وام قرض الحسنه چیست؟ / مقایسه بانک ‌ها و مبالغ  1403

وام قرض الحسنه چیست؟ / مقایسه بانک ‌ها و مبالغ  1403
تاریخ انتشار: - مطالعه: 19 دقیقه
فهرست محتوا

وام قرض الحسنه نوعی تسهیلات بدون بهره از طرف شخص حقیقی یا حقوقی مثل بانک‌ها یا مؤسسه‌های مالی در چهارچوب قوانین نظام مالی اسلام به افراد نیازمند اعطا می‌شود. شرایط دریافت این تسهیلات راحت است و خوشبختانه بانک‌های زیادی در زمینه اعطای آن فعالیت می‌کنند.

اگر قصد دریافت وام فوری یا وام قرض الحسنه را دارید، در مرحله اول باید انواع آن و بانک‌های ارائه‌دهنده این طرح را بشناسید تا متناسب با شرایط خود برای دریافت تسهیلات از آنها اقدام کنید. ما در این مقاله می‌خواهیم درباره اینکه وام قرض الحسنه چیست و انواع بانک‌های ارائه‌دهنده آن چه هستند و چه ویژگی‌هایی دارند، صحبت کنیم.

وام قرض الحسنه چیست؟

وام قرض الحسنه نوعی تسهیلات مالی است بر اساس موازین شرعی به وام‌گیرنده اعطا می‌شود. این وام از طرف بانک یا یک مؤسسه مالی در اختیار وام‌گیرنده قرار می‌گیرد و او متعهد می‌شود که در قالب اقساط منظم فرآیند بازپرداخت را انجام دهد. بازپرداخت این وام‌ها مناسب بوده و برای همین این تسهیلات بیشتر به قشر ضعیف جامعه پیشنهاد می‌شود.

وام‌های قرض الحسنه به‌دلیل ماهیت بدون بهره و مزیت‌های فوق‌العاده دیگر خود طرفداران زیادی دارند و هر ساله درخواست‌های زیادی برای اعطای آنها به بانک‌ها ارائه می‌شود. این وام‌ها راهکاری عالی برای افراد کم‌بضاعت و نیازمندی هستند تا بتوانند کمی از مشکلات مالی زندگی خود را برطرف کنند.

وام قرض الحسنه چیست؟

اهمیت وام قرض الحسنه چقدر است؟

وام‌های قرض الحسنه از جنبه‌های مختلف اهمیت زیادی دارند که عبارتند از:

  • ترویج نیکوکاری: این وام اغلب به نیازمندان و اقشار ضعیف جامعه اعطا می‌شود، برای همین ترویج مهربانی و سخاوت در نظام مالی اسلامی است.
  • حمایت از قشر ضعیف جامعه: اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه درگیر مشکلات مالی متعددی هستند که با استفاده از این وام‌های بدون بهره می‌توانند کمی از مشکلات خود را برطرف کنند.
  • حمایت از کسب‌و‌کار‌ها: وام‌های قرض الحسنه اغلب برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار‌ها به نیازمندان اعطا می‌شود تا به‌واسطه آن بتوانند کسب‌و‌کار مشخصی خود را راه‌اندازی کنند؛ بنابراین با این تسهیلات به رونق اشتغال کشور کمک زیادی خواهد شد.
  • ترویج عدالت اقتصادی: با استفاده از وام قرض الحسنه برای اقشار ضعیف جامعه می‌توان منابع مالی را به‌صورت عادلانه تقسیم کرد و نابرابری و فقر را کاهش داد.

مزیت های وام قرض الحسنه چه هستند؟

وام‌های قرض الحسنه برخی مزیت‌ها دارند که فرد به‌واسطه آنها تشویق می‌شود که برای دریافت این تسهیلات اقدام کند. مهمترین مزیت‌های این وام عبارتند از:

  • وام‌گیرنده در این نوع وام هیچ مبلغ اضافه‌ای را به‌عنوان سود به وام‌دهنده پرداخت نمی‌کند.
  • شرایط دریافت این تسهیلات راحت است و نیاز به درگیری با پیچ‌و‌خم‌های زیاد بانکی نیست.
  • با استفاده از این تسهیلات می‌توان بسیاری از مشکلات ضروری مثل خرید یا اجاره مسکن، درمان بیماری، تسهیلات و … را برطرف کرد.

معایب وام قرض الحسنه چه هستند؟

این تسهیلات علاوه بر داشتن ویژگی‌های خوب، برخی عیب‌ها هم دارند که نباید از آنها چشم‌پوشی کنید. البته این مشکلات اغلب دامن گیر وام‌دهنده می‌شوند. از جمله این عیب‌ها و مشکلات عبارت هستند از:

  • شاید وام‌گیرنده به تعهدات خود عمل نکرده و بازپرداخت را در موعد مناسبی انجام ندهد.
  • دستورالعمل‌های رسمی مختلفی برای انواع تسهیلات قرض الحسنه وجود دارد؛ برای همین این موضوع شرایط بازپرداخت را تا حدودی نامشخص و وام‌گیرنده را نگران می‌کند.

آشنایی با انواع وام قرض الحسنه

قبل از اینکه بخواهیم انواع بانک‌های ارائه‌دهنده وام قرض الحسنه را بررسی کنیم، شما را با انواع وام قرض الحسنه آشنا می‌کنیم:

همچنین بخوانید: صفر تا صد وام قرض الحسنه تمام بانک‌های ایران 1403

وام قرض الحسنه سنتی

این تسهیلات اغلب از طرف مؤسسه‌های سنتی مانند مسجد یا خیریه‌های محلی به شخص اعطا می‌شوند و وام‌دهنده‌ها افرادی غیروابسته به دولت هستند. برخی از انواع این تسهیلات عبارتند از:

وام خیریه

نهاد‌های خیریه‌ای مختلفی در صورت‌داشتن برخی شرایط خاص وام‌هایی را در اختیار افراد می‌گذارند. در اغلب مواد متولی این تسهیلات مساجد هستند. در گذشته تعداد این نهاد‌ها زیاد بود، اما به‌مرور این نهاد‌ها فقط به‌برخی از محله‌های سنتی نشین محدود شده‌اند.

وام خانگی

وام‌های خانگی یا به اصطلاح عامیانه قرعه‌کشی‌های خانوادگی نوعی دیگر از وام‌های قرض الحسنه هستند که بدون بهره و طی اقساطی خاص به افراد اعطا می‌شوند. درباره شرایط بازپرداخت و نکات کلی این تسهیلات تمام افراد و اعضای صندوق به‌صورت دسته‌جمعی تصمیم‌گیری می‌کنند. با استفاده از این سیستم می‌توان اطمینان داشت که تمام افراد در یک بازه زمانی خاص مبلغی را به‌عنوان وام دریافت خواهند کرد.

سرمایه گذاری اجتماعی

این تسهیلات توسط برخی از شرکت‌ها یا سازمان‌های خاص به افراد اعطا می‌شود که برای دریافت آن باید مبلغی را در صندوق همان شرکت یا سازمان بگذارید.

وام های قرض الحسنه از بانک ها و مؤسسه های مالی

برخی از بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی برای کمک به افراد کم بضاعت جامعه وام‌هایی را تحت عنوان وام قرض الحسنه در نظر گرفته‌اند که بدون بار مالی اضافه و با توجه به‌برخی از شرایط از پیش تعیین‌شده در اختیار فرد قرار می‌گیرند. انواع وام‌های قرض الحسنه عبارتند بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی عبارتند از:

وام قرض الحسنه بدون ضامن

در این نوع تسهیلات هیچ نیازی به معرفی ضامن بابت دریافت آنها نیست. بانک‌های زیادی مانند بانک قرض الحسنه مهر ایران یا بانک رسالت این شرایط را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. در واقع ارائه ضامن یا وثیقه یکی از چالشی‌ترین مراحل دریافت وام از بانک‌ها است که این تسهسلات این چالش‌ها را از بین می‌برند.

وام بدون سپرده

اگر می‌خواهید که بدون باز‌کردن حساب یا ایجاد سپرده از یک بانک وام دریافت کنید، باید به‌سراغ بانک‌های ارائه‌دهنده وام‌های بدون سپرده بروید. بانک‌هایی مثل رسالت این تسهیلات را در اختیار مشتری‌های خود می‌گذارند. شما می‌توانید از طریق این وام‌ها بدون نیاز به سپرده‌های اولیه کمک‌های مالی خوبی از طرف بانک بگیرید.

وام قرض الحسنه فوری

اگر نیاز به کمک‌های مالی فوری دارید، تسهیلات فوری بهترین گزینه برای شما هستند. این بانک‌ها به‌واسطه پردازش کوتاه در مدت زمان مناسبی تسهیلات را در اختیار مشتری‌های خود می‌گذارند تا آنها بتوانند مشکلات مالی به‌وجودآمده را برطرف کنند. از جمله بانک‌های ارائه‌دهنده این نوع وام می‌توان به بانک صادرات اشاره کرد.

وام های خاص

وام‌های خاص معمولاً مخصوص گروه خاصی از جامعه از جمله گروه‌ها یا کسب‌و‌کار‌ها هستند که طی شرایط خاص به افراد اعطا می‌شوند. از جمله این تسهیلات می‌توان به وام قرض الحسنه ازدواج یا وام کمک تحصیلی اشاره کرد.

مدارک لازم برای دریافت وام قرض الحسنه چه هستند؟

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • سند ازدواج (برای وام ازدواج)
  • اسناد ملکی
  • مدارک پزشکی (برای وام‌های پزشکی)
  • مدارک تحصیلی (برای وام آموزشی)

نکته های مهم قبل از دریافت وام قرض الحسنه

قبل از اینکه بخواهید تسهیلات قرض الحسنه‌ای را از بانک یا یک مؤسسه مالی دریافت کند، حتماً به چند نکته توجه داشته باشید:

  • به‌سراغ بانک یا مؤسسه‌ای بروید که شرایط آن با شرایط شما نسبتاً مطابقت دارد و مطمئن هستید در آینده نه برای شما و نه برای طرف مقابل مشکلی به‌وجود نمی‌آید.
  • میزان توانایی خود در بازپرداخت تسهیلات را مشخص کنید تا مبادا در آینده با مشکلات مختلفی برای بازگرداندن تسهیلات مواجه شوید.
  • تمام شرایط و قوانین مندرج در قرارداد وام را بررسی و سپس آن را امضاء کنید تا مبادا در آینده به‌واسطه یکی از بند‌های قرارداد دچار مشکلات زیادی شوید.
  • وام‌های قرض الحسنه هر چند کم‌بهره هستند و مدت پرداخت نسبتاً طولانی دارند، اما شما را تا زمانی زیادی درگیر پرداخت اقساط می‌کنند؛ بنابراین تا جای ممکن اگر به این وام‌ها نیازی ندارید، به‌سراغ آنها نروید.

وام قرض الحسنه انواع بانک ها به همراه توضیحات

حالا می‌خواهیم وام‌های قرض الحسنه انواع بانک‌ها را به‌همراه توضیحات موردنیاز آنها به شما معرفی کنیم:

وام قرض الحسنه انواع بانک ها به همراه توضیحات

وام قرض الحسنه بانک ملت

این وام 300 میلیون تومان است و با نام “طرح نیک وام” شناخته می‌شود.

سود 4%- این وام قرض‌الحسنه است و فقط 4 درصد کارمزد دارد-
سقف وام 300 میلیون تومان
کف مبلغ وام 30 میلیون تومان
نوع ضمانت ضامن رسمی- اعتبار شغلی
نیاز به سپرده بین 4 تا 12 ماه میانگین حساب نیاز است
حساب سپرده لازم قرض الحسنه-برای این وام نیاز به افتتاح حساب قرض‌الحسنه نیک است
مدت زمان خواب سپرده حداقل 4 و حداکثر 12 ماه
مسدودی سپرده ندارد
نسبت مبلغ وام به میزان سپرده 320%
حداکثر زمان بازپرداخت 36 ماه
قسط وام 9,090,909 تومان
کل سود وام 24,000,000 تومان
مجموع رقم وام و سود 324,000,000 تومان
سپرده جداگانه ندارد
هزینه‌های جانبی 300 هزار تومان شامل: تشکیل پرونده و اعتبارسنجی
شرایط و مقررات وام‌گیرنده و ضامنین دارای چک برگشتی یا قسط معوق نباشند و حداکثر رتبه اعتبار سنجی باید C باشد

تمامی دارندگان حساب‌های قرض الحسنه نیک اعمم از حقیقی و حقوقی در صورت دریافت امتیاز‌های لازم می‌توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

وام قرض الحسنه بانک سپه

این وام 300 میلیون تومانی است و با نام “طرح نگین امید” شناخته می‌شود.

نوع حساب سپرده پس‌انداز اشخاص حقیقی(دیجیتال)
قابلیت دریافت و پرداخت سپرده دارد
حداقل و حداکثر مدت پس‌انداز برای بهره‌مندی از وام قرض الحسنه(دوره میانگین‌سازی) حداقل 1 ماه

حداکثر 18 ماه

نرخ سود علی‌الحساب سپرده صفر
حداکثر مبلغ پرداخت وام 3،000،000،000 ریال
تعداد اقساط حداقل 12 ماه

حداکثر 60 ماه

ضریب پرداخت مبلغ وام حداکثر 300 درصد جمع اندوخته
نوع عقد قرض الحسنه
نوع کارمزد وام پرداختی %2
وثایق در چهارچوب ضوابط اعتباری بانک

از جمله مزیت‌های طرح نگین امید بانک سپه می‌توان به افتتاح حساب به‌صورت غیرحضوری، کارمزد 2 درصدی، امکان دریافت تسهیلات فقط بعد از یک ماه، قابلیت انتقال امتیاز، سادگی و سهولت استفاده و مشاهده امتیاز وام به‌صورت غیرحضوری است.

شما برای دریافت این وام کافیست در سامانه امید بانک سپه افتتاح حساب کنید و با سپرده‌گذاری امتیاز خود را افزایش دهید. حالا با بررسی امتیاز و تشکیل پرونده در سامانه اعتبارسنجی و دریافت نتیجه اعتبارسنجی می‌توانید برای دریافت این وام درخواست خود را ثبت کرده و منتظر نتیجه بمانید.

همینطور بخوانید: سپرده قرض الحسنه پس انداز چیست؟ / مقایسه تمام بانک‌ها 1403

وام قرض الحسنه بانک صادرات

این وام 300 میلیون تومانی است و با نام ” طرح سپاس سپهر” شناخته می‌شود.

سود 4% این طرح قرض‌الحسنه است و فقط کارمزد دارد
سقف وام 300 میلیون تومان- همچنین شرایط دریافت تسهیلات ارزان قیمت تا ۲۰۰ درصد معدل حساب و سقف ۱ میلیارد تومان با بازپرداخت ۱۲ ماه و سود ۴ درصد وجود دارد.
کف مبلغ وام 30 میلیون تومان
نوع ضمانت ضامن رسمی
نیاز به سپرده دارد
حساب سپرده لازم قرض الحسنه
میزان سپرده 10,000,000- حداقل مبلغ سپرده برای این طرح ۱۰ میلیون تومان است
مسدودی سپرده ندارد
نسبت مبلغ وام به میزان سپرده 450%- برای وام ۱ میلیارد تومان این نسبت ۲۰۰ درصد است
حداکثر زمان بازپرداخت 36 ماه- برای سقف وام ۱ میلیارد تومان بازپرداخت ۱۲ ماه است
قسط وام 8,857,196 تومان
سقف وام برای سقف وام ۱ میلیارد تومان این مبلغ ۸۵. ۱۴۹. ۹۰۴ میلیون تومان است.
کل سود وام 18,859,038 تومان- برای سقف وام ۱ میلیارد تومان این مبلغ ۸۵. ۱۴۹. ۹۰۴ میلیون تومان است.
مجموع رقم وام و سود 318,859,038 تومان- برای سقف وام ۱ میلیارد تومان این مبلغ ۱. ۰۲۱. ۸۵۱. ۸۵۰ میلیون تومان است.

از جمله مزیت‌های طرح سپاس سپهر بانک صادرات می‌توان به بازپرداخت طولانی و 36 ماهه، نیاز به حداقل 2 ماه سپرده‌گذاری و نرخ کارمزد 4 درصد اشاره کرد.

برای دریافت این وام کافیست یک حساب با مبلغ حداقل 1 میلیون ریال باز کنید و با انجام کار‌هایی مثل واریز، برداشت و انجام امور مالی روزانه امتیاز لازم را به دست آورید.

وام قرض الحسنه بانک دی

این وام 300 میلیون تومانی است و با نام “طرح باران” شناخته می‌شود.

سود این طرح قرض‌الحسنه است و فقط ۴ درصد کارمزد دارد
سقف وام 300 میلیون تومان
برای اشخاص حقوقی سقف وام ۷۵۰ میلیون تومان است
کف مبلغ وام 30 میلیون تومان
نوع ضمانت ضامن رسمی
نیاز به سپرده دارد
حساب سپرده لازم قرض الحسنه
میزان سپرده 10,000,000
حداقل میانگین حساب ۱۰ میلیون تومان است
مسدودی سپرده ندارد
نسبت مبلغ وام به میزان سپرده 500%
این مقدار برحسب دوره بازپرداخت و زمان انتظار متغیر است
حداکثر زمان بازپرداخت 60 ماه
حداقل ۶ و حداکثر ۶۰ ماه
قسط وام 5,454,545 تومان
کل سود وام 36,000,000 تومان
مجموع رقم وام و سود 336,300,000 تومان

از جمله مهمترین مزیت‌های طرح باران بانک دی عبارتند از:

  • نرخ سود پایین
  • شرایط آسان بازپرداخت
  • امکان دریافت وام برای طیف وسیعی از متقاضیان
  • حمایت از کسب‌و‌کار‌ها و رفع نیاز‌های مالی

برای دریافت این وام باید برخی شرایط خاص هم داشته باشید که عبارتند از:

  • افتتاح حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز
  • کسب امتیاز لازم بر اساس میانگین سپرده (حداقل امتیاز 10 میلیون تومان)
  • وام‌گیرنده به بانک بدهکار یا دارای چک برگشتی نباشد.
  • سپرده‌گذاری حداقل به مدت 1 ماه و حداکثر 12 ماه
  • حفظ حداقل مبلغ سپرده در طول دوره سپرده‌گذاری

وام قرض الحسنه بانک ملی

این وام 300 میلیون تومانی است و با نام “طرح مهربانی” شناخته می‌شود.

سود 4 % – این تسهیلات قرض الحسنه است و فقط ۲ و ۴ درصد کارمزد دارد
سقف وام 300 میلیون تومان
نوع ضمانت ضامن رسمی
نیاز به سپرده دارد
حساب سپرده لازم قرض الحسنه
مسدودی سپرده ندارد
نسبت مبلغ وام به میزان سپرده 370%- این نسبت بر حسب دوره بازپرداخت و مدت ماندگاری سپرده متفاوت است
حداکثر زمان بازپرداخت 60 ماه
قسط وام 5,524,957 تومان
کل سود وام 31,497,397 تومان
مجموع رقم وام و سود 331,547,397 تومان
سپرده جداگانه
هزینه‌های جانبی ۱۰۰ هزار تومان شامل: تشکیل پرونده و اعتبارسنجی
شرایط و مقررات وام‌گیرنده به بانک بدهکار یا دارای چک برگشتی نباشد

مهمترین مزیت‌های طرح مهربانی بانک ملی عبارتند از:

  • کارمزد فوق‌العاده پایین (۲ درصد)
  • امکان دریافت تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان
  • بازپرداخت حداکثر ۶۰ ماهه (برای سقف ۳۰۰ میلیون تومان)
  • تناسب مدت زمان بازپرداخت با خواب سپرده (خواب سپرده بیشتر، بازپرداخت طولانی‌تر)

برای دریافت این وام باید برخی شرایط داشته باشید که شامل این موارد هستند:

  • افتتاح حساب قرض‌الحسنه
  • مدت زمان خواب سپرده حداقل ۳ ماه و حداکثر ۶ ماه
  • کسب معدل حساب (از طریق حساب جاری یا پس‌انداز)

وام قرض الحسنه بانک رسالت

این وام 300 میلیون تومانی است و به‌دلیل شرایط ساده و مزیت‌های خوب توانسته به‌عنوان یکی از محبوبترین انواع تسهیلات قرض الحسنه شناخته شود.

سقف وام 300 میلیون تومان
نیاز به سپرده دارد
حساب سپرده لازم قرض الحسنه
مدت زمان خواب سپرده 3 ماه
مسدودی سپرده ندارد
نسبت مبلغ وام به میزان سپرده 100% به ازای 6 ماه خواب سپرده در بازپرداخت 12 ماهه
حداکثر زمان بازپرداخت 60 ماه
قسط وام 5,454,545 تومان
کل سود وام 36,000,000 تومان

مهمترین مزیت‌های وام قرض الحسنه بانک رسالت عبارتند از:

  • وام در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون تشریفات اداری طولانی به شما پرداخت می‌شود.
  • تا سقف 300 میلیون تومان وام دریافت کنید.
  • نیاز به یک ضامن و با کارمزد 2 تا 4 درصد
  • امکان انتخاب دوره بازپرداخت بر اساس نیاز و شرایط خود
  • بدون ارائه چک، سفته و گواهی کسر از حقوق
  • امکان انتقال قسمت و یا تمامی امتیاز به افراد درجه یک خانواده
  • محاسبه امتیاز دریافت وام، بر اساس میانگین کارکرد روزانه حساب
  • افتتاح حساب غیرحضوری در سامانه بام

برای دریافت این وام باید برخی شرایط هم داشته باشید:

  • داشتن حساب قرض‌الحسنه در بانک ملی ایران
  • ارائه یک ضامن معتبر
  • داشتن سابقه و عملکرد مناسب در بانک
  • عدم استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه در سایر بانک‌ها در 60 روز گذشته

وام قرض الحسنه، تهسیلاتی مناسب برای اقشار ضعیف جامعه

اقشار ضعیف با علم بر اینکه وام قرض الحسنه چیست، امکان درخواست این تسهیلات را متناسب با شرایط خود از بانک‌ها دارند. بانک‌های مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند که شما باید بانکی را از بین آنها انتخاب کنید که شرایط آن به شرایط شما نزدیک است.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی‌های بیشتر درباره هر یک از انواع وام قرض الحسنه دارید، کافیست به‌سراغ کارشناس‌های مشاور بانک موردنظر خود بروید و از آنها بخواهید که توضیحات کاملی درباره تسهیلات در اختیار شما بگذارند. این افراد با تکیه بر تجربه و اطلاعات خود می‌توانند راهنمایی‌های کاملی به شما داشته باشند.

ad here
توسط مبینا شمسی خانی 77 نوشته

برچسب ها:
0

نظر یا سوال خود را ثبت کنید