بیشترین سود سپرده بانکی کدام است؟ بررسی سود سپرده‌گذاری در بانک‌های مختلف

بیشترین سود سپرده بانکی کدام است؟ بررسی سود سپرده‌گذاری در بانک‌های مختلف
تاریخ انتشار: - مطالعه: 11 دقیقه
فهرست محتوا

دریافت سود سپرده بانکی یکی از روش‌های کسب درآمد امن برای افرادی است که اهل ریسک نیستند و دریافت سود ثابت در سرمایه‌گذاری را ترجیح می‌دهند. اگر می‌خواهید بانکی را برای سپرده‌گذاری انتخاب کنید تا سود کسب کنید، بهتر است قبل از افتتاح حساب، از بیشترین سود سپرده بانکی در کشور مطلع شوید. در این مطلب از لندو می‌توانید در مورد سود سپرده‌های بانکی بیشتر بدانید تا سرمایه‌گذاری بهتری داشته باشید.

نرخ بیشترین سود سپرده بانکی در سال 1401 چقدر است؟

شورای پول و اعتبار در سال 1401 سقف سود حساب سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی را 10 درصد اعلام کرده است. این نوع حساب از اصلی‌ترین و رایج‌ترین سپرده‌گذاری‌ها در بیشتر بانک‌ها محسوب می‌شود. بعضی از بانک‌ها سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه و شش ماهه هم ارائه می‌دهند. سود سپرده‌گذاری سه ماهه 12 درصد و سود شش ماهه 14 درصد است. همان‌طور که انتظار می‌رود، سود سپرده بلندمدت یک‌ساله یا دوساله در بانک‌ها بیشتر از سپرده‌های چند ماهه است؛ نرخ این سود برای سپرده‌های یک‌ساله به میزان 16 درصد و برای سپرده‌های 2 ساله 18 درصد اعلام شده است. بنابراین اگر به دنبال بیشترین سود سپرده بانکی هستید، می‌توانید سپرده‌های بلندمدت را امتحان کنید.
طی دو سال اخیر، علاوه بر سود سپرده‌های بانکی، سود بعضی از وام‌های بانکی هم تغییر کرده است. این تغییر تنها مشمول نرخ سود نیست؛ تورم اقتصادی سبب افزایش مبلغ و تغییر شرایط دریافت وام هم شده است. بنابراین اگر به دنبال دریافت وام از بانک هستید، اما هنوز از شرایط جدید این تسهیلات در سال جدید مطلع نیستید، حتماً مطلب مقایسه وام های بانکی را در مجله لندو مطالعه کنید تا از چندوچون هر وام مطلع شوید.

در مورد سپرده‌گذاری بانکی بیشتر بدانید

سپرده‌گذاری در حساب بلندمدت نوعی شراکت در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ بانکی است و شما هم می‌توانید از سود سرمایه‌گذاری‌های بانک استفاده کنید. سودی که نصیب شما می‌شود، به مبلغ سپرده و نوع حساب بانکی مورد نظرتان بستگی دارد. بنابراین قبل از افتتاح حساب از بیشترین سود سپرده در بانکی که انتخاب کرده‌اید، مطلع شوید.

 اگر قصد سپرده‌گذاری در بانک و افتتاح حساب بلندمدت دارید، حتماً باید بالای 18 سال سن داشته باشید. بدون شک در زمان افتتاح حساب به شناسنامه، کارت ملی و مبلغی پول به‌عنوان موجودی اولیه نیاز دارید. حداقل موجودی مورد نیاز برای افتتاح حساب بلندمدت به بانک مورد نظر و شرایط حساب بستگی دارد. در زمان افتتاح حساب یادتان باشد که حق برداشت پول را تا زمان مقرر ندارید. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید که حساب بلندمدت یک‌ساله باز کنید، تا زمان سررسید یک‌سال پول شما در بانک بلوکه می‌شود. اگر زودتر از موعد پول را از حسابتان خارج کنید، نرخ شکست از مبلغ برداشت‌شده کسر می‌شود.

عدم برداشت پول از حساب تنها شامل سپرده‌گذاری نیست؛ بسیاری از بانک‌ها برای ارائه وام هم به متقاضی اجازه برداشت پول از حساب را برای مدت مدت زمانی مشخص نمی‌دهند. در واقع این پول باید تا زمانی مشخص در حساب فرد بلوکه شود تا بانک در زمان سررسید مشخص‌شده در قرارداد، وجه وام را در اختیار مشتری قرار دهد. اگر وارد صفحه انواع وام در مجله لندو شوید، می‌توانید در مورد چند نمونه از این نوع وام‌ها اطلاعات خوبی به‌دست آورید.

بیشترین سود سپرده بانکی

یک نکته مهم: نرخ شکست چیست؟
نرخ شکست نوعی جریمه برای متقاضیانی است که قبل از سررسید موعد سپرده‌گذاری، سرمایه خود را از بانک خارج می‌کنند. به‌عنوان مثال اگر حساب بلندمدت یک‌ساله باز کرده‌اید، اما قصد دارید که قبل از سررسید سالانه، پول خود را برداشت کنید، درصدی از موجودی سپرده شما به‌عنوان نرخ شکست کسر خواهد شد و میزان برداشتی نهایی کمتر از موجودی حساب خواهد بود.
حتما بخوانید:  سود وام بانکی چطور محاسبه می‌شود؟ آموزش نحوه محاسبه سود بانکی به زبان ساده

در هر ماه چه مقدار از سود سپرده‌گذاری بلندمدت به حسابتان واریز می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، مبلغ بیشترین سود سپرده بانکی به بانک و نوع حساب‌تان بستگی دارد. اما برای محاسبه میزان سود واریزی در هر ماه باید کل مبلغ سود دریافتی در طی یک سال را بر 12 تقسیم کنید. برای محاسبه سود کلی سالانه باید میزان مبلغ سپرده‌گذاری‌شده را در عدد درصد ضرب و سپس بر 100 تقسیم کنید. عدد به‌دست آمده همان کل مبلغ سود است که اگر بر تعداد ماه‌های یک سال تقسیم شود، میزان سود ماهیانه به‌دست خواهد آمد.

به‌عنوان مثال اگر با 200 میلیون تومان حساب بلندمدت 18 درصد باز کرده‌اید، برای محاسبه مبلغ سود کلی سالانه باید 200 میلیون را در 18 ضرب کنید و عدد به‌دست آمده را بر 100 تقسیم کنید. عدد نهایی برابر با 36 میلیون تومان می‌شود. اگر این مبلغ را بر 12 تقسیم کنید، سود ماهیانه شما برابر با 3 میلیون تومان خواهد بود.

3,600,000,000=18×200,000,000
36,000,000=100÷3,600,000,000
3,000,000=12÷36,000,000

جدول بیشترین سود سپرده بانکی مصوب در سال 1401

سود سپرده یک‌ساله بیشتر بانک‌های کشور مقدار یکسانی دارد. در جدول زیر می‌توانید نام تعدادی از معروف‌ترین بانک‌های کشور به همراه بیشترین سود سپرده بانکی و حداقل موجودی برای افتتاح حساب مورد نظر در این بانک‌ها را ببینید.

نام سپرده بانکی بیشترین سود سپرده بانکی حداقل موجودی برای افتتاح حساب
سپرده آینده‌ساز بانک آینده 18 درصد 15 میلیون تومان
سپرده بلندمدت بانک صادرات 18 درصد یک میلیون تومان
سپرده بلندمدت بانک اقتصاد نوین 18 درصد یک میلیون تومان
سپرده بلندمدت بانک سامان 19 درصد یک میلیون تومان
سپرده بلندمدت بانک شهر 18 درصد یک میلیون تومان
سپرده بلند مدت بانک مسکن 18 درصد یک میلیون تومان
سپرده بلندمدت بانک پاسارگاد 18 درصد 500 هزار تومان
سپرده بلندمدت بانک سپه 18 درصد یک میلیون تومان
سپرده بلندمدت بانک ملت 18 درصد یک میلیون تومان
سپرده بلندمدت بانک تجارت 18 درصد یک میلیون تومان

آیا ممکن است در آینده سود بانکی از نرخ تعیین‌شده بیشتر شود؟

هرچه شرایط اقتصادی بهتر شود، احتمال افزایش سود بانکی هم بیشتر می‌شود. در واقع در شرایط مناسب اقتصادی، فضای رقابت برای افزایش سود بانکی داغ‌تر می‌شود. در حال حاضر هم بعضی از بانک‌ها طرح‌هایی مرکب از انواع سپرده‌ها را ارائه می‌دهند که باعث افزایش سود نهایی مشتری می‌شود. اگر سرمایه‌های میلیاردی را سپرده‌گذاری کنید، معمولاً مدیران بانک‌ها طرح‌های ترکیبی پرسودی را به شما پیشنهاد می‌دهند. 

سود سپرده‌های گذشته چگونه محاسبه می‌شود؟

نکته‌ای که لازم است در این‌جا به آن اشاره کنیم، تأثیر تغییرات اعمال‌شده در نرخ بیشترین سود سپرده بانکی برای حساب‌های قدیمی است. در سال‌های جدید نرخ سود نسبت به گذشته کمتر شده است، اما این تغییر زمانی رخ داد که هنوز مدت زمان بازپرداخت سود بسیاری از حساب‌های طولانی‌مدت قدیمی تمام نشده است. به همین دلیل بسیاری از صاحبان حساب‌های بلندمدت قدیمی نگران محاسبه سود خود براساس تغییرات جدید هستند. برای رفع این نگرانی لازم است اعلام کنیم که اگر حساب‌ها قبل از اردیبهشت سال 1400 افتتاح شده‌اند، سود بانکی طبق نرخ گفته‌شده در همان قرارداد قدیمی پرداخت می‌شود.

حتما بخوانید:  ضامن بانکی برای درخواست وام ۱۴۰۳

بررسی اوراق گواهی سپرده،‌ میزان سود و نرخ شکست آن

اوراق گواهی سپرده از دیگر تسهیلات بعضی از بانک‌ها محسوب می‌شود که می‌توانید به جای افتتاح حساب بلندمدت یا کوتاه مدت، با کمک این اوراق سرمایه‌گذاری کنید. در حال حاضر بانک‌های صادرات، سپه و ملت فعال‌ترین مجموعه‌ها در ارائه گواهی سپرده هستند. برای دریافت این اوراق باید زودتر اقدام کنید، چون میزان درخواست آن سقف مشخصی دارد و اگر ظرفیت پر شود، دیگر امکان ارائه به متقاضیان وجود ندارد. اوراق گواهی سپرده در سه بانک صادرات، ملت و سپه با سود 18 درصد و نرخ شکست 10 درصد ارائه می‌شود. مدت زمان سپرده‌گذاری این اوراق یک سال است.

بیشترین سود سپرده بانکی

سود بالاتر می‌خواهید؟ به سراغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروید

همان‌طور که می‌دانید، سپرده‌گذاری بانکی یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری بدون ریسک محسوب می‌شود. هرچه نرخ بیشترین سود سپرده بانکی بیشتر باشد، میزان افزایش سرمایه افراد هم بیشتر خواهد شد. اگر به دنبال نرخ بیشتری در این سرمایه‌گذاری هستید، می‌توانید به سراغ صندوق‌های سرمایه بروید. معمولاً این صندوق‌ها برای جذب متقاضی، سود سپرده بالاتری نسبت به بانک‌ها دارند. البته نرخ سود صندوق سرمایه ثابت نیست، اما به‌طور میانگین سود بیشتری نسبت به بانک به مشتریان خود می‌دهند. اگر سود سپرده‌های گذاشته‌شده در صندوق‌های مالی هم از نظر شما گزینه خوبی برای افزایش اندوخته نیست، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً مطلب انواع سرمایه گذاری را مطالعه کنید تا با روش‌های مختلف افزایش درآمد و جذب سود بیشتر در ایران آشنا شوید.  

در مورد روش‌های سرمایه‌گذاری و افزایش سود بیشتر بدانید

در این مطلب در مورد یکی از روش‌های افزایش سود و سپرده‌گذاری بلندمدت دانستید. هرچه بیشتر در مورد روش‌های مختلف افزایش اندوخته بدانید و به قوانین بانکی و صندوق‌های سرمایه مسلط‌تر باشید، دست‌تان برای تجارت و سرمایه‌گذاری بیشتر باز خواهد بود. مجله لندو با مطالب روز اقتصادی، سرمایه‌گذاری، وام‌دهی و… شما را با زوایای چگونگی افزایش سرمایه آشنا خواهد کرد. لندو یک سامانه مالی است که متقاضیان با وارد شدن به صفحه وام بدون چک می‌توانند برای خرید کالا در آن درخواست وام خود را ثبت کنند. برای دریافت این وام فقط به سفته نیاز دارید و معرفی ضامن از شروط آن نیست. این وام با همکاری بانک آینده در اختیارتان قرار می‌گیرد و سقف آن 20 میلیون تومان است.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
1
مهرناز اسدی ۱۴۰۱/۰۷/۰۴

با سلام و تشکر میشه لطفاً توضیح دهید سود بانکها از کجا تامین میشود ؟

    مهدیه سلیمانی ۱۴۰۱/۰۷/۰۶

    سلام دوست عزیز وقت بخیر؛
    این موضوع کاملا به ساختار بانکی و نظام بانکی بستگی داره.

مریم براهویی ۱۴۰۱/۰۹/۱۹

سلام من دو روز پیش ۸۶۰ میلیون داخل حساب بانک تجارت سپرده گذاشتم الان به ده میلیون آن احتیاج دارم می تونم بردارم

    مهدیه سلیمانی ۱۴۰۱/۰۹/۲۳

    سلام وقت بخیر؛
    اطلاعی نداریم.