راهنمای احراز هویت سجام به شکل کاملا آنلاین و راحت

راهنمای احراز هویت سجام به شکل کاملا آنلاین و راحت
تاریخ انتشار: - مطالعه: 11 دقیقه
فهرست محتوا

اگر قصد تزریق دارایی خود به بازار سرمایه و بورس را دارید، اولین مرحله این است که در سامانه سجام ثبت‌نام کنید. اگر این سامانه را نمی‌شناسید و فقط از اخبار، دوست و آشنا نام آن را شنیده‌اید، لازم است بدانید که سجام مخفف عبارت «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است و با هدف یکپارچه‌سازی اطلاعات مالی افراد سرمایه‌گذار در بازار سرمایه ایجاد شده است؛ در واقع هر فرد حقیقی و حقوقی بدون ثبت اطلاعات خود در این سامانه، نمی‌تواند سهام بورسی خرید و فروش کند. پس اگر هدفتان سرمایه‌گذاری در بازار بورس اوراق بهادار است، باید با نحوه احراز هویت سجام و مراحل آن آشنا شوید. ما تا پایان این مطلب در کنارتان هستیم و به شما آموزش می‌دهیم چگونه گام‌به‌گام فرآیند احراز هویت را انجام دهید. 

۲ روش برای ثبت‌نام و احراز هویت سجام 

پیش از آنکه به توضیح مراحل احراز هویت بپردازیم، می‌خواهیم از شما بپرسیم آیا تا به حال عمیقا درباره بورس و سرمایه‌گذاری در آن مطالعه کرده‌اید؟ آیا می‌دانید که برای ورود به این عرصه به هیچ‌عنوان نباید بی‌گدار به آب بزنید و لازم است با آگاهی کامل قدم در دنیای بازار سرمایه بگذارید؟ آیا علاقه‌ای به یادگیری بیشتر در این حوزه دارید؟ اگر پاسخ شما بله است، کافی است وارد صفحه بورس چیست شوید و درباره چگونگی سرمایه‌گذاری در آن بخوانید. حالا که دید بازتری نسبت به بورس، سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه و عوامل تاثیرگذار در آن دارید، نوبت به یادگیری فرآیند احراز هویت سامانه سجام رسیده است.

۱) ثبت‌نام و احراز هویت سجام به شکل حضوری

اگر تمایل دارید احراز هویت را به شکل حضوری انجام دهید، اولین قدم آن است که وارد سامانه سجام شوید و اطلاعات خود را وارد کنید. بعد از آن صلاحیت شما از طریق مراجع مربوطه بررسی می‌شود و در نهایت یک کد رهگیری ۱۰ رقمی در اختیار شما قرار داده خواهد شد. حالا که ثبت‌نام شما کامل شد، لازم است با کد رهگیری ۱۰ رقمی به یکی از دفاتر پیشخوان در نزدیکی محل سکونت خود مراجعه کنید و سلسه‌مراتب احراز هویت را آن‌جا به شکل حضوری انجام دهید. البته ممکن است تمایلی به انجام پروسه احراز هویت به صورت حضوری نداشته باشید و با خودتان بگویید وقتی می‌شود صفر تا صد این فرآیند را آنلاین انجام داد، چرا حضوری اقدام کنم؟ ما برایتان روش غیرحضوری را هم کامل توضیح داده‌ایم. 

۲) ثبت‌نام و احراز هویت سامانه سجام به شکل الکترونیک

اولین مرحله این است که در سامانه سجام ثبت‌نام و تمام اطلاعات شخصی و هویتی خود را وارد کنید. البته این اطلاعات قابل تغییر است و می‌توانید تا قبل از دریافت تاییدیه از سمت سامانه سجام، این اطلاعات را ویرایش کنید. بعد از اینکه اطلاعات تایید شد و کد رهگیری ۱۰ رقمی را دریافت کردید، باید از طریق درگاه سجام به یکی از اپلیکیشن‌های احراز هویت غیرحضوری دسترسی پیدا کنید. حالا همگام با مراحل زیر پیش بروید تا بتوانید به راحتی احراز هویت را انجام دهید.

  1. در مرحله اول، بعد از دریافت کد رهگیری ۱۰ رقمی، گزینه احراز هویت سجام را انتخاب کنید؛
  2. بعد از فعال شدن گزینه احراز هویت، باید  کد ملی، کد رهگیری ۱۰ رقمی و کد امنیتی را وارد کنید؛
  3. در مرحله سوم کد تایید پنج رقمی به شماره‌ای که در زمان ثبت‌نام سجام واردکرده‌اید، ارسال می‌شود؛ شما باید آن را در کادر مربوطه وارد و بعد گزینه تایید را انتخاب کنید؛
  4. حالا لازم است مبلغ ۱۰ هزار تومان برای پروسه احراز هویت به شکل الکترونیکی، پرداخت کنید؛
  5. در این مرحله باید گزینه بازگشت به فرآیند احراز هویت را انتخاب کنید.
  6. در مرحله بعد باید سریال ثبت شده در پشت کارت ملی را وارد کنید؛
  7. در این مرحله باید تصویر صورت شما به شکل واضح داخل کادر سبز رنگی که روی صفحه ظاهر شده ثبت شود؛ 
  8. حالا باید روی یک کاغذ سفید امضای خود را ثبت و در سامانه عکس آن را آپلود کنید؛
  9. بعد از آپلود امضا، نوبت به ضبط ویدیو می‌رسد؛ در این مرحله، یک متن به شکل تصادفی نمایش داده می‌شود و شما باید به صورت واضح با صدای رسا در حالی که صورتتان در مرکز ویدیو است، آن متن را بخوانید؛
  10. بعد از ضبط ویدیو احراز هویت، تمام اطلاعات شما به صورت کامل نمایش داده می‌شود؛ در صورت تایید توسط شما، باید گزینه تایید اطلاعات را انتخاب کنید؛
  11. در مرحله آخر، صفحه تعهدنامه ظاهر خواهد شد که با انتخاب تیک صحت اطلاعات و کلیک روی گزینه ثبت اطلاعات، اطلاعات وارد شده ثبت و برای بررسی به سامانه سجام ارسال خواهد شد.
  12. در نهایت بعد از ثبت‌نام در سجام و طی کردن تمام مراحل احراز هویت، برای دریافت کد بورسی اقدام کنید؛ البته به شرط آن که درباره کد بورسی و مطالب پیرامون آن کامل بخوانید و سطح اطلاعات خود را ارتقا دهید.
حتما بخوانید:  معرفی روش‌های دریافت کد بورسی رایگان به همراه مدارک لازم

حالا که با فرآیند احراز هویت سجام به صورت حضوری و آنلاین آشنا شدید، برای ما و سایر دوستان بنویسید که شما کدام روش را ترجیح می‌دهید و چرا؟ ممنون می‌شویم نظر خود را در این مطلب از بلاگ لندو به اشتراک بگذارید. 

مدارک لازم برای احراز هویت سجام به صورت آنلاین

مدارک لازم برای ثبت‌نام و احراز هویت سجام

برای آنکه ثبت‌نام و احراز هویت را در سامانه سجام بدون دردسر انجام دهید و دغدغه کسری مدارک نداشته باشید، از کنار این بخش، ساده عبور نکنید. مدارکی که لازم است حتما ارائه دهید شامل اصل و فتوکپی کارت ملی، اصل و فتوکپی شناسنامه، فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی، شماره حساب و اطلاعات بانکی ثبت‌نام‌کننده، آدرس و مشخصات پستی ثبت‌نام‌کننده است. البته باید بگوییم که صرف دانستن مراحل و مدارک جهت انجام احراز هویت کفایت نمی‌کند؛ بلکه به یک سری نکات تکمیلی هم نیاز دارید تا در هیچ مرحله‌ای دچار خطا و اشتباه نشوید.

ضمنا حواستان باشد که ثبت‌نام، طی کردن مراحل احراز هویت و آپلود مدارک برای دریافت کد بورسی و ورود به بازار سرمایه کافی نیست؛ حتما باید در کارگزاری مورد نظرتان هم ثبت‌نام کنید و احراز هویت انجام دهید. با تحقیق درباره کارگزاری‌‌‌ها و انتخاب بهترین آن می‌توانید دارایی خود را به بازار بورس و سرمایه تزریق کنید.

حتما بخوانید:  معرفی انواع کارگزاران بورس (بهترین کارگزاری بورس برای سرمایه گذاری کدام است؟)

۵ نکته مهم درباره احراز هویت سامانه سجام به شکل آنلاین

اگر قصد احراز هویت آنلاین در سامانه سجام را دارید، حتما به این ۵ نکته توجه کنید.

  • احراز هویت الکترونیک برای سنین بالای ۱۸ سال امکان‌پذیر است؛
  • احراز هویت آنلاین برای هر کد ملی یک‌بار امکان‌پذیر است؛
  • موقع ضبط ویدیوی احراز هویت، تصویر و صدای شما باید واضح باشد، چون در غیر این صورت احراز هویت باطل است؛
  • اگر احراز هویت باطل شود، مبلغ ۱۰ هزار تومانی که بابت انجام این کار پرداخت کرده‌اید، به حساب شما برنمی‌گردد؛
  • خانم‌ها باید زمان ضبط ویدیوی احراز هویت سجام، پوشش و حجاب اسلامی را رعایت کنند، در غیر این صورت احراز هویت مردود خواهد شد؛
  • پس‌زمینه ویدیو باید ساده باشد؛ همچنین نور کافی هم ضروری است؛

حالا که با تمام فرآیندها و مراحل احراز هویت آشنا شدید، می‌توانید با حجم وسیع اطلاعات و تکیه بر سواد مالی خود، قدم‌های اولیه ورود به بازار سرمایه را بردارید؛ اما از آن‌جایی که نوپا هستید و هنوز در این زمینه حاذق نیستید، لازم است درباره این حوزه بیشتر بخوانید و بیشتر بدانید، تا ضرر و زیانی متحمل نشوید. پس همین حالا با ورود به صفحه سرمایه گذاری در بورس درمورد انواع روش‌های تزریق دارایی به بازار بورس بخوانید و در نهایت بهترین راه سرمایه‌گذاری در این بازار را انتخاب کنید. 

مطلب مهمی که لازم است بگوییم این است که همه ما برای آسایش و رفاه بیشتر، سرمایه‌گذاری را توشه راه خود قرار می‌دهیم؛ در این مسیر اگر فرد ریسک‌پذیری هستید و سواد کافی دارید می‌توانید بورس و سایر بازارهای سرمایه را انتخاب کنید و اگر فرد ریسک‌پذیری نیستید و علم بالایی ندارید، سرمایه‌گذاری به روش‌های سنتی را انتخاب کنید؛ بنابراین اگر جزو دسته دوم هستید و شوق سرمایه‌گذاری دارید، اصلا نگران نباشید! ما در بخش پایانی مطلب از سرمایه‌گذاری با روش‌های کم‌ریسک‌تر و ساده‌تر صحبت کرده‌ایم. 

سایر روش‌های سرمایه‌گذاری کدامند؟

اگر با بورس آشنایی ندارید، با روش‌های کم‌ریسک‌تر شروع کنید!

برای شروع اگر مقدار دارایی شما برای سرمایه‌گذاری مبلغ زیادی است، می‌توانید با خرید ملک آن را در طی یک سال، چند برابر کنید. چون قیمت زمین روز به روز در حال افزایش است و مطمئنا رکود ندارد. همچنین می‌توانید با خرید طلای خام و تعدادی سکه‌ در عرض چند سال سرمایه خود را افزایش دهید؛ چون قیمت طلا و سکه هم دائما متغیر است و در هرسال تقریبا رشد دارد. یکی دیگر از روش‌هایی که برای حفظ سرمایه و گاهی حتی برای افزایش آن، کاربردی است، دریافت وام برای خرید انواع وسایل مورد نیاز شماست. چرا که برای بازپرداخت وام ماهیانه مقدار مشخصی پرداخت می‌کنید، درحالی‌که ممکن است سال بعد همان کالا، گران شده باشد و در این صورت به نفعتان خواهد بود. پس می‌توانید از انواع وام‌ فوری و … برای ارتقای سطح زندگی خود بهره ببرید. شما از کدام روش سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنید؟ کدام روش برایتان معقول‌تر است؟ خوشحال می‌شویم نظراتتان را در کامنت‌های همین مطلب به اشتراک بگذارید.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0
مهدی سلیمانیان ۱۴۰۱/۰۶/۱۸

والا چه عرض کنم مراحل ثبت نام سامانه سجام را انجام داده ام ولی مرحله آخر که کد تایید ۵ رقمی میفرستند هیچ گزینه تی به عنوان ثبت ندارد فقط گزینه اول نوشته ارسال مجدد کد و گزینه اخر نوشته ارسال کد گزینه وسط هم کد ۵ رقمی که ارسال کرده و من نوشته ام اما هیچ گزینه تایید ندارد /مرحله اخر هم هست

    مهدیه سلیمانی ۱۴۰۱/۰۶/۱۹

    سلام دوست عزیز وقت بخیر؛
    در این مرحله می‌تونید با پشتیبانی سامانه سجام تماس بگیرید و یا حضوراً به نمایندگی‌های امور مشترکین مراجعه کنید.