در بورس ضرر کرده‌اید؟ ۸ تکنیک برای جبران ضرر در بازار بورس را بشناسید

در بورس ضرر کرده‌اید؟ ۸ تکنیک برای جبران ضرر در بازار بورس را بشناسید
تاریخ انتشار: - مطالعه: 14 دقیقه
فهرست محتوا

بورس یکی از پرریسک‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری است و در این بازار احتمال متضرر شدن هم مثل رسیدن به سود، نه به یک اندازه، ولی به هر حال وجود دارد. بنابراین اگر وارد این بازار پرتلاطم شده‌اید، باید برای ضرر هم خودتان را آماده کنید و فقط به امید رسیدن به سود نباشید. هرچه دانش و تجربه بیشتری در این حوزه داشته باشید، قطعاً احتمال ضررتان هم کمتر می‌شود. در این مطلب از مجله لندو به سراغ روش‌های جبران ضرر در بورس رفته‌ایم. اگر خوب بتوانید موقعیت خودتان و فرصت‌های بازار را بشناسید، برای پیدا کردن راهکار مناسب جبران ضرر با کمک این 8 تکنیک که در ادامه خواهیم گفت، مشکلی نخواهید داشت.

ضرر در بورس با خود بورس جبران می‌شود

در بازار سهام باید یادتان باشد که نه فریب روزهای پرسودتان را بخورید و نه از تجارت پر از ضررتان مأیوس شوید. ضرر و سود دو نتیجه همیشگی سرمایه‌گذاری هستند و هرگز از هم جدا نمی‌شوند. در واقع با سرمایه گذاری در بورس وارد بازاری می‌شوید که در کنار جذب پول می‌تواند با کمی نوسان در ارزش سهام، به شما ضرر هم برساند. اما نکته مهمی که وجود دارد، این است که ضرر بورس را خود بورس می‌تواند جبران کند. بنابراین حرفه‌ای‌ها خوب می‌دانند که با سقوط ارزش سهام نباید روحیه خود را از دست بدهند و با این بازار که مثل هر نوع تجارتی در کنار روز خوب، روز بد هم دارد، کنار بیایند. بنابراین به جای ناامیدی، سبک معاملات و اشتباهات خودتان را تحلیل کنید تا بتوانید به سراغ بهترین روش برای بازگرداندن سود ازدست رفته بروید. در ادامه از راهکارهای جبران زیان‌های بازار بورس خواهیم گفت. با ارزیابی موقعیت خودتان و شرایط سهام، می‌توانید مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید.

جدول جبران ضرر در بورس

1ـ قبول کنید که خودتان مسئول اشتباهتان هستید

برای تحلیل درست خطاها و جبران ضرر در بورس، لازم است که پیش از انجام هر کاری، مسئولیت اشتباه پیش‌آمده را قبول کنید. یادتان باشد که اگر بخواهید برای ضرری که متحمل شده‌اید، سازمان‌ها، سهامداران عمده یا مشاوران را مقصر بدانید، هرگز نمی‌توانید روی نقاط ضعف متمرکز شوید و علت شکست‌تان را پیدا کنید. بنابراین برای جبران زیان، به جای آن‌که عصبانی باشید و انرژی خودتان را با پیدا کردن مقصر از بین ببرید، مسئولیت خطاها را به‌عهده بگیرید و به فکر یک راه دیگر برای شروع مجدد و کسب سود باشید.

2. میانگین خرید را کم کنید

 یکی از روش‌های پرکاربرد برای جبران ضرر در بورس این است که میانگین خریدمان را کم کنیم. این تکنیک به این گونه است که درست در زمانی که سهام شما سقوط کرده و به قیمت پایینی رسیده است، مجدد به سراغ خرید سهام با قیمت پایین بروید. از آن‌جایی که از ارزش واقعی و بنیاد درست این سهام مطمئن هستید، خرید آن با قیمت کم می‌تواند در آینده نزدیک برای شما سوددهی داشته باشد. در واقع به محض صعودی شدن ارزش سهام، در مدت زمان کوتاهی به قیمت سربه‌سر و سپس به سود واقعی خواهید رسید. بنابراین با این روش ضرر شما زودتر جبران می‌شود.

یادتان باشد که کم کردن میانگین خرید، مختص سهام‌های امنی است که سابقه بالا رفتن ارزش و قیمت آن‌ها به دلیل حباب‌های بازار بورس نیست. در واقع باید از سازوکار درست این سهام مطمئن باشید و بعد ریسک خرید دوباره آن را قبول کنید. چون در غیر این صورت ممکن است بعد از خرید در قیمت پایین، سهام همچنان رشد صعودی نداشته باشد و این ترفند به‌جای رسیدن به سود و جبران ضرر، به یک شکست دیگر تبدیل شود.

حتما بخوانید:  بررسی روش‌های خرید و فروش اوراق مشارکت در بورس و خارج از بورس

3. سود و زیان خود را مدیریت کنید

پیش از آن‌که به جبران ضرر در بورس فکر کنید، لازم است که کنترل سود و زیان مشارکت‌تان در بازار سهام را به دست بگیرید. در واقع باید به نحوی عمل کنید که میزان ضرر رسیده از یک سهام، بیشتر از سود به‌دست آورده از خرید و فروش سهام دیگر نباشد. در واقع اگر در معامله فعلی 20 درصد ضرر کردید، باید سعی کنید در خرید و فروش بعدی حداقل به 20 درصد سود برسید تا توازن سرمایه شما مختل نشود. یکی از روش‌هایی که در مدیریت سود و زیان به معامله‌گر می‌تواند کمک کند، خرید و فروش سهام در زمان مناسب است. هرچه از بازار بورس شناخت بیشتری داشته باشید، بدون شک بهتر می‌دانید که چه وقت برای خرید و چه وقت برای فروش مناسب است. در نتیجه کمتر ضرر می‌کنید و احتمال رسیدن به سود و جبران زیان‌های قبلی هم برایتان بیشتر می‌شود. با مطالعه مطلب بهترین زمان معامله در بورس  در مجله لندو می‌توانید شناخت خوبی از زمان‌های طلایی معامله در بازار سهام ایران به‌دست آورید.

4. حد ضرر و سود در بورس را مشخص کنید

یکی از روش‌های جبران ضرر در بورس و همین‌طور مدیریت بهتر خرید و فروش سهام، مشخص کردن حد زیان و سود است. این حد به شما کمک می‌کند تا بدانید که چه زمانی باید سهام خودتان را بفروشید. در واقع بعد از تعیین حد ضرر طبق قوانین مشخص شده در دانش بورس، شما به عدد سقف زیان دسترسی پیدا می‌کنید. اگر میزان ضرر یک سهام بیشتر از این سقف شد، باید سریع‌تر آن را بفروشید تا در بازار بورس شکست نخورید. البته این قانون در مورد سود هم وجود دارد. در واقع اگر میزان سوددهی یک سهام از حدی که برای آن پیش‌بینی کرده بودید هم بیشتر شد، باید به فکر فروش آن باشید. طمع بیهوده در این مواقع به امید سوددهی بیشتر ممکن است به ضررتان تمام شود.

حتما بخوانید:  حد ضرر در بورس چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

5. فقط روی یک سهام خاص تمرکز نکنید

سرمایه‌گذاران در بسیاری از زمان‌ها تنها به دلیل تمرکز بیهوده روی یک سهام خاص متضرر می‌شوند. در حالی‌که با اقدام به‌موقع برای فروش سهام، می‌توانند خودشان را از شر زیان خلاص کنند. برای توضیح چنین شرایطی باید گفت که اگر سهامی در یک بازه زمانی مشخص رفتار صعودی داشته است، دلیل نمی‌شود که باز هم این روند رشد را ادامه دهد. یعنی اگر سهامتان به یک سود منطقی و مشخص رسید، نباید منتظر بازدهی بیشتر باشید و با خوش‌بینی غیرواقعی جلو بروید.

برعکس این شرایط هم می‌تواند منجر به ضرر در معامله شود. به‌عنوان مثال ممکن است، سهامی را قبلاً خریده‌اید، اما با گذشت بازه زمانی قابل توجهی، همچنان رفتار نزولی از خود نشان می‌دهد. در چنین حالتی نباید به تبلیغات و وعده‌هایی که به گوشتان می‌رسد بسنده کنید و به فکر فروش آن نباشید. بلکه باید با سنجش درست رفتار سهام و استفاده از دانش خود یا مشاوران برتر، در مورد آن تصمیم بگیرید و اگر نیاز به فروش بود، زودتر دست به‌کار شوید. چون هرچه زودتر جلوی ضرر در بورس را بگیرید، منفعت شما در معامله بیشتر خواهد بود. فراموش نکنید که گاهی افراط و تعصب روی حفظ یک سهام بسیار گران تمام می‌شود، در حالی‌که با خرید یک سهام مطمئن دیگر یا اوراق بهادار توصیه‌شده می‌توان به سود خوبی رسید.

درصد جبران ضرر در بورس

6. به سرعت به سراغ معامله‌های جدید نروید

گاهی کاری نکردن بهترین کار است! اگر به فکر جبران ضرر در بورس هستید، به شما توصیه می‌کنیم در انجام معاملات بعدی عجول نباشید و برای تلافی زیان رسیده، به امید سوددهی بالا، یک‌روزه به سراغ خرید و فروش سهام نروید. به‌جای معامله‌های سرعتی، به خودتان برای بررسی چرایی اشتباه پیش‌آمده زمان دهید. تمام جزئیات را با دقت بررسی کنید تا به علت‌های زیان و راهکارهای مناسب برسید. با صرف زمان متوجه خواهید شد که چه مواقعی بیهوده ترسیده‌اید و به سراغ خریدهای ریسکی پرسود نرفته‌اید. همچنین پی خواهید برد، وقت‌هایی هم بوده است که باید به‌جای خرید و فروش، کمی محتاط‌تر عمل می‌کردید. در واقع در این بازه زمانی فرصت پیدا خواهید کرد که از اشتباهات‌تان درس بگیرید و با تجربه‌ای بیشتر دوباره وارد بازار بورس شوید. پس به جای انجام معاملات سریع با همان طرز فکر گذشته، کمی به خودتان زمان دهید تا بتوانید حرفه‌ای‌تر از گذشته وارد میدان شوید. یادتان باشد، خرید سهام در بورس مثل دریافت یک وام فوری نیست که سرعت در آن ملاک باشد. بلکه گاهی برای انتخاب‌های خوش‌قیمت با بنیاد درست باید زمان بیشتری صرف کرد!

7. برای سوددهی سهام‌های خوش‌قیمت صبور باشید

اگر با تجربه و دانش کافی به سراغ سهامی ارزشمند با قیمت مناسب رفته‌اید، نباید نگران نوسان پیش‌آمده و کم شدن ارزش آن باشید. دنیای بورس تلاطم زیادی دارد. به همین دلیل ممکن است حتی ارزش سهام خوب هم سقوط کند. اما اگر از قیمت مناسب سهام خودتان مطمئن هستید، در این مواقع شتاب‌زده عمل نکنید. کمی به بازار زمان دهید تا نوسانات کاذب آن از بین برود. همیشه سهام‌های خوش‌قیمت در نهایت به ارزش واقعی خود نزدیک می‌شوند و ضرر شما را جبران می‌کنند. البته فراموش نکنید، فقط زمانی که با دانش کافی و ارزیابی درست سهامی را خریده‌اید، می‌توانید به افزایش قیمت آن و جبران ضرر امیدوار باشید. در واقع اگر انتخاب‌های درستی نکرده باشید، هرچقدر هم صبر کنید، نوسانات بازار بورس به نفع شما نخواهد بود.

8. این‌بار با برنامه‌ریزی هدفمندتر وارد بازار شوید

یک معامله‌گر حرفه‌ای برای جبران ضرر در بورس، هر اشتباه را به یک درس طلایی تبدیل می‌کند تا در فرصتی مناسب بتواند از این نکته برای افزایش سود بهره بگیرد. حرفه‌ای‌ها اتفاقات گذشته را تحلیل می‌کنند، شرایط بازار فعلی را با دقت می‌سنجند و با یک برنامه‌ریزی اصولی جدید، علاوه بر جبران زیان‌های قبلی، سود بسیاری هم به‌دست می‌آورند. در واقع با شناخت عوامل اصلی مؤثر در بازار، تغییر استراتژی، شناسایی سهام‌هایی با بنیاد درست و اطلاع از قیمت‌ها می‌توان برنامه‌ای هدفمند و نتیجه‌بخش برای حضور دوباره در بازار داشت و با رسیدن به سود عالی، ضررهای گذشته را هم جبران کرد. برای آن‌که از برنامه خود مطمئن شوید، حتماً با افراد خبره‌تر و باتجربه‌تر از خودتان مشورت کنید و اگر لازم است، بار دیگر آموزش ببینید تا در کنار تجربه‌‌ای که به‌دست آوردید، آموخته‌های خودتان را هم بهبود ببخشید.

اگر می‌خواهید بیشتر بدانید:
برای آن‌که از دیگر روش‌های افزایش سود در دنیای سهام مطلع باشید، باید در مورد همه شاخه‌های آن اطلاعات خوبی کسب کنید. یادتان باشد که هرچه بیشتر بدانید، سلاح‌های قوی‌تری برای برنده شدن در دنیای سرمایه‌گذاری خواهید داشت. بنابراین اگر قصد دارید به‌طور جدی و حرفه‌ای در بازار خرید و فروش سهام باقی بمانید، پیشنهاد می‌کنیم که وارد مجله لندو شوید و در مورد بورس و شاخه‌های مختلف آن مطالعه کنید. به‌عنوان مثال مطلب فرابورس یکی از موضوعات جذابی است که می‌تواند شما را با روش دیگری از تجارت در بازار سهام آشنا کند.

محاسبه سود جبران ضرر در بورس

روش محاسبه مقدار سود برای جبران ضرر در بورس چگونه است؟

برای آن‌که بدانید چقدر باید در معاملات بعدی سود به‌دست آورید تا بتوانید مجموع زیان معاملات را جبران کنید، لازم است که فرمول جبران ضرر را بشناسید. در میان همه فرمول‌های مهمی که به‌عنوان یک معامله‌گر بورس باید بلد باشید، فرمول جبران ضرر از همه مهم‌تر است. با کمک این فرمول متوجه خواهید شد که به میزان درصد زیان، چند درصد باید در خرید و فروش‌‌های آینده سود کنید. برای آن‌که بهتر این روش را متوجه شوید به نحوه محاسبه سود جبرانی در ادامه دقت کنید.

فرمول محاسبه مقدار سود برای جبران ضرر در بورس:
درصد سود جبران=100×[قیمت خرید اولیه÷(قیمت فعلی سهام-قیمت خرید اولیه)]

با توجه به فرمول بالا، به‌عنوان مثال اگر قبلاً یک سهم به مبلغ 400 تومان خریده‌اید، اما قیمت فعلی آن 250 تومان شده است، میزان درصد سودی که در معاملات بعدی برای جبران ضرر باید کسب کنید، به روش زیر محاسبه می‎‌شود:

37/5=100×[400÷(400-250)]

حتما بخوانید:  معرفی روش‌های دریافت کد بورسی رایگان به همراه مدارک لازم

اطلاعات به‌روز داشته باشید

همیشه پیروزی در کنار شکست معنا پیدا می‌کند و این دو مثل دو روی سکه هستند. بنابراین اگر قصد دارید در دنیای سرمایه‌گذاری باقی بمانید، باید برای ضررهای احتمالی آماده باشید و به‌جای افسرده شدن و احساس نابلدی داشتن، به فکر تغییر روش باشید. در این مطلب با تکنیک‌های جبران ضرر در بورس آشنا شدید و دانستید که چطور باید بعد از هر زیان دوباره به میدان رقابت و تجارت بازگردید. اگر بخواهیم تمام نکات گفته‌شده را خلاصه کنیم، باید بگوییم که اول از همه روی دلایل شکست تمرکز کنید، برای جبران ضرر بدون فکر و به سرعت خرید و فروش انجام ندهید و مهم‌تر از همه به فکر ارتقای دانش بورسی و آگاهی از جدیدترین روش‌های سرمایه‌گذاری باشید. در مجله لندو می‌توانید در مورد این موضوعات بیشتر بدانید و از نکته‌های روز مطلع شوید. لندو یک سامانه مالی است که امکان خرید قسطی آنلاین انواع کالا و خدمات را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. وام لندو با همکاری بانک آینده و تنها با ضمانت سفته داده می‌شود. بنابراین برای دریافت این وام به معرفی ضامن و ارائه چک نیازی نیست.

سوالات متداول

1ـ چگونه برای جبران ضرر در بورس باید میانگین خرید را کم کرد؟

در زمانی که قیمت سهام بسیار پایین آمده است، باید مجدد برای خرید آن اقدام کنید تا در زمان صعودی شدن سهام، قیمت‌ها سربه‌سر شود و به سود برسید. این روش فقط برای سهام‌های امن و با بنیاد درست توصیه می‌شود.

2ـ تعیین حد ضرر در بورس چه کاربردی دارد؟

اگر مقدار ضرر بیشتر از حد آن شود، باید سریع‌تر سهام را بفروشید. چون نگه‌داشتن سهامی که میزان زیان آن به سقف خود رسیده است، بدون شک برای معامله‌گر گران تمام می‌شود.

3ـ چگونه باید مقدار سود لازم برای جبران ضرر را محاسبه کرد؟

اگر قیمت اولیه سهام را A و قیمت فعلی آن را B در نظر بگیریم، مقدار سود لازم برای جبران ضرر به صورت زیر محاسبه می‌شود:

درصد سود جبران=100×[قیمت خرید اولیه÷(قیمت فعلی سهام-قیمت خرید اولیه)]

ad here
توسط بهار باقریان 176 نوشته

برچسب ها:
0