وام تعمیرات مسکن / نحوه دریافت و ثبت نام وام مسکن 1403

وام تعمیرات مسکن / نحوه دریافت و ثبت نام وام مسکن 1403
تاریخ انتشار: - مطالعه: 12 دقیقه
فهرست محتوا

وام تعمیرات مسکن 1403 یکی از تسهیلاتی است که بانک‌ها به منظور کمک به مردمی که قصد تعمیر یا بازسازی خانه‌ها‌ی خود را دارند، ارائه می‌دهد. این وام می‌تواند برای تعمیر بخش‌ها‌ی آسیب‌دیده، افزایش متراژ، بهبود کیفیت ساختمان و یا تغییر کاربری مسکن مورد استفاده قرار گیرد؛ در این مقاله قصد داریم نحوه دریافت و ثبت‌نام وام تعمیر مسکن در سال 1403 را به صورت جامع و کامل توضیح دهیم و ببینیم مبلغ وام تعمیرات مسکن چقدر است. اگر قصد درخواست این وام را دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

وام تعمیرات مسکن 1403/ نحوه دریافت و ثبت نام وام مسکن

بانک‌ها‌ تسهیلات تعمیرات مسکن را با نام وام جعاله مسکن ارائه می‌دهند. متقاضیان با دریافت این وام می‌توانند مبلغ آن را برای تعمیر بخش‌ها‌ی آسیب‌دیده خانه یا تکمیل تعمیرات مسکن استفاده کنند. بانک مسکن، اولین بانکی بود که این تسهیلات را ارائه داد؛ اما در سال‌ها‌ی اخیر بسیاری از بانک‌ها‌ی دیگر نیز تسهیلات مسکن را با شرایط مختلف ارائه می‌دهند.

وام تعمیرات مسکن 1403

  • وام تعمیر خانه بانک مسکن

بانک مسکن یک بانک تخصصی در حوزه مسکن محسوب می‌شود که تعداد وام‌ها‌ی آن برخلاف سایر بانک‌ها‌، محدودیتی ندارد. در صورتی که متقاضی وام، شرایط دریافت تسهیلات مسکن را داشته باشد، وام به او تعلق خواهد گرفت.

سقف تسهیلات مسکن در این بانک در سال 1403 ، حداکثر 130 میلیون تومان تعیین شده که ۸۰ میلیون‌تومان آن از طریق خرید اوراق ممتاز و ۵۰ میلیون‌تومان هم از طریق سپرده‌گذاری قابل دریافت است. سود دریافتی بانک نیز برای خرید اوراق 17.5 درصد، و برای سپرده‌گذاری 11 درصد است؛ از شرایط مهم بانک مسکن برای جعاله مسکن نداشتن بدهی قبلی یا چک برگشتی، ارائه معرفی‌نامه از شرکت راه و شهرسازی و مهلت بازپرداخت 5 ساله است.

همچنین بخوانید: دریافت وام برای ایثارگران / صفر تا صد وام جانبازی 1403

  • وام تعمیر مسکن آینده

وام تعمیرات مسکن در بانک آینده در سال‌ها‌ی اخیر متوقف شده است. این بانک در سال 1398، وام 10 میلیون‌تومانی برای تعمیرات مسکن ارائه می‌داد که سود آن 18 درصد و مدت بازپرداخت 36 ماهه داشت.

در سال آینده شاید تسهیلات مسکن دوباره به این بانک بازگردد. از آنجایی که بانک آینده تسهیلات خوبی را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرد، اگر در این بانک حساب دارید، برای اطلاع از آخرین اخبار مربوط به وام تعمیر مسکن آینده، وب‌سایت رسمی این بانک را رصد کنید.

  • وام تعمیر مسکن بانک صادرات

وام جعاله مسکن در بانک صادرات با مبلغی بین 10 تا 200 میلیون‌تومان ارائه می‌شود و وام‌هایی که مبالغ بیشتری دارند، با شرایط سخت‌تر و مدارک بیشتری در اختیار متقاضی قرار می‌گیرند. این بانک سود 18 درصد را برای وام‌ها‌ی تعمیر مسکن خود در نظر گرفته و تضمینی که از متقاضی درخواست می‌کند همان سند ملک است.

از سایر شرایط دریافت وام مسکن از این بانک می‌توان به نداشتن بدهی بانکی، ملک به نام متقاضی و عدم استفاده قبلی از این وام در بانک اشاره کرد.

  • وام تعمیر مسکن بانک ملی

بانک ملی تسهیلات تعمیر مسکن را با مبلغ بین 10 تا 50 میلیون‌تومان برای متقاضیان تعیین کرده است. نرخ بهره این بانک همچون سایر بانک‌ها‌ 18 درصد بوده و مدت زمان پرداخت، 36 ماهه تنظیم شده است. بانک ملی برای ضمانت مبالغ پایین وام تا سقف 10 میلیون‌تومان یک ضامن رسمی، و برای مبالغ بالاتر از 10 میلیون‌تومان سند ملک را از متقاضی درخواست می‌کند.

  • وام تعمیر مسکن بانک سپه

شرایط پرداخت وام تعمیرات مسکن در بانک سپه تا حد زیادی شبیه به بانک ملی است. مبلغ وام در این بانک می‌تواند بین 10 تا 50 میلیون‌تومان باشد و سود آن 18 درصد و بازپرداخت آن 36 ماهه تعیین شده است. در این بانک معمولا برای دریافت وام تا سقف 20 میلیون‌تومان یک ضامن رسمی نیاز است و برای دریافت مبالغ بالاتر باید سند ملک به عنوان تضمین به بانک ارائه شود.

عدم استفاده قبلی از این تسهیلات در بانک سپه، نداشتن بدهی بانکی و ملک به نام متقاضی از دیگر شرایط دریافت وام تعمیر مسکن از بانک سپه هستند.

  • وام تعمیر مسکن بانک رفاه

وام تعمیر مسکن رفاه حداکثر 200 میلیون‌تومان است و سود این بانک نیز همچون سایر بانک‌ها‌ 18 درصد تعیین شده است. مدت زمان پرداخت وام تعمیرات مسکن در این بانک 48 ماهه بوده و شرایط تضمین این بانک با سایر بانک‌ها‌ متفاوت است. برای دریافت جعاله مسکن از بانک رفاه باید 3 ضامن معتبر با گواهی کسر از حقوق معرفی کنید. نداشتن بدهی بانکی، رتبه اعتبارسنجی بالا و سپرده‌گذاری در بانک به مدت 3 تا 6 ماه از دیگر شرایط وام مسکن در بانک رفاه است.

  • وام تعمیر مسکن بانک گردشگری

بانک گردشگری تسهیلات ویژه‌ای را برای تعمیر مسکن در شهرها و شهرستان‌ها‌ در نظر گرفته و متقاضیان می‌توانند برای شهر تهران تا سقف 3 میلیاردتومان و در شهرستان‌ها‌ تا سقف 1.5 میلیاردتومان برای دریافت وام مسکن از این بانک اقدام کنند. نرخ سود این بانک همچون سایر بانک‌ها‌ 18 درصد و مدت زمان پرداخت وام تعمیرات مسکن در بانک گردشگری 36 ماهه است.

مبلغ وام تعمیرات مسکن چقدر است؟

مبلغ وام تعمیر مسکن در بانک‌ها‌ی مختلف، متفاوت است و معمولا برای ارائه این تسهیلات در بانک‌ها‌، سقف و کف خاصی مشخص شده است. به صورت کلی حداقل مبلغ وام تعمیر مسکن در بین بانک‌ها‌ی مختلف 10 میلیون‌تومان است که معمولا متقاضیان برای دریافت این مبلغ، نیاز به شرایط و مدارک پیچیده و پردردسر ندارند. اما شرایط دریافت مبالغ بالاتر، سخت‌تر می‌شود.

در بین بانک‌ها‌ی مختلف در سال 1403 ، بانک گردشگری بالاترین تسهیلات مسکن را ارائه می‌دهد که برای شهر تهران تا 3 میلیارد و شهرستان‌ها‌ تا 1.5 میلیارد است. البته توجه داشته باشید که تسهیلات با مبلغ بالا به تمام متقاضیان پرداخت نمی‌شود و بانک‌ها‌ برای تعیین مبلغ تسهیلات، ابتدا مدارک مربوط به اشتغال، میزان حقوق و نقدینگی متقاضی را بررسی می‌کنند. بنابراین نمی‌توان جواب مشخصی برای سوال «وام تعمیرات مسکن چقدر است» پیدا کرد!

جالب است بدانید: وام ضروری بازنشستگان /مدارک موردنیاز و نحوه دریافت 1403

میزان اقساط و مدت زمان پرداخت وام تعمیرات مسکن

میزان بهره، اقساط و شرایط و مدت زمان بازپرداخت وام جعاله مسکن در بانک‌ها‌ی مختلف، یکسان نیست. اما به صورت معمول بانک‌ها‌ تسهیلات مربوط به تعمیر مسکن را با نرخ بهره 18 درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

مبلغ قسط وام نیز با توجه به مبلغ تسهیلات متفاوت است؛ بالطبع هرچه مبلغ وام بیشتر باشد، مبلغ اقساط ماهیانه آن نیز بالاتر خواهد بود.

مدت زمان بازپرداخت وام تعمیر مسکن در بانک‌ها‌ی مختلف بین 36 ماه تا 48 ماه تعیین می‌شود؛ در واقع این وام‌ها‌ معمولا 3 تا 4 سال و گاهی تا 5 سال زمان برای بازپرداخت به متقاضی می‌دهند.

شرایط پرداخت وام تعمیرات مسکن 1403

شرایط دریافت وام جعاله مسکن در بانک‌ها‌ی مختلف تا حدی متفاوت است. معمولا بانک‌ها‌ با توجه به منابع تامین و تسهیلات خود، شرایط مختلفی را برای متقاضیان تعیین می‌کنند که پیش‌تر به صورت مختصر به آنها اشاره کردیم.

شرایط پرداخت وام تعمیرات مسکن 1403

اما برخی شرایط کلی هم برای دریافت وام تعمیر مسکن وجود دارد که متقاضی به هر بانکی مراجعه کند، باید این شرایط را داشته باشد. این شرایط شامل موارد زیر است:

  • متقاضی نباید سابقه چک برگشتی داشته باشد.
  • متقاضیانی که تسهیلات یا وام از یک بانک دریافت کردند و هنوز به صورت کامل تسویه نکردند، امکان دریافت وام تعمیر مسکن را نخواهند داشت.
  • متقاضی باید بضاعت مالی برای پرداخت اقساط وام را داشته باشد. بانک‌ها‌ معمولا برای بررسی این موضوع، از درآمد افراد استعلام می‌گیرند.
  • هر فرد فقط یک بار و در صورت داشتن شرایط نهایت تا دو بار می‌تواند تسهیلات جعاله مسکن را دریافت کند.
  • در سال 1403 برخی از بانک‌ها‌ برای دریافت تسهیلات مسکن، سپرده‌گذاری برای مدت‌زمان مشخص در بانک را از شرایط خود اعلام کرده‌اند.

مدارک لازم برای دریافت وام تعمیرات مسکن

متقاضیانی که شرایط دریافت وام تعمیر مسکن را دارند، می‌توانند با آماده کردن مدارک لازم به شعب بانک مورد نظر خود مراجعه کرده و مراحل دریافت وام را دنبال کنند. توجه داشته باشید که مدارک مورد نیاز برای دریافت این وام ممکن است با توجه به بانک، متفاوت باشد. همان‌طورکه پیش‌تر هم اشاره کردیم بانک‌ها‌ شرایط خاص خودشان را برای اعطای وام تعمیر مسکن به متقاضیان دارند.

همینطور بخوانید: وام مشاغل خانگی 1403 / نحوه دریافت وام مشاغل خانگی بدون ضامن

البته برخی مدارک به صورت کلی در تمامی بانک‌ها‌ از متقاضی درخواست می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • ارائه فرم مربوط به دریافت وام جعاله مسکن
  • ارائه اصل شناسنامه و کپی از صفحات آن
  • ارائه اصل کارت ملی و کپی از پشت و روی کارت
  • ارائه اصل سند مالکیت ملک برای احراز مالکیت بر اساس کارت ملی
  • ارائه مدارک مربوط به اشتغال یا فیش حقوقی که بضاعت مالی متقاضی را برای پرداخت اقساط نشان می‌دهد
  • وثیقه یا تضمین مورد نظر بانک (ضامن معتبر یا سند 6 دانگ ملک)
  • مدارک شناسایی ضامن(ها) در صورت نیاز
  • وکالتنامه و مدارک شناسایی وکیل (اگر وکیل متقاضی برای دریافت وام اقدام کرده است.)

راهنمای ثبت‌نام وام تعمیر مسکن

شرایط پرداخت وام تعمیرات مسکن 1403 در بانک‌ها‌ متفاوت است؛ برخی از بانک‌ها‌ برای اعطای این وام از متقاضی می‌خواهند صفر تا صد مراحل را به صورت حضوری در بانک بگذارند؛ به عنوان مثال این شرایط در بانک ملی برقرار است. علاوه‌براین برای دریافت جعاله مسکن از بانک ملی، متقاضی باید حتما به نزدیک‌ترین شعبه بانک ملی به محل سکونت خود مراجعه کند.

برخی دیگر از بانک‌ها‌، مراحل ثبت‌نام برای وام مسکن را به دو مرحله آنلاین و حضوری تقسیم کردند. به عنوان مثال برای دریافت این وام از بانک مسکن لازم است ابتدا در وب‌سایت رسمی بانک ثبت‌نام کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

نحوه ثبت‌نام وام تعمیر مسکن 1403 در بانک مسکن

برای دریافت تسهیلات تعمیرات بانک مسکن ابتدا باید به وب‌سایت رسمی این بانک به نشانی www.bank-maskan.ir وارد شوید. سپس گزینه «سامانه درخواست تسهیلات» را از منوی سایت انتخاب کنید و در صفحه جدید، روی گزینه «درخواست جدید» ضربه بزنید.

در مرحله بعدی لازم است شماره تلفن همراه خود و کد امنیتی موجود در صفحه را وارد کنید. سپس کد احراز هویت 6 رقمی که به شماره تلفن شما ارسال شده را وارد کادر مربوطه کنید و روی گزینه «احراز هویت» ضربه بزنید. بعد از ورود به سامانه، تمامی مراحل دریافت وام مسکن، قدم به قدم مشخص شده است.

  • نوع تسهیلات را انتخاب کنید: گزینه وام جعاله تعمیر مسکن
  • محل تسهیلات را انتخاب کنید: گزینه اوراق گواهی حق تقدم برای وام 40 میلیون‌تومانی – گزینه انواع حساب پس‌انداز مسکن برای وام 5 میلیون‌تومانی
  • تکمیل فرم‌ها و ورود اطلاعات خواسته شده: اطلاعات را به دقت وارد کنید.
  • در مرحله آخر یک کد پیگیری در اختیارتان قرار می‌گیرد که برای بررسی وضعیت وام در سایت، باید از آن استفاده کنید. پس این کد را به دقت نگهداری کنید.

ثبت‌نام وام تعمیرات مسکن 1403 در سایر بانک‌ها‌

ثبت‌نام وام جعاله تعمیر مسکن در سایر بانک‌ها‌ معمولا به صورت حضوری انجام می‌شود. بنابراین اگر شرایط دریافت این تسهیلات را دارید، در اولین فرصت به بانک مورد نظر خود مراجعه کنید. در صورتی که زیرساخت‌ها‌ی اینترنتی برای ثبت نام وام وجود داشته باشد، کارکنان بانک شما را برای ثبت نام اینترنتی راهنمایی خواهند کرد.

همینطور بخوانید: وام فنی حرفه ای 1403 / مبلغ، مدارک و شرایط دریافت وام

جمع‌بندی

ملک‌ها معمولا پس از چند سال، خرابی‌هایی را تجربه می‌کنند و نیاز به تعمیر دارند. این مشکل در همه نواحی روستایی و شهری وجود دارد. در این شرایط شاید افراد برای تعمیر آسیب‌ها و نوسازی خانه با مشکلات مالی مواجه شوند؛ به همین دلیل بسیاری از بانک‌ها وام تعمیرات مسکن را به متقاضیان ارائه می‌دهند.

این وام به افرادی که می‌خواهند خانه خود را تعمیر یا نوسازی کنند، کمک مالی می‌کند. شرایط و نرخ سود وام تعمیر مسکن بستگی به بانک انتخابی، شرایط و بضاعت مالی متقاضی دارد. برای دریافت این وام، باید مدارک لازم را تهیه کرده و به بانک مراجعه کنید؛ همچنین باید ضامن یا ضمانت‌نامه داشته باشید.

وام تعمیرات مسکن یک فرصت مناسب برای افزایش کیفیت زندگی و ارتقاء ارزش ملک است.

سوالات متداول

  1. شرایط دریافت وام تعمیرات مسکن 1403 چیست؟

متقاضی نباید بدهی بانکی، چک برگشتی و سابقه استفاده از تسهیلات تعمیر مسکن را داشته باشد؛ علاوه بر این وجود ضامن یا سند ملک نیز در برخی بانک‌ها‌ ضروری است.

  1. کدام بانک‌ها‌ وام جعاله مسکن ارائه می‌دهند؟

بسیاری از بانک‌ها‌ از جمله بانک مسکن، ملی، صادرات، دی، گردشگری، سپه، رفاه، سینا و… این تسهیلات را دارند.

  1. سود وام جعاله تعمیر مسکن چقدر است؟

نرخ بهره تسهیلات تعمیر مسکن در بانک‌ها‌ متفاوت است؛ اما به طور میانگین بیشتر بانک‌ها‌ سود 18 درصد را برای این تسهیلات در نظر گرفته‌اند.

ad here
توسط مبینا شمسی خانی 60 نوشته

برچسب ها:
2

نظر یا سوال خود را ثبت کنید

ناشناس ۱۴۰۳/۰۱/۱۱

به نظرم برای خیلی از اقشار کمک خوبیه 🙏