بررسی انواع وام بانکی در سال 1402

بررسی انواع وام بانکی در سال 1402
تاریخ انتشار: - مطالعه: 14 دقیقه
فهرست محتوا

یکی از خدماتی که بانک‌ها ارائه می‌دهند ارائه تسهیلات یا وام است. بانک‌های مختلف انواع وام را برای مشتریان خود در نظر گرفته‌اند؛ مثل وام خرید مسکن، وام خرید کالا، خرید خودرو و بسیاری انواع دیگر که حتما یا از آن‌ها استفاده کرده‌اید و یا نام آن‌ها به گوشتان خورده است. در ادامه انواع وام‌های بانکی را معرفی می‌کنیم تا با خدمات بانک‌ها بیشتر آشنا شوید.

انواع وام بانک مسکن

بانک مسکن همان‌طور که از نامش پیداست وام‌هایی مربوط به خرید و تعمیرات مسکن ارائه می‌دهد. البته برخی دیگر از وام‌ها مانند خود اشتغالی و وام نقدی هم از خدمات این بانک است. یکی از معروف‌ترین وام‌هایی که بانک مسکن در فهرست خدمات خود دارد، وام مسکن جوانان است. این وام به سقف ۴۰۰ میلیون تومان و برای خرید خانه‌ به زوج‌های جوان داده می‌شود. وام مسکن با خرید اوراق تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به هر نفر تعلق می‌گیرد.

برای دریافت وام اوراق بهادار، مابه ازای هر 500 هزارتومان باید برگه اوراق بهادار خریداری شود. درواقع اگر شما قصد دریافت وامی به مبلغ 100 ملیون تومان داشته باشید، باید 200 برگه از اوراق بهادار را خریداری کنید.

یکی دیگر از وام‌های پرطرفدار بانک مسکن، وام مسکن یکم است. مبلغ این وام که بیشتر برای جوانان است، از شهری به شهر دیگر متفاوت است. مبلغ این وام تا تاریخ این نوشته، برای زوج‌های ساکن تهران، 160 میلیون تومان، برای افراد ساکن شهرهای بزرگ تا سقف 120 میلیون تومان و برای سایر شهرها تا سقف 80 میلیون تومان است. اگر شما بخواهید این وام را دریافت کنید باید نیمی از مبلغ وام را در بانک مسکن به مدت یکسال سپرده‌گذاری کرده باشید.

همچنین شما می‌توانید وام تعمیرات مسکن یا همان جعاله تا سقف 160 میلیون تومان هم از بانک مسکن درخواست بدهند. مبالغ سقف وام مربوط بهمن ماه سال  1402  است. البته تمام تسهیلات این بانک منحصر به چند نوع وامی که ما مطرح کردیم، نمی‌شود و تسهیلات دیگری هم دارد که می‌تواند راه پرفراز و نشیب خرید خانه را تا حدودی هموار کند.

پس بهتر است در مورد انواع تسهیلات بانک مسکن، مدارک مورد نیاز، سود و شرایط بازپرداخت آن واضح‌تر و کامل‌تر بدانید. همین حالا وارد صفحه بررسی انواع وام مسکن در مجله لندو شوید و اطلاعاتتان را در این زمینه افزایش دهید و با آگاهی کامل برای دریافت وام اقدام کنید

حتما بخوانید:  وام مسکن جوانان چقدر است؟ شرایط و مدارک مورد نیاز آن چیست؟

انواع وام بانک رفاه

بانک رفاه مربوط به حقوق بگیرانی است که از خدمات تامین اجتماعی استفاده می‌کنند یا از این طریق حقوق دریافت می‌کنند. اگر به لیست وام‌های این بانک نگاهی کنیم با عناوینی از جمله وام نقدی، وام خرید کالا و انواع وام فوری مواجه می‌شویم.

وام خرید کالای بانک رفاه مخصوص بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی یکی از پرطرفدار‌ترین انواع وام این بانک است. البته این وام به کارمندانی که حقوق خود را از این بانک رفاه دریافت می‌کنند هم تعلق می‌گیرد. سقف این وام ۵۰ میلیون تومان است و برای استفاده از این خدمت باید در بانک رفاه سپرده داشته باشید.

البته این تنها وام بانک رفاه نیست. این بانک انواع طرح‌های پرداخت وام را ارائه می‌دهد که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • طرح حرکت بانک رفاه

در این طرح سقف پرداختی وام 300 میلیون تومان است. برای دریافت این وام نیاز است که به مدت 6 ماه سپرده‌ی خود را در بانک رفاه نگه دارید. همچنین سابقه‌ی چک برگشتی نیز نداشته باشید.

  • طرح عدل بانک رفاه

اگر سند ملکی داشته باشید، می‌توانید با سپردن آن به بانک رفاه تا سقف 200 میلیون تومان وام بگیرید. سند شما تا پایان پرداخت بدهی خود به بانک به عنوان ضمانت نزد بانک نگهداری می‌شود.

  • طرح ربیع بانک رفاه

اگر صاحب حساب در بانک رفاه باشید، می‌توانید تا سقف 100 میلیون تومان از این بانک وام بگیرید. شرط دریافت این وام، علاوه‌بر داشتن ضامن رسمی و یک فقره چک، دارا بودن حداقل 4 دوره گردش حساب در بانک رفاه است.

حتما بخوانید:  وام فوری بدون ضامن بانک رفاه + شرایط و مدارک مورد نیاز 

انواع وام بانک ملت، بانک ملی، بانک کشاورزی و سایر بانک‌ها

اگر بخواهیم اشاره کوچکی به انواع وام در بانک‌های مختلف داشته باشیم باید سری به خدمات بانک‌هایی مانند ملت و کشاورزی هم بزنیم.

  • وام ۲۰۰ میلیون تومانی بانک ملت: بانک ملت تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان وام فوری می‌دهد؛ برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک ملت حساب قرض‌الحسنه داشته باشید. این تسهیلات، بازپرداختی ۱۲ تا ۶۰ ماهه دارد و با نرخ سود ۱۸ درصد اعطا می‌شود؛
  • طرح تابش بانک ملت: سقف این تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومان است؛ برای دریافت این وام شما نباید چک برگشتی یا بدهی به بانک داشته باشید. همچنین این تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد اعطا می‌شود؛
  • طرح وام با سند ملکی برای سه نفر: در این طرح بانک ملت، در ازای ارائه‌ی یک سند بانکی، سه نفر می‌توانند وام دریافت کنند. سقف دریافتی وام برای هر نفر 50 میلیون تومان است و از شرایط دریافت آن، داشتن حساب قرض‌الحسنه در بانک ملت و همچنین شغل و درآمد مشخص است.
  • طرح حامی کارت بانک ملت: اگر به تازگی ازدواج کرده‌اید یا قصد ازدواج دارید و نگران خرید کالا هستید، حامی کارت گزینه‌ی مناسب شماست. این طرح بانک ملت، مناسب زوجینی است که تا به حال از وام‌های خرید کالا استفاده نکرده‌اند. با دریافت این وام می‌توانید از برندهای طرف قرارداد بانک ملت خرید کرده و در طی 60 ماه اقساط خود را پرداخت کنید.
  • طرح بشارت بانک کشاورزی: این وام از ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان اعطا می‌شود. حداکثر زمان بازپرداخت این وام ۳۶ ماه است؛ ضمن اینکه برای استفاده از این طرح، سپرده بانکی شما تا زمان تسویه کامل نزد بانک مسدود می‌شود؛
  • طرح باران بانک کشاورزی: از دیگر انواع وام این طرح است که با افتتاح حساب جاری و یا کوتاه مدت در این بانک قابل دریافت است. برای استفاده از این وام سپرده شما باید ۶ ماه در بانک باشد و بعد از آن اقدام به دریافت وام کنید. همچنین سقف این وام 200 میلیون تومان است و شما برای دریافت آن احتیاج به یک ضامن رسمی خواهید داشت؛
  • طرح صدف بانک ملی:یکی از انواع تسهیلات بانک ملی، طرح صدف است. در این طرح شما بعد از ایجاد میانگین ۶ ماهه حساب مجاز به استفاده از این وام خواهید بود. با توجه به تعداد ضامنی که به بانک ارائه می‌کنید در سال ۱۴۰۱ می‌توانید تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان از بانک ملی وام دریافت کنید.
  • طرح وام کارگشا: برای دریافت وام در این طرح بانک ملی، می‌توانید از طلا یا انواع مسکوکات به عنوان سپرده‌ی دریافت وام استفاده کنید. سود این وام 18 درصد است و مدت زمان بازپرداخت وام، حداکثر به مدت 60 ماه است.
  • طرح وام تعمیرات مسکن: شما از بانک ملی نیز می‌توانید تا سقف 50 میلیون تومان برای تعمیر مسکن وام دریافت کنید. شرط دریافت وام این است که ملک به نام خود وام‌گیرنده باشد.

انواع وام در بانک‌های مختلف

کدام وام بانکی بهتر است؟

وام‌های بانکی در طرح‌های مختلفی ارائه می‌شوند اما می‌توان همه آن‌ها در دو دسته کلی تقسیم‌بندی کرد. وام‌های فوری و وام‌های غیر فوری. در وام‌های فوری شما نیاز به ایجاد سپرده و گذشت مدت مشخصی از آن ندارید. برای افرادی که نیاز فوری به وام دارند، تنها این نوع مناسب است. چون وام‌های دیگر ممکن است خیلی زمان‌بر باشد.

برای اینکه بتوانید بهترین وام بانکی را انتخاب کنید باید شرایط خودتان را در نظر بگیرید. برای مثال ممکن است بانکی با سند ملکی، وام خوبی را ارائه دهد اما شما سند ملکی در اختیار نداشته باشید یا سندتان در رهن بانک دیگری باشد. در این صورت شما نمی‌توانید از این وام استفاده کنید.

خیلی از انواع وام‌ها نیاز به سپرده بلندمدت دارند. یعنی شما باید مبلغی را در بانک سپرده کنید تا بتوانید معادل درصدی از آن را در قالب وام دریافت کنید. این به شرطی به نفع شما خواهد بود که برای خریدی که در نظر دارید، به پول سپرده شده نیاز نداشته باشید. زیرا شما تا زمان تسویه کامل از سپرده خود نمی‌توانید استفاده کنید.

همچنین مبلغی که به آن نیاز دارید هم مهم است. چون سقف انواع وام در بانک‌ها یا موسسات مالی مختلف متفاوت است و باید بر اساس مبلغ مورد نیاز خود، یکی از بانک‌ها را انتخاب کنید.

انواع وام خرید کالا

در بانک‌های مختلف انواع وام خرید کالا هم به چشم می‌خورد. برخی از بانک‌ها هم با همکاری شرکت‌های تولید کننده کالا، وام خرید کالا ارائه می‌کنند که برای دریافت این نوع وام خرید کالا، تنها باید از برند معرفی شده خرید کنید. البته وام‌هایی هم هستند که برای استفاده از آن، محدودیتی در خرید کالا ندارید و می‌توانید از آن‌ برای خرید انواع کالا از برندهای مختلف استفاده کنید. نوع دیگری از این وام هم هست که به بازنشستگان داده می‌شود.

یکی از شرایطی که در همه وام‌ها مشترک است نیاز به داشتن ضامن رسمی است. برای دریافت وام خرید کالا شما باید متناسب با مبلغی که از بانک درخواست می‌کنید، یک یا دو ضامن رسمی معرفی کنید. یکی دیگر انواع وام خرید کالا مختص بانک آینده است که با راحت‌ترین و بهترین شرایط اعطا می‌شود و شما می‌توانید مثل آب خوردن این تسهیلات را دریافت و کالا و خدمات مورد نیازتان را خریداری کنید. این وام کالا بانک آینده از طریق لندو ارائه می‌شود که در ادامه به بررسی این وام ۲۰ میلیون تومانی خرید اقساطی کالا می‌پردازیم.

حتما بخوانید:  شرایط وام خرید کالا بانک ملی و معرفی بهترین وام

وام لندو از انواع وام خرید کالا

بررسی وام خرید کالا بانک آینده و لندو

لندو به عنوان یک سامانه ارائه دهنده وام خرید کالا با همکاری بانک آینده تا سقف ۲۰ میلیون تومان وام ارائه می‌دهد. لندو بدون نیاز به ضامن و چک وام می‌دهد. یعنی شما برای دریافت ۲۰ میلیون تومان وام از لندو تنها سفته امضا می‌کنید و نیازی به چک یا ضامن رسمی ندارید.

روشی که لندو ارائه کرده آسان‌ترین راه دریافت وام خرید کالاست. شما باید برای ثبت نام وام کالا به سایت لندو مراجعه کنید. در این بخش باقی شرایط را هم مطرح کرده‌ایم تا اگر انتخاب شما این تسهیلات میان انواع وام است، به راحتی وام خود را دریافت کنید و خریدتان را انجام دهید.

  • در وهله اول لازم است شما وارد سامانه لندو شوید؛
  • سپس در سایت لندو ثبت‌نام کنید؛
  • حالا نوبت به مشخص کردن مبلغ وام شما می‌رسد که از ۴ تا ۲۰ میلیون تومان می‌توانید درخواست وام دهید؛
  • همچنین می‌توانید انتخاب کنید که اقساط خود را طی چند ماه پرداخت خواهید کرد؛ چرا که شما می‌توانید اقساط وام ۲۰ میلیونی خود را ۶ ماهه، ۹ ماهه و ۱۲ ماهه پرداخت کنید؛
  • حالا تمام مدارک خود را در سایت آپلود می‌کنید تا اولین نوبت اعتبارسنجی مدارک و حساب شما انجام شود؛
  • سپس در بانک آینده افتتاح حساب کنید که حتی این مرحله هم از منزل به صورت کاملا الکترونیکی از طریق اپلیکیشن کیلید، انجام می‌شود و هیچ نیازی به حضور فیزیکی شما نیست؛
  • این مرحله که یکی از مهمترین مراحل ثبت‌نام وام و خرید اقساطی اینترنتی از سامانه لندو است، خرید سفته و امضای آن‌ است که به صورت الکترونیکی انجام می‌شود؛ می‌پرسید چگونه؟ برای این کار کافیست از طریق سامانه سفته الکترونیکی بانک آینده، سفته‌ها را بخرید و بعد از آن نرم‌افزار آینده‌ساین را دانلود و نصب کنید و از این طریق امضای الکترونیکی خود را ثبت کنید؛
  • سپس قرارداد اعطای وام برای خرید اقساطی اینترنتی را از طریق امضای الکترونیکی، امضا کنید؛
  • در آخرین مرحله هم وام درخواستی‌تان در حساب کاربری شما شارژ می‌شود که در هنگام خرید می‌توانید از آن استفاده کنید.

این همکاری لندو و بانک آینده اطمینان زیادی به شما مشتریان برای استفاده از خدمات خرید اقساطی می‌دهد. در واقع شما در روند لندو، وام خرید کالا از بانک آینده دریافت می‌کنید و لندو تسهیل کننده این روند است.

لندو توانسته است نیاز مشتریان را شناسایی کند و با در نظر گرفتن مواردی که اهمیت زیادی برای آن‌ها دارد، روند دریافت وام را به گونه‌ای طراحی کند که برای هر شخصی آسان باشد. تغییر شیوه سنتی دریافت وام به یک فرآیند کاملا آنلاین بدون نیاز به مراجعه حضوری یکی از مزایای استفاده از لندو است.

همچنین لندو با در میان قرار دادن اعتبار خود توانسته است امکان دریافت وام به وسیله سفته و بدون نیاز به ضامن و چک را در اختیار مشتریان قرار دهد که این ویژگی در کنار فرایند کاملا آنلاین، توانسته لندو را به معتبرترین سایت دریافت وام خرید اقساطی تبدیل کند.

پس اگر قصد خرید کالا و خدمات دارید و لندو می‌تواند نیاز شما را برطرف کند، همین حالا وارد سامانه شوید و درخواست خود را ثبت کنید.

سوالات متداول درباره انواع وام

  • شرایط دریافت وام مسکن جوانان چیست؟

اصلی‌ترین شرایط این است که در حساب فرد متقاضی مسکن جوانان به صورت مستمر، حداقل ۵ سال و حداکثر ۱۵ سال سپرده‌گذاری شده باشد؛ ضمن اینکه میزان حداقل مبلغ واریزی در هر ماه برای دارندگان حساب‌های جدید پس‌انداز مسکن جوانان، در آغاز هر سال سپرده‌گذاری، برای آن سال، توسط بانک مرکزی، تعیین می‌شود.

  • وام خرید کالا در بانک‌های مختلف، برای خرید کالا از کدام برندها اعطا می‌شود؟

به جز لندو که طرف قرارداد با بیش از ۵۰۰ فروشگاه ارائه‌دهنده کالا و خدمات از بندهای داخلی و خارجی است، سایر بانک‌ها وام خرید کالا را جهت حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخلی اعطا می‌کنند.

  • مدارک مورد نیاز جهت دریافت وام خرید کالا از لندو چیست؟

مدارک هویتی (شامل شناسنامه و کارت ملی)، مدارک سکونتی (شامل سند ملکی یا اجاره‌نامه دارای کد رهگیری)، مدارک شغلی (شامل گواهی اشتغال به کار، فیش حقوقی و پرینت گردش حساب) و فایل پی‌دی‌اف سفته الکترونیکی برای دریافت وام از لندو ضروری است.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0