ارز مسافرتی چیست؟ / راهنمای دریافت ارز مسافرتی 1403

ارز مسافرتی چیست؟ / راهنمای دریافت ارز مسافرتی 1403
تاریخ انتشار: - مطالعه: 11 دقیقه
فهرست محتوا

این روزها دغدغه اصلی افراد و خانواه‌ها برای مسافرت‌های خارجی، وجود هزینه‌های سنگین و عدم ثبات قیمت‌ ارز است. برای آنکه بتوانید چمدانتان را ببندید و به کشور مورد علاقه‌تان سفر کنید، باید راهکاری برای کاهش هزینه‌های خود پیدا کنید؛ می‌خواهید در هزینه‌های سفر خود تا حدودی صرفه‌جویی کنید؟ با توجه به افزایش روزانه قیمت دلار و یورو، به دنبال راهکاری برای خرید ارز با قیمت پایین‌تر هستید؟ آیا می‌خواهید بودجه سفرتان را بهتر و بیشتر مدیریت کنید؟ ما به شما راهکار خرید ارز مسافرتی را پیشنهاد می‌دهیم.

ارز دولتی، سهمیه‌ای است که دولت برای مسافرت‌های خارجی شما (البته فقط یک‌بار در سال) در نظر گرفته است؛ البته این نوع ارز نرخ ثابتی ندارد، به قیمت روز دولتی تعیین و توسط بانک مرکزی پرداخت می‌شود؛ برای آنکه بدانید میزان این ارز در سال 1403  چقدر است، شرایط و مدارک لازم برای دریافت آن چیست و نکات مهم در زمینه دریافت ارز مسافرتی کدام است، با ما همراه باشید تا از رفتن به یک مسافرت دل‌چسب و هیجان‌انگیز محروم نشوید.

ارز مسافرتی چیست؟ / راهنمای دریافت ارز مسافرتی 1403

بر اساس نرخ مصوب بانک مرکزی، سقف ارز دولتی در سال 1403 برای سفر هوایی با ویزا، ۵۰۰ یورو و برای کشورهای بدون ویزا (هوایی، ریلی، دریایی و …)، ۳۰۰ یورو است؛ همان‌طور که گفتیم، میزان و مقیاس ارز مسافرتی به یورو است، اما شما می‌توانید موقع دریافت، معادل این ارز را به دلار یا پوند دریافت کنید.

راهنمای دریافت ارز مسافرتی 1402

از خواندن این نکته غافل نشوید:
اگر قصد مسافرت با خانواده یا دوستانتان را دارید، توجه داشته باشید که باید همگی به صورت فردی و جداگانه، برای دریافت ارز اقدام کنید.
همچنین لازم به ذکر است که در سه مورد به شما ارز دولتی تعلق نخواهد گرفت: اگر شما زیر ۱۲ سال سن داشته باشید، یا جزو ایرانیان دو تابعیتی باشید و در خارج از کشور اقامت داشته باشید و یا گذرنامه سیاسی داشته باشید.

برای آنکه بدانید شرایط دریافت ارز مسافرتی چیست، با ما به بخش بعدی این مطلب از مجله لندو (لندو سامانه‌ای برای اعطای وام بدون ضامن ویژه خرید کالا) بیایید!

شرایط دریافت ارز دولتی چیست؟

شرایط دریافت ارز و همچنین بهترین زمان خرید آن در این بخش به صورت کامل توضیح داده شده است؛ بنابراین این بخش را با دقت بخوانید تا موقع دریافت ارز، با مشکل مواجه نشوید و کارتان به سرعت راه بیفتد.

  • حداکثر ۷ روز به تاریخ پرواز مانده، برای خرید ارز اقدام کنید؛
    این ارز به رده سنی بالای ۱۲ سال، تعلق می‌گیرد؛
    حضور هر شخص متقاضی به صورت جداگانه و فردی در صرافی برای دریافت ارز، الزامی است؛
    حتما پیش از دریافت ارز، بلیط هواپیمای خود را بخرید؛
    بعضی از کشورهای خارجی مشمول دریافت ارز مسافرتی نمی‌شوند؛ به همین دلیل حتما پیش از خرید بلیط هواپیما، مقصد خود را چک کنید و ببینید که ارز دولتی به آن تعلق خواهد گرفت یا نه؛
    حتما توجه داشته باشید که اگر مقصد شما، کشورهای زیارتی مثل کربلا و … است، باید اسم شما در سازمان حج و زیارت به ثبت برسد؛
    در نهایت نکته‌ای که دانستنش خالی از لطف نیست، این است که در حال حاضر بانک ملی به امور مربوط به ارز رسیدگی می‌کند؛

بعد از آشنایی با شرایط دریافت ارز دولتی، نوبت به آشنایی با مدارک لازم جهت دریافت این ارز می‌رسد؛ حواستان باشد که این مدارک را به صورت کامل آماده کنید و هیچ‌کدام از این مدارک از دستتان در نرود.

حتما بخوانید:  حساب ارزی چیست؟ (چگونه سپرده ارزی باز کنیم؟)

مدارک لازم جهت دریافت ارز مسافرتی کدام است؟

مدارکی که توسط بانک مرکزی برای دریافت ارز مسافرتی تعیین شده به شرح زیر است:

شرایط دریافت ارز مسافرتی

  • اصل کارت ملی هوشمند به همراه کپی از آن؛
  • اصل پاسپورتی که حداقل ۶ ماه اعتبار دارد به همراه کپی آن؛
  • اصل بلیط هواپیما همراه با مهر آژانس هواپیمایی؛
  • اصل ویزا به همراه کپی از آن؛ 
  • رسید عوارض خروج از کشور؛
  • کارت بانکی به نام خریدار؛
  • سیم‌کارت موبایل به نام شخص خریدار؛
  • تکمیل فرم درخواست ارز؛
  • پرداخت مبلغ ریالی ارز و تحویل رسید آن؛
کارت ملی هوشمند خود را تحویل نگرفته‌اید؟
همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از اصلی‌ترین مدارک برای دریافت ارز مسافرتی، کارت ملی است؛ اما ممکن است شما جزو افراد بدشانسی باشید که همچنان کارت ملی هوشمند خود را تحویل نگرفته‌اند؛ اصلا جای نگرانی نیست!
در این صورت شما باید رسید کارت ملی، یا اصل شناسنامه همراه با کپی آن را ارائه دهید.

همین حالا که با مدارک مورد نیاز جهت دریافت ارز دولتی آشنا شدید، احتمالاً در ذهنتان می‌پرسید: با مدارک مورد نیاز به کجا مراجعه کنم؟ آیا سامانه‌ای هست که به صورت آنلاین ارز مسافرتی را پرداخت کند؟ پاسخ سوال شما در بخش بعدی است.

نحوه دریافت ارز دولتی

بعد از تهیه و فراهم کردن مدارک مورد نیاز، نوبت به دریافت ارز می‌رسد؛ در واقع شما به ۴ روش می‌توانید جهت خرید، اقدام کنید که به شرح زیر است:

  • مراجعه به صرافی‌های دولتی؛
    مراجعه به صرافی‌های بانکی (بانک ملی، ملت، سامان، تجارت و پارسیان)؛
    مراجعه به صرافی‌های خصوصی، مشروط بر داشتن مجوز از بانک مرکزی؛
    مراجعه به سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران؛

برای آنکه بدانید این سامانه برخط چیست و چگونه می‌توانید در این سایت، اقدام به خرید ارز کنید، بخش بعد را از دست ندهید.

فرآیند خرید ارز مسافرتی از سامانه آنلاین

ما در این قسمت به صورت مختصر فرآیند خرید ارز مسافرتی را در سامانه برخط توضیح داده‌ایم؛ اما نکته‌ای که باید بدانید این است که در مرحله خرید آنلاین هم شما برای دریافت ارز خود باید به صورت حضوری به صرافی مراجعه کنید و مرحله دریافت ارز تحت هیچ‌ شرایطی به صورت آنلاین امکان‌پذیر نیست.

  • وارد سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران شوید؛
    در این مرحله تمام مدارکی را که ما پیش‌تر به آن اشاره کردیم، در سامانه بارگذاری کنید تا ثبت‌نام شما انجام شود؛
    حالا به شما یک صفحه نشان داده‌ می‌شود که حاوی اطلاعات مربوط به ارز و مبلغ آن است، که شما باید گزینه تایید را بزنید؛
    در مرحله بعد اطلاعات تکمیلی برای صرافی ارسال می‌شود و اگر صرافی آن را تایید کند، برای شما یک کد تایید پیامک می‌شود که در آن آدرس صرافی، روز و ساعت مراجعه شما درج شده است؛
    در مرحله آخر، برای دریافت ارز دولتی خود، با همراه داشتن کارت ملی و ۲ کارت بانکی، به صرافی مذکور مراجعه و ارز خود را دریافت کنید؛

می‌دانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای اینکه بتوانید هر کاری را به نحو احسن انجام دهید، چیست؟ این است که به صورت مفصل از صفر تا صد مسائل مربوط به آن موضوع را مطالعه کنید؛ مقوله دریافت ارز مسافرتی هم از این موضوع مستثنی نیست.

پس بخش پایانی که ذکر نکات مهم است، از دست ندهید!

مهم‌ترین نکات درباره ارز دولتی

۵ نکته مهم که باید درباره ارز دولتی بدانید!

  • اگر قصد دارید ارز دولتی خود را از بانک‌ها بگیرید حتما حواستان باشد که به شعب ارزی ۵ بانک فوق که به آن اشاره کردیم، مراجعه کنید نه همه شعب آن‌ها؛
  • برای مراجعه به سامانه برخط و ثبت‌نام در این سامانه، حتما در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح الی ۱۶:۳۰ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ الی ۱۶ مراجعه کنید؛
  • اگر می‌خواهید به بانک مراجعه کنید و بعد از واریز پول، حواله ارزی را دریافت کنید، باید بین ساعت ۹ صبح الی ۱۲:۳۰ ظهر این کار را انجام دهید؛ چرا که قیمتی که بانک مرکزی هر روز برای ارز مسافرتی اعلام می‌کند، در همین بازه زمانی اعتبار دارد؛
  • اگر می‌خواهید ارز دولتی را برای سفرهای زیارتی تهیه کنید، باید به سامانه سماح یا همان پورتال سازمان حج و زیارت مراجعه کنید تا اطلاعات شما توسط سازمان حج و زیارت تایید شود؛
  • زمانی که با مدارک خود جهت تحویل ارز مسافرتی مراجعه می‌کنید، باید پاسپورت خود را همراه داشته باشید و اگر شما آن را در سال جاری تعویض کرده‌اید، حتما حواستان باشد که گذرنامه سال پیش را هم همراهتان داشته باشید؛

حالا که با زیروبم ارز دولتی و راهنمای تهیه آن آشنا شده‌اید و می‌دانید که با این روش می‌توانید هزینه‌های خارجی سفر را مدیریت کنید، خالی از لطف نیست که بدانید می‌توانید از طریق لندو بلیط سفر و اسکان را هم به صورت قسطی تهیه کنید و ماهانه اقساط آن را بپردازید.

می‌پرسید لندو چیست و چگونه می‌توان از این سامانه به صورت اقساطی خدمات سفر و گردشگری تهیه کرد؟ ما به شما در بخش پایانی می‌گوییم!

حتما بخوانید:  دریافت وام خرید کالا بانک آینده از لندو چگونه است؟

برای کاهش هزینه‌های سفر از خدمات لندو استفاده کن!

لندو یکی از معتبرترین سامانه‌های خرید اقساطی است که با همکاری بانک آینده، وام خرید کالا و خدمات را تا سقف ۲۰ میلیون تومان ارائه می‌کند؛ شما برای دریافت این تسهیلات نیاز به هیچ‌گونه چک و ضامنی نخواهید داشت؛ بلکه فقط با ارائه سفته آن هم به صورت کاملاً الکترونیکی، به سایت لندو مراجعه و ثبت درخواست خرید اقساطی انجام دهید

لندو از لحاظ تنوع فروشگاه هم هیچ محدودیتی ندارد و با بیش از ۵۰۰ فروشگاه ارائه‌دهنده کالا و خدمات در زمینه‌های مختلف همکاری می‌کند که بسیاری از این فروشگاه‌ها در زمینه سفر، فروش بلیط برای سفر، رزرو اقامتگاه و… فعالیت‌ می‌کنند؛ پس اگر قصد سفر دارید و علاوه بر خرید ارز مسافرتی، می‌خواهید بودجه خود را کنترل و مدیریت کنید، خرید بلیط و رزرو اقامتگاه خود را به صورت اقساطی انجام دهید.

قصد سفر به کجا را دارید؟ ترکیه چطور است؟ ارز دولتی را برای سفر به ترکیه تهیه کنید و بعد از آن برای انجام سایر کارهای سفر قسطی به ترکیه مثل خرید بلیط و رزرو اقامتگاه، روی کمک لندو حساب کنید.

سوالات متداول درباره ارز مسافرتی

بزرگترین مزیت خرید ارز دولتی چیست؟

پایین‌تر بودن قیمت این ارز نسبت به نرخ مصوب بازار؛ در واقع این مزیت باعث می‌شود بعضی از هزینه‌های شما در خارج از کشور پوشش داده شود.

میزان حواله ارزی برای پروازهای مختلف، چقدر است؟

برای پروازهای هوایی با ویزا، ۵۰۰ یورو و برای سایر پروازها بدون ویزا ۳۰۰ یورو است.

بهترین زمان برای دریافت ارز مسافرتی از بانک، چه موقع است؟

اگر می‌خواهید این ارز را از بانک سامان بگیرید، باید حداقل ۱۰ روز قبل از پرواز اقدام کنید؛ برای اینکه این ارز را از بانک ملی بگیرید، باید حداقل ۴ روز قبل از پرواز اقدام کنید و از بانک تجارت، همان روز پرواز می‌توانید بگیرید.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0