بررسی روش‌های خرید و فروش اوراق مشارکت در بورس و خارج از بورس

بررسی روش‌های خرید و فروش اوراق مشارکت در بورس و خارج از بورس
تاریخ انتشار: - مطالعه: 10 دقیقه
فهرست محتوا

در موضوعات مالی و مباحث مربوط به سرمایه‌گذاری، اوراق مشارکت کلمه‌ای نام‌آشناست که همه ما بارها و بارها آن را شنید‌ه‌ایم. این اوراق در بازار بورس و خارج از بورس خرید و فروش می‌شود و طرفداران زیادی در این حوزه دارد. میخواهید بدانید تعریف کامل‌تر این اوراق چیست؟ ما به شما می‌گوییم! اوراق مشارکت نوعی بدهی است که که ناشر با انتشار آن‌ها متعهد می‌شود وجه مشخصی را به‌عنوان سود اوراق در زمان سررسید به خریدار پرداخت کند. از آن‌جایی که اغلب افراد از روش‌های خرید و فروش اوراق مشارکت، انواع آن‌ها، ویژگی‌ها و نکات مهم درباره آن بی‌اطلاع هستند، ما در ادامه برای شما درمورد این موضوعات توضیح داده‌ایم تا جای هیچ سردرگمی و سوالی برایتان باقی نماند؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

انواع اوراق مشارکت کدامند؟

پیش از آنکه درباره انواع و روش‌های خرید و فروش و معامله اوراق مشارکت توضیح دهیم، می‌خواهیم شما را با مقوله بورس به طور کامل آشنا کنیم؛ برای این کار کافیست وارد صفحه بورس در مجله لندو شوید و مفصل در این باره بخوانید.

به طور کلی اوراق مشارکت در ایران به ۳ دسته تقسیم می‌شود که به شرح زیر است.

اوراق مشارکت بانک مرکزی 

این اوراق توسط بانک مرکزی برای اجرای سیاست‌های اقتصادی و برنامه‌های دولت، منتشر می‌شود و توسط بانک‌های عامل قابل بازخرید است؛ ضمن اینکه بانک مرکزی اصل پول و سود آن را برای خریدار ضمانت می‌کند و همین عامل سبب اطمینان بیشتر برای تزریق دارایی می‌شود.

اوراق مشارکت بورسی و فرابورسی

اوراقی که در بازار بورس توسط شرکت‌های مختلف که به آن‌ها ناشر اوراق گفته می‌شود قابلیت عرضه پیدا می‌کنند؛ برای معامله این اوراق، به کد بورسی نیاز دارید. اگر درباره مقوله کد بورسی به اطلاعات و آگاهی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید مفصل در این زمینه مطالعه کنید و بعد از دریافت کد معاملاتی خود، خرید و فروش اوراق مشارکت را آغاز کنید. ناگفته نماند که ما در ادامه این مطلب، مراحل این خرید و فروش را به صورت شفاف و کامل بیان کرده‌ایم.

حتما بخوانید:  حد ضرر در بورس چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

خرید و فروش اوراق مشارکت

اوراق مشارکت خارج از بورس

 این اوراق، بدون نام هستند و سرمایه‌گذار باید یک بانک را به عنوان عامل مشخص کند و برای خرید به همان بانک عامل مراجعه کند؛ اوراق خارج از بورس خود به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • بانام یا بی‌نام: اوراق مشارکت با نام به اسم فرد خریدار صادر می‌شود و حق مالکیت به شما داده می‌شود؛ اما اوراق بی‌نام در وجه حامل و بدون دادن حق مالکیت صادر می‌شود و هر شخصی توانایی نقد کردن آن اوراق را دارد؛
  • قابل تبدیل شدن به سهام: این اوراق در زمان سررسید قابلیت تبدیل شدن به سهام را دارد که البته تصمیم‌گیرنده، مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام است؛
  • قابل تعویض با سهام: این نوع از خرید و فروش اوراق مشارکت، امکان ورود به حوزه بورس را هم به خریداران می‌دهد؛ می‌پرسید چگونه؟ ما به شما پاسخ می‌دهیم! زمانی که شما تصمیم به فروش این اوراق می‌گیرید، مختار هستید که در صورت واگذاری این اوراق، سهام شرکت‌های بورسی را بگیرید و در این صورت قدم‌های اولیه را برای ورود به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در بورس برمی‌دارید؛
تکته‌ای که باید بدانید:
نکته‌ حائز اهمیت، دلیل انتشار اوراق مشارکت و عرضه آن است؛ این اوراق چه در سازمان بورس اوراق بهادار عرضه شوند و چه در خارج از بورس، با هدف تامین مالی پروژ‌ه‌ها و انجام طرح‌های زیرساختی و عمرانی مهم، منتشر می‌شوند!

حالا که با انواع اوراق مشارکت آشنا شده‌اید و چند و چون آن را می‌دانید، وقت آن است که با راه‌‌های خرید و فروش اوراق مشارکت هم آشنا شوید تا هم سطح آگاهی شما در این حیطه افزایش پیدا کند و هم در این مسیر پر فراز و نشیب ضرری متحمل نشوید.

 

راهنمای خرید و فروش اوراق مشارکت

برای آنکه بتوانید انواع اوراق مشارکت را با آسودگی خاطر معامله کنید، ما به تفکیک روش‌های خرید و فروش این اوراق را در بورس، فرابورس، خارج از بورس و … بررسی کرده‌ایم. گام به گام همراه ما و توضیحات ما فرآیند معامله را طی کنید تا دچار خطا و اشتباه نشوید.

خرید و فروش اوراق مشارکت در بورس و فرابورس

اولین مرحله‌ای که لازم است انجام دهید، انتخاب اوراق مشارکت مدنظرتان است. سپس با در دست داشتن کد بورسی خود، وارد سامانه آنلاین معاملاتی یا همان کارگزاری می‌شوید؛ در مرحله بعد، خرید اوراق را ثبت می‌کنید و این اوراق در پنل کاربری شما قرار می‌گیرد. در نهایت هر زمان که تصمیم به فروش اوراق مشارکت بگیرید، با طی کردن همین فرآیند، می‌توانید به صورت آنلاین اقدام به فروش کنید. 

حتما بخوانید:  سرمایه‌ گذاری در بورس یا ارز دیجیتال؟ / مقایسه سود بورس و ارز دیجیتال در ایران

خرید و فروش اوراق مشارکت در بانک مرکزی و خارج از بورس

برای خرید این دسته از اوراق مشارکت، باید از طریق اخبار و رسانه، اوراق مشارکت مورد نظر خود را انتخاب کنید؛ بعد از آن  با مدارک هویتی و شناسایی خود به یکی از بانک‌های عامل مراجعه کنید و اوراق مدنظرتان را بخرید؛ البته لازم به ذکر است که جهت فروش این اوراق هم همین مراحل طی می‌شود. یعنی در همان بانک عامل و مراجعه به متصدیان بانک، می‌توانید اوراق مشارکت خود را بفروشید.

حالا که با نحوه معامله اوراق مشارکت آشنا شدید، برای آنکه بهتر بتوانید با سرمایه‌گذاری روی این اوراق آشنا شوید، لازم است نکات پرکاربرد را هم درباره این مقوله مطالعه کنید. پس بخش بعدی مطلب را از دست ندهید!

ضمناً حالا که بحث سرمایه‌گذاری، بورس، بازار سرمایه و موضوعاتی از این قبیل داغ است، خالی از لطف نیست که وارد مجله لندو شوید و در خصوص زمان معامله در بازار بورس هم مطالعه کنید. چرا که ساعت معامله و اطلاعات گسترده در این حوزه یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری اصولی و بدون اشتباه است؛ پس با یک کلیک وارد صفحه بهترین زمان معامله در بورس شوید و از این پس، معاملات خود را در بهترین زمان ممکن انجام دهید.

۵ نکته مهم درباره اوراق مشارکت و معامله آن

ما در این‌جا ۵ مورد از نکات کاربردی و مهم را برای شما ذکر کرده‌ایم تا با سواد مالی و هوش اقتصادی بالا، به یک سرمایه‌گذار موفق تبدیل شوید. این ۵ مورد به شرح زیر است:

  1. خرید و فروش اوراق مشارکت در زمره سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک محسوب می‌شود؛ پس اگر قصد دارید پای خود را یک قدم فراتر از خرید طلا، سکه، دریافت وام فوری و… بگذارید، اما در عین حال هم در ذهنتان با ریسک و پیامدهای آن کلنجار می‌روید، این روش می‌تواند پاسخگوی نیازتان باشد؛
  2. سود اوراق مشارکت بین ۳ تا ۶ درصد بیشتر از سود سالیانه بانک‌ها تعیین می‌شود؛
  3. قیمت فروش واقعی اوراق مشارکت را، عرضه و تقاضای آن سهم در فضای بورس تعیین می‌کند؛
  4. شما به ازای هر یک ورق از اوراق مشارکت، باید حدود ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کنید؛
  5. در نهایت برای اینکه سود اوراق مشارکت شامل حال شما شود، باید حداقل ۴ روز این اوراق را نگه دارید و بعد اقدام به فروش کنید؛

حالا که با نکات حاصل از خرید و فروش اوراق مشارکت آشنا شدید، بهتر است برای ما و سایر دوستان بگویید که چه میزان با این اوراق، سود و منفعت حاصل از آن آشنایی دارید؟ آیا ترجیح شما ورود به حوزه بازار سرمایه است یا شکل سنتی پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را ترجیح می‌دهید؟ ممنون می‌شویم در کامنت‌های این مطلب نظر خود را بنویسید!

اگر جزو طرفداران پس‌انداز و سرمایه‌گذاری به شکل سنتی هستید، بخش پایانی مطلب را از دست ندهید.

خرید و فروش اوراق مشارکت

به جز معامله اوراق مشارکت، سایر روش‌های سرمایه‌گذاری کدامند؟

علاوه بر خرید و فروش اوراق مشارکت، می‌توانید با انتخاب یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری مانند خرید طلا، خرید سکه، خرید مسکن، خرید قسطی کالاهای مورد نیازتان و…سرمایه خود را افزایش دهید. برای خرید قسطی می‌توانید از لندو که یک سامانه معتبر برای فروش اقساطی کالا و خدمات است، وام خرید کالا دریافت کنید و با افزایش نقدینگی، پول‌های خود را صرف خرید اوراق در بازار بورس و خارج از بورس کنید؛ در این صورت با دنیای جدید سرمایه‌گذاری هم آشنا می‌شوید. شما با خرید قسطی از سامانه لندو می‌توانید به جای خرج کل ‌پول برای کالا یا محصول مورد نیاز، با استفاده از سود حاصل از سرمایه‌گذاری روی اوراق مشارکت، قسط‌های وام خود را پرداخت کنید و با یک تیر دو نشان بزنید، هم کالای مورد نظر را بخرید، هم لذت سرمایه گذاری را بچشید. 

سوالات متداول درباره خرید و فروش اوراق مشارکت

مناسب‌ترین زمان برای خرید اوراق مشارکت، چه زمانی است؟

یکی از رایج‌ترین و بهترین زمان‌های خرید اوراق مشارکت، زمانی است که روند بازار بورس و فرابورس یا همان شاخص کل، نزولی یا خنثی باشد. شما برای آشنایی بیشتر با مفهوم شاخص بورسی و انواع آن می‌توانید وارد مطلب معرفی انواع شاخص‌های بورس در مجله لندو شوید و با اطلاعات کامل‌تری در بازار بورس و فرابورس حاضر شوید.

آیا برای خرید اوراق مشارکت، به پرداخت کارمزد  نیاز است؟

بله؛ کارمزد معاملات اوراق مشارکت، حدودا برابر با یک هفتم کارمزد معاملاتی است که در بازار بورس انجام می‌شود.

مزیت‌ها و معایب اوراق مشارکت چیست؟

بزرگ‌ترین مزیت این اوراق، کم‌ریسک بودن آن است و از معایب این اوراق می‌توان به بازدهی پایین‌تر و دریافت سود کم‌تر اشاره کرد.

ad here
توسط بهار باقریان 176 نوشته

برچسب ها:
0