اعتبار سنجی بانک ملی رایگان 1403 / رتبه سنجی بانک ملی

اعتبار سنجی بانک ملی رایگان 1403 / رتبه سنجی بانک ملی
تاریخ انتشار: - مطالعه: 12 دقیقه
فهرست محتوا

بانک ملی ایران برای تصمیم‌گیری جهت اعطای تسهیلات یا عدم انجام این کار برای مشتری‌ها از سیستم اعتبار سنجی بانکی استفاده می‌کند. بانک از طریق این سیستم گزارش‌های عملکرد مالی مشتری را بررسی کرده و در صورت داشتن بدیی یا پرداخت‌های دیرهنگام از ارائه خدمات به او صرف نظر خواهد کرد.

اعتبارسنجی بانکی این روز‌ها از طریق پلتفرم‌های مختلفی انجام می‌شود که از جمله پرکاربردترین آنها لندو است. شما از طریق سیستم لندو می‌توانید اعتبار مالی خود را بسنجید و سپس در صورت داشتن امتیاز بالا برای دریافت تسهیلات یا وام از بانک ملی اقدام کنید. این سیستم در لندو رابط کاربری ساده‌ای دارد و شما با چند کلیک ساده می‌توانید به مهمترین اطلاعات مالی خود از طریق آن دسترسی داشته باشید.

سیستم اعتبارسنجی بانک ملی باعث شده است تا بسیاری از مشتری‌ها وقت خود یا کارمندان بانک را برای بررسی‌های جزء‌به‌جزء سوابق مالی نگیرند. آنها می‌توانند فقط از طریق کد ملی و شماره تلفن خود به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده و آگاهی کافی درباره سوابق خود به دست بیاورند.

اعتبار سنجی بانک ملی چیست؟

فرض کنید می‌خواهید از بانک ملی وامی را دریافت کنید. قطعاً بانک به این سادگی‌ها با درخواست وام شما موافق نمی‌کند. شما باید ابتدا ضامن و مدارک لازم را ارائه دهید تا شرایط دریافت وام را به دست‌آورید. البته این همه ماجرا نیست. بانک بعد از اینکه شرایط را مهیا کردید، تازه با استفاده از سیستم اعتبارسنجی میزان اعتبار شما را در پرداخت اقساط بررسی می‌کند. حالا اگر امتیاز کمی داشته باشید، شانستان برای دریافت تسهیلات نیز پایین می‌آید.

همچنین بخوانید: اعتبارسنجی بانک صادرات برای وام رایگان 1403

اعتبار سنجی بانک ملی چیست؟

سیستم اعتبارسنجی بانکی اطلاعاتی دقیقی درباره رفتار‌های مالی شما می‌دهد. اینکه تا به امروز چقدر وام دریافت و چطور اقساط آنها را پرداخت کرده‌اید، از جمله نکته‌های مهمی است که از طریق سیستم اعتبارسنجی بانکی از آن مطلع می‌شوید. البته که این سیستم اطلاعات دقیقتر دیگری را در اختیارتان قرار می‌دهد که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

سیستم اعتبارسنجی بانک ملی را می‌توان یکی از دستاورد‌های بزرگ فناوری به‌شمار آورد؛ چون از طریق این دستاورد بسیاری از مشکلات اعتبارسنجی سنتی از بین رفته‌اند. مثلاً احتمال بروز خطا در این سیستم به حداقل می‌رسد، چون همه کار‌ها به‌صورت کدنویسی و برنامه‌ریزی‌شده انجام می‌شوند. علاوه‌بر این نیازی به صرف زمان زیاد برای دریافت نتیجه از این سیستم نیست. هر چند در گذشته مجبور بودید که مدتی طولانی را برای دریافت اطلاعات درباره میزان اعتبار خود صبر کنید، اما حالا فقط با چند کلیک ساده و طی چند ثانیه اطلاعات به شما نمایش داده خواهند شد.

با این سیستم بانک می‌تواند میزان خوش حساب یا بد حساب‌بودن شما را متوجه شود. قاعدتاً اگر مشتری بد حسابی باشید، بانک ریسک اعطای تسهیلات به شما را قبول نمی‌کند. در واقع گذشته شما خبر از آینده‌تان می‌دهد و زمانی که اقساط گذشته را به‌خوبی پرداخت نکرده‌اید، احتمال اینکه دوباره این کار را در آینده انجام دهید نیز وجود دارد.

انواع روش های اعتبارسنجی بانک ملی ایران چیست؟

بانک ملی ایران به 2 روش اعتبارسنجی مشتریان را انجام می‌دهد. این بانک ابتدا باید نوع مشتری را تشخیص دهد تا اطلاعات لازم را در اختیار آن بگذارد. مشتری‌ها در 2 نوع حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند:

مشتریان حقیقی

این مشتری‌ها خود 2 دسته مختلف دارد:

  1. حقیقی مصرفی یا کسانی که می‌خواهند محصولی مانند ماشین یا وسیله‌ای خاص را بخرند و نیاز به اعتبار دارند.
  2. حقیقی حرفه‌ای یا کسانی که می‌خواهند کسب‌و‌کار خود را گسترش دهند؛ مثلاً به‌دنبال خرید وسیله برای مغازه خود هستند.

مشتریان حقوقی

به شرکت‌ها یا ارگان‌هایی که قصد دریافت وام از بانک ملی ایران را دارند، مشتری‌های حقوقی می‌گویند. در گزارش اعتبارسنجی این مشتری‌ها اطلاعات اضافه‌ای درج می‌شوند که شامل ترازنامه‌ها و … هستند.

اطلاعات سیستم اعتبارسنجی بانک ملی ایران چیست؟

با اعتبار سنجی بانک ملی برای وام اطلاعات مختلفی در اختیارتان قرار می‌گیرند که عبارتند از:

  • اطلاعات نقش‌هایی که افراد طی قرارداد‌های مختلف داشته‌اند که شامل متقاضی اصلی، متقاضی فرعی و ضامن می‌شوند.
  • داده‌های استعلام‌های صورت گرفته در مورد اشخاص
  • داده‌هایی از بدهکاران شهرداری، خرید‌های اقساطی و…
  • اطلاعاتی درباره وضعیت تسهیلات افراد مثل قرارداد‌های در جریان، خاتمه‌یافته، خاتمه‌یافته زودتر از موعد و …
  • اطلاعات وثیقه‌های تسهیلات و اطلاعاتی از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری
  • داده‌هایی راجع به جنبه‌ها و عوامل ریسک مربوط به مشتریان بانک
  • اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی و حقوقی

عوامل مؤثر بر سیستم اعتبارسنجی بانک ملی چه هستند؟

چه عواملی بر نحوه اعتبار سنجی بانک ملی تأثیرگذارند؟

رفتارهای بازپرداختی در گذشته

اگر بازپرداخت اقساط گذشته را در زمان مناسبی انجام نداده باشید، یعنی اینکه رفتار‌های بازپرداختی مناسبی ندارید. تا زمانی که اقساط را پرداخت نکنید و بدهی‌های عقب‌افتاده صاف نشوند، امتیاز شما در سیستم اعتبارسنجی به میزان قابل‌توجه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

تعیین میزان توانایی ها

شما باید میزان توانایی خود در دریافت وام یا تسهیلات از بانک ملی را مشخص کنید، چون در این صورت شانس بیشتری برای اعطای وام خواهید داشت.

تعداد درخواست های اعتبارسنجی

مراقب باشید که بیش‌از‌اندازه درخواست اعتبارسنجی ثبت نکنید، در غیر این صورت سیستم امتیاز منفی برای شما به حساب می‌آورد. تعداد درخواست‌های شما برای ورود به سیستم تا مدتی طولانی در لیست گزارشات نمایش داده می‌شوند و همین مسأله باعث خواهد شد که بانک ملی اعتماد کمتری به شما برای اعطای وام کند.

تنوع تسهیلاتی

تنوع تسهیلاتی که در گذشته دریافت کرده‌اید، در افزایش شانس شما برای بیشترشدن امتیاز تأثیرگذار هستند. شما می‌توانید انواع تسهیلات مثل قرض‌الحسنه، مشارکت مدنی و … را بگیرید تا به افزایش امتیاز خود کمک کنید.

پرداخت بدهی‌های فعلی

هم‌اکنون چقدر بدهی در مؤسسه‌های مالی یا بانک‌های مختلف دارید؟ همه بدهی‌های خود را صاف کنید و اجازه ندهید که از مهلت پرداخت آنها بگذرد. در صورت بروز این اتفاق امتیاز‌های شما کسر می‌شوند و بانک حساسیت بیشتری نسبت به ارائه تسهیلات به شما نشان خواهد داد.

نداشتن حساب‌های مسدودی

چقدر حساب مسدودی دارید؟ هر چه تعداد این حساب‌ها بیشتر باشد، متأسفانه بانک اعتماد کمتری به شما می‌کند. برای رفع این مشکل فقط برخی حساب‌های مشخص‌شده داشته باشید و از آنها استفاده کنید.

نحوه تصحیح سابقه اعتباری در سامانه اعتبارسنجی بانک ملی

خوشبختانه شما می‌توانید سابقه اعتباری خود را در سامانه اعتبارسنجی بانک ملی ایران تصحیح کنید؛ بنابراین اگر تا به امروز به هر دلیلی مشتری بد حساب بودید و بدهی‌ها را در زمان مقررشده پرداخت نمی‌کردید، از همین امروز به بعد تمام بدهی‌ها را صاف کرده و پرداخت‌ها را در زمان مشخص انجام دهید. با این کار سابقه اعتباری شما تصحیح خواهد شد. شما همچنین باید از دریافت تسهیلات متعدد خودداری کرده و تسهیلاتی را که بیشتر از توانایی مالی‌تان هستند نیز دریافت نکنید.

همینطور بخوانید: چگونه اعتبار سنجی بانکی را افزایش دهیم؟

شما به‌طور کلی باید به تمامی تعهدات مالی خود با گمرک، بانک‌ها یا سازمان‌های مالیاتی داشته باشید تا سابقه اعتباری‌تان تصحیح شود. این در مورد اعتبارسنجی بانک ملی نیز صدف می‌کند.

انواع گزارش سابقه اعتباری بانک ملی چه هستند؟

گزارش‌های اعتباری که برای بانک ملی صادر می‌شوند، انواع مختلفی دارند و عبارتند از:

انواع گزارش سابقه اعتباری بانک ملی چه هستند؟

گزارش آمار استعلام

در سابقه اعتباری شما آمار تعداد دفعاتی که استعلام گرفته‌اید، درج می‌شود. در واقع طی این گزارش‌ها بانک متوجه خواهد شد که تا به امروز چقدر از سیستم برای دریافت استعلام استفاده کرده‌اید. این سیستم گزارش‌های یک ماه و یک ساله در این خصوص در اختیارتان می‌گذارد. اگر تعداد آمار استعلام بی‌دلیل بالا برود و شما بدهی‌های به تعویق انداخته‌ای نیز داشته باشید، یعنی اینکه به هر نحوی شده می‌خواهید وام یا تسهیلات را از بانک ملی بگیرید که در این صورت بانک مخالفت خواهد کد.

گزارش اعتباری پایه

در این گزارش اطلاعات پایه‌ای که باید در اختیار شما و بانک قرار بگیرد، درج می‌شوند. این اطلاعات عبارتند از:

  • مشخصات هویتی
  • وضعیت منفی
  • مبلغ کل تعهدات عمل نکرده
  • مشخصات تماس
  • مشخصات آدرس
  • تعهدات آتی شخص
  • تعداد تسهیلات در جریان شخص
  • تعداد استعلامات صورت‌گرفته از شخص در دوره‌های زمانی 1، 3، 6 و 12 ماهه

گزارش استاندارد

در گزارش استاندارد علاوه‌بر اینکه می‌توانید اطلاعات پایه را ببینید، اطلاعاتی درباره جزئیات تسهیلاتی که تا به امروز دریافت کرده‌اید نیز در اختیارتان قرار خواهد گرفت. این گزارش به‌صورت یک تقویم یک ساله منتشر می‌شود که در آن تمام جزئیات مربوط به روند پرداخت طی یک سال را می‌بینید.

گزارش پیشرفته

در گزارش پیشرفته تمام اطلاعات پایه و استاندارد در اختیارتان قرار می‌گیرد. علاوه‌بر این شما می‌توانید درباره تعهدات غیرمستقیم مشتری نیز اطلاعاتی به دست آورید. این اطلاعات شامل قرارداد‌هایی هستند که شخص آنها را ضمانت کرده است.

گزارش سوابق

به هر دلیلی امکان دارد که تغییراتی در اطلاعات هویتی، آدرس و … ایجاد شود که در این صورت تغییرات به‌وجودآمده را در گزارش سوابق درج می‌کنند. در صورتی که مطالبات مشتری معوق شوند یا بانک به او دسترسی نداشته باشد، از این اطلاعات استفاده خواهد شد.

مزیت‌های سیستم اعتبارسنجی بانک ملی چه هستند؟

سیستم اعتبارسنجی آنلاین بانک ملی مزیت‌های مختلفی دارد که همه آنها مشتری‌ها را ترغیب می‌کند که از این سیستم استفاده کنند:

در صورت استفاده از سیستم اعتبارسنجی بانک ملی دیگر نیازی به نگرانی بابت بروز اشتباه در داده‌های استخراج‌شده توسط کارشناس‌ها نیست. این سیستم به‌واسطه دانش فناوری اطلاعات و اتوماتیک کار کرده و اطلاعات را استخراج می‌کند؛ بنابراین خطا در اعتبار سنجی اطلاعات بانک ملی به ندرت رخ می‌دهد.

سیستم اعتبارسنجی بانک ملی در سریعترین زمان اطلاعات استخراج‌شده را در اختیارتان می‌گذارد. در روش سنتی باید مدتی طولانی منتظر می‌ماندید تا کارشناس مربوطه کار‌های استخراج اطلاعات را انجام دهد، اما خوشبختانه سیستم اعتبارسنجی در عرض چند ثانیه تمام این اطلاعات را در اختیارتان می‌گذارد.

برای استفاده از این سیستم نیاز به ارائه اطلاعات و مدارک خیلی زیاد نیست و شما از طریق کد ملی و شماره تلفن می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید.

همچنین بخوانید: اعتبارسنجی استفاده از خدمات بانکی چیست؟

سیستم اعتبارسنجی توسط سامانه‌های مختلفی از جمله لندو انجام می‌شود؛ بنابراین برای دریافت خدمات از آن حتماً نیاز نیست به یک شعبه خاص مراجعه کنید یا وارد یک سایت خاص شوید.

در صورتی که در سیستم اعتبارسنجی بانک ملی امتیاز بالایی به دست‌آورید، بانک اعتماد بیشتری به شما می‌کند و حتی شرایطی برای دریافت وام بدون ضامن را در اختیارتان می‌گذارد. (البته در این باره باید با کارشناس‌های بانک ملی مشورتی داشته باشید، چون شاید این خدمات از طریق این بانک ارائه نشوند. )

چه عواملی باعث کاهش رتبه شما در سیستم اعتبارسنجی بانک ملی می‌شود؟

عوامل مختلفی در کاهش رتبه در سیستم اعتبارسنجی بانک ملی مؤثر هستند که از جمله آنها عبارتند از:

  • 3 قرارداد با تخلف داشته باشید
  • قرارداد‌های خاتمه‌یافته در 5 سال گذشته نداشته باشید.
  • در طول یک سال گذشته بدهی‌های پرداخت نشده خیلی زیادی داشته باشید.
  • در طول 3 ماه گذشته بدهی‌های پرداخت نشده خیلی زیادی داشته باشید.
  • در طول 2 سال گذشته طی 11 ماه یا حتی بیشتر در وضعیت منفی باشید.
  • در قرارداد جاری طی 2 سال گذشته 10 ماه یا بیشتر وضعیت منفی داشته باشید.

آیا سیستم اعتبارسنجی بانک ملی رایگان است؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که خیر، متأسفانه این سیستم رایگان نیست. اهمیتی ندارد که از طریق چه پلتفرمی برای دریافت اطلاعات اقدام می‌کنید! چه لندو و چه هر سیستم دیگری در ازای ارائه خدمات مبلغی را از شما دریافت می‌کند. البته که این مبلغ خیلی زیاد نبوده و حدود 10000 تومان است. سیستم‌های اعتبارسنجی این هزینه را به‌عنوان کارمزد از کاربران دریافت می‌کنند.

بهترین سیستم اعتبارسنجی بانک ملی ایران کدام است؟

بهترین سیستم اعتبارسنجی بانک ملی ایران لندو است که با رابط کاربری ساده به شما کمک می‌کند تا در سریعترین زمان به اطلاعات موردنیاز خود در سیستم دسترسی پیدا کنید. لندو برای ارائه خدمت فقط به کد ملی و شماره تلفن شما نیاز دارد. به‌محض اینکه این اطلاعات را وارد کردید، سیستم سوابق مالی شما را بررسی کرده و یک گزارش دقیق از آنها را برایتان صادر خواهد کرد. سیستم لندو تمام اطلاعات درخواستی را به شما نشان می‌دهد، بنابراین جای نگرانی از بابت کاستی اطلاعات نیست.

سیستم اعتبار سنجی بانک ملی ایران، بهترین روش برای بررسی سوابق مالی

سیستم اعتبارسنجی بانک ملی این روز‌ها به کار بسیاری از مشتری‌های حقیقی و حقوقی می‌آید. اگر نمی‌خواهید که زمان و انرژی زیادی را برای بررسی سوابق مالی خود توسط کارشناس‌ها سپری کنید و دوست دارید که در سریعترین زمان به همه اطلاعات به‌صورت آنلاین دسترسی داشته باشید، ما سیستم لندو را پیشنهاد می‌دهیم. این سیستم بدون هیچ مشکلی اطلاعات درخواستی شما را در اختیارتان می‌گذارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه اعتبارسنجی لندو در وب‌سایت این مجموعه بروید.

ad here
توسط مبینا شمسی خانی 67 نوشته

برچسب ها:
1

نظر یا سوال خود را ثبت کنید