اعتبارسنجی بانک صادرات برای وام رایگان 1403

اعتبارسنجی بانک صادرات برای وام رایگان 1403
تاریخ انتشار: - مطالعه: 13 دقیقه
فهرست محتوا

اعتبارسنجی بانکی در بانک صادرات برای وام یکی از اقدامات متداولی است که این بانک برای بررسی سوابق مالی مشتری‌ها انجام می‌دهید. با این گزارش، بانک می‌تواند اطلاعات مالی مهمی درباره مشتری به دست آورد و بر اساس آنها درباره ارائه خدمات یا انجام‌ندادن این کار تصمیم بگیرید.

اعتبارسنجی بانک صادرات توسط سیستم‌های مختلفی انجام می‌شود و برای دریافت این خدمات نیاز به ‌شماره تلفن و کد ملی دارید. با وارد‌کردن این اطلاعات سیستم به سوابق شما تا 7 سال گذشته می‌پردازد و حتی جزئی‌ترین بدهی‌ها را نیز لیست می‌کند.

اگر سوابق مناسبی داشته باشید، بانک صادرات با اعطای تسهیلات به شما موافقت می‌کند؛ اما اگر به هر دلیلی امتیاز شما پایین بود، باید اقدامات لازم برای افزایش امتیازات را انجام دهید. مجموعه این اقدامات باعث می‌شود تا امتیاز شما به 900 نزدیک شود و بانک محدودیت‌های کمتری برایتان در نظر بگیرد.

سیستم اعتبارسنجی بانک صادرات برای وام چیست؟

سامانه اعتبارسنجی بانک صادرات سیستم است که رفتار‌های بانکی و تعهدات مالی افراد را بررسی می‌کند. این سیستم بر اساس برخی قواعد به مشتری‌ها امتیازی می‌دهد که بر اساس آن می‌توان متوجه خوش‌حساب یا بدحساب‌بودن آنها شد. اگر به‌عنوان کارمند بانک صادرات می‌خواهید به شخصی در دریافت تسهیلات یا وام کمک کنید، ابتدا باید اطلاعات او را در سیستم اعتبارسنجی بزنید. حالا سیستم به بررسی اطلاعات می‌پردازد و بعد از مدت کوتاهی نتیجه را در اختیارتان می‌گذارد.

همچنین بخوانید: لیست انواع وام های بانک سامان 1403 / مبلغ، شرایط و مدارک

حتی کسانی که قصد دارند ضمانت شخصی را در بانک صادرات انجام دهند نیز می‌توانند از این سیستم استفاده کنند. قاعدتاً ضمانت فردی بد حساب روی سوابق مالی ضامن نیز تأثیر منفی می‌گذارد؛ بنابراین این شخص باید ابتدا مطمئن شود که طرف مقابل فردی خوش‌حساب است تا نسبت به ضمانت او تصمیم بگیرد.

سیستم اعتبارسنجی بانک صادرات برای وام چیست؟

حتی اشخاصی که قصد دارند اطلاعات دقیقی درباره رفتار‌های مالی خود در گذشته به دست بیاورند و تمام مشکلات را برطرف کنند نیز می‌توانند وارد این سیستم شده و از خدمات آن بهره‌مند شوند. سیستم اعتبارسنجی لیستی از تمام بدهی‌ها و رفتار‌های مالی‌تان طی سال‌های گذشته را در اختیارتان می‌گذارد. حالا اگر بدهی داشته باشید، در این لیست مشخص شده و می‌توانید برای پرداخت آن اقدام کنید.

افراد دیگری نیز به سوابق مالی شرکا، خود یا مشتریان نیاز دارند که عبارت هستند از شرکت‌های لیزینگ، شرکت‌های بیمه، مؤسسه‌های اعتباری، اشخاص حقیقی و حقوقی و صنایع.

سامانه‌های مختلفی خدمات اعتبارسنجی را انجام می‌دهند که یکی از بهترین آنها لندو است. لندو به‌واسطه رابط کاربری ساده و اتصال قوی به دیتابیس‌های بانکی در سریعترین زمان فرآیند اعتبارسنجی را برایتان انجام می‌دهد. شما از طریق این سیستم می‌توانید تمام اطلاعات مورد نیاز خود را تنها با وارد‌کردن کد ملی و شماره تلفن به دست آورید.

اطلاعات سیستم اعتبارسنجی بانک صادرات چه هستند؟

اطلاعات مختلفی در سیستم اعتبارسنجی بانک صادرات قرار دارند که عبارت هستند از:

  • اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی و حقوقی
  • اطلاعات نقش‌هایی که افراد طی قرارداد‌های مختلف داشته‌اند که شامل متقاضی اصلی، متقاضی فرعی و ضامن می‌شوند.
  • اطلاعاتی درباره وضعیت تسهیلات افراد مثل قرارداد‌های در جریان، خاتمه یافته، خاتمه یافته زودتر از موعد و …
  • اطلاعات وثیقه‌های تسهیلات و اطلاعاتی از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری
  • داده‌های استعلام‌های صورت گرفته در مورد اشخاص
  • داده‌هایی از بدهکاران شهرداری، خرید‌های اقساطی و…
  • داده‌هایی راجع به جنبه‌ها و عوامل ریسک مربوط به مشتریان بانک

عوامل تأثیرگذار بر رتبه اعتباری سیستم اعتبارسنجی بانک صادرات چه هستند؟

عوامل مختلفی بر اعتبارسنجی مشتریان بانک صادرات تأثیرگذارند که عبارت هستند از:

رفتارهای بازپرداخت در تسهیلات گذشته

عدم پرداخت یا تأخیر در پرداخت هر کدام موجب کاهش امتیاز در سیستم اعتبارسنجی بانک صادرات می‌شوند. شما باید علاوه‌بر اینکه برای پرداخت تمامی بدهی‌ها تصمیم می‌گیرید، آنها را در زمان مشخص به بانک‌ها یا طرف قرارداد بپردازید تا امتیازی از شما کسر نشود.

تعیین میزان توانایی‌ها

اگر بتوانید میزان توانایی‌های خود را در پرداخت بدهی‌هایی با مبالغ بیشتر نشان دهید، شانس بیشتری نیز برای دریافت امتیاز‌های بالاتر به دست می‌آورید.

تعداد درخواست‌های اعتبارسنجی

مراقب تعداد درخواست‌های خود از سیستم اعتبارسنجی باشید. شما باید طی هر چند ماه فقط یک بار در صورت نیاز درخواست ثبت کنید. تعداد درخواست‌های شما در سیستم ثبت می‌شوند و تا مدت طولانی قابل ‌نمایش هستند؛ بنابراین اگر به تعداد بالا این کار را انجام دهید، 10 درصد از امتیاز شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

تنوع تسهیلاتی

هر چه تنوع تسهیلاتی بیشتری مثل قرض‌الحسنه، مشارکت مدنی و … داشته باشید، شانستان برای بالارفتن امتیاز بیشتر می‌شود.

پرداخت بدهی‌های فعلی

بدهی‌های فعلی نیز می‌توانند روی امتیاز شما تأثیر منفی بگذارند. کافیست کمی از موعد پرداخت این بدهی‌ها بگذرد تا امتیاز شما کاهش پیدا کند؛ اگر چنین اتفاقی را نمی‌خواهید، سر موعد تمام اقساط را بپردازید.

نداشتن حساب‌های مسدودی

هر چه حساب‌های مسدودی شما بیشتر باشند، امتیاز از شما کسر می‌شود؛ بنابراین باید حساب‌های مشخصی داشته باشید و با استفاده از آنها ثابت کنید که مسدودشده نیستند.

آیا می‌توان سابقه اعتباری را در سیستم اعتبارسنجی بانک صادرات تصحیح کرد؟

خوشبختانه بله، شما می‌توانید سوابق مالی خود را تصحیح کنید و تبدیل به یک مشتری خوش‌حساب شوید. این کار نه‌تنها برای بانک صادرات بلکه برای سایر بانک‌های کشور نیز امکان‌پذیر است. شما کافیست مشکلات رفتار‌های مالی گذشته خود را برطرف کنید و با اقدامات مناسب امتیاز خود را بالا ببرید. البته اغلب این داده‌ها تا 7 سال در گزارش ثبت می‌شوند، اما قاعدتاً امتیاز شما با رفتار‌های مالی درست بالا می‌رود.

همینطور بخوانید: اعتبارسنجی استفاده از خدمات بانکی چیست؟

بهترین اقدامات برای تصحیح سابقه اعتباری در سیستم اعتبارسنجی بانک صادرات عبارت هستند از:

  • عدم تأخیر در بازپرداخت اقساط تسهیلات و وام‌ها
  • پایبندی به تمام تعهدات مالی که با سازمان‌های مختلف از جمله بانک‌ها، سازمان‌های مالیاتی، گمرک و … دارید.
  • عدم دریافت تسهیلات به‌صورت متعدد
  • عدم دریافت تسهیلات بیش‌از‌اندازه توانایی مالی

بررسی انواع گزارش اعتباری بانک صادرات

انواع دسته‌بندی‌های گزارش اعتباری بانک صادرت عبارت هستند از:

بررسی انواع گزارش اعتباری بانک صادرات

گزارش آمار استعلام

در این گزارش بانک صادرات متوجه می‌شود که مشتری تا به امروز چند بار درخواست استعلام ثبت کرده است. سیستم اعتبارسنجی گزارش‌های یک ماهه و یک ساله در اختیار بانک می‌گذارد.

طی این گزارش بانک متوجه می‌شود که یک مشتری مثلاً چند بار برای درخواست تسهیلات اقدام کرده است. اگر تعداد استعلام‌ها بالا برود و تسهیلات قبلی خود را همچنان پرداخت نکنید، به بانک صادرات ثابت می‌شود که شما به هر نحوی به‌دنبال دریافت وام هستید که در این صورت احتمالی کمی دارد که وام را در اختیار شما بگذارد.

گزارش اعتباری پایه

در گزارش بیسیک یا پایه اطلاعات مختلفی قرار دارد که عبارت هستند از:

  • مشخصات هویتی
  • مشخصات تماس
  • مشخصات آدرس
  • وضعیت منفی
  • تعداد استعلامات صورت گرفته از شخص در دوره‌های زمانی 1، 3، 6  و 12 ماهه
  • مبلغ کل تعهدات عمل نکرده
  • تعهدات آتی شخص
  • تعداد تسهیلات در جریان شخص

گزارش استاندارد

در گزارش استاندارد علاوه بر اینکه اطلاعات پایه در اختیار شما گذاشته می‌شود، اطلاعاتی درباره جزئیات تسهیلات اخذ‌شده نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد. در این گزارش یک تقویم 1 ساله نیز می‌بینید که تمام جزئیات مربوط به روند پرداخت اقساط طی این یک سال در آن درج شده‌اند.

گزارش پیشرفته

در این گزارش علاوه‌بر اینکه اطلاعات گزارش استاندارد در اختیارتان قرار می‌گیرد، اطلاعاتی درباره تعهدات غیرمستقیم مشتری نیز به دست می‌آورید که شامل قرارداد‌هایی می‌شوند که شخص ضمانت آنها را بر عهده گرفته است.

گزارش سوابق

شاید به هر دلیلی برخی تغییرات در اطلاعات هویتی، آدرس و … به‌وجود بیاید که در این صورت تمام این تغییرات در گزارش سوابق درج می‌شوند. از این گزارش در صورت معوق‌ماندن مطالبات مشتری و عدم دسترسی بانک به وی استفاده می‌شود.

بررسی مهمترین عوامل در کاهش شدید رتبه اعتباری در بانک صادرات

  • دارای 11 ماه یا بیشتر با وضعیت منفی (سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول) در 2 سال گذشته
  • دارای 10 ماه یا بیشتر با وضعیت منفی (سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول) در قرارداد جاری در 2 سال گذشته
  • دارای بدهی سررسیدشده پرداخت نشده خیلی زیاد در 3 ماه گذشته
  • دارای بدهی سررسیدشده پرداخت نشده خیلی زیاد در 1 سال گذشته
  • داشتن 3 قرارداد با تخلف
  • نداشتن قرارداد‌های خاتمه یافته در 5 سال گذشته

مزیت‌های سیستم اعتبارسنجی بانک صادرات چه هستند؟

سیستم اعتبارسنجی بانک صادرات ایران مزیت‌های مختلفی دارد که عبارت هستند از:

  • استفاده از این سیستم باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود. در گذشته برای دریافت اطلاعات درباره سوابق مالی یک فرد باید مدت‌ها منتظر بررسی‌های کارشناس مربوطه می‌ماندیم، اما حالا با سیستم آنلاین می‌توانیم به صورت غیرحضوری در عرض چند دقیقه به جزئی‌ترین اطلاعات دسترسی داشته باشیم.
  • این سیستم با استفاده از هوش مصنوعی و محاسبات دقیق، اطلاعات درستی در اختیارتان می‌گذارد، در صورتی که در گذشته نیروی انسانی محاسبات را انجام می‌داد که احتمال بروز خطا در آن زیاد بود.
  • برای دسترسی به اطلاعات این سیستم نیازی به گذراندن مراحل خیلی پیچیده نیست و فقط با داشتن کد ملی و شماره تلفن به نام خود می‌توانید وارد این سیستم شوید.
  • با سامانه اعتبارسنجی وام بانک صادرات افراد بیشتری می‌توانند طی یک بازه زمانی از خدمات این سیستم استفاده کنند و از مزیت‌های آن بهره‌مند شوند.
  • در برخی موارد با اطلاعات و امتیازی که این فرد اختیارتان می‌گذارد، حتی امکان دریافت تسهیلات و وام بدون ضامن را دارید.
  • با استفاده از این سیستم حتی کسانی که سوابق مالی ندارند نیز می‌توانند از مزیت‌های تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند.
  • این سیستم اطلاعات دقیقی را در اختیارتان می‌گذارد، به ‌همین دلیل امکان تصمیم‌گیری‌های مغرضانه را به حداقل می‌رساند.

انواع روش‌های سیستم اعتبارسنجی بانک صادرات

اعتبارسنجی بانک صادرات به 2 دسته حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شود:

همچنین بخوانید: چگونه اعتبار سنجی بانکی را افزایش دهیم؟

حقیقی

حقیقی‌ها خود شامل 2 دسته مختلف هستند:

  1. حقیقی مصرفی: افراد حقیقی مصرفی کسانی هستند که قصد خرید خودرو یا کالایی را دارند.
  2. حقیقی حرفه‌ای: این افراد کسب‌و‌کاری را مدیریت می‌کنند و قصد ارتقاء آن را دارند. مثلاً شخصی مغازه‌دار قصد تهیه تجهیزات و محصولات بیشتری را دارد؛ بنابراین به‌عنوان شخص حقیقی مصرفی برای دریافت تسهیلات اقدام می‌کند.

حقوقی

افراد حقوقی کسانی هستند که به‌عنوان یک شرکت درخواست وام یا تسهیلات دارند. در اعتبارسنجی حقوقی علاوه بر شرایط عمومی شرکت مواردی مانند ترازنامه نیز بررسی می‌شوند تا به اطلاعات دقیقتری درباره شکرت موردنظر برسند.

  • آیا سیستم اعتبارسنجی بانک صادرات رایگان است؟

در زمان نگارش این مقاله هیچ‌کدام از سیستم‌های اعتبارسنجی حرفه‌ای به‌صورت رایگان خدماتی را ارائه نمی‌دهند و شما برای دسترسی به اطلاعات مالی باید حتماً هزینه‌ای را به‌عنوان کارمزد بپردازید. البته هزینه کارمزد بسیار پایین است و با مبلغی حدود 10000 تومان می‌تواند به تمامی اطلاعات موردنیاز خود از طریق این سیستم‌ها دسترسی پیدا کنید.

  • بهترین سیستم اعتبارسنجی بانک صادرات کدام است؟

بهترین سیستم اعتبارسنجی بانک صادرات سیستمی است که بدون هیچ پیچیدگی و با رابط کاربری ساده تمام اطلاعات را در اختیارتان بگذارد. این سیستم نباید زمان زیادی نیز شما را معطل بگذارد، در غیر این صورت گزینه مناسبی برای دریافت خدمات نیست. این نکته را فراموش نکنید که سیستم‌های اعتبارسنجی فقط به کد ملی و شماره تلفن نیاز دارند؛ بنابراین نباید اطلاعات دیگری را در اختیار آنها بگذارید؛ اگر یک سیستم اطلاعاتی غیر از موارد ذکر‌شده را درخواست کرد، امکان دارد معتبر نباشد.

بهترین سیستم اعتبارسنجی بانکی ریز اطلاعات را با سیستم‌های پیشرفته در اختیارتان می‌گذارد. این سیستم گزارش‌های یک ماهه و یک ساله تهیه می‌کند تا به شما دیدی منطقی درباره رفتار‌های مالی دهد. حالا شما می‌توانید با بررسی سوابق نسبت به اخذ تصمیم برای دریافت تسهیلات، پرداخت اقساط و … اقدام کنید.

  • لندو، سیستمی حرفه‌ای برای اعتبارسنجی بانک صادرات

لندو سیستمی حرفه‌ای برای اعتبارسنجی اطلاعات مشتری‌های بانک صادرات ایران است. اگر به‌عنوان کارمند می‌خواهید درباره رفتار‌های مالی یک مشتری اطلاعات کافی به دست آورید، اگر به‌عنوان مشتری دوست دارید که وسابق مالی خود را بررسی کنید یا اگر قصد دارید ضمانت شخصی را کنید، اما از خوش‌حساب‌بودن او مطمئن نیستید، لندو به کمکتان می‌آید.

با استفاده از سیستم حرفه‌ای لندو در سریعترین زمان و با رابط کاربری ساده می‌توانید به تمامی اطلاعات موردنیاز خود بدون هیچ مشکلی دسترسی داشته باشید. کارشناس‌های لندو نیز آماده کمک‌رسانی به مشتری‌ها جهت رفع مشکلاتشان هستند؛ بنابراین اگر مشکلی دارید با کارشناس‌های این مجموعه تماس بگیرید تا آن را برایتان رفع کنند.

سیستم اعتبارسنجی بانک صادرات، راهکاری برای بررسی سوابق مالی

اعتبارسنجی حساب بانک صادرات یکی از متداولترین کار‌هایی است که کارمندان این بانک برای بررسی وضعیت مالی مشتری‌ها انجام می‌دهند. با سیستم اعتبارسنجی بانک صادرات می‌توانید جلوی بسیاری از مشکلات را برای اعطای تسهیلات به مشتری‌های بدحساب بگیرید و خود نیز از تمام سوابق مالی‌تان مطلع شوید. این سیستم مانند کارنامه مالی شماست؛ بنابراین سعی کنید بهترین امتیاز‌ها را در آن بگیرید تا شانس موفقیت خود را برای دریافت تسهیلات و وام از بانک صادرات یا هر بانک دیگری بالا ببرید.

ad here
توسط مبینا شمسی خانی 67 نوشته

برچسب ها:
0

نظر یا سوال خود را ثبت کنید