کد اعتبار سنجی کارت بانکی یا CVV2 چیست؟

کد اعتبار سنجی کارت بانکی یا CVV2 چیست؟
تاریخ انتشار: - مطالعه: 13 دقیقه
فهرست محتوا

با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن روش‌های خرید اینترنتی، میزان سرقت‌های سایبری روز‌به‌روز افزایش پیدا کردند. دولت برای اینکه بتواند میزان امنیت تراکنش‌ها را افزایش دهد و هویت افرادی را که خرید اینترنتی انجام می‌دهند، تأیید کند، از یک کد به نام CVV2 استفاده می‌کند.

CVV2 در واقع یک کد اعتبارسنجی است که با استفاده از آن می‌توانید خریدی امن و مطمئن را تجربه کنید. بانک‌ها این کد را روی کارت‌های اعتباری حک یا چاپ می‌کنند تا مشتری‌ها در صورت تمایل به خرید اینترنتی از کد درج ‌شده استفاده کنند.

با روی کار‌آمدن این کد آمار بسیاری از سرقت‌های اینترنت کاهش پیدا کرد و مردم توانستند اعتماد بیشتری به فروشگاه‌های اینترنتی کنند. به‌لطف این کد حالا می‌توانید خریدی امن و مطمئن در بستر اینترنت انجام دهید، بدون اینکه نگران هک‌شدن اطلاعات حساب خود باشید.

کد CVV2 چیست؟

کد اعتبار سنجی کارت بانکی چیست؟ CCV2 یا Card Validation Value به‌عنوان یک مفهوم کلیدی در صنعت پرداخت الکترونیکی شناخته می‌شود که از آن برای تراکنش‌های بانکی استفاده می‌کنند. این کد به‌صورت 3 یا 4 رقمی است و با استفاده از آن می‌توان با خیال راحت تراکنش‌های آنلاین را انجام داد. اگر می‌خواهید که یک لایه امنیتی اضافه در تراکنش‌های خود داشته باشید، داشتن این شماره الزامی است.

همچنین بخوانید: ضمانت نامه بانکی چیست؟ / ویژگی،‌ انوع و شرایط دریافت 1403

کد CVV2 چیست؟

برای دسترسی به کد Card Validation Value می‌توانید پشت کارت در نزدیکی نوار مغناطیسی آن را بررسی کنید. البته معمولاً این کد روی صفحه اصلی کارت و معمولاً در کنار تاریخ انقضاء هم درج می‌شود. این کد می‌تواند جلوی هرگونه تقلب و سوءء استفاده در تراکنش‌ها را بگیرد و کنترل دسترسی بیشتری را برای کارت‌های اعتباری به ارمغان می‌آورد.

این روز‌ها استفاده از کد در تراکنش‌های بانکی بسیار مهم است. اگر به هر دلیلی CVV2 خود را فراموش کرده‌اید یا قسمت چاپ‌شده آن روی کارت پاک شده، باید به ‌سراغ شعب بانک مورد نظر بروید و از آنها بخواهید که کارت جدید همراه با این کد را تحویل شما دهند.

در استفاده از CVV2 باید مراقب باشید، چون کافیست تا در تراکنش‌های بانکی چند بار آن را اشتباه وارد کنید. در آن صورت کارت به اصطلاح می‌سوزد و دیگر قابل‌استفاده نخواهد بود و شما باید برای دریافت کارت جدید به‌سراغ شعب بانکی موردنظر خود بروید.

معرفی انواع نام های کد CVV2

گاهی شاید CVV2 را با نام‌های دیگری معرفی کنند که در این صورت باید درباره این نام‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. متداولترین نام‌هایی که برای این کد اعتبارسنجی استفاده می‌کنند، عبارتند از:

  • (Card Security Code) CSC
  • (Card Verification Data) CVD
  • (Card Verification Value Code) CVVC
  • (Card Verification Code) CVC
  • V-Code (Verification Code)
  • (Card Code Verification) CCV

اهمیت کد CVV2 در تراکنش های بانکی چیست؟

دلایل مختلفی برای اهمیت استفاده از کد اعتبارسنجی در تراکنش‌های بانکی وجود دارد که به‌واسطه آنها دولت مردم را ملزم به استفاده از آن می‌کند. این دلایل عبارتند از:

دسترسی به کارت

با استفاده از این شماره سیستم پرداخت مطمئن می‌شود که فردی که در حالت انجام تراکنش است، به کارت فیزیکی بانکی دسترسی دارد. در واقع شاید بسیاری از سارقین با در دست‌داشتن شماره کارت و رمز دوم بخواهند حساب را خالی کنند، اما از‌آنجا‌که CVV2 ندارند، انجام این کار برای آنها امکان‌پذیر نخواهد بود.

کاهش تراکنش های غیرمجاز

از CVV2 به‌عنوان یک کلید امنیتی استفاده می‌شود، بنابراین اگر به هر دلیلی کارت بانکی خود را گم کردید یا به سرقت رفت، دیگران تا حد زیادی امکان انجام تراکنش‌های غیرمجاز را با آن ندارند.

همینطور بخوانید: چگونه اعتبار سنجی بانکی را افزایش دهیم؟

محدودکردن هکرها

هکر‌ها به راحتی می‌توانند به‌شماره کارت، تاریخ انقضاء و سایر اطلاعات دسترسی پیدا کنند؛ اما به‌لطف وجود CVV2 تا زمانی که این کد و رمز دوم را نداشته باشند، امکان هک‌کردن حساب شما و برداشت وجه از آن را ندارند. در واقع این شماره تا حد زیادی دسترسی هکر‌ها به حساب‌های شما را هم محدود می‌کند.

لزوم به استفاده در تراکنش های آنلاین

بسیاری از سیستم‌های پرداخت که در وب‌سایت‌های اینترنتی استفاده می‌شوند، استفاده از این کد را الزامی می‌دانند؛ بنابراین تا زمانی که اقدام به تهیه آن نکنید، امکان انجام تراکنش در وب‌سایت مورد نظر خود را هم ندارید. در واقع تمام سیستم‌های پرداخت ملزم هستند که این کد را از مشتری درخواست کنند.

بررسی تاریخچه CVV2

زمانی که در دنیای پرداخت‌های اینترنتی تکنولوژی امنیتی به چالش کشیده شد، دولت به ‌دنبال راهی می‌گشت تا بتواند این مشکل را برطرف کند. خوشبختانه کارشناس‌های فعال در این زمینه توانستند راهکاری به نام CVV2 را معرفی کنند. این کد شاید به ظاهر یک شماره 3 یا 4 رقمی ساده به‌نظر برسد، اما از آن زمان تا به امروز توانست جلوی بسیاری از سرقت‌های اینترنتی را بگیرد و امنیت را برای تراکنش‌های مردم به ارمغان بیاورد.

CVV2 در ابتدا فقط برای شرکت‌های پرداخت بین‌المللی مثل ویزا یا مستر کارت استفاده میشد، اما به‌مرور به‌دلیل لزوم استفاده از آن در سایر حوزه‌های پرداخت دولت تصمیم گرفت که بانک‌ها و شرکت‌های اعتباری را هم مستلزم به استفاده از آن کند. به‌مرور این شماره توانست تبدیل به پای ثابت بسیاری از سیستم‌های ارائه‌دهنده خدمات بانکی شود، به‌نحوی که این روز‌ها تقریباً هیچ بانک و مؤسسه‌ای اجازه عدم ارائه CVV2 برای کارت اعتباری مشتری‌های خود را ندارند.

همانطور که می‌دانید، صنعت پرداخت اینترنتی روز‌به‌روز در حال افزایش است و این‌روز‌ها مردم حتی خرید مایحتاج روزانه خود را به‌صورت اینترنتی انجام می‌دهند؛ بنابراین دولت CVV2 را معرفی کرد تا حتی با پیشرفت همه‌جانبه سیستم‌های پرداخت، خطری حساب‌های مالی مشتری‌ها را تهدید نکند و آنها بتوانند با خیال راحت از جرایم اینترنتی معتبر خرید‌های خود را انجام دهند.

هر چند در ابتدا فقط CVV2 معرفی شد، اما به‌مرور با پیشرفت صنعت پرداخت الکترونیکی و حرفه‌ای‌تر‌شدن سارقان اینترنت لزوم به استفاده از رمز پویا و راهکار‌های امنیتی دیگر برای مردم افزایش پیدا کرد. حالا CVV2 به‌همراه سایر لایه‌های امنیتی می‌تواند دسترسی سارقان را محدود کند و جلوی آنها برای هک حساب مشتری‌های بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری را بگیرد.

کاربرد کد CVV2 چیست؟

مهمترین کاربرد CVV2 افزایش امنیت پرداخت‌های الکترونیکی است. این شماره کاربرد‌های دیگری هم دارد که بد نیست درباره آنها اطلاعاتی به دست آورید تا با ماهیت CVV2 بیشتر آشنا شوید:

تأیید هویت دارنده کارت

با استفاده از این کد مرجع سرویس‌دهنده می‌تواند اعتبار کارت بانکی را تأیید کند و مطمئن شود که پرداخت‌کننده در حال استفاده از کارت فیزیکی بانکی خود است.

افزایش امنیت تراکنش ها

بسیاری از سارقان با جعل کارت‌های اعتباری یا سرقت آنها از مردم می‌توانستند تراکنش‌های بانکی مختلفی انجام دهند؛ اما CVV2 جلوی این کار آنها را می‌گیرد.

جلوگیری از سرقت در تراکنش های آنلاین

این کد یک لایه امنیتی بسیار قوی به‌وجود می‌آورد که تا زمانی که کاربر به آن دسترسی نداشته باشید؛ عملیات پرداخت انجام نخواهد شد.

نحوه دریافت کد CVV2 چگونه است؟

ساده‌ترین روش برای دریافت CVV2 مراجعه به شعب بانکی و درخواست کارت اعتباری است. آنها ابتدا برای شما یک حساب بانکی باز می‌کنند و سپس کارت اعتباری را تحویل شما می‌دهند. زمانی که اطلاعات درج‌شده روی کارت را مشاهده کنید، متوجه می‌شوید که CVV2 هم درج شده و امکان استفاده از آن را دارید.

در برخی موارد شاید به هر دلیلی CVV2 روی کارت ناخوانا باشد یا در صورت چاپ به‌مرور زمان پاک شود، که در این صورت می‌توانید از این راهکار‌ها برای دریافت این شماره اقدام کنید:

مراجعه به شعب بانکی

یکی از ساده‌ترین روش‌ها مراجعه به شعب بانکی است. آنها در صورت تمایل با ارائه مدارک هویتی CVV2 را در اختیار شما می‌گذارند یا کارت جدیدی به شما می‌دهند که روی آن تمام اطلاعات از جمله این کد به‌صورت خوانا درج‌شده‌اند.

استفاده از دستگاه های خودپرداز

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانید برای دریافت CVV2 از آن استفاده کنید، دستگاه‌های خودپرداز است. شما می‌توانید طی عملیات تغییر رمز دوم از سایر اطلاعات کارت بانکی خود از جمله تاریخ انقضاء و کد اعتبارسنجی بهره‌مند شوید.

تماس با پشتیبانی بانک

اگر پشتیبانی بانک موردنظر شما قوی باشد، می‌توانید از کارشناس‌های مشاور اطلاعاتی درباره نحوه دریافت CVV2 دریافت کنید که البته در اغلب موارد پیشنهاد پشتیبانی بانک‌ها مراجعه حضوری به شعب بانکی خواهد بود.

بررسی نکته های مهم در حفظ حریم خصوصی CVV2

چندین نکته مهم برای حفظ حریم خصوصی کد اعتبارسنجی وجود دارد که باید حتماً به آنها توجه داشته باشید، در غیر این صورت هکر‌ها به راحتی می‌توانند به این کد دسترسی پیدا و موجودی حساب شما را خالی کنند.

بررسی نکته های مهم در حفظ حریم خصوصی CVV2

عدم ارسال کد برای منابع نامعتبر

اگر حتی ذره‌ای احساس می‌کنید که سیستم پرداخت الکترونیکی موردنظر یا منبعی که قصد فرستادن اطلاعات کارت برای آن را دارید، نامعتبر است، این کار را انجام ندهید. شما باید ابتدا مطمئن شوید که سیستم امنیت کافی را دارد تا در نهایت اطلاعات مهم از جمله کد اعتبار سنجی را در اختیار آن بگذارید..

همینطور بخوانید: شرایط ثبت نام وام با کارت یارانه 1403 / مبلغ و مدارک

معمولاً منابع معتبر ویژگی‌هایی از جمله پروتکل SSL دارند. وقتی به نوار آدرس این وب‌سایت‌ها دقت می‌کنید، به‌جای http از https استفاده است. همچنین کافیست تا کد تصویر اعتبارسنجی را تغییر دهید، در صورتی که سیستم نامعتبر باشد، کد اعتبارسنجی داخل تصویر تغییری نمی‌کند.

عدم استفاده در تراکنش های حضوری

شما نباید از کد اعتبارسنجی در تراکنش‌های حضوری استفاده کنید، چون این کد فیزیکی نیست و برای انجام این تراکنش‌ها به کار نمی‌آید. در واقع اگر فروشگاهی به‌صورت حضوری از شما درخواست CVV2 کرد، باید به اعتبار آن شک کنید.

عدم ذخیره سازی توسط پایگاه‌های داده

سیستم‌های الکترونیکی پرداخت به‌منظور سهولت مشتری‌ها در انجام پرداخت‌های اینترنتی برخی از اطلاعات بانکی متداول آنها از جمله شماره کارت بانکی یا تاریخ انقضاء را ذخیره می‌کنند تا مشتری در دفعات بعد نیازی به واردکردن آنها نداشته باشد. این سیستم‌ها به هیچ عنوان نباید CVV2 را ذخیره‌سازی کنند، چون یک کد امنیتی مهم است و باید در هر پرداخت توسط مشتری وارد سیستم شود.

بررسی فعالیت های مشکوک

شعب بانک‌ها باید همواره فعالیت‌های مشتری‌های خود را زیر نظر داشته باشند تا در صورتی که فعالیت مشکوکی را متوجه شوند، این موضوع را به مشتری گزارش داده و اقدامات لازم را انجام دهند. در این صورت امکان سوءاستفاده از کد CVV2 و سایر اطلاعات بانکی به حداقل می‌رسد.

سوزاندن کارت در صورت گم کردن آن

در صورتی که کارت بانکی خود را به هر دلیلی گم کرده‌اید، هر چه سریعتر برای سوزاندن آن با پشتیبانی بانک خود تماس بگیرید یا به‌صورت حضوری به شعب بانک بروید. در واقع فرد یابنده این کارت به اغلب اطلاعات مثل کد اعتبارسنجی دسترسی پیدا می‌کند و در این صورت خطر سرقت افزایش می‌یابد. در صورت سوزاندن کارت یابنده به هیچ عنوان نمی‌تواند از آن استفاده کند.

بروزرسانی کد در صورت شک و شبهه

در صورتی که از به سرقت رفتن اطلاعات کارت بانکی خود از جمله کد اعتبارسنجی را دارید، باید هر چه سریعتر با پشتیبانی بانک خود تماس بگیرید یا به‌صورت حضوری به شعب بانکی بروید و از کارشناس‌ها بخواهید که کد اعتبارسنجی شما را به روزرسانی کنند. در این صورت فردی که اطلاعات شما را سرقت کرده، امکان استفاده از آنها را نخواهد داشت.

عدم استفاده از کد در مراجع عمومی

به هیچ عنوان نیازی به استفاده از کد در مراجع عمومی نیست. یعنی لازم نیست که کد اعتبارسنجی خود را برای کسی ایمیل کنید یا در اختیار پیام‌رسان‌های ناامن بگذارید؛ چون در این صورت امکان سوءاستفاده از آن وجود دارد.

همچنین بخوانید: اعتبارسنجی استفاده از خدمات بانکی چیست؟

فعال کردن آنتی ویروس و بروزرسانی نرم افزار

تمام نرم‌افزار‌هایی که به‌واسطه آنها پرداخت اینترنتی انجام می‌دهید، باید معتبر بوده و بروزرسانی‌شده باشند. شما همچنین در حین انجام عملیات پرداخت باید آنتی ویروس‌های خود را هم فعال کنید تا مطمئن شوید میزان دسترسی هکر‌ها به این اطلاعات به حداقل رسیده است.

CCV2، کد اعتبارسنجی مهم برای پرداخت های اینترنتی

CCV2 یک کد اعتبارسنجی مهم برای پرداخت‌های اینترنتی است که توسط بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری روی کارت بانکی مشتری‌ها درج می‌شود. این کد بسیار محرمانه بوده و نباید در اختیار شخصی به جزء صاحب کارت قرار بگیرد. اگر شما صاحب یک حساب بانکی هستید و کارت اعتباری دریافت کرده‌اید، در محافظت از این کد تمام تلاش خود را به خرج داده و راهکار‌های افزایش امنیت معرفی‌شده را مد نظر قرار دهید تا جلوی به سرقت رفتن اطلاعات کارت بانکی خود را بگیرید.

با وجود CCV2 امنیت پرداخت‌های اینترنتی به‌شکل قابل‌توجه‌ای افزایش پیدا می‌کند و شما می‌توانید با خیال راحت پرداخت‌های اینترنتی متداولی را در طی روز انجام دهید. اگر به نکته‌های ذکر‌شده در این مطلب توجه داشته باشید و امنیت CCV2 خود را حفظ کنید، بسیاری از نگرانی‌های شما برای پرداخت‌های اینترنتی از بین می‌رود. اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتری درباره این کد دارید، کارشناس‌های فعال در شعب بانکی شما می‌توانند به آن پاسخ دهند.

ad here
توسط مبینا شمسی خانی 68 نوشته

برچسب ها:
0

نظر یا سوال خود را ثبت کنید