چطور دسته چک بگیریم؟ مدارک مورد نیاز برای دریافت دسته چک از بانک

چطور دسته چک بگیریم؟ مدارک مورد نیاز برای دریافت دسته چک از بانک
تاریخ انتشار: - مطالعه: 12 دقیقه
فهرست محتوا

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که موقع انجام معاملات مالی، اقتصادی و دریافت وام با معضل چک به عنوان تضمین و تعهد روبرو شده باشید. در چنین شرایطی یا باید از انجام معامله و دریافت وام منصرف شوید، یا در بین فامیل، دوست و آشنا به دنبال فردی بگردید که چک دارد و می‌توند به شما در این زمینه کمک کند؛ در این مطلب از مجله لندو به شما گام‌به‌گام فرآیند دریافت دسته چک و شرایط گرفتن دسته چک  را توضیح می‌دهیم تا با آسودگی خاطر به بانک مراجعه و مراحل آن را طی کنید.

فرآیند دریافت دسته چک چگونه است؟

برای انجام این فرآیند حتما لازم است که شما به صورت حضوری به شعب بانک مدنظرتان رجوع کنید و درخواست بدهید؛ در این صورت برای انجام امور مالی با چک شخصی خود اقدام می‌کنید؛ تصور کنید همین حالا به وام فوری احتیاج دارید و کسی اطرافتان نتواند برای شما و به جای شما چک بدهد. پس بهتر است با آموزش مراحل و اقدام برای دریافت چک به خودکفایی برسید و احتیاجی نباشد به اطرافیانتان رو بیندازید؛ با ما همراه باشید:

  • پیش از مراجعه به بانک به این نکته توجه کنید که باید شغل ثابت یا محل سکونت ثابت داشته باشید؛
  • اولین مرحله این است که شما در بانک مورد نظر حساب قرض‌الحسنه جاری داشته باشید و ۲ سال از افتتاح حسابتان در آن بانک گذشته باشد؛
  • لازم است درخواست خود را به رئیس شعبه تحویل دهید؛
  • رئیس شعبه از حساب شما استعلام می‌گیرد و اگر نتیجه مثبت و رتبه شما بالا باشد، فرآیند تحویل چک انجام می‌شود؛
  • در صورت وجود چک برگشتی در سابقه بانکی شما، باید سوء اثر را رفع کنید و مجددا درخواست دهید؛
  • باید حداقل ۵ میلیون تومان سپرده در حساب شما باشد؛
خوب است بدانید که در این فرآیند، به همراه داشتن یک فرد معتبر به عنوان معرف، در کاهش زمان رسیدگی به درخواست شما و آسان‌تر شدن فرآیند دریافت چک تاثیر زیادی دارد. 

حالا نوبت به مدارک مورد نیاز جهت دریافت چک می‌رسد؛ ما در ادامه از تمام این مدارک برایتان گفته‌ایم تا سریع‌تر اقدام کنید و از آن در راستای تامین نیازهای مالی و اقتصادی خود مثل دریافت وام، انجام معاملات، خرید اقساطی و… بهره ببرید. 

مدارک مورد نیاز برای گرفتن دسته چک چیست؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت دسته چک

مدارک مورد نیاز برای درخواست چک به شرح زیر است؛ با دقت مطالعه کنید تا متصدیان بانک درخواست شما را برای نقص در مدارک مردود و مرجوع نکنند.

  • کپی از تمام صفحات شناسنامه؛
  • یک قطعه عکس؛
  • کپی از مدارک شغلی شما؛
  • به همراه داشتن یکی از قبوض آب، برق، گاز و … از محل سکونت خود برای ثبت آدرس دقیق؛
  • در صورتی که مستاجر هستید، یک کپی از اجازه‌نامه؛
  • همراه داشتن معرف که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم؛
خالی از لطف نیست که بدانید، بانک مرکزی برای ممانعت از هرگونه سواستفاده از طریق چک، بخشنامه‌ای صادر کرده است که طبق آن متقاضی و مدارک او باید کامل شناسایی شوند و بعد چک به آن‌ها تحویل داده شود. 

بعد از طی کردن فرآیند و تحویل مدارک به بانک، نوبت به دریافت چک می‌رسد. شما از آن در چه زمینه‌ای می‌خواهید استفاده کنید؟ خرید لوازم خانگی قسطی؟ دریافت وام‌های بانکی؟ خرید قسطی گوشی؟ معاملات اقتصادی؟ و… 

تصور کنید همین حالا چک در دستانتان است و می‌توانید بدون دغدغه از آن در امور مورد نیازتان استفاده کنید؛ اولین موضوعی که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ در چه زمینه‌ای تا به حال نیاز مبرم به چک را احساس کرده‌اید؟ ممنون می‌شویم نظرتان را در کامنت‌های این مطلب با ما و سایرین به اشتراک بگذارید. 

در بخش بعدی مطلب، چند نکته در راستای دریافت دسته چک و جهت ارتقای سطح آگاهی و دانش شما ذکر کرده‌ایم؛ حتما بخوانید؛ به کارتان می‌آید.

آشنایی با انواع دسته چک

قبل از آنکه به سراغ توضیح موضوعاتی همچون فرایند گرفتن دسته چک و اخذ دسته چک فوری برویم، بهتر است ابتدا کمی با انواع دسته چک آشنا شویم. چه شما بخواهید نحوه گرفتن دسته چک بانک سپه، شرایط گرفتن دسته چک بانک سامان و یا شرایط گرفتن دسته چک پاسارگاد را بدانید، فرقی ندارد باید اول بدانید انواع چک چه کاربردی دارد.

در یک دسته‌بندی انواع دسته چک به دو نوع دسته چک حساب‌های جاری و دسته چک صنعتی تقسیم می‌شوند. همانطور که از اسم دسته چک حساب جاری پیداست، این دسته چک به دارندگان حساب جاری داده می‌شود و کاربرد آن در تراکنش‌های معمول است. اما اگر شما صاحب یک شرکت باشید و در کارهای کلان به دنبال دسته چک باشید، دسته چک صنعتی می‌تواند گزینه‌ی مناسب شما باشد.

در یک دسته‌بندی دیگر می‌توان انواع چک را بررسی کرد که توضیح آن می‌تواند برای شما مفید واقع شود:

چک عادی بانکی: 

همان چک به شکل معمول است که صاحبان حساب جاری این نوع چک را صادر می‌کنند. گیرنده چک با مراجعه به بانک آن را نقد می‌کند. 

چک تایید شده:

 یکی از مطمئن‌ترین انواع چک، چک تاییدشده است. این نوع چک را نیز صاحب حساب جاری می‌نویسد فقط با این تفاوت که بانک مبلغ چک را در حساب فرد مسدود می‌کند و گیرنده چک می‌تواند از بابت وصول شدن چک خود خیالش راحت باشد.

چک تضمین‌شده: 

ممکن است در معاملات کلانی مثل معامله ملک اسم این چک زیاد به گوشتان خورده باشد. چک تضمین‌شده یک نوع چک بانکی است که شما برای نوشتن آن نیازی به داشتن دسته چک ندارید و با مراجعه به بانک می‌توانید آن را دریافت کنید.  

چک بین بانکی: 

چک بین بانکی که به آن چک رمزدار نیز می‌گویند، یکی از انواع چک به شمار می‌آید که قابلیت نقد شدن ندارد. بانک پول را به حساب گیرنده چک واریز می‌کند.

چک مسافرتی: 

مورد آخری که در این جا به معرفی آن می‌پردازیم، چک مسافرتی‌ست. چک مسافرتی یک گزینه‌ی امن برای سفر است که شما را از خطرات حمل پول نقد در امان نگه می‌دارد. در سفرهای داخلی که کارت‌های اعتباری به کمک شما می‌آیند اما در سفرهای خارجی اگر بانک شما در آن کشور شعبه داشته باشد، چک مسافرتی گزینه‌ای مناسب به جای حمل اسکناس است.

۵ نکته مهم در مورد استفاده از چک

بعد از کسب اطلاعات در مورد دسته چک و دریافت آن، نوبت به دانستن نکات مهم در زمینه استفاده از چک می‌رسد؛ چرا که دانش و سواد در این حیطه به شما قدرت استفاده بهتر از چک را می‌دهد و باعث می‌شود از این سند مهم با ریسک کم‌تر و درصد اشتباه پایین‌تری استفاده کنید.

  • چک تنها با امضا قابل قبول است، اثر انگشت روی چک به جای امضا قابل قبول نیست
  • شما به عنوان صادرکننده چک موقع صدور باید حتما به اندازه مبلغ ذکر شده روی چک، وجه داشته باشید؛
  • چک باید به محض تحویل به بانک، پرداخت شود، در غیر این صورت برگشت می‌خورد؛
  • در صورتی که روی چک نام فرد گیرنده ذکر نشود، در وجه حامل است و می‌تواند دست به دست بچرخد و هر کسی آن را نقد کند؛
  • حتما توجه داشته باشید که مبلغ و موارد مورد نیاز را در چک ذکر کنید و چک سفید امضا نکشید، چرا که کشیدن چک سفید امضا تخلف محسوب می‌شود؛

بعد از آنکه با نکات مهم در زمینه چک آشنا شدید و حالا تقریبا زیروبم آن را به طور کامل می‌دانید، ممکن است با خود بگویید حوصله دنگ و فنگ دریافت دسته چک را ندارم و به تضمین و تعهد راحت‌تری برای رفع نیازهایم احتیاج دارم؛ نگران نباشید! اگر چک ندارید اما به وام احتیاج دارید، اگر در شغل خود نوپا هستید یا دانشجو هستید و به خرید قسطی لپ تاپ نیاز دارید، اگر قشر جوان جامعه هستید و یا اگر بنا به هر دلیلی از دریافت و در کشیدن چک محدودیت دارید، دوای دردتان در بخش بعدی مطلب است؛ هرگز از دستش ندهید!

حتما بخوانید:  بهترین وام فوری بدون ضامن با سفته 

دریافت وام از لندو بدون نیاز به دسته چک

دریافت وام تماماً آنلاین بدون نیاز به چک، ضامن و پیش‌پرداخت

بانک آینده با همکاری لندو که یکی از معتبرترین پلتفرم‌های فروش اقساطی است، وام ۲۰ میلیون تومانی خرید کالا را با آسان‌ترین شرایط اعطا می‌کند. شما می‌توانید در هر کجای کشور و در هر محدوده که هستید به صورت کاملا آنلاین و در حالی که روی مبل نشسته‌اید، در بانک آینده افتتاح حساب کنید و طی فرآیند نسبتا ساده، وام خرید اقساطی بگیرید. شما برای دریافت این وام فقط به ارائه سفته نیاز دارید که این موضوع یک تیر و دو نشان است.

چون باعث می‌شود هم دردسر سلسله‌مراتب بانکی را برای دریافت دسته چک به جان نخرید و هم هر زمان که اراده کردید، تنها با خرید سفته، وام خود را دریافت کنید. خبر خوش دیگر آن است که در فرآیند آنلاین وام، حتی سفته هم به صورت سفته الکترونیکی خریده و امضا می‌شود. در ادامه از نحوه ثبت درخواست شما در سامانه لندو و دریافت این وام راحت بیشتر توضیح داده‌ایم.

حتما بخوانید:  صفر تا صد دریافت وام از لندو آنلاین شد! خرید و امضای سفته در پلتفرم بانک آینده

نحوه ثبت درخواست در سامانه لندو چگونه است؟

برای دریافت وام آنلاین، قبل از هر چیز باید در سایت لندو ثبت‌نام کنید. بعد از آن نوبت به مشخص کردن مبلغ وام درخواستی شما می‌رسد که از ۴ تا ۲۰ میلیون تومان متغیر است. در مرحله بعد باید تمام مدارک مورد نیاز را آپلود کنید تا اولین نوبت اعتبارسنجی شما انجام شود. حالا لازم است در بانک آینده افتتاح حساب کنید که برای این کار هم نیاز به حضور فیزیکی شما نیست و می‌توانید از طریق نصب اپلیکیشن کیلید و عضویت در آن، افتتاح حساب خود را انجام دهید.

یکی از مراحل مهم دریافت وام، امضای سفته و قرارداد است. برای ثبت امضای الکترونیکی باید اپلیکیشن «آینده ساین» را نصب کنید.

در گام بعدی باید برای خرید سفته الکترونیکی از سامانه آنلاین بانک آینده اقدام کنید. بعد از انجام این مراحل و پرداخت قسط اول، وام خرید کالا در اختیارتان قرار می‌گیرد. این وام به صورت کد اعتباری برای خرید از فروشگاه‌های آنلاین است. فروشگاه‌های طرف قرارداد لندو در تمام زمینه‌ها مثل از فروش کالای دیجیتال گرفته تا خدمات بیمه، سفر و… فعالیت می‌کنند. پس همین حالا بدون دردسر فراهم کردن چک، برای دریافت وام اقدام کنید و از این خرید اقساطی آنلاین نهایت لذت را ببرید. 

سوالات متداول در زمینه دسته چک

مجازات چک برگشتی چیست؟ آیا زندان دارد؟

در صورتی که صادرکننده چک موقع صدور در حساب خود موجودی نداشته باشد و یا پس از صدور چک موجودی حساب خود را خالی کند، چک بلامحل محسوب می‌شود و در صورتی که چک به دلیل بلامحل بودن برگشت بخورد، باتوجه به مبلغ چک، میزان مجازات حبس متفاوت دارد.

چگونه می‌توانیم به اعتبار صادرکننده چک اعتماد کنیم؟

بانک مرکزی برای تسهیل در این زمینه سامانه استعلام صیاد را راه‌اندازی کرده است. شما از طریق این سامانه می‌توانید میزان اعتبار فرد صادرکننده چک را استعلام بگیرید؛ ضمن اینکه می‌توانید متوجه شوید این شخص تا به حال چک برگشتی داشته است یا خیر.

سفته الکترونیکی مورد نظر لندو را چگونه می‌توان خرید؟

برای دریافت وام فوری با سفته از لندو لازم است که سفته‌ها را به صورت الکترونیکی خریداری و امضا کنید. برای خرید سفته الکترونیکی باید وارد سامانه الکترونیکی بانک آینده شوید و بعد از ثبت‌نام و وارد کردن اطلاعات هویتی، سفته‌های مورد نیاز را به صورت کاملا آنلاین خریداری کنید.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
9
zfranysyd7@gmail.com ۱۴۰۱/۰۹/۳۰

میخوام چک بگیرم

    زهرا پورمقدم ۱۴۰۲/۰۳/۲۶

    با سلام
    لطفا به شعبه بانکی در اون حساب قرض‌الحسنه دارید مراجعه کنید

آرش ۱۴۰۱/۱۰/۰۴

من یک هفتس تلاش میکنم کد اعتبار سنجی نمیاد. اگر تعطیل شده اعلام کنید الکی وقتمون رو تلف نکنیم

    زهرا پورمقدم ۱۴۰۲/۰۳/۲۶

    سلام دوست عزیز
    منظورتون برای دریافت دسته چک هست؟

fatemeh ۱۴۰۱/۱۰/۱۸

سلام!خداقوت وخسته نباشیدمیگم به همه عزیزانی که این سایت عالی وپرازمحتوای مفیدروبرای ماآماده کردن!سوال من این هس که!من این وام رومیخوام که بعنوان پول پیش بدم به صاحبخونه وقصدخریدکالاندارم وهمینطورکه فرمودین نیازفوری هم به این وام دارم!پس چطورمیتونم بعدازگرفتن این وام ازاون درجای دیگه استفاده کنم درحالیکه اقساطشوبه موقع قراره پرداخت کنم!میشه لطف کنین راهنمایی کنیدممنون میشم!

    زهرا پورمقدم ۱۴۰۲/۰۳/۲۶

    سلام دوست عزیز
    ممنون از توجه شما
    اگه منظورتون وام لندو هست، چون این وام در واقع وام خرید کالا بانک آینده هست، فقط برای خرید کالا و خدمات میتونید ازش استفاده کنید

امید ۱۴۰۱/۱۰/۲۲

سلام خسته نباشین🌹
میخاستم بپرسم شرایط گرفتن دسته چک از بانک گشاورزی چیه لطفا شرایط هارو خلاصه بکین چون چندان متوجه نمیشم تو سایتون نوشته بودین ولی متوجه نشدم
لطفا خلاصه و ساده بکین شرایط گرفتن و مدارک بردن به بانک رو؟
و شغل من آزاده به من دسته چک میدن یا چیگار باید کنم تا دسته چک بگیرم؟
اگه میشه راهنماییم کنین 🙏🙏

    زهرا پورمقدم ۱۴۰۲/۰۳/۲۶

    سلام و درود
    اگه توی بانک کشاورزی حساب دارید، باید به یکی از شعب مراجعه کنید و فرم‌‌های لازم رو تکمیل کنید و مدارک شناساییتون رو ارائه بدید