وام ساخت مسکن 1403 / ثبت نام، مبلغ و شرایط اخذ وام

وام ساخت مسکن 1403 / ثبت نام، مبلغ و شرایط اخذ وام
تاریخ انتشار: - مطالعه: 13 دقیقه
فهرست محتوا

در کشور ایران وام و تسهیلات مختلفی به مردم برای راحتتر‌کردن شرایط زندگی اعطا می‌شود که یکی از آنها وام مسکن است. در واقع کسانی که تمایل به ساخت مسکن دارند، با‌داشتن شرایط خاص می‌توانند این تسهیلات را بگیرند و از آن برای ساخت خانه خود استفاده کنند؛ خوشبختانه بانک‌های زیادی شرایط اعطای وام مسکن را فراهم کرده‌اند، اما هر کدام از آنها قوانینی مشخص دارند که وام‌گیرنده باید تمام آنها را رعایت کند. با قبول شرایط و تهیه مدارک کافی تسهیلات در اختیار فرد قرار می‌گیرد و او می‌تواند از مبلغ وام برای ساخت مسکن استفاده کند.

بسیاری از افراد درباره نحوه ثبت‌نام، مبلغ، شرایط اخذ وام ساخت مسکن و بسیاری از نکته‌های مهم دیگر نمی‌دانند، به‌همین دلیل باید از قبل اطلاعات خود را درباره آن افزایش دهند.

شرایط ثبت نام وام ساخت مسکن 1403

مهمترین شرایطی که برای دریافت وام مسکن باید از آنها آگاه باشید، عبارت هستند از:

  • داشتن سن قانونی بالاتر از 18 سال
  • داشتن درآمد مستقل
  • عدم استفاده از وام‌های مسکن بانک مربوطه در گذشته (برخی بانک‌ها در کنار وام ساخت مسکن در شهرستان، روستا یا شهر تسهیلات دیگری به افراد می‌دهند؛ این کاملاً به شرایط بانک موردنظر بستگی دارد. )
  • نداشتن سابقه چک برگشتی در بانک‌ها
  • نداشتن سابقه بد حسابی یا سابقه عدم پرداخت اقساط

همچنین بخوانید: وام تعمیرات مسکن / نحوه دریافت و ثبت نام وام مسکن 1403

شرایط ثبت نام وام ساخت مسکن 1403

مهمترین شرایط برای دریافت وام از بانک مسکن

یکی از بانک‌هایی که در زمینه ارائه تسهیلات ساخت مسکن نسبت به مابقی بانک‌ها پیش‌قدم شده، بانک مسکن است. شما باید شرایط خاصی برای دریافت تسهیلات از این بانک داشته باشید که عبارت هستند از:

  • برای دریافت سقف وام 600 میلیون تومانی باید از منبع تسهیلات انفرادی و مجتمع‌سازی این بانک استفاده کنید.
  • داشتن سن بالای 18 سال
  • داشتن درآمد مشخص
  • قبل دریافت وام بانک مسکن نباید از وام‌های غیرمجاز استفاده کرده باشید. مثلاً در صورت دریافت وام تعمیرات مسکن، وام ساخت به شما تعلق نمی‌گیرد.
  • نداشتن چک برگشتی
  • خانه مذکور باید دارای برخی شرایط مهم از جمله سند 6 دانگ، مفروز، داشتن قرارداد واگذاری زمین شهری، داشتن قابلیت رهن گذاشتن،‌ داشتن سند مالکیت ثبتی و سند اعیانی دارای عرصه فوقانی باشد.
  • داشتن گردش مالی مناسب در یکی از حساب‌های سپرده‌گذاری ممتاز یا جاری

مدارک لازم برای دریافت وام مسکن در سال 1403

بانک‌ها برای اعطای تسهیلات مسکن به وام گیرنده‌ها مدارکی را درخواست می‌کنند که عبارت هستند از:

  • ارائه شناسنامه و کپی از صفحه‌های آن
  • ارائه کارت ملی و تصویر پشت و روی آن
  • تکمیل فرم ثبت‌نام
  • درصورت ‌داشتن وکیل برای ثبت درخواست وام، ارائه وکالتنامه ضروری است.
  • ارائه مدارک شناسایی وکیل از جمله کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه مدارک مربوط به زمینی که قصد دارید ملک را در آنجا بسازید.

مدارک لازم برای دریافت وام از بانک مسکن

  • ارائه شناسنامه و کپی از تمام صفحه‌های آن
  • ارائه کارت ملی و کپی پشت و روی آن
  • تکمیل فرم‌های مربوط به درخواست وام از بانک مسکن
  • ارائه پروانه اشتغال انبوه‌سازی، پروانه اشتغال به کار مهندسی و پروانه اشتغال به کار کاردان فنی ساختمان برای اشخاص حقیقی
  • ارائه پروانه اشتغال انبوه‌سازی، پروانه اشتغال به کار مهندسی حقوقی و گواهی صلاحیت پیمانکاری برای اشخاص حقوقی

شما می‌توانید با ورود به وب‌سایت saman. mrud.ir برای دریافت این تسهیلات اقدام کنید.

مبلغ وام ساخت مسکن چقدر است؟

در سال‌های گذشته دولت برای وام مسکن مبلغ 300 میلیون تومان را در نظر گرفته بود. اما با توجه به افزایش نرخ تورم و بسیاری از مسائل اقتصادی دیگر، دولت این وام را در سال 1403 به 600 میلیون تومان رساند. البته مبلغ وام‌ها کاملاً بر اساس شرایط وام‌گیرنده‌ها تعیین می‌شود.

وام 600 میلیون تومانی

وام 600 میلیونی فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که قصد ساخت مسکن در کلان‌شهر‌های ایران را دارند.

این تسهیلات فقط در 12 شهر ایران از جمله تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری رشت به متقاضیان اعطا می‌شود.

اگر به‌عنوان یک سازنده غیرحرفه‌ای بخواهید در پروژه خود از فناوری ساخت نوین بهره بگیرید، به شما تسهیلات 550 میلیون تومانی تعلق می‌گیرد.

وام 500 میلیون تومانی

چنانچه در شهرستانی با جمعیت بیشتر از 200000 نفر زندگی می‌کنید، به شما وام 500 میلیون تومانی تعلق می‌گیرد.

همینطور بخوانید: وام اجاره مسکن 1403 / از وام مستاجران چه میدانید؟

وام 450 میلیون تومان به پایین

چنانچه شهر محل سکونت شما جزء کلان شهر‌ها نیست و جمعیت آن به 200000 نفر نمی‌رسد، بانک اجازه اعطا 450، 400 ، 350 و 300 میلیون تومان وام را به شما دارد. مبلغ وام را می‌توانید در بانک بر اساس شرایط و نیازتان تعیین کنید.

مبلغ وام بانک مسکن چقدر است؟

شما می‌توانید از طریق منبع تسهیلات انفرادی و مجتمع‌سازی از بانک مسکن وام 600 میلیون تومانی دریافت کنید. البته این تسهیلات فقط در اختیار افرادی با شرایط سازندگان تجربی ساختمان قرار می‌گیرد. اشخاص دیگر می‌توانند از طریق منابع دیگری اقدام به اخذ تسهیلات کنند. اما این افراد با در نظر داشته باشند که سقف وام آنها کمتر از 600 میلیون تومان خواهد بود. مثلاً شما می‌توانید از صندوق پس‌انداز مسکن یکم، مبلغ 80 میلیون تومان وام بگیرید.

مبلغ وام سایر بانک‌ها چقدر است؟

مبلغ وام ساخت مسکن بانک ملی، صادرات، ملت، سپه و … بر اساس شرایط متقاضی و بودجه بانک بستگی دارد. شما می‌توانید برای اطلاع از سقف مبلغ تسهیلات این بانک‌ها به شعبه‌های آنها مراجعه کرده و مبلغ را استعلام بگیرید.

نحوه ثبت نام وام مسکن 1403

نحوه ثبت‌نام بانک مسکن به‌صورت کلی به 2 روش انجام می‌شود:

نحوه ثبت نام وام مسکن 1403

  1. روش اول این است که فرد یا وکیل او می‌توانند به‌صورت حضوری به شعبه‌های بانک موردنظر مراجعه و با ارائه مدارک و قبول قوانین برای وام ثبت‌نام کنند.
  2. روش دوم به‌صورت غیرحضوری و اینترنتی است. شما می‌توانید به وب‌سایت بانک مورد نظر مراجعه کرده و از طریق آن کار‌های ثبت‌نام را انجام دهید.

شما باید از مراحل ثبت‌نام هر یک از بانک‌های ایرانی اطلاعات کافی داشته باشید که در بین آنها بانک مسکن اهمیت بیشتری دارد.

شرایط ثبت‌نام وام بانک مسکن

  1. برای استفاده از خدمات تسهیلات بانک مسکن ابتدا باید وارد وب‌سایت این بانک (bank-maskan.ir) شوید و از بخش ثبت درخواست تسهیلات کار‌های ثبت‌نام را انجام دهید.
  2. روی گزینه درخواست جدید کلیک کنید. در پنجره نمایش داده ‌شده قوانینی را نوشته‌اند که باید تمام آنها را بخوانید و سپس در صورت توافق به مرحله بعد بروید.
  3. در این مرحله از شما شماره تلفن و کد امنیتی درخواست می‌شود که باید آنها را در کادر‌های مربوطه وارد کنید.
  4. بعد از تأیید اطلاعات وارد‌شده، یک کد احراز هویت برایتان ارسال می‌شود که باید آن را در سیستم وارد و سپس روی دکمه احراز هویت کلیک کنید.
  5. در صفحه جدید چندین گزینه‌‌ی مختلف پیش ‌روی شما نمایش داده می‌شود که باید روی مشارکت معدنی (ساخت مسکن) کلی کنید. در این مرحله محل تسهیلات نیز باید مشخص شود.

نحوه ثبت‌نام وام مسکن در سایر بانک‌ها

سایر بانک‌ها شاید مراحل متفاوتی نسبت به بانک مسکن داشته باشند که برای اطلاع از آنها می‌توانید با کارشناس‌ها و اپراتور‌های پاسخگوی آنها تماس گرفته و شرایط را استعلام بگیرید. برخی بانک‌ها فقط امکان ثبت‌نام حضوری را برای مشتریان فراهم آورده‌اند که برای دریافت خدمات باید حتماً به این موضوع توجه داشته باشید.

همچنین بخوانید: جزئیات وام سهام عدالت / مبلغ، نحوه دریافت وشرایط دریافت وام

وام ساخت مسکن برای هر طبقه

شما می‌توانید با استفاده از تسهیلات مسکن عملیات ساخت‌و‌ساز هر یک از واحد‌های مسکونی ساختمان را تکمیل کنید. خوشبختانه از آنجا که مبلغ وام نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است، امکان پرداخت بسیاری از هزینه‌ها را با استفاده از همین وام دارید. بانک مسکن در وام ساخت مسکن برای هر طبقه، برای کسانی که از فناوری‌های روز دنیا در ساخت بنا‌ها بهره می‌برند، با توجه به نوع فناوری‌ها سقف وام‌ها را مشخص می‌کند.

در این جدول می‌توانید سقف تسهیلات مسکن برای هر واحد مسکونی را مشاهده کنید.

سقف تسهیلات بر اساس تقسیم‌بندی جغرافیایی سازندگان سقف تسهیلات به‌ازای هر واحد به‌صورت عادی سقف تسهیلات به‌ازای هر واحد به مجریان حرفه‌ای سقف تسهیلات به‌ازای هر واحد به سازندگان حرفه‌ای استفاده‌کننده از فناوری‌های نوین
تهران 70 میلیون تومان 200 میلیون تومان 250 میلیون تومان
مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت 60 میلیون تومان 170 میلیون تومان 220 میلیون تومان

اگر تحت پوشش بهزیستی هستید، برای خانه‌دار‌شدن می‌توانید از طریق سامانه ثبت‌نام مسکن بهزیستی تسهیلاتی را جهت ساخت واحد‌های ساختمانی دریافت کنید.

میزان اقساط وام مسکن در سال 1403

بعد از اعطای وام، بانک مدت زمان مشخص را برای بازپرداخت در نظر می‌گیرد که در هر دوره باید مبلغی را به حساب آن واریز کنید. میزان اقساط وام به شرایط مختلفی بستگی دارد که عبارت هستند از:

  • مدت زمان بازپرداخت

شما باید بدانید که وام ساخت مسکن چند ساله است تا با توجه به مدت زمان آن متوجه مبلغ هر قسط شوید. خوشبختانه بانک‌ها طرح‌های مختلفی را برای مشتریان خود در نظر گرفته‌اند که افراد طی این طرح‌ها می‌توانند در دوره‌های زمانی مختلف مبلغ وام را به بانک برگردانند. حداکثر زمانی که برای بازپرداخت در نظر گرفته شده، 12 سال است. در هر طرح شاید سقف زمانی متفاوتی برای بازپرداخت تسهیلات در نظر گرفته شود.

  • میزان سود دریافتی برای تسهیلات

شما باید درباره اینکه وام ساخت مسکن چند درصد است نیز اطلاعاتی به دست آورید. میزان سود هر وام را معاونت راه و شهرسازی تعیین می‌کند. هم‌اکنون بانک‌ها برای اعطای این وام سود حداکثر 18 درصدی تعیین کرده‌اند. البته 18 درصد شامل وام‌های کلان مانند تسهیلات 300 میلیون تا 600 میلیون تومانی است. بانک‌ها بر اساس مبلغی پایینتری که درخواست می‌دهید، درصد سود را کاهش می‌دهد. مثلاً یکی از وام‌های صندوق پس‌انداز یکم مسکن، از متقاضیان 6 تا 7 درصد سود دریافت می‌کند.

همینطور بخوانید: وام جعاله چیست؟ / نحوه ثبت نام و دریافت وام جعاله

  • مبلغ وام دریافتی توسط فرد متقاضی

شما باید بر اساس میزان بودجه‌تان وامی را دریافت کنید که امکان پرداخت تسهیلات آن را دارید. مثلاً بانک مسکن حداکثر وامی را که برای ساخت مسکن در نظر گرفته 600 میلیون تومان است. اما در نقطه مقابل بانک‌های دیگر وام‌های 80 یا 100 میلیون تومانی اعطا می‌کنند. شما باید شرایط خود را در نظر بگیرید و بر اساس آنها برای وام درخواست دهید.

نکته‌های لازم درباره وام ساخت مسکن

چندین نکته مهم درباره وام ساخت مسکن وجود دارد که حتماً باید به آنها توجه داشته باشید:

  • وام ساخت مسکن بافت فرسوده را حتماً متناسب با نیازتان دریافت کنید. برخی افراد مبلغی بیشتر از نیازشان دریافت می‌کنند، بنابراین مدت زمان بازپرداخت وام آنها افزایش پیدا می‌کند و باید مدت زمان بیشتری را اقساط بپردازند.
  • ابتدا شرایط هر بانک را بررسی کرده و سپس با مقایسه آنها با یکدیگر از آنها خدمات دریافت کنید. بانک‌ها شرایط مختلفی را در نظر می‌گیرند و شاید شرایط یکی نسبت به دیگری با شما تناسب بیشتری داشته باشد.
  • برای دریافت وام ساخت مسکن حتماً با یک کارشناس حرفه‌ای در زمینه اعطای تسهیلات بانکی مشورت کنید تا مبادا در آینده مشکلی برایتان به وجود بیاید.
  • فرآیند پرداخت اقساط وام به ‌دلیل داشتن دوره‌های پرداخت نسبتاً طولانی می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد، به‌همین دلیل تا جای ممکن از گرفتن وام صرف‌‌نظر کنید و با بودجه شخصی ملک را بسازید.
  • به هیچ عنوان در ارائه مدارک یا پذیرش شرایط تخلف نداشته باشید، چون بانک‌ها با استفاده از سیستم‌های حرفه‌ای وضعیت مشتری‌ها را بررسی می‌کنند و در صورت داشتن تخلف وجه شما نزد بانک مورد نظر خراب می‌شود و دیگر امکان دریافت وام از طریق آن را نخواهید داشت.
  • از قبل با یک مهندس ساخت‌و‌ساز حرفه‌ای مشورت داشته باشید و میزان هزینه‌ها را بسنجید. حالا بر اساس بودجه شخصی، هزینه‌های ساخت‌و‌ساز و مدت زمان بازپرداخت برای دریافت وام به ‌سراغ بانک‌ها بروید.

وام ساخت مسکن؛ تسهیلاتی برای شهرسازی

وام ساخت مسکن تسهیلاتی برای شهرسازی است و بانک‌ها از این طریق به توسعه و آبادانی کشور کمک می‌کنند. هر یک از مشتری‌های این بانک‌ها می‌توانند با در نظر‌گرفتن شرایط خود و بانک اقدام به دریافت تسهیلات کنند و ملک مورد نظر خود را بسازند. در این زمینه کارشناس‌های حرفه‌ای زیادی حضور دارند که می‌توانند تمام نکته‌ها و اطلاعات لازم را در اختیار مشتری‌ها بگذارند. به شما پیشنهاد می‌دهیم که حتماً با این کارشناس‌ها مشورتی داشته باشید و از آنها کمک بخواهید تا بهترین وام‌ها را معرفی کنند.

وام ساخت مسکن هر چند در ابتدای ساخت‌و‌ساز بسیار کمکتان می‌کند، اما شاید در آینده به ‌دلیل مبالغ بالا و دوره‌های بازپرداخت طولانی از آنها خسته شوید؛ به‌همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتماً درباره شرایط و قوانین موجود اطلاعاتی به دست آورید تا بر اساس آنها برای ثبت‌نام وام و دریافت تسهیلات اقدام کنید. لندو نیز می‌تواند در زمینه اعطای تسهیلات مختلف به شما کمک کنید، برای دریافت اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌دهیم که با کارشناس این مجموعه تماس بگیرید و از آنها درخواست مشاوره کنید.

ad here
توسط مبینا شمسی خانی 67 نوشته

برچسب ها:
4

نظر یا سوال خود را ثبت کنید