سفته الکترونیکی یا همان سفته آنلاین چیست و چه طور می‌توان آن را خریداری کرد؟

سفته الکترونیکی یا همان سفته آنلاین چیست و چه طور می‌توان آن را خریداری کرد؟
تاریخ انتشار: - مطالعه: 7 دقیقه
فهرست محتوا

سفته یک نوع تعهدنامه در قالب سند تجاری است. طبق روال گذشته، هنوز هم این سند با فرمت کاغذی و با امضای دستی بین اشخاص حقیقی و حقوقی مبادله می‌شود و افراد برای تهیه آن به بانک‌ها و بسیاری از کیوسک‌های روزنامه‌فروشی مراجعه می‌کنند. اما مدت کوتاهی است که بانک مرکزی، سفته الکترونیکی یا همان اینترنتی را معرفی کرده است تا برای خرید این برگه دیگر نیازی به کاغذبازی یا مراجعه حضوری نباشد. در این مطلب از لندو قصد داریم که شما را با این سند دیجیتالی آشنا کنیم و از مزایای آن بگوییم.

سفته الکترونیکی چیست؟

ضمانت برای پرداخت پول یا حسن انجام کار، اصلی‌ترین کاربرد سفته است. در بیان ساده‌تر، سفته یک سند معتبر برای تعهد به‌منظور پرداخت مالی یا انجام مفاد یک قرارداد است. حتی شما با این ضمانت می‌توانید وام بگیرید یا خرید کنید. به‌عنوان مثال اگر وارد صفحه وام فوری در سایت لندو شوید، می‌توانید بدون چک و ضامن، تنها با ارائه سفته تا سقف 20 میلیون تومان وام بگیرید. این سفته نشانه تعهد شما برای بازپرداخت وام است. 

سفته الکترونیکی یکی از نوآوری‌های دنیای آنلاین است که به تازگی وارد بازار بانکی ایران شده است. این سفته بسیار معتبرتر از نوع کاغذی آن است و مشخصات صادرکننده، دریافت کننده، مبلغ ضمانت و امضای الکترونیکی متقاضی در آن درج می‌شود. از آنجایی که وام لندو با همکاری بانک آینده داده می‌شود، در حال حاضر می‌توانید برای دریافت آن، سفته‌های ضمانت را به صورت اینترنتی از پلتفرم‌های بانک آینده تهیه کنید. 

نکته: اگر وارد صفحه امضای الکترونیکی در مجله لندو شوید، می‌توانید در مورد این سبک از امضای معتبر آنلاین اطلاعات خوبی به‌دست آورید. امضای الکترونیکی در سیستم بعضی از بانک‌های کشور از جمله بانک آینده تعریف شده است و برای انجام آن باید اپلیکیشن «آینده ساین» را نصب کنید.

سفته الکترونیکی چه مزایایی دارد؟

سفته الکترونیکی تکنولوژی جالب بانک‌داری امروز است که مزیت‌های متعددی نسبت به نوع کاغذی دارد. در ادامه به مهم‌ترین مزایای سفته الکترونیکی اشاره خواهیم کرد.

امنیت بالای سفته الکترونیکی

راحتی و همچنین امنیت تهیه این نوع سفته بسیار بیشتر از کاغذی آن است. چون بدون مراجعه می‌توانید آن را بخرید. همچنین در یک بستر کاملاً قانونی مشخصات شما ثبت می‌شود و دیگر امکان جعل و هرگونه سواستفاده از آن وجود ندارد. درحالی‌که ارائه سفته‌های کاغذی برای صادرکننده استرس بالایی به همراه دارد. احتمال گم شدن، دزدیده شدن و جعل اطلاعات، از نگرانی‌های صادرکننده‌های سفته‌های کاغذی است. اما این مشکلات برای سفته اینترنتی وجود ندارد.

بررسی سابقه پرداختی صادرکننده

با روی کارآمدن سفته‌های الکترونیکی، سامانه‌ای هم برای اعتبارسنجی به این سیستم اضافه خواهد شد تا امکان بررسی سوابق صادرکننده وجود داشته باشد. این سیستم، تکمیل‌کننده سامانه خرید سفته الکترونیکی است و هر متقاضی می‌تواند با وارد کردن اطلاعات خود، در مدت زمان کوتاهی، گزارش اعتباری خود را دریافت کند. این گزارش مالی، اعتبار سفته شما را بالا می‌برد و برای دریافت‌کننده سفته راهنمای بسیار خوبی خواهد بود. بنابراین اگر متقاضی وام با سفته هستید، با کمک خرید سفته اینترنتی و سامانه اعتبارسنجی می‌توانید به روند دریافت وامتان سرعت دهید. بعضی از سامانه‌های مالی برای دریافت وام، برای ضمانت از شما فقط سفته دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال اگر وارد صفحه خرید اقساطی گوشی در سایت لندو شوید، می‌توانید با ضمانت سفته، وام خرید گوشی دریافت کنید. اعتبارسنجی یکی از مراحل اولیه دریافت وام از لندو است. با کمک گزارش سامانه اعتباری، این فرآیند نسبت به گذشته با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. در نتیجه زودتر می‌توانید وامتان را دریافت کنید تا گوشی یا هر کالایی که می‌خواهید را تهیه کنید. وام لندو با همکاری بانک آینده ارائه می‌شود و برای دریافت آن نه نیاز به ضامن دارید و نه باید چک بدهید؛ خرید سفته کفایت می‌کند. 

کمک به حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی در زمان

برای تولید سفته مثل دیگر اسناد کاغذی، حجم زیادی از درختان باید قطع شود. اما با فراگیر شدن خرید آنلاین سفته، این کاغذها به فایل‌های کامپیوتری تبدیل می‌شود. در ضمن برای تهیه سفته آنلاین، نیازی به مراجعه به بانک و اتلاف وقت در ترافیک خیابان نیست. بنابراین سفته‌های الکترونیکی علاوه بر کاهش کاغذبازی و آلودگی هوا، به صرفه‌جویی در زمان هم کمک می‌کند.

سفته آنلاین

روش خرید اینترنتی سفته

در حال حاضر بانک‌ آینده، بانک ملی و بانک قرض‌الحسنه رسالت امکان خرید اینترنتی سفته را فراهم کرده‌اند. برای خرید سفته الکترونیکی باید وارد سامانه خرید سفته یکی از این بانک‌ها شوید و گزینه «درخواست سفته الکترونیکی» را انتخاب کنید. در زمان خرید سفته اینترنتی باید اطلاعات شخصی خودتان را ثبت کنید. چون سفته آنلاین هم مثل دیگر سندهای تجاری با اطلاعات هویتی شما اعتبار پیدا می‌کند. یعنی همان‌طور که سفته کاغذی در صورت ناقص بودن اطلاعات، فاقد اعتبار است، سفته اینترنتی هم بدون تکمیل مشخصات برای شما صادر نخواهد شد. تکمیل مشخصات و خرید یک سفته کامل و معتبر،‌ برای دریافت وام و خرید اقساطی هم الزامی است. به‌عنوان مثال اگر وارد خرید قسطی لپ تاپ شوید، برای ضمانت وام خرید اقساطی، به سفته نیاز دارید. سفته الکترونیکی مورد نیاز برای ضمانت وام خرید لپ‌تاپ را باید از پلتفرم بانک آینده تهیه کنید. در زمان خرید سفته باید کد ملی، شماره موبایل مطابق با کد ملی، شماره حساب، اطلاعات گیرنده و مبلغ را مشخص کنید. این سفته به صورت فایل پی‌دی‌اف صادر می‌شود و برای ضمانت وام شما کافیست. علاوه بر مشخصات فردی، یک نشانه خزانه‌داری کشوری هم به این سفته ضمیمه می‌شود تا اعتبار آن دو چندان شود.

نکته: نرخ خرید سفته آنلاین برابر با نوع کاغذی آن است. این نرخ برای سفته اینترنتی ثابت است و برخلاف سفته کاغذی آن دیگر با قیمت‌های متفاوت در جاهای مختلف و غیر رسمی فروخته نمی‌شود.

دریافت وام با سفته

همان‌طور که گفتیم، سفته نوعی ضمانت است. بنابراین برای ضمانت دریافت وام هم می‌توان از آن استفاده کرد. اگر وارد صفحه وام بانکی در مجله لندو شوید، متوجه خواهید شد که بیشتر بانک‌های کشور، تنها نامه کسر از حقوق کارمند رسمی و برگه چک را به‌عنوان ضمانت قبول دارند. اما لندو با همکاری بانک آینده تا سقف 20 میلیون تومان، با ارائه سفته به‌عنوان ضمانت، وام خرید کالا در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. برای دریافت این وام به ضامن و پیش‌پرداخت نیازی نیست و جریمه دیرکرد در قوانین آن وجود ندارد. 

برای آشنایی با دیگر مراحل وام آنلاین لندو، مطالب به‎‌روز مجله را دنبال کنید.

 

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0