی حساب خود را به‌صورت مداوم بررسی کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که وام اربعین به حساب یارانه‌های شما واریز می‌شود؛ بنابراین حساب دیگری را بررسی نکنید.

نحوه درخواست وام اربعین دانشجویی چگونه است؟

وام اربعین دانشجویی ۱۴۰۳ به این صورت است که برای هر یک از دانشجویان مبلغ 5 میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود. البته این وام فقط در صورتی در اختیار شما قرار می‌گیرد که در حال حاضر دانشجو باشید و فارغ‌التحصیل نشده باشد.

برای درخواست وام اربعین دانشگاه آزاد یا دانشگاه‌های دیگر باید به‌صورت گروهی تحت نظارت نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها اقدام کنید. این نهاد لیستی از دانشجو‌هایم متقاضی سفر به پیاده‌روی اربعین را در اختیار صندوق رفاه دانشجویان می‌گذارد. حالا شما و دانشجویان دیگر می‌توانید از طریق صندوق وام را بگیرید.

با دریافت وام اربعین دانشگاه آزاد به راحتی سفری راحت در کنار دوستان خود در دانشگاه خواهید داشت و علاوه‌بر ثواب اخروی که در این سفر به دست می‌آورید، از کنار هم‌بودن با دوستانتان خاطراتی ماندگار در ذهن ثبت می‌کنید.

مزیت های دریافت وام اربعین چیست؟

مهمترین مزیت‌های وام اربعین عبارتند از:

  • پرداخت هزینه‌های سفر

با استفاده از وام اربعین می‌توانید بیشتر هزینه‌های سفر خود را بپردازید. هر چند که در بین مسیر بسیاری از زائران با نذری‌های خود مواد غذایی شما را تأمین می‌کنند، اما به هر حال شاید در برخی موارد نیاز به صرف هزینه‌های اضافه داشته باشید که در این صورت می‌توانید روی وام اربعین حساب باز کنید.

از طریق وام اربعین امکان پرداخت هزینه‌های درمانی، مواد غذایی، حمل‌و‌نقل و … وجود دارد. شاید بعد از کمی پیاده‌روی خسته شوید و تصمیم بگیرید که ادامه راه را با وسایل نقلیه بپیمایید که در این صورت نیاز به پرداخت هزینه دارید. هزینه‌ای که دولت تحت عنوان تسهیلات اربعین در اختیار شما می‌گذارد، به‌خوبی هزینه‌های حمل‌و‌نقل را تأمین خواهد کرد.

  • عدم نیاز به پرداخت مبالغ زیاد برای سفر

در صورت دریافت وام اربعین نیازی نیست از مدت‌ها قبل به فکر جمع‌کردن پول کافی برای سفر باشید. همچنین نیازی نیست به یک باره مبلغی هنگفت را خرج کرده و در آینده دچار مشکلات مالی زیادی شوید. دولت با این تدبیری که اندیشیده است، جلوی صرف هزینه‌های زیاد و اضافه شما را می‌گیرد.

  • نداشتن مشکل شرعی

اگر می‌پرسید که “آیا وام اربعین مشکل شرعی دارد؟ “، در پاسخ باید بگوییم که خیر هیچ مشکل شرعی ندارد. در واقع در این وام بانک پولی را به‌عنوان امانت در اختیار شما می‌گذارد. حالا شما وکیل بانک هستید تا با استفاده از آن ارز و دینار نقدی برای بانک بخرید. در واقع این دینار‌ها متعلق به بانک هستند و شما با استفاده از وکالتی که طرف بانک دریافت کرده‌اید، دیناری را که خریده‌اید، با سودی مشخص به خود بانک می‌فروشید. در اینجا بانک نقش فروشنده و شما نقش خریدار را دارید. در بیانی دیگر می‌توان گفت که شما از طرف خود «بالاصاله» و از طرف بانک «بالوکاله» خواهید بود.

شما می‌توانید برای اطلاعات و اطمینان بیشتر درباره شرعی‌بودن این وام با دفاتر پاسخگوی مراجع تقلید خود تماس بگیرید و از کارشناس‌ها بخواهید که در این باره به‌صورت کامل به شما راهنمایی داشته باشند.

وام اربعین 1403؛ راهی برای سفر راحت به کربلا

وام اربعین 1403 راهی راحت برای سفر به کربلا بدون داشتن مشکلات مالی است. اگر می‌خواهید که در حین سفر به کشور عراق هیچ مشکلی نداشته باشید و به راحتی از عهده هزینه‌های خود برآیید، توصیه می‌کنیم که حتماً درخواست خود را برای این وام ثبت کنید. کارشناس‌ها با بررسی شرایط تصمیم می‌گیرند که آیا این وام به شما تعلق بگیرد یا خیر. در اغلب موارد شرایط درخواست‌دهنده‌ها پذیرفته شده و آنها می‌توانند به‌واسطه وام دریافت‌شده به راحتی به کشور عراق بروید و به آرزوی خود یعنی زیارت اربعین برسند.

ad here
توسط مبینا شمسی خانی 68 نوشته

برچسب ها:
17

نظر یا سوال خود را ثبت کنید