سامانه استعلام تسهیلات بانک مرکزی در سال 1403

سامانه استعلام تسهیلات بانک مرکزی در سال 1403
تاریخ انتشار: - مطالعه: 13 دقیقه
فهرست محتوا

استعلام تسهیلات مسأله‌ای مهم برای برخی از افراد است که می‌خواهند از آخرین نتایج بررسی‌های انجام‌شده بابت اعطای تسهیلات اطلاع پیدا کنند. مثلاً برخی افراد تعداد بالایی وام دریافت کرده‌اند و حالا می‌خواهند درباره وام و تسهیلات معوقه خود اطلاعات کافی به دست آورند؛ بنابراین می‌توانند از طریق سامانه تسهیلات اقدام کنند. خوشبختانه بانک مرکزی سامانه‌ای را برای این افراد راه‌اندازی کرده که از طریق آن به راحتی می‌توانند استعلام لازم را انجام دهند. از طریق این سامانه می‌توانید به اطلاعات مفیدی درباره تعداد تسهیلات بانکی و اطلاعات موردنیاز آنها دسترسی داشته باشید.

قبل از ثبت‌نام برای یک وام شما باید مطمئن شوید که اعتبار لازم برای دریافت آن را دارید؛ در غیر این صورت حتی با وجود ثبت‌نام در سامانه‌های اعطای تسهیلات، بانک‌ها هیچ تمایلی به ارائه خدمات به شما ندارند، چون امتیاز کمی در سامانه اعتبارسنجی دریافت کرده‌اید. بنابراین برای اطمینان بیشتر جهت اعطای تسهیلات قبل از ثبت‌نام حتماً از طریق سیستم اعتبارسنجی لندو امتیاز خود را بررسی کنید. لندو سامانه‌ای برای خرید اقساطی و اعتبار سنجی بانکی است که فقط از طریق کد ملی و شماره تلفن سوابق مالی شما را نشان می‌دهد.

آیا درباره سامانه استعلام تسهیلات بانک مرکزی در سال 1403 اطلاعاتی دارد؟ این سامانه چه ویژگی‌هایی دارد و چطور از طریق آن می‌توانید به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی داشته باشید؟

استعلام تسهیلات بانک مرکزی چیست؟

سیستم بانکی کشور خدمات متنوعی را به مشتریان ارائه می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به اعطای وام و تسهیلات اشاره کرد. این وام‌ها نقش پررنگی در زمینه تامین مالی پروژه‌های مختلف از جمله تولیدی یا خرید مال منقول و غیرمنقول دارند. یکی از مباحثی که بیشتر مورد توجه توسط افراد جامعه به آن تأکید می‌شود، استعلام تسهیلات بانکی است.

فرض کنید شخصی می‌خواهد از یک مرجع غیربانکی وامی را دریافت کند. حالا این مرجع از متقاضی برای اعطای تسهیلات درخواست می‌کند که تعداد تسهیلات دریافتی خود را به همراه وضعیت بازپرداخت آنها ارائه دهد. این مرجع با بررسی این مدارک نسبت به ارائه وام و تسهیلات به مشتری موردنظر اقدام خواهد کرد. این فقط یکی از کاربرد‌های سامانه استعلام تسهیلات بود. این سامانه مزیت‌های دیگری نیز دارد.

استعلام تسهیلات بانک مرکزی چیست؟

در چنین شرایطی فرد می‌تواند وارد سامانه استعلام تسهیلات بانک مرکزی شود و با قبول قوانین از وضعیت وام‌های خود اطلاع پیدا کند. در این سامانه تمام اطلاعات مورد نیازی در رابطه با وام‌های دریافتی در گذشته ارائه و تعداد آنها ذکر می‌شود.

سامانه استعلام تسهیلاتی که توسط بانک مرکزی راه‌اندازی شده است، در واقع یکی از زیر مجموعه‌های سایت درگاه خدمات الکترونیکی بانک مرکزی به آدرس اینترنتی my. cbi.ir شناخته می‌شود. مشتری‌ها می‌توانند ابتدا وارد این سامانه شوند و سپس با احراز هویت به‌واسطه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کار‌های استعلام تسهیلات را انجام دهند.

نحوه ورود به سامانه استعلام تسهیلات بانک مرکزی

برای اینکه از خدمات سامانه استعلام تسهیلات بانک مرکزی استفاده کنید، ابتدا باید وارد این سامانه شوید. برای اینکه ورود به این سامانه ابتدا مرورگر خود را باز کرده و آدرس اینترنتی my.cbi.ir را بزنید. حالا وارد درگاه خدمات الکترونیکی بانک مرکزی می‌شوید.

با ورود به سایت کاربران حقیقی و حقوقی مسیر جداگانه‌ای برای استعلام دارند. کاربران حقیقی باید روی گزینه (ورود کاربر حقیقی) و کاربران حقوقی نیز باید روی گزینه (ورود کاربر حقوقی) کلیک کنند.

حالا وارد سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند می‌شوید. در این سامانه باید مراحل بسیار ساده‌ای را طی کنید تا بتوانید وارد بخش استعلام شوید.

همچنین بخوانید: اعتبار سنجی بانک ملی رایگان 1403 / رتبه سنجی بانک ملی

نحوه ثبت نام در سامانه استعلام تسهیلات از بانک مرکزی

بعد از اینکه وارد وب‌سایت شدید، تازه مسیر ثبت‌نام شما آغاز می‌شود. برای ثبت‌نام در این سامانه طبق این مراحل پیش بروید:

  1. در صفحه پیش‌رو سامانه از شما می‌خواهد که کد ملی خود را به همراه شماره تلفن وارد کنید. شما باید عدد داخل تصویر امنیتی را نیز در کادر مربوطه بزنید. در آخر با کلیک برروی دکمه ارسال کد فعال‌سازی کدی برای شماره تلفن شما ارسال خواهد شد.
  2. کدی را که برایتان فرستاده می‌شود، در کادر مربوطه بزنید و روی دکمه فعال‌سازی کلیک کنید. حالا شما به‌صورت خودکار به سامانه استعلام تسهیلات یا سایت درگاه خدمات الکترونیکی بانک مرکزی وارد می‌شوید.
  3. طی همین فرآیند ساده به راحتی می‌توانید تعداد تسهیلات دریافتی خود را به همراه اطلاعات لازم درباره آنها به دست‌آورید.

نحوه استعلام تعداد تسهیلات از طریق سامانه استعلام تسهیلات

شما می‌توانید نحوه استعلام تعداد تسهیلات را به 2 روش یعنی از طریق سامانه اعتبارسنجی و سامانه اعلام تسهیلات انجام دهید. در ادامه راهنمای کامل نحوه استعلام از هر 2 این سامانه‌ها را می‌خوانید:

نحوه استعلام تعداد تسهیلات از طریق سامانه استعلام تسهیلات

نحوه استعلام تعداد تسهیلات از طریق سامانه استعلام تسهیلات

  1. ابتدا باید وارد وب‌سایت سامانه استعلام تسهیلات به آدرس اینترنتی cbi.ir شوید و روی گزینه ورود کاربر حقیقی بزنید.
  2. وارد پنجره خدمات دولت هوشمند می‌شوید. در این بخش باید شماره تلفنی را که به نام کد ملی خودتان است، در کادر مربوطه بزنید. حالا روی دکمه فعال‌سازی کلیک کنید. در واقع این مرحله برای احراز هویت کاربران انجام می‌شود.
  3. اکنون یک کد فعال‌سازی برای شماره تلفن همراه شما وارد می‌شود که باید آن را در کادر جدید صفحه باز‌شده وارد کنید. بعد از وارد‌کردن کد اعتبارسنجی به‌صورت خودکار وارد حساب کاربری خود در سامانه خواهید شد.
  4. در صفحه جدیدی که به‌عنوان حساب کاربری پیش‌روی شما باز شده، بر روی گزینه استعلام تسهیلات کلیک کنید. حالا سامانه تعداد و لیست وام‌های دریافتی شما را نشان می‌دهد.

همینطور بخوانید: اعتبارسنجی بانک صادرات برای وام رایگان 1403

نحوه استعلام تعداد تسهیلات از طریق سامانه اعتبارسنجی

  1. برای اعتبار سنجی تسهیلات می‌توانید از طریق سامانه لندو اقدام کنید. لندو پلتفرمی برای خرید اقساطی و بررسی سوابق مالی است. وقتی که وارد وب‌سایت لندو به آدرس اینترنتی ir می‌شوید، روی سربرگ اعتبارسنجی کلیک کنید.
  2. در صفحه جدید به اواسط صفحه بروید و در کادر‌های پیش رو شماره تلفن به همراه کد ملی را بزنید. حالا بر روی دکمه پرداخت هزینه اعتبارسنجی بزنید.
  3. بعد از اینکه هزینه مربوط به اعتبارسنجی را پرداخت کردید، سیستم تمام سوابق مالی شما اعمم از تعداد وام‌های دریافتی، نحوه پرداخت آنها و … را نشان می‌دهد.

توجه داشته باشید که در سامانه اعتبارسنجی نیز درست مانند سامانه استعلام تسهیلات باید کد ملی شماره تلفن با کد ملی واردشده مطابقت داشته باشد.

استعلام تسهیلات از بانک مرکزی با کد ملی

برای استعلام تسهیلات از بانک مرکزی نیاز به کد ملی دارید. در واقع کد ملی شما به‌عنوان ‌شناسه کاربری‌تان در تمام سیستم‌های بانکی یا غیربانکی شناخته می‌شود. این کد منحصر‌به‌فرد فقط متعلق به شماست و در بانک اطلاعاتی سیستم‌ها ذخیره می‌شود. وقتی که کد ملی خود را وارد کردید، سیستم تشخیص می‌دهد که شما قصد ورود و استفاده از خدمات را دارید. بدون داشتن کد ملی متأسفانه فرآیند استعلام امکان‌پذیر نیست و شما نمی‌توانید از این خدمات بهره‌مند شوید.

همچنین بخوانید: چگونه اعتبار سنجی بانکی را افزایش دهیم؟

سامانه استعلام تسهیلات بانک مرکزی حتی کاربران را ملزم کرده است که کد ملی شماره تلفن وارد ‌شده در وب‌سایت نیز با کد ملی آنها مطابقت داشته باشد، در غیر این صورت فرایند ثبت‌نام یا استعلام برای آنها انجام نخواهد شد.

برای استعلام از سامانه اعتبارسنجی استفاده کنیم یا سامانه استعلام تسهیلات؟

یک سؤال مهمی که شاید برای برخی از کاربران به‌وجود بیاید، این است که برای استعلام تسهیلات از طریق سامانه استعلام تسهیلات بانک مرکزی با کد ملی اقدام کنید یا سامانه‌های اعتبارسنجی؟ باید بگوییم که هیچ فرقی بین این 2 وجود ندارد و هر 2 آنها اطلاعات دقیقی درباره گذشته مالی شما ارائه می‌دهند. نحوه استفاده از هر 2 سامانه نیز راحت بوده و طراحان سعی کرده‌اند رابط کاربری مناسبی را پیاده‌سازی کنند تا کاربران در استفاده از خدمات مشکلی نداشته باشند.

اگر صرفاً به‌منظور اطلاع از تعداد تسهیلات دریافتی و شرایط بازپرداخت آنها می‌خواهید اطلاعاتی به دست‌آورید، توصیه می‌کنیم که وارد سایت لندو شوید. لندو پلتفرمی معتبر در زمینه ارائه خدمات غیرحضوری استعلام سوابق مالی است. در این وب‌سایت خدمات متنوعی ارائه می‌شود که برای استعلام کافیست وارد بخش اعتبارسنجی آن شوید. این بخش با رابط کاربری فوق‌العاده قدرتمند در سریعترین زمان اطلاعات درخواستی را در اختیار شما می‌گذارد.

نکته مهمی که باید درباره سامانه‌های اعتبارسنجی بدانید، این است که نباید بیشتر از حد مجاز اعتبارسنجی را انجام دهید. تعداد دفعات بالای استعلام می‌تواند برای شما نمره منفی ثبت کند. شما فقط باید یک بار این کار را انجام دهید و با دریافت اطلاعات موردنیاز دیگر برای استعلام مجدد اقدام نکنید.

بررسی مزیت های سامانه اعتبارسنجی لندو برای استعلام تسهیلات بانک مرکزی

اگر تا به امروز از تسهیلات بانک مرکزی استفاده کرده‌اید و قصد بررسی نحوه عملکرد خود در بازپرداخت این تسهیلات را دارید، لندو در این زمینه به شما کمک می‌کند. لندو مزیت‌های مختلفی را برایتان به بار می‌آورد که هر کدام از آنها می‌توانند شما را متقاعد کنند که از این سیستم استفاده کنید:

  • سیستم اعتبارسنجی به مقدار قابل‌توجه‌ای در زمان و هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند. با این سیستم در کسری از ثانیه می‌توانید به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی داشته باشید، بنابراین لازم نیست وقت زیادی را در بانک‌ها و شعب آنها برای دریافت این اطلاعات سپری کنید.
  • اطلاعاتی که از طریق سیستم اعتبارسنجی لندو در اختیار شما قرار می‌گیرد، با دقت بالایی بررسی شده‌اند و احتمال بروز خطا در آنها به حداقل می‌رسد. این در صورتی است که مدل‌های اعتبارسنجی قدیمی مشکلات زیادی از جمله خطا در اطلاعات استخراج‌شده داشتند.
  • اگر امتیاز خوبی در سیستم اعتبارسنجی دریافت کرده باشید، بانک‌ها و حتی مؤسسه‌های مالی و … مجاب می‌شوند که به شما خدمات بیشتری ارائه دهند. در برخی موارد از طریق گزارش‌های این سامانه می‌توانید حتی وام‌های بدون ضامن بگیرید.
  • دسترسی به اطلاعات سیستم اعتبارسنجی بسیار راحت است و حتی کاربران مبتدی می‌توانند بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای درباره نحوه استعلام از آن استفاده کنند.
  • استعلام تسهیلات بانک مرکزی از طریق سیستم اعتبارسنجی لندو گزارش دقیقی از عملکرد شما می‌دهد؛ بنابراین شما می‌توانید دقیقاً متوجه شوید که چه تسهیلات پرداخت نشده‌ای دارید، تعداد آنها چقدر است و …؛ با این ویژگی می‌توانید تمام بدهی‌های خود را صاف کرده و امتیازتان را بالا ببرید.
  • با دریافت امتیاز بالا از طریق این سیستم حتی می‌توانید از پلتفرم لندو خرید اقساطی انجام دهید و بازپرداخت را طی ماه‌های آینده بپردازید.

چرا از سیستم اعتبارسنجی لندو برای استعلام تسهیلات بانک مرکزی استفاده کنیم؟

سامانه استعلام تسهیلات و تعهدات بانک مرکزی هر چند اطلاعات دقیقی در زمینه تسهیلات دریافتی در اختیارتان می‌گذارد، اما صرفاً در همین زمینه به کارتان می‌آید. در نقطه مقابل لندو علاوه‌بر خدمات اعتبارسنجی، خدمات خرید اقساطی نیز ارائه می‌دهد. اگر به‌عنوان یک شخص حقیقی قصد دارید که اقدام به خرید لوازم خانه، آشپزخانه و … کنید، لندو در اختیار شماست که خرید اقساطی‌تان را انجام دهید. البته برای این کار ابتدا باید سوابق مالی شما بررسی شود که این کار از طریق همان سیستم اعتبارسنجی انجام خواهد شد.

آیا سیستم اعتبارسنجی لندو برای استعلام بانک مرکزی رایگان است؟

متأسفانه خیر؛ نه‌تنها لندو بلکه تمام سیستم‌های اعتبارسنجی هزینه‌ای را به‌عنوان کارمزد در ازای ارائه خدمات از کاربران دریافت می‌کند. این هزینه برای بررسی سوابق و جستجوی آنها است. البته هزینه استعلام خیلی زیاد نیست و شما با مبلغ نه چندان بالایی تومان می‌توانید استعلام را انجام دهید و در صورت نیاز از خدمات لندو بهره‌مند شوید.

همینطور بخوانید: اعتبارسنجی استفاده از خدمات بانکی چیست؟

در سامانه اعتبارسنجی لندو چه اطلاعاتی وجود دارد؟

در استعلام آنلاین تسهیلات و تعهدات بانک مرکزی اطلاعات مختلفی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در سامانه اعتبارسنجی لندو نیز سیستم اطلاعات متنوعی را در اختیار کاربران می‌گذارد تا از طریق آنها بتوانند وضعیت مالی خود را به‌صورت دقیقتری بررسی کنند. از جمله مهمترین اطلاعاتی که این سیستم در اختیارتان قرار می‌دهد، عبارتند از:

  • اطلاعات کامل هویتی مشتری از شبکه بانکی بر اساس تاریخ آخرین به‌روزرسانی اطلاعات بانک‌ها
  • تشریح کامل روند بازپرداخت تمام وام‌های دریافتی مشتری در نظام بانکی کشور به تفکیک قرارداد
  • ترسیم وضعیت تعهدات مشتری در آینده
  • ارائه گزارش وام‌ها و تسهیلاتی که از شبکه بانکی و مؤسسات اعتباری دریافت شده است.
  • بدهی‌های مالیاتی
  • دریافت گزارش کامل وضعیت ضامن‌بودن مشتری در قرارداد‌های متفاوت
  • ارائه گزارش تعداد استعلام رتبه اعتباری مشتری به دست تمام بانک‌ها
  • بدهی‌ها به اداره گمرک
  • صندوق دانشجویی
  • قوه قضائیه

سامانه استعلام تسهیلات بانک مرکزی، پلی برای دریافت خدمات راحتتر

سامانه استعلام تسهیلات بانک مرکزی پلی برای دریافت خدمات راحتتر از طریق بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی مختلف است. تا زمانی که این سامانه اعتبار شما برای دریافت تسهیلات را اعلام نکند، بانک‌ها تمایلی به ارائه خدمات به شما ندارند. این سیستم اطلاعات دقیقی را درباره تسهیلات دریافت‌شده، تعداد و چند و چون آنها در اختیار شما می‌گذارد تا با توجه به آنها برای اخذ تسهیلات جدیدتر تصمیم بگیرید. اگر نیاز به دریافت راهنمایی‌های بیشتری در این زمینه دارید، توصیه می‌کنیم که با کارشناس‌های فعال سیستم‌های اعتبارسنجی کشور صحبتی داشته باشید.

ad here
توسط مبینا شمسی خانی 67 نوشته

برچسب ها:
0

نظر یا سوال خود را ثبت کنید