وام جعاله چیست؟ / نحوه ثبت نام و دریافت وام جعاله

وام جعاله چیست؟ / نحوه ثبت نام و دریافت وام جعاله
تاریخ انتشار: - مطالعه: 13 دقیقه
فهرست محتوا

وام جعاله یکی از تسهیلات بانکی است که به متقاضیان تعمیر، بازسازی یا تکمیل مسکن و ساختمان‌های نیمه‌کاره ارائه می‌شود. این وام با نرخ بهره مناسب و مدت بازپرداخت طولانی، یکی از گزینه‌های مناسب برای کسانی است که قصد دارند خانه خود را بهبود ببخشند و یا آن را بازسازی کنند؛ در این بخش با شرایط وام جعاله بانک آینده، بانک مسکن، بانک ملی، بانک صادرات و… آشنا می‌شویم و مدارک و نحوه ثبت نام این وام را بررسی می‌کنیم. اگر می‌خواهید بدانید آیا وام جعاله ضامن می خواهد یا نه، مبلغ این وام چقدر است و شرایط بازپرداخت آن چگونه است، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

وام جعاله چیست؟ / نحوه ثبت نام و دریافت وام جعاله

بسیاری از خانه‌های قدیمی بعد از گذشت چندین سال، نیاز به بازسازی و تعمیر پیدا می‌کنند؛ علاوه بر این ممکن است افراد، ساختمانی را به دلیل چالش‌های مالی نیمه‌کاره رها کرده باشند. با توجه به ضرورت بازسازی، تعمیر و تکمیل تعمیرات، تسهیلاتی با نام وام جعاله مسکن  یا وام تعمیرات مسکن طراحی شده که آن را با نام وام تعمیرات مسکن نیز می‌شناسند؛ این وام اولین بار توسط بانک مسکن به صورت اختصاصی در اختیار متقاضیان قرار گرفت؛ اما در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها آن را ارائه می‌کنند. هدف از این تسهیلات، کمک مالی به افرادی است که قصد تعمیرات یا بازسازی خانه را دارند.

متقاضیان می‌توانند برای تمامی تعمیرات از جمله تعویض درب و پنجره، تعویض سرامیک و کف‌پوش، تعمیرات لوله‌کشی، حمام، آشپزخانه و… برای دریافت وام جعاله اقدام کنند. علاوه بر این متقاضیانی که قصد خرید وسایل برای تکمیل بازسازی و تعمیرات را دارند نیز مشمول دریافت این وام می‌شوند. حتی متقاضیانی که قصد تکمیل خانه در حال ساخت را داشته باشند، امکان استفاده از این تسهیلات را خواهند داشت.

نحوه ثبت نام و دریافت وام جعاله

این تسهیلات را می‌توان با سپرده‌گذاری در بانک یا خرید اوراق دریافت کرد. شرایط دریافت وام جعاله بانک بدون خرید اوراق و از محل سپرده در بسیاری از بانک‌ها وجود دارد؛ اما دریافت وام از طریق خرید اوراق صرفا در بانک مسکن امکان‌پذیر است.

شرایط وام جعاله مسکن 1403 چیست؟

شرایط دریافت وام جعاله در بانک‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال شرایط وام جعاله بانک آینده نسبت به بانک مسکن ساده‌تر است؛ چراکه مبلغ وام در این بانک کمتر است و دریافت آن پیچیدگی کمتری دارد. با این حال برخی شرایط به صورت مشترک برای دریافت این تسهیلات در تمامی بانک‌ها وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • وثیقه مورد نیاز برای بانک را باید فراهم کنید. این وثیقه در بانک‌ها یکسان نیست و برخی از آن‌ها ضامن، برخی سند ملک و برخی هر دو را به عنوان وثیقه از متقاضی درخواست می‌کنند.
  • متقاضیان دریافت تسهیلات وام جعاله نباید کمتر از 18 سال سن داشته باشند.
  • مبلغ وام، مدت زمان پرداخت و شرایط اقساط وام جعاله در بانک‌ها یکسان نیست و متقاضی باید این شرایط را بپذیرد و طبق تعهدات خود عمل کند.
  • متقاضی و ضامن او نباید هیچ گونه بدهی بانکی و سابقه چک برگشتی در سیستم بانکی داشته باشند. در نتیجه اگر پیش‌تر وام جعاله گرفتید و تسویه آن کامل نشده، امکان دریافت دوباره وام را ندارید. علاوه بر این اگر اقساط هر یک از وام‌هایی که دریافت کرده‌اید، باقی مانده باشد احتمال دریافت وام جعاله پایین است.
  • متقاضیانی که سابقه دریافت وام جعاله و تسویه آن را دارند، امکان دریافت دوباره این تسهیلات با توجه به شرایط جدید را خواهند داشت.
  • هزینه کارشناسی تعمیرات خانه باید توسط فرد متقاضی پرداخت شود.

شرایط تسهیلات ویژه وام جعاله 1403 (قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)

جدیدترین شرایط وام جعاله مسکن 1403 مربوط به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است. سقف این تسهیلات از محل اوراق ممتاز در بانک مسکن به ازای داشتن یک فرزند زیر 20 سال تا 25 درصد، دو فرزند زیر 20 سال تا 50 درصد، سه فرزند زیر 20 سال تا 75 درصد و چهار فرزند زیر 20 سال تا 100 درصد افزایش پیدا می‌کند. در واقع یک خانوار با 4 فرزند زیر 20 سال می‌تواند تا 320 میلیون تومان وام از بانک مسکن دریافت کند.

دوره بازپرداخت تسهیلات وام جعاله نیز با توجه به قانون حمایت از خانواده، به ازای هر فرزند تا 2 سال افزایش پیدا می‌کند. برای خانوارهایی که 5 فرزند و بیشتر دارند، دوره بازپرداخت حداکثر تا 10 سال افزایش خواهد یافت. البته یکی از شروط برای دریافت تسهیلات ویژه این است که نرخ باروری در شهرستان محل تولد پدر و فرزند بالاتر از 2.5 باشد.

این تسهیلات حداکثر تا آبان 1407 معتبر هستند و برای بعد از آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدارک لازم برای دریافت وام جعاله

برای دریافت وام جعاله مسکن، ارائه مدارک زیر به شعبه بانکی مورد نظر الزامی است. البته متقاضیان لازم است با توجه به شرایط بانک‌ها، مدارک لازمه را آماده کنند.

  • ارائه اصل شناسنامه و کپی از صفحات آن
  • ارائه اصل کارت ملی و کپی از آن
  • ارائه اصل سند مالکیت ملک مورد نظر یا قولنامه معتبر خرید ملک (ملک حتما باید به نام متقاضی دریافت وام باشد.)
  • ارائه مدارک مربوط به ضامن (در صورت نیاز)
  • ارائه مدارک مربوط به وثیقه‌ها
  • ارائه مدارک مربوط به شغل و احراز درآمد از جمله گواهی کسر از حقوق، جواز کسب و…
  • ارائه کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت از آن برای متقاضیان آقا
  • ارائه وکالتنامه و مدارک شناسایی وکیل (در صورتی که وکیل متقاضی برای دریافت وام اقدام کرده باشد.)
  • تکمیل برگه ثبت نام تسهیلات تعمیرات مسکن 1403

آیا وام جعاله ضامن می خواهد؟

شرایط دریافت وام جعاله مسکن در بانک‌ها متفاوت است؛ برخی از بانک‌ها صرفا از متقاضی سند ملک را درخواست می‌کنند و این سند به عنوان ضمانت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما بسیاری از بانک‌ها ضامن رسمی را از شروط خود قرار دادند. به عنوان مثال یکی از شرایط وام جعاله بانک آینده، داشتن ضامن رسمی است؛ در حالی که در بانک مسکن می‌توانید برای دریافت وام جعاله بانک بدون خرید اوراق و با سپرده‌گذاری و ارائه سند ملک، اقدام کنید.

همچنین بخوانید: وام زوجین 1403 / جزئیات و بررسی وام مسکن زوجین

بنابراین برای پاسخ به سوال «آیا وام جعاله ضامن می خواهد؟» باید شرایط بانک مورد نظر را بررسی کنید.

نحوه ثبت نام برای وام جعاله مسکن

روش ثبت نام وام جعاله در بانک‌ها متفاوت است. در حال حاضر دو روش حضوری و آنلاین برای ثبت نام این وام تعیین شده که متقاضیان واجد شرایط می‌توانند برای ثبت نام دریافت آن اقدام کنند.

روش حضوری، رایج‌ترین روش دریافت این وام است که بیشتر بانک‌ها از این روش پشتیبانی می‌کنند. در این روش لازم است متقاضی به بانک مورد نظر مراجعه کرده و از جزئیات شرایط و جدیدترین قوانین تسهیلات وام جعاله آگاه شود. سپس مدارک لازم را تهیه کند و با مراجعه به شعبه بانک مورد نظر، مراحل لازم برای دریافت وام را طی نماید.

روش آنلاین ثبت نام وام جعاله در حال حاضر فقط در بانک مسکن امکان‌پذیر است. اگر قصد دارید برای دریافت وام جعاله از بانک مسکن اقدام کنید، می‌توانید ثبت نام خود را به صورت اینترنتی در سامانه مربوط به این بانک انجام دهید.

برای این کار کافی است وارد وب‌سایت رسمی بانک مسکن شوید و روی گزینه «سامانه درخواست تسهیلات» ضربه بزنید و سپس گزینه «درخواست جدید» را انتخاب کنید. با وارد کردن شماره تلفن خود و دریافت کد احراز هویت از طریق پیامک، می‌توانید وارد این سامانه شوید. سپس به سراغ ثبت نام تسهیلات وام‌های بانک مسکن بروید و گزینه «جعاله تعمیر مسکن» را انتخاب کنید. با تکمیل اطلاعات و فرم‌ها، ثبت نام شما به پایان می‌رسد و یک کد پیگیری در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌توانید برای پیگیری وضعیت درخواست خود از طریق این کد اقدام کنید.

مبلغ وام جعاله چقدر است؟

مبلغ وام جعاله یا تعمیرات مسکن در بانک‌ها متفاوت است. حداقل مبلغ این وام 10 میلیون تومان است که در بانک‌های تجارت، سپه، قوامین و حکمت ایرانیان اعطا می‌شود. مبلغ این وام در سال 1403 در بانک مسکن 160 میلیون تومان تعیین شده که اگر شرایط قانون حمایت از خانواده را داشته باشید این مبلغ تا حداکثر 320 میلیون تومان افزایش خواهد داشت.

اما بیشترین مبلغ وام جعاله در سال 1403 مربوط به بانک سامان است که 750 میلیون تومان تعیین شده و بعد از آن بانک گردشگری با شرایط ویژه، وام تعمیرات مسکن را با مبالغ بالا در اختیار متقاضیان می‌گذارد.

کدام بانک‌ها بیشترین مبلغ وام جعاله را دارند؟

در جدول زیر بانک‌هایی که وام جعاله دارند و برخی از مهم‌ترین شرایط دریافت آنها را آورده‌ایم که می‌توانید برای دریافت این وام مقایسه کوتاهی بین بانک‌ها داشته باشید. توجه داشته باشید شرایط دریافت این تسهیلات در بانک‌ها ممکن است با توجه به شرایط متقاضی، متفاوت باشد.

مبلغ وام جعاله بانک های ایران

نام بانک سقف وام نرخ بهره حداکثر زمان بازپرداخت نیاز به سپرده/ نوع ضمانت
بانک سامان 750 میلیون تومان 23 درصد 60 ماهه ندارد / سند ملک
بانک گردشگری 500 میلیون تومان 23 درصد 60 ماهه ندارد / سند ملک
بانک دی 400 میلیون تومان 23 درصد 48 ماهه دارد / ضامن رسمی
بانک سینا 300 میلیون تومان 23 درصد 60 ماهه دارد / سند ملک
بانک صادرات 200 میلیون تومان 23 درصد 36 ماهه دارد / ضامن رسمی
بانک اقتصاد نوین 200 میلیون تومان 23 درصد 36 ماهه دارد / ضامن رسمی
بانک رفاه کارگران 200 میلیون تومان 23 درصد 48 ماهه دارد / ضامن رسمی
بانک پارسیان 200 میلیون تومان 23 درصد 60 ماهه دارد / سند ملک
بانک مسکن 160 میلیون تومان 22.5 درصد 60 ماهه دارد / سند ملک

 

اقساط و بازپرداخت وام جعاله

اقساط و مدت زمان بازپرداخت وام جعاله در بانک‌ها یکسان نیست. این وام معمولا با سود 18 تا 23 درصد در بانک‌ها ارائه می‌شود و هر چه میزان سود و مدت زمان بازپرداخت کمتر باشد، مبلغ اقساط بیشتر خواهد بود. در بانک مسکن متقاضیان می‌توانند از محل اوراق ممتاز یا سپرده‌گذاری، این وام را دریافت کنند که هر کدام شرایط خاص خودش را دارد.

وام جعاله بانک بدون خرید اوراق و از محل سپرده‌گذاری، تا 50 میلیون تومان است که با سود 11 درصد در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. وام جعاله از محل اوراق ممتاز در این بانک تا سقف 160 میلیون تومان به صورت 5 ساله و با سود 17.5 درصد ارائه می‌شود.

این شرایط در سایر بانک‌ها وجود ندارد و معمولا نرخ سود واحد و بازپرداخت و مبلغ مشخص برای وام در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی میزان کل وام دریافتی، میزان سود و مدت بازپرداخت روی مبلغ اقساط موثر هستند.

مدت بازپرداخت وام جعاله در بانک‌ها نیز متغیر است و معمولا بین 36 تا 60 ماه با توجه به شرایط بانک تعریف می‌شود.

جمع‌بندی

وام جعاله یا وام تعمیرات مسکن، یکی از بهترین روش‌ها برای بازسازی، تعمیر، نوسازی و تکمیل خانه‌های آسیب دیده یا خانه‌های در دست ساخت است. این تسهیلات در بسیاری از بانک‌های کشور ارائه می‌شود و متقاضیان برای دریافت آن لازم است شرایط خاصی داشته باشند که در این مطلب به آن اشاره کردیم. از آنجایی که شرایط، مبلغ وام، سود و مدت زمان بازپرداخت این وام ممکن است در طول سال و بر اساس سیاست‌های بانکی تغییر کند، حتما برای ثبت نام وام جعاله، جدیدترین شرایط را از شعب بانکی مورد نظر خود جویا شوید.

تسهیلات جعاله مسکن یک فرصت ویژه برای بازسازی و تکمیل تعمیرات است؛ اگر شرایط دریافت این وام را دارید، آن را از دست ندهید!

سوالات متداول

  1. وام جعاله مسکن چیست؟

وام جعاله، وام تعمیرات مسکن است. این تسهیلات برای تکمیل خانه‌های در حال ساخت، بازسازی، نوسازی و تعمیرات در خانه‌های قدیمی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

  1. شرایط دریافت وام جعاله چیست؟

متقاضیان دریافت وام جعاله نباید چک برگشتی یا بدهی بانکی داشته باشند. همچنین اگر متقاضی وام جعاله یا هر وام دیگری را از بانک دریافت کرده و تسویه نکرده باشد، شرایط دریافت وام جعاله را نخواهد داشت. در ضمن ملک مورد نظر باید به نام متقاضی دریافت وام باشد و هزینه کارشناسی بر عهده‌ی متقاضی است.

  1. کدام بانک‌ها در سال 1403 وام جعاله می‌دهند؟

بسیاری از بانک‌های کشور این وام را ارائه می‌دهند از جمله بانک مسکن، بانک صادرات، بانک دی، بانک سینا، بانک گردشگری، بانک سامان، بانک پارسیان، بانک شهر، بانک آینده، بانک رفاه کارگران و…

ad here
توسط مبینا شمسی خانی 42 نوشته

برچسب ها:
1

نظر یا سوال خود را ثبت کنید