حد ضرر در بورس چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

حد ضرر در بورس چیست و چطور محاسبه می‌شود؟
تاریخ انتشار: - مطالعه: 12 دقیقه
فهرست محتوا

ورود به حوزه بورس و بازار سرمایه، شیرین، دل‌چسب و سودآور است؛ اما نه همیشه! اگر علم و دانش کافی در حوزه بازارهای مالی نداشته باشید، نه تنها سرمایه‌ شما زیاد نمی‌شود، بلکه با ضرر و زیان هم مواجه می‌شوید. درحالیکه هدف از سرمایه‌گذاری کسب منفعت است، نه بر باد رفتن پول و پس‌انداز! می‌پرسید راه حل این موضوع چیست و چگونه جلوی ضرر و زیان را بگیریم؟ با شناخت کافی درباره مفهوم «حد ضرر» می‌توانید از درصد خطا و اشتباه خود در این زمینه کم کنید و با اطمینان بیشتری در مسیر بازار بورس و سرمایه قدم بردارید. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم تمام و کمال مفهوم حد ضرر در بورس را برای شما توضیح دهیم و ابهامات را برطرف کنیم. پس برای آنکه یک سرمایه‌گذاری با درصد خطای کم‌تر را تجربه کنید، این مطلب را از دست ندهید.

تعریف حد ضرر در بورس

پیش از آنکه به توضیح معنا و مفهوم حد ضرر بپردازیم، می‌خواهیم شما را به صورت کامل با مسائل بنیادین و ابتدایی بورس و بازار سرمایه آشنا کنیم تا با دید بازتری این مقاله را بخوانید. برای این کار کافیست وارد صفحه بورس چیست، شوید و مفصل درباره آن مطالعه کنید. 

برگردیم سر موضوع اصلی و اولیه؛ موضوع ضرر که احتمالا به گوش علاقه‌مندان و اهالی بازارهای مالی آشناست و آن را خوب می‌شناسند. حد ضرر یا stop loss، قیمتی است که هر معامله‌گر در بازار سرمایه برای خود در نظر می‌گیرد تا با ضرر و زیان مقابله کند. در صورتی که قیمت سهام از عدد تعیین شده پایین‌تر بیاید، یا حتی نزدیک به آن عدد قرار بگیرد، وقت آن است که معامله‌گر ضرر را بپذیرد و فورا اقدام به فروش سهام کند. 

لازم به ذکر است که علاوه بر مفهوم حد  ضرر در بازار بورس، می‌توانیم این موضوع را به سایر بازارهای مالی مثل ارز دیجیتال هم بسط دهیم و در آن‌جا هم حد ضرر تعیین کنیم. پس حواستان باشد که این موضوع پرکاربرد همه‌جا قابل استفاده است تا از زیان شما جلوگیری کند.

حتما بخوانید:  بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در ایران کدام است؟

حد ضرر در بورس چگونه محاسبه می‌شود؟

روش‌های محاسبه حد ضرر در بورس

برای سرمایه‌گذاری در بورس و موفقیت بیشتر در این زمینه، لازم است با نحوه تعیین حد ضرر در بورس آشنا شوید تا هم بی‌گدار به آب نزنید، هم سود متناسبی  کسب کنید و یک معامله‌گر حرفه‌ای باشید؛ نه آماتور! 

مهم‌ترین روش‌های تعیین حد ضرر به شرح زیر است:

۱) به صورت ثابت عددی و درصدی

این روش، متداول‌ترین و مرسو‌م‌ترین روش تعیین حد ضرر در بازار بورس اوراق بهادار  است. برای تعیین حد ضرر به صورت ثابت عددی، معامله‌گران یک عدد را به عنوان عددی تعیین‌کننده در نظر می‌گیرند و در صورتی که قیمت سهامشان به آن عدد شاخص برسد، سهام را می‌فروشند. همچنین برای تعیین حد ضرر به صورت ثابت درصدی، معامله‌گر یک درصد ثابت (مثلا ۱۰ درصد) را برای تعیین حد ضرر در نظر می‌گیرد؛ در این صورت وقت فروش سهام زمانی است که قیمت آن سهم به اندازه ۱۰ درصد تعیین‌شده افت پیدا کرده باشد. پس به همان اندازه که شاخص‌های بورس و شناختن آن‌ها اهمیت دارد، شناخت روش‌های تعیین حد ضرر هم مهم است.

حتما بخوانید:  معرفی انواع شاخص‌ های بورس به زبان ساده

۲) با استفاده از تحلیل تکنیکال

در این روش از تعیین حد ضرر در بورس، با استفاده از نمودارها و ابزارهایی که برای تحلیل بازار بورس و سهام مناسب است، می‌توانید جلوی ضرر و زیان را بگیرید و علم خود را در این حیطه ارتقا دهید. البته لازم است که درباره ابزارها و نمودارهای بازار بورس بیشتر بدانید و بیشتر تحقیق کنید تا دچار خطا و اشتباه نشوید. به طور مثال زمانی که نمودار شما روند نزولی دارد و در حال گذر از نقطه حد ضرر است، زنگ خطری برای شماست که هرچه زودتر اقدام به فروش سهام خود کنید.

جالب است بدانید که شما با استفاده از تحلیل تکنیکال (که یکی از روش‌های تحلیل سهام‌های بورسی است)، می‌توانید یک سرمایه‌گذاری قابل قبول با درصد ریسک پایین‌تر و خطای کم‌تر را تجربه کنید؛ در این صورت سهام‌های خوب و سودآور، شرایط لازم برای سرمایه‌‌گذاری به صرفه‌تر، بهترین زمان معامله در بورس و… را می‌شناسید و تجربه خوشایندی را به دست می‌آورید. 

۳) به صورت ترکیبی

سومین روش از تعیین حد ضرر، روش ترکیبی است. در این شیوه از هر دو شیوه فوق (یعنی روش ثابت و روش تکنیکال) به صورت همزمان استفاده می‌شود. در واقع نقطه شاخص روی نمودار تکنیکال، نقطه‌ای است که کمتر از ۵ الی ۱۰ درصد قیمت خرید سهام نباشد. 

۴) نرم‌افزار حد ضرر در بورس

چهارمین و آخرین روشی که می‌توانید از آن برای تعیین حد ضرر استفاده کنید استفاده از نرم‌افزارها و سامانه‌های آنلاینی است که این کار را برای شما به راحتی و بی‌دردسر انجام می‌دهند. برخی از کارگزاری‌های بورسی در سامانه‌های آنلاین و نرم‌افزارهای خود امکانی فراهم کرده‌اند که شما بتوانید در پنل معاملاتی خود به راحتی حد سود و ضرر را تعیین کنید. بنابراین نهایت تلاشتان را به کار بگیرید تا یک کارگزاری معتبر با امکانات مناسب انتخاب کنید. در این صورت با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ هم از جهت اعتبار و رتبه کارگزاری خیالتان راحت است، هم از جهت اپلیکیشن و سامانه آنلاین آن کارگزاری در جهت تعیین حد ضرر!

باتوجه به مطالب فوق، می‌توانید هرکدام از این ۴ روش که فکر می‌کنید برای شما مناسب‌تر است را انتخاب کنید و بهترین سرمایه‌گذاری ممکن را انجام دهید. حالا وقت آن است که با میزان ریسک و ارتباط آن با مفهوم حد ضرر آشنا شوید.

حتما بخوانید:  معرفی انواع کارگزاران بورس (بهترین کارگزاری بورس برای سرمایه گذاری کدام است؟)

ارتباط ریسک و حد ضرر در بورس چیست؟

حتما شما هم می‌دانید که ریسک و سرمایه‌گذاری دو یار جدایی‌ناپذیر هستند؛ درواقع هرجا که صحبت از افزایش سرمایه، بازارهای مالی، بورس، فرابورس، رمز ارز و… است، ریسک و میزان ریسک‌پذیری هم خودنمایی می‌کند. مهم‌ترین ویژگی مثبت حد ضرر این است که ریسک‌پذیری را کاهش‌ می‌دهد و شما با پیش‌بینی احتمالی درباره سود و زیان یک سهم در بازار بورس، تصمیم می‌گیرید که کی و چه زمانی به خرید و فروش سهام اقدام کنید تا منفعت بیشتر و ضرر کم‌تری را تجربه کنید. پس بهتر است همین حالا با افزایش سطح آگاهی و اطلاعات خود، محاسبه حد ضرر را در رأس امور خود قرار دهید. 

ممکن است شما به هیچ‌عنوان تجربه‌ای درباره بازارهای مالی و دنیای نوین سرمایه‌گذاری نداشته باشید؛ در این صورت می‌توانید از روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری بهره ببرید و خود را درگیر مفهوم حد ضرر در بورس و سایر معضلات آن نکنید. 

اصلا جای نگرانی نیست؛ روش‌هایی هستند که نیاز به علم، سواد و هوش بالای مالی ندارند و شما با هر میزان تجربه‌ای می توانید از آن‌ها استفاده کنید. یکی از این روش‌‌ها خرید قسطی کالا و خدمات مورد نیاز است. ما در بخش پایانی مطلب درباره این روش‌ها و استفاده بهینه از آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

نظر شما درباره دنیای مدرن سرمایه‌گذاری و بازارهای مالی چیست؟ میزان سود و زیان حاکم بر بازار سرمایه چقدر است؟ کدام یک از روش‌های سرمایه‌گذاری ریسک کم‌تری دارد؟ ممنون می‌شویم نظرات خود را در کامنت‌‌های این مطلب از بلاگ لندو با سایرین به اشتراک بگذارید!

نکات مهم درباره حد ضرر در بورس

۳ نکته مهم درباره حد ضرر در  بورس

برای دانش و آگاهی بالاتر، به این ۳ نکته هم توجه ویژه‌ای داشته باشید:

  • اگر روند بازار و شاخص بورس صعودی باشد، بعد از اینکه به حد سود رسیدیم، فقط حد ضرر را تعریف می‌کنیم؛ ولی اگر روند بازار نزولی باشد، باید یا به‌‌طور کامل از سهم خارج شویم یا اینکه بخشی از سهام را با سود بفروشیم؛
  • کم شدن سود هم نوعی ضرر است؛ بنابراین زمانی‌ که قیمت سهام بالا رفت حد ضرر را هم طبق قیمت افزایش می‌دهیم؛
  • حتما حواستان باشد که بیشتر از ۱۰ درصد از مبلغ کل خریدتان را از دست ندهید؛ بنابراین به محض اینکه ضرر شما روی نقطه ۱۰ درصدی قرار گرفت، فورا از سرمایه‌گذاری خارج شوید؛

بنابراین اگر تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس را دارید، همین حالا با در نظر گرفتن تمام نکات پراهمیت اقدام کنید؛ اما اگر فرد ریسک‌پذیری نیستید، همراه ما به بخش پایانی مطلب بیایید تا فرصت پس‌انداز را از دست ندهید!

روش‌های کم‌ریسک‌تر برای سرمایه‌گذاری کدامند؟

علاوه بر سرمایه‌گذاری در بورس و بازارهای مالی، می‌توانید با انتخاب یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری مانند خرید طلا، خرید سکه، خرید مسکن، دریافت انواع وام فوری و…سرمایه خود را افزایش دهید. در همین حین ممکن است به کالایی هم نیاز پیدا کنید که در این شرایط می‌توانید به جای خرید نقدی، از لندو که یک سامانه معتبر برای فروش اقساطی کالا و خدمات است، وام خرید کالا دریافت کنید و با افزایش نقدینگی، پول‌های خود را به بازار بورس تزریق کنید؛ در این صورت با دنیای جدید سرمایه‌گذاری هم آشنا می‌شوید. شما با خرید قسطی از سامانه لندو می‌توانید به جای خرج کل ‌پول برای کالا یا محصول مورد نیاز، با استفاده از سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه، قسط‌های وام خود را پرداخت کنید و با یک تیر دو نشان بزنید، هم کالای مورد نظر را بخرید، هم لذت سرمایه گذاری را بچشید. 

ما در مجله لندو برای شما یک سرمایه‌گذاری مطمئن، یک زندگی خوشایند و یک رفاه نسبی آرزو می‌کنیم تا با حال بهتر و شرایط کامل‌تر شاهد به وقوع پیوستن رویاهای خود باشید.

سوالات متداول درباره حد ضرر در بورس

حد سود چه تفاوتی با حد ضرر دارد و چه کمکی به معامله می‌کند؟

زمانی که در یک معامله به یک سود مشخص که آن حد سود ماست، می‌رسیم، از سرمایه‌گذاری خارج می‌شویم؛ تفاوت حد سود با حد ضرر در این است که حد سود تعیین‌کننده میزان منفعت از معامله است و حد ضرر تعیین‌کننده زیان ناشی از معامله است.

بهترین فرمول برای محاسبه سود و ریسک واقعی در معاملات مالی چیست؟

برای محاسبه سود و ریسک واقعی می‌توانید از فرمول‌های زیر استفاده کنید:

محاسبه سود واقعی: نسبت برد × مقدار سود

محاسبه ریسک واقعی: (نسبت برد – ۱) × (سرمایه اولیه)

برای ضرر نکردن در بورس، چه کاری باید انجام داد؟

بهترین راه این است که با خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری پول‌های خود را به بازار بورس تزریق کنید. مدیریت این صندوق‌ها برعهده یک فرد حاذق و کاربلد است که با علم بالای خود باعث می‌شود میزان ضرر و زیان شما کم‌تر شود و درصد ریسک پایین‌تری را تجربه کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، می‌توانید به مطلب راهنمای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری مراجعه کنید و با خیال راحت در دنیای مدرن سرمایه‌گذاری قدم بگذارید.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0