بیشترین سود سپرده کوتاه مدت 1403

بیشترین سود سپرده کوتاه مدت 1403
تاریخ انتشار: - مطالعه: 14 دقیقه
فهرست محتوا

سپرده کوتاه مدت یکی از انواع سپرده‌های بانکی است که در کنار محافظت از پول شما، امکان دریافت سود را نیز فراهم‌ می‌کند. تفاوت این نوع سپرده با انواع دیگر، در شرایط برداشت پول و میزان سود آن است. اگر قصد دارید در آینده نزدیک از سرمایه‌ی خود استفاده کنید، این سپرده‌ می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد؛ اما سود سپرده کوتاه مدت چقدر است و پر سود ترین سپرده کوتاه مدت را در کدام بانک‌ می‌توانیم پیدا کنیم؟! اگر این‌ها سوالات شما هم هستند، در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی دقیق انواع سپرده‌های کوتاه مدت در بانک‌ها بپردازیم.

سپرده کوتاه مدت چیست؟

در بین خدمات متنوعی که بانک‌ها ارائه‌ می‌دهند، سپرده کوتاه مدت یکی از خدمات ویژه برای افرادی است که در آینده نزدیک قصد استفاده از سرمایه‌ی خود را دارند، اما در این فرصت باقی‌مانده‌ می‌خواهند از سپرده‌گذاری در بانک سود ببرند و نگران محافظت از سرمایه خود نباشند.

سپرده کوتاه مدت یکی از انواع سپرده‌های بانکی است که امکان واریز و برداشت در تمام شعب مربوط به بانک مربوطه را به مشتری‌ می‌دهد. بعد از افتتاح این سپرده‌ می‌توانید از طریق کارتی که در اختیار شما قرار‌ می‌گیرد و دارای رمز اول و دوم است، برای جابجایی و عملیات بانکی استفاده کنید.

همچنین بهره‌مند شوید: ثبت‌نام وام 20 میلیونی بانک آینده با سفته، بدون چک و ضامن

سپرده کوتاه مدت چیست؟

سپرده کوتاه مدت مزایایی مانند امنیت، سرعت، سهولت و انعطاف‌پذیری را دارد؛ اما سودی که به این سپرده تعلق‌ می‌گیرد نسبت به سپرده‌های بلند مدت کمتر است. سپرده‌های کوتاه مدت به طور کلی کمتر از یک سال در بانک به امانت گذاشته‌ می‌شوند، اما‌ می‌توان آنها را به صورت عادی و ویژه افتتاح کرد که هر کدام ویژگی خاص خودشان را دارند.

سپرده کوتاه مدت عادی

این سپرده که برای مدت زمان کوتاه و چند ماهه افتتاح‌ می‌شود، امکان دریافت سود را برای مشتری فراهم‌ می‌کند و در کنار تعلق سود، به مشتری اجازه‌ می‌دهد بدون هیچ محدودیتی از واریز و برداشت‌های روزانه حساب خود بهره‌مند شود.

هرچند سود سپرده کوتاه مدت عادی ناچیز است، اما امتیاز واریز و برداشت بدون محدودیت، بسیاری از افراد را به افتتاح این گونه حساب‌ها در بانک تشویق‌ می‌کند.

سپرده کوتاه مدت ویژه

سپرده‌های کوتاه مدت ویژه با اینکه برای مدت زمان کمتر از یک سال در بانک به امانت گذاشته‌ می‌شوند، اما به صورت سه ماهه، شش ماهه و… و با هدف سرمایه‌گذاری میان مدت افتتاح‌ می‌شوند. مزیت این سپرده‌ها این است که امکان برخورداری از سودهای مدت‌دار را فراهم‌ می‌کنند؛ اما برخلاف سپرده کوتاه مدت عادی، اجازه واریز و برداشت پول در آنها وجود ندارد.

این سپرده‌ها برای افرادی که تا چند ماه نیازی به سرمایه خود ندارند و‌ می‌خواهند از سود آن بهره ببرند انتخاب مناسبی است. با این حال باید توجه داشته باشید که اگر سپرده کوتاه مدت ویژه قبل از سررسید آن بسته شود، سود آن طبق سود علی‌الحساب سپرده‌های متناظر و با کسر نیم درصد جریمه به علت فسخ قرارداد محاسبه خواهد شد.

شرایط افتتاح حساب و بهره‌مندی از سود سپرده کوتاه مدت

برای افتتاح حساب سپرده‌گذاری کوتاه مدت و دریافت سود از محل آن، ابتدا باید شرایط افتتاح این نوع حساب‌ها را داشته باشید. افتتاح این حساب‌ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی امکان‌پذیر است که هر کدام شرایط و مدارک مورد نیاز خاص خودشان را برای افتتاح دارند.

اشخاص حقیقی که سابقه چک برگشتی و بدهی بانکی نداشته و 18 سال تمام داشته باشند، با ارائه اصل کارت ملی جدید یا شناسنامه خود،‌ می‌توانند برای افتتاح حساب‌های سپرده‌گذاری کوتاه مدت اقدام کنند. برای اتباع خارجی، اصل پروانه اقامت یا گذرنامه معتبر نیاز است.

همچنین بخوانید: بهترین راه پس انداز حقوق ماهیانه در ایران / ۱۰ روش کاربردی

اشخاص حقوقی برای افتتاح حساب‌های کوتاه مدت لازم است مدارک زیر را ارائه دهند:

  • اساسنامه شرکت
  • آگهی تاسیس شرکت در روزنامه
  • آخرین صورت‌جلسه مجمع عمومی
  • حدود و مدت اختیار هیئت مدیره و صاحبان امضا
  • مدارک شناسایی صاحبان امضای شرکت
  • درخواست افتتاح حساب به نام شرکت (با امضای صاحبان امضا و مهر شرکت)
  • تکمیل فرم‌های مربوطه

برای ثبت سند سود سپرده کوتاه مدت، لازم است حداقل موجودی در این حساب‌ها واریز شود که مبلغ آن ممکن است در بانک‌ها متفاوت باشد. با این حال معمولا این مبلغ بین 10 تا 50 هزارتومان است. اغلب بانک‌ها برای مبالغ کمتر از 50 هزارتومان، سودی در نظر نمی‌گیرند.

سود سپرده کوتاه مدت چقدر است؟

بسیاری از افراد پیش از افتتاح حساب سپرده‌گذاری کوتاه مدت، درباره سود آن سوال دارند و‌ می‌خواهند بدانند سود سپرده کوتاه مدت چگونه محاسبه‌ می شود. از آنجایی که سپرده‌های کوتاه مدت برای استفاده در بازه زمانی کوتاه طراحی شدند، سودی که به آنها تعلق‌ می‌گیرد زیاد نیست.

در واقع این حساب‌ها مزیت دیگری دارند و آن اینکه اجازه‌ می‌دهند سرمایه خودتان را که تا چند ماه نیازی به آن ندارید، در یک حساب بانکی به امانت گذاشته و نگران از دست دادن آن نباشید.

در بین حساب‌های کوتاه مدت، سود تعلق گرفته به حساب‌های کوتاه مدت عادی کمتر است؛ چراکه مشتری امکان واریز و برداشت از این حساب‌ها را بدون محدودیت خواهد داشت. اما معمولا به سپرده‌های زیر 50 هزارتومان سودی تعلق نمی‌گیرد.

با افتتاح حساب کوتاه مدت ویژه،‌ می‌توانید سود بیشتری از سرمایه خود دریافت کنید. سود این حساب‌ها به صورت ماه‌شمار محاسبه‌ می‌شود و بانک‌ها نرخ سود خود را به مشتریان اعلام‌ می‌کنند.

به طور کلی در جدول سود سپرده کوتاه مدت بانکها‌ می‌توانید سود تعلق گرفته به انواع حساب‌ها را مشاهده کنید:

نوع سپرده کوتاه مدت نرخ سود سپرده کوتاه مدت
سپرده کوتاه مدت عادی 5 درصد
سپرده کوتاه مدت 3 ماهه 12 درصد
سپرده کوتاه مدت 6 ماهه 17 درصد

 

سود سپرده کوتاه مدت چگونه محاسبه‌ می شود؟

از آنجایی که نرخ سود سپرده‌های بانکی کوتاه مدت با بلند مدت متفاوت است، نحوه محاسبه سود سپرده کوتاه مدت نیز فرمول خاص خودش را دارد. در وهله اول باید نرخ سود تعلق گرفته به سپرده که توسط بانک مشخص‌ می‌شود را در نظر داشته باشید. برای محاسبه میزان سود،‌ می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید یا از ماشین‌حساب‌های آنلاین موجود در سایت‌های بانکی بهره ببرید.

سود سپرده کوتاه مدت چگونه محاسبه‌ می شود؟

فرمول محاسبه سود سپرده کوتاه مدت به صورت روزشمار به صورت زیر است:

تعداد روز × نرخ سود × مبلغ سرمایه‌گذاری ÷ 365 روز سال

به عنوان مثال اگر شما یک حساب سپرده‌گذاری کوتاه مدت 3 ماهه افتتاح کرده باشید که نرخ سود آن 12 درصد است و مبلغ 10 میلیون تومان در این حساب واریز کرده‌اید، بر اساس این فرمول‌ می‌توان سود حاصل در یک ماه را به شکل زیر محاسبه کرد:

تعداد روز: 90

نرخ سود: 12 درصد

مبلغ سرمایه‌گذاری: 10000000

در نتیجه سود حاصل از این سرمایه‌گذاری، حدود 300 هزارتومان خواهد بود.

همینطور بخوانید:‌ بهره یا سود مرکب چیست؟ / نحوه محاسبه سود مرکب

سود سپرده کوتاه مدت (انواع بانک‌ها)

برای یافتن پر سود ترین سپرده کوتاه مدت و افتتاح حساب در بانک مورد نظر، بهترین روش مقایسه سود سپرده انواع بانک‌ها با مشخصات آنها در یک جدول است. در زیر جدول سود سپرده کوتاه مدت بانکها را برای شما آماده کرده‌ایم تا بتوانید بهترین بانک را برای سپرده‌گذاری کوتاه مدت انتخاب کنید.

نام بانک / موسسه مالی میزان سود حداکثر سود حداقل موجودی
بانک اقتصاد نوین  5% 17% 100,000 تومان
بانک آینده 5% 17% 100,000 تومان
بانک ایران‌زمین  5% 17% 100,000 تومان
بانک پارسیان  5% 17% 100,000 تومان
بانک پاسارگاد  5% 17% 100,000 تومان
بانک تجارت  5% 17% 100,000 تومان
بانک توسعه تعاون  5% 17% 100,000 تومان
بانک توسعه صادرات  5% 17% 100,000 تومان
بانک خاورمیانه  5% 17% 100,000 تومان
بانک دی  5% 17% 100,000 تومان
بانک رفاه کارگران  5% 17% 100,000 تومان
بانک سامان  5% 17% 100,000 تومان
بانک سپه  5% 17% 100,000 تومان
بانک سرمایه  5% 17% 100,000 تومان
بانک سینا  5% 17% 100,000 تومان
بانک شهر  5% 17% 100,000 تومان
بانک صادرات  5% 17% 100,000 تومان
بانک صنعت و معدن  5% 17% 100,000 تومان
بانک کارآفرین  5% 17% 100,000 تومان
بانک کشاورزی  5% 17% 100,000 تومان
بانک گردشگری  5% 17% 100,000 تومان
بانک مسکن  5% 17% 100,000 تومان
بانک ملت  5% 17% 100,000 تومان
بانک ملی  5% 17% 100,000 تومان
پست‌بانک  5% 17% 100,000 تومان
بانک انصار  10% 10% 20,000 تومان
بانک حکمت ایرانیان  10% 10% 50,000 تومان
بانک مهر اقتصاد  10% 50,000 تومان
موسسه اعتباری توسعه  10% 10%
موسسه اعتباری کاسپین  10% 10%
موسسه اعتباری کوثر  10% 10% 50,000 تومان
موسسه اعتباری ملل  5% 17% 100,000 تومان
موسسه اعتباری نور  5% 17% 100,000 تومان

پر سود ترین سپرده کوتاه مدت کدام است؟

برای یافتن بیشترین سود سپرده کوتاه مدت، باید به اهداف و نیازهای خود توجه داشته باشید. برخی از بانک‌ها و موسسات مالی، سود سپرده کوتاه مدت عادی بیشتری دارند؛ درحالی‌که بیشتر بانک‌ها برای سپرده‌های کوتاه مدت عادی، نرخ سود 5 درصد را تعیین کردند.

بنابراین اگر شما قصد دارید در کنار سپرده‌گذاری، هیچ محدودیتی برای برداشت و واریز پول نداشته باشید، بانک‌هایی که نرخ سود سپرده عادی بالاتری دارند، انتخاب بهتری برای شما خواهند بود. بر اساس آخرین آمارها در سال 1403، این بانک‌ها و موسسات شامل بانک انصار، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد، موسسه اعتباری توسعه، کاسپین و موسسه کوثر است.

اما برای افرادی که برای چند ماه نیازی به سرمایه خود ندارند، افتتاح حساب‌های سپرده‌گذاری کوتاه مدت ویژه انتخاب بهتری است تا بیشترین سود را دریافت کنند. مبلغ و شرایط تعلق این سود ممکن است در بانک‌ها متفاوت باشد. با توجه به جدول فوق و بررسی آخرین اخبارهای مربوط به سود سپرده کوتاه مدت (انواع بانک‌ها)،‌ می‌توانید بهترین بانک را برای دریافت بالاترین میزان سود سپرده کوتاه مدت بیابید.

جمع‌بندی

در این مقاله با انواع سپرده‌های کوتاه مدت، ویژگی هر کدام و نرخ سود این سپرده‌ها آشنا شدیم. سپرده‌های کوتاه مدت مناسب افرادی هستند که‌ می‌خواهند از سرمایه خود در آینده نزدیک استفاده کنند و در کنار این مزایا، امکان بهره‌مندی از سودهای بانکی را نیز داشته باشند. برای ثبت سند سود سپرده کوتاه مدت، لازم است با توجه به شرایط خود بهترین بانک را انتخاب کرده و از تسهیلات ویژه آن برای حساب‌های کوتاه مدت بهره‌مند شوید.

ad here
توسط مبینا شمسی خانی 42 نوشته

برچسب ها:
0

نظر یا سوال خود را ثبت کنید