بورس چیست؟ همه چیز درباره شروع سرمایه گذاری در بورس

بورس چیست؟ همه چیز درباره شروع سرمایه گذاری در بورس
تاریخ انتشار: - مطالعه: 11 دقیقه
فهرست محتوا

همه ما خوب می‌دانیم که با توجه به تورم این روزها، نوسان قیمت و شرایط اقتصادی نامساعد، پس‌انداز کردن به صرفه نیست و باید به فکر سرمایه‌گذاری و افزایش سرمایه باشیم. چون فقط با این روش است که ارزش پول در برابر تورم حفظ می‌شود. سوالی که احتمالا برایتان در این لحظه پیش می‌آید این است که از چه روشی باید این سرمایه‌گذاری را انجام دهید؟ یکی از این روش‌ها، سرمایه گذاری در بورس است. برای این کار بهتر است با مفهوم بورس به طور کامل آشنا شوید. با ما همراه باشید تا هر آنچه لازم است درباره بورس و بازار آن بدانید و با آگاهی کامل برای سرمایه‌گذاری اقدام کنید.

تعریف بورس چیست؟

بورس یک بازار است که در آن دارایی‌های مختلف مورد معامله قرار می‌گیرد. شرکت‌های سهامی عام، سهام خود را زیر نظر سازمان بورس عرضه می‌کنند، مردم این سهام را می‌خرند و در بازار بورس که مزایای نسبتا زیادی دارد، سرمایه‌گذاری می‌‌کنند. از مزایای این بازار می‌توان به سرمایه‌گذاری با پول کم، میزان نقدشوندگی بالا، کنترل نسبی تورم و حجم نقدینگی، رشد اقتصادی کشور و… اشاره کرد. حالا وقت آن است که با انواع بازارهای بورس در ایران آشنا شوید و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

۴ نوع بازار بورس در ایران

بازار بورس در ایران به ۴ دسته تقسیم می‌شود که ما هر ۴ مورد را با به تفکیک بررسی کرده‌ایم تا برای سرمایه گذاری در بورس آگاهانه عمل کنید.

بورس اوراق بهادار

قدیمی‌ترین نوع بورس در ایران بورس اوراق بهادار است که در آن انواع دارایی‌های مالی مثل سهام شرکت‌ها، اوراق مشارکت و… معامله می‌شود. لازم به ذکر است که اکثر سرمایه‌گذاران در این عرصه فعالیت می‌کنند. حتما حواستان باشد که برای ورود به این حوزه بی‌گدار به آب نزنید و به تحلیل‌های بورسی توجه کنید.

فرابورس

برخی از شرکت‌‌های سهامی عام، به دلیل سودآوری نامناسب و ضرر و زیان نمی‌توانند وارد بازار بورس شوند، به همین دلیل سهامشان در فرابورس معامله می‌شود. البته بورس اوراق بهادار ناظر بر عملکرد فرابورس است و از این نظر جای نگرانی وجود ندارد. 

بورس کالا 

در این نوع بازار عرضه‌کنندگان کالا، محصولات خام خود را مثل زعفران، پنبه و … قیمت‌گذاری و عرضه می‌کنند. این نوع بورس برای افرادی مناسب است که از ریسک نوسان قیمت پرهیز می‌کنند. 

بورس انرژی

بورس انرژی به عنوان بستری برای معاملات حاملان انرژی مثل نفت، گاز، برق و … شکل گرفته است؛ در واقع هر کالایی که پایه انرژی داشته باشد، در این بازار داد و ستد می‌شود.

این تنوع در بازار بورس باعث می‌شود انواع سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه گذاری در زمینه مورد علاقه خود را داشته باشند. البته نمی‌توان از اهمیت بورس اوراق بهادار غافل شد؛ چون این دسته از ۳ دسته دیگر مهم‌تر است. حالا که متوجه شدید دستتان در انتخاب نوع بازار بورس باز است، باید بدانید ابزارهای مختلفی هم برای سرمایه‌گذاری در این بازارها وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. ادامه مطلب را از دست ندهید!

ابزارهای سرمایه گذاری در بورس

ابزارهای سرمایه گذاری در بورس کدامند؟

حتما شما هم می‌دانید که در سال‌های اخیر، حضور پر رنگ بازار سرمایه نقش موثری در چرخه اقتصادی کشور و تامین منابع مالی داشته است. پس قطعا شما برای حضور در این بازار پر رونق، به ابزارهای مربوطه نیاز دارید تا سرمایه‌گذاری مناسب و تقریبا عاری از ضرر داشته باشید. این ابزارها ۵ مورد هستند. پیش از آن، ممنون می‌شویم اگر از ابزارهای سرمایه‌گذاری اطلاع دارید و یا در حوزه بورس فردی مجرب هستید، نظر خود را در کامنت همین مطلب با سایرین به اشتراک بگذارید.

  • سهام: دارایی هر شرکت بر تعداد واحد مشخصی تقسیم می‌شود که شما می‌توانید با خریدن هر تعداد سهم در سود یا زیان شرکت سهیم شوید. شما با انجام این معامله در کوتاه مدت یا بلند مدت بازدهی کسب می‌کنید. 
  • اوراق بدهی: اوراق بدهی در ۳ نوع قرضه، مشارکت و اسناد خزانه اسلامی وجود دارد. شما باید این اوراق را که تاریخ سررسید مشخصی دارند، از سازمان‌های دولتی و خصوصی خریداری کنید؛ این سازمان به شما متعهد می‌شود که در زمان‌های مشخص به شما سود پرداخت کند و یا در زمان سررسید هم اصل پول شما را برگرداند و یا در نهایت سود و اصل پول را به شما پرداخت کند.
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری: صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک ابزار مناسب برای افرادی است که علم کافی از بازار سرمایه و حاشیه‌های آن ندارند؛ چون مدیریت این صندوق‌ها با افراد حاذق و کاربلد است. شما با ورود به این صندوق‌‌ها، سرمایه خود را به بازار تزریق و سود حاصل از آن را دریافت می‌کنید. این روش پرطرفدار به دلیل اینکه سواد سرمایه‌گذاری نیاز ندارد، راهکار مناسبی برای سرمایه گذاری در بورس است و ما آن را پیشنهاد می‌کنیم. البته نکات خاصی در مورد این صندوق‌‌ها و سرمایه‌گذاری اصولی از طریق آن‌ها وجود دارد که دانستن آن‌ها ضروری است.
  •  سبدگردانی: در حوزه بازار سرمایه، یک سری افراد ماهر هستند که شما می‌توانید مدیریت دارایی‌های خود را به آن‌ها بسپارید. این اشخاص با دریافت کارمزد از شما، سرمایه شما را نگهداری و مدیریت می‌کنند و با دانش خود باعث کسب بازدهی شما می‌شوند. از مزیت‌‌های این روش، نظارت اختصاصی فرد باسواد در حیطه امور مالی است، چرا که همه افراد با سازمان بورس و سهام‌های آن آشنایی ندارند و لازم است فردی کاربلد سرمایه آن‌ها را مدیریت کند. اما متاسفانه در این روش حتی اگر ضرر هم کنید، باید حق‌الزحمه سبدگردان پرداخت کنید.
  • ابزار مشتقه: یکی دیگر از ابزارهای بازار مالی که بر اساس یک قرارداد بین دو طرف بسته می‌شود، ابزار مشتقه است. از جمله انواع ابزار مشتقه، قراردادهای آتی و اختیار معامله است. قراردادهای آتی با توجه به یک دارایی و قیمت آن در آینده منعقد می‌شود و سود و زیان فرد سرمایه‌گذار در گرو تغییرات این قیمت است. اختیار معاملات هم بر اساس قیمت مشخص دارایی، که در قرارداد بیان شده است، انجام می‌شود و به فرد سرمایه‌گذار اختیار فروش یا خرید را بر اساس قیمت ذکر شده می‌دهد.

با توجه به مطالب فوق، شما به عنوان یک سرمایه‌گذار می‌توانید هر کدام از این ابزارها را برای سرمایه گذاری در بورس استفاده کنید. البته جزء جدایی‌ناپذیر هر نوع سرمایه‌گذاری، ریسک است که به معنای نبود اطمینان کافی در کسب بازدهی و میزان سود است. هرچند که شما می‌توانید از سایر روش‌های افزایش سرمایه که تقریبا ریسک کمتری دارند، استفاده کنید. یکی از این روش‌ها دریافت وام با سود مناسب و خرید کالاست. چرا که قیمت انواع کالاها روز به روز بیشتر می‌شود و شما با خرید کالا و پرداخت ماهانه اقساط آن به نوعی سرمایه خود را حفظ می‌کنید. وام 20 میلیونی بانک آینده برای این کار به شما کمک می‌کند که درباره این موضوع در پایان مطلب توضیح داده‌ایم.

انواع ریسک در بورس

ریسک در واقع همان اختلاف میان بازدهی مورد انتظار و میزان بازدهی واقعی است. حتما به این نکته توجه داشته باشید که در امور سرمایه‌گذاری چیزی به نام سود قطعی و بازدهی همیشگی وجود ندارد. ضمن اینکه هیچ کدام از روش‌های سرمایه‌گذاری، تضمینی برای افزایش دارایی در اختیار شما نمی‌گذارند. در حوزه بورس، ریسک به دو نوع تقسیم می‌شود:

ریسک سیستماتیک یا غیر قابل اجتناب

این نوع ریسک قابلیت کنترل و پیشگیری توسط شخص سرمایه‌گذار را ندارد و با هیچ عاملی نمی‌توان این میزان از ریسک را به حداقل رساند. همچنین این ریسک به عوامل طبیعی و معیارهای کلان اقتصادی بستگی دارد. از جمله موارد مربوط به این ریسک می‌توان به سیل، زلزله، سوانح طبیعی، تغییر ریاست جمهوری و… اشاره کرد.

ریسک غیر سیستماتیک یا قابل اجتناب

این نوع ریسک در واقع با افزایش آگاهی و علم، قابل کنترل و پیشگیری است. در واقع هر فرد می‌تواند با ارتقای سطح دانش خود ریسک سرمایه‌گذاری خود را به حداقل برساند. مثلا با شناخت و مطالعه درباره بنیان و اساس یک شرکت، می‌توانید تا حدودی میزان بازدهی و سود حاصل از سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت را پیش‌بینی کنید. 

در نهایت حتما توجه کنید که سرمایه گذاری در بورس اولین و آخرین شیوه برای افزایش سرمایه نیست و اگر شما خود را فردی با تجربه و عالم در حوزه بازار سرمایه نمی‌دانید، بهتر است از سایر روش‌‌ها که احتیاج به دانش و سواد خاص ندارد، استفاده کنید تا هم با ضرر مواجه نشوید و هم لذت افزایش دارایی را به طور کامل بچشید. پس نگران نباشید، همیشه راهی برای سرمایه‌گذاری و افزایش کیفیت زندگی وجود دارد.

بهتر است بدانید، با سرمایه‌گذاری در بورس، همیشه پول شما به صورت نقد وجود دارد و هر زمان بخواهید، می‌توانید پول خود را دریافت کنید. همچنین سهام انواع شرکت‌ها در بازار بورس عرضه می‌شود که شما می‌توانید کاملا آگاهانه یکی از آن‌ها را انتخاب و سرمایه‌گذاری کنید. پس شما با انتخاب این روش از سرمایه‌گذاری، می‌توانید سود مناسبی کسب کنید و در راستای افزایش سرمایه و ارتقای وضعیت اقتصادی خود گام بردارید.

سایر روش‌های سرمایه‌گذاری

سایر روش‌های سرمایه‌گذاری

از زمان‌های قدیم تا به الان، راه‌های مختلفی برای افزایش سرمایه وجود داشته است. به‌طور مثال خرید مسکن، خرید طلا و سکه، خواباندن پول در بانک و گرفتن سود آن و… از جمله رایج‌ترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری بوده‌اند. البته در چند سال اخیر، خرید اقساطی هم، تبدیل به راهی برای حفظ ارزش سرمایه شده است؛ چون کالایی که شما امروز با بودجه مورد نظرتان می‌خرید، فردا گران‌تر می‌شود و به نوعی سود می‌کنید. پس اگر هیچ مبلغی برای افزایش سرمایه خود ندارید، می‌توانید با خرید اقساطی کالاها، برای ارتقای سطح زندگی خود تلاش کنید. شما به کمک سامانه‌های معتبر خرید اقساطی، می‌توانید انواع کالاها را با دریافت وام از آن‌ها، بخرید و ماهیانه اقساط خود را پرداخت کنید. یکی از این سامانه‌ها لندو است که با همکاری بانک آینده وام خرید کالا را تا سقف ۲۰ میلیون تومان اعطا می‌کند و شما می‌توانید انواع کالا و خدمات را از سایت لندو خریداری کنید. شما از چه شیوه‌ای برای افزایش سرمایه استفاده می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم نظر خود را در کامنت بیان کنید.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0