انتخاب بهترین سرمایه گذاری در ایران + بررسی روش‌های مختلف سال ۱۴۰۲

انتخاب بهترین سرمایه گذاری در ایران + بررسی روش‌های مختلف سال ۱۴۰۲
تاریخ انتشار: - مطالعه: 14 دقیقه
فهرست محتوا

افراد برای افزایش قدرت خرید و ارتقای سطح زندگی خود به سرمایه گذاری و کسب سود تمایل دارند. اما سوالی که ذهن را به خود مشغول می‌کند این است که بهترین سرمایه گذاری باید از چه روشی انجام شود؟ برای پاسخ به این سوال باید با روش‌های سرمایه گذاری که در کشور وجود دارند بیشتر آشنا شوید. پس از آشنایی با روش‌های مختلف می‌توانید بهترین راه سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ را انتخاب کنید.

بررسی روش‌های مختلف سرمایه گذاری در ایران

برای سرمایه گذاری روش‌های مختلفی وجود دارد. برخی از این روش‌ها برای حفظ ارزش پول انتخاب می‌شوند تا با توجه به تورمی که وجود دارد، قدرت خرید کاهش پیدا نکند. برخی از روش‌ها هم می‌توانند بازدهی بالایی داشته باشند. شما می‌توانید با توجه به میزان سرمایه‌ای که دارید و در نظر گرفتن محدودیت‌ها و مزیت‌های هر روش از بین روش‌های مختلف، بهترین سرمایه گذاری مناسب با شرایط خودتان را انتخاب کنید. در ادامه با بررسی بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری موجود همراه باشید.

سرمایه گذاری در بازار مسکن

مسکن به عنوان یکی از مطمئن‌ترین روش‌های سرمایه گذاری در ایران شناخته می‌شود. از نظر بسیاری از مردم بهترین سرمایه گذاری، بازار مسکن و ملک در ایران است. به دلیل اینکه این بازار همیشه اطمینان خوبی برای حفظ سرمایه ایجاد می‌کند و قیمت مسکن همراه با تورم بالا می‌رود. با توجه به تورمی که در اقتصاد ایران وجود دارد، می‌توان بدون ضرر بودن این سرمایه گذاری را پیش‌بینی کرد.

یکی از مزایای سرمایه گذاری در مسکن قابلیت کسب درآمد از آن است. شما می‌توانید یک واحد آپارتمان خریداری کنید و آن را اجاره بدهید. همچنین قیمت آن آپارتمان همراه با تورم افزایش پیدا خواهد کرد. اگر بخواهیم به محدودیت‌های این روش اشاره‌ای کنیم، باید به هزینه‌های انتقال، مالیات و عوارض‌ مربوط به مسکن توجه کرد.

تعداد معاملات مسکن و متوسط نرخ خرید مسکن در تهران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۸ درصد کاهش و ۱۳ درصد افزایش داشته است.

همچنین طبق گزارش بانک مرکزی، تعداد معاملات مسکن در فروردین ماه ۱۴۰۲ برابر با ۳۴۲۷ بوده و این رقم در مهرماه ۱۴۰۲ برابر با ۵۴۱۶ بوده است که نشان می­‌د‌هد، تعداد معاملات مسکن در مهر ماه نسبت به فروردین ماه حدود ۵۸ درصد رشد داشته است.

همچنین نرخ میانگین خرید هر متر مسکن در تهران در همین بازه حدود ۲۷ درصد افزایش داشته است.

حتما بخوانید:  وام بانک مسکن 1403 / بررسی انواع وام مسکن و شرایط دریافت وام

سرمایه گذاری در بازار ارز و دلار

بازار ارز یکی از پرنوسان‌ترین بازار‌هایی است که در کشور وجود دارد. البته این نوسانات را اگر در بازه‌های طولانی‌تری مانند سالانه در نظر بگیرید، رشد قیمتی دلار را مشاهده خواهید کرد. در واقع دلار همیشه نسبت به سال قبل خود گران‌تر می‌شود.

سرمایه‌گذاری در ارز یکی از ساده‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری است چون شما با هر میزان بودجه‌ای که داشته باشید می‌توانید به این بازار وارد شوید. البته برای سرمایه‌های زیاد کمی محدودیت برای خرید دلار خواهید داشت. محدودیت اصلی این بازار نوسانات زیاد آن است که می‌تواند فشار روانی شدیدی را به شما وارد کند. با هر بالا و پایین شدن قیمت، ترس از دست دادن سرمایه‌تان را خواهید داشت.

محدودیت دیگر سرمایه گذاری در ارز نگهداری و امنیت است. البته می‌توانید از حساب‌های ارزی هم استفاده کنید که قوانین مالیاتی شامل حال شما خواهد شد. در مجموع باید گفت به دلیل مشکلاتی که ممکن است برای خرید دلار داشته باشید و تاثیرات منفی که ممکن است این سرمایه‌گذاری بر اقتصاد کشور اعمال کند، از سوی بسیاری از اقتصاددانان ورود به بازار ارز به عنوان بهترین سرمایه گذاری توصیه نمی‌شود.

بهترین سرمایه گذاری با دلار

بهترین سرمایه گذاری در بانک

در زمان‌هایی که نرخ سود بانکی بیشتر از تورم باشد، توجه به سرمایه گذاری در بانک زیاد می‌شود. در این شرایط سپرده‌های بانکی می‌توانند ارزش سرمایه شما را بیش‌تر کنند. اما در شرایط معمول سود سپرده بانکی کمتر از تورم است و تنها سرعت کاهش ارزش سرمایه شما را کاهش می‌دهد.

مزیت سرمایه گذاری در بانک آسان بودن و امنیت بالای آن است. این روش هیچ هزینه‌ای ندارد و سودی که بانک به شما اعلام می‌کند تضمینی است. البته سپرده‌های بانکی انواع مختلفی دارند که شرایط و سود هر کدام متفاوت است.

در سال گذشته بیشترین نرخ سود سپرده بانکی ۱۸ درصد بوده است. در سال ۱۴۰۲ بیشترین سود بانکی ۲۰ درصد است که به سپرده‌های بلند مدت تعلق می‌گیرد. با توجه به آسان بودن و سود تضمینی که بانک ارائه می‌دهد، برای سرمایه‌های کم می‌توان به عنوان بهترین سرمایه گذاری به آن فکر کرد.

سرمایه گذاری در بورس

بورس محلی است برای جذب سرمایه‌ مورد نیاز شرکت‌هایی که در صنعت‌های مختلف فعالیت می‌کنند. در واقع شما می‌توانید در بورس سهام شرکت‌های مختلف را خرید و فروش کنید.

بورس به دو شکل می‌تواند برای شما سودآوری داشته باشد. روش اول تغییر قیمت سهامی است که در اختیار دارید. روش دیگر سودی است که شرکت بین سهامداران خود تقسیم می‌کند. سرمایه گذاری در بورس نیاز به مطالعه و تخصص دارد. در صورتی که آگاهانه سرمایه گذاری در بورس را شروع کنید، سود‌های خوبی نصیب شما خواهد شد.

اگر بازده بازارهای مسکن، طلا، ارز و بورس را در بلند مدت مقایسه کنیم، بازار بورس بازده بیشتری را به نسبت بازارهای دیگر نشان می‌دهد.

یکی دیگر از راه‌های سرمایه گذاری در بورس استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری است. شما سرمایه خود را از طریق یک صندوق به بازار بورس وارد می‌کنید و سود حاصل از فعالیت صندوق در بورس، طبق شرایط فعالیت صندوق، به شما پرداخت خواهد شد. این صندوق‌ها میزان سود معینی را به شما پیشنهاد می‌کنند و به همین دلیل ریسک سرمایه شما کاهش پیدا می‌کند. باید صندوق‌های سرمایه گذاری را بررسی کنید و از بین آن‌ها بهترین صندوق را انتخاب کنید. صندوقی که انتخاب می‌کنید باید با شرایط و بودجه شما متناسب باشد.

 بازدهی بورس در سال گذشته

شاخص کل بورس در سال ۹۹ با صعود ۱۵۷ درصدی، یکی از پربازده‌­ترین بازارهای ایران به شمار آمد. در سال ۱۴۰۲ که مقدار شاخص با عدد ۱.۳۰۷.۷۰۷ واحد شروع شد، در پایان سال به میزان ۱.۳۶۷.۲۵۰ واحد رسید و تنها ۵ درصد بازدهی برای سرمایه گذاران رقم زد.

حال با گذشت حدود هفت ماه و نیم و رسیدن به میزان شاخص ۱٬۳۲۸٬۳۲۴ واحد در آبان ۱۴۰۲، حدود ۳ درصد افت داشته است.

حتما بخوانید:  بهترین راه سرمایه گذاری در بورس چیست؟ آیا به سراغ کارگزاران برویم؟

سرمایه گذاری در بازار سکه و طلا

سکه و طلا محبوب‌ترین روش سرمایه‌گذاری در بین ایرانیان است؛ چون شما با خرید سکه طلا سرمایه خود را از تورم دور می‌کنید.

قیمت سکه یکی از معیار‌های سنجش قدرت خرید است. یعنی قیمت کالاهی دیگر را با قیمت سکه مقایسه می‌کنند. خرید سکه هم حتما باید با دانش کافی انجام شود تا در هنگام فروش سکه‌هایتان به مشکلی برنخورید.

خرید طلا گزینه دیگری است که می‌توان به آن فکر کرد. البته خرید طلا نسبت به سکه هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت. وقتی اقدام به خرید طلا می‌کنید، قیمت گرم طلا به همراه مالیات و هزینه ساخت آن را باید پرداخت کنید. اما در هنگام فروش تنها هزینه گرم طلا به شما پرداخت می‌شود. معمولا افرادی که به عنوان سرمایه به طلا نگاه می‌کنند ترجیح می‌دهند تا طلای آب شده یا کم اجرت بخرند.

بهترین سرمایه گذاری با طلا

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

ارز‌های دیجیتال به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری جدید در جهان شناخته می‌شوند. دنیای ارز‌های دیجیتال مانند ارز‌های متداولی همچون دلار است. نوسانات زیادی دارد و ریسک سرمایه در این بازار هم زیاد است. ورود به این بازار هم نیاز به مطالعه و کسب دانش دارد. شما باید بتوانید از بین صدها ارز دیجیتالی که وجود دارد تشخیص دهید که بر روی کدام‌یک سرمایه گذاری کنید. همان‌طور که گفتیم این روش ریسک زیادی دارد اما می‌تواند بازده خیلی خوبی هم داشته باشد.

بازدهی ارز‌های دیجیتال در سال گذشته

در شروع سال ۹۹ هر واحد بیت کوین برابر با ۶۲۱۹ دلار معامله شده است و در پایان سال این رقم به ۶۰۱۱۶ دلار رسید که حدود ۸۶۶ درصد بازدهی را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورد.

در پایان سال ۱۴۰۰ هر عدد بیت کوین ۴۱۵۸۳ دلار معامله شد، به این معنی که این رقم در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۱ درصد افت داشته است. گرچه در روزهای ابتدای شروع سال ۱۴۰۲ قیمت هر بیت کوین تا ۵۰ هزار دلار رسید و خیلی زود روند نزولی پیش گرفت و تا به امروز (آبان ۱۴۰۲) به رقم ۲۱۲۸۵ دلار رسیده است که بازدهی حدود ۴۹- درصد را رقم زده است.

حتما بخوانید:  بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در ایران کدام است؟

بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ کدام روش است؟

با توجه به تحلیل‌هایی که تحلیل‌گران و اقتصاد‌دانان در ابتدای سال ۱۴۰۲ مطرح کردند، این سال با افزایش قیمت دلار همراه خواهد بود. تا به امروز یعنی آبان ماه ۱۴۰۲ که به نیمه سال رسیده‌ایم این مورد تا حدودی درست بوده‌ است.

افزایش قیمت دلار در کشور ما افزایش تورم را به همراه دارد. یعنی بازار‌های ارز، طلا، سکه و مسکن با افزایش قیمت همراه خواهند بود. این یعنی سود‌دهی در این بازار‌ها تا حدودی حتمی است. اما ریسک و بازدهی آن‌ها متفاوت است. می‌توان گفت کمترین ریسک در بین این بازارها مربوط به مسکن خواهد بود.

برای انتخاب مناسب به منظور سرمایه گذاری شما باید شرایط خود را در نظر بگیرید. اینکه بودجه سرمایه گذاری شما چه مبلغی است؟ آیا شما فردی هستید که تحمل ریسک زیاد را داشته باشید؟ هدف شما از سرمایه گذاری چیست و چه توقعی از بازده بازار دارید؟ پاسخ به این سوالات مسیر را برای شما مشخص می‌کند و می‌توانید بهترین راه سرمایه گذاری را انتخاب کنید.

بهترین سرمایه گذاری با خرید کالا و سایر روش‌ها

سرمایه گذاری با خرید کالا

در بین گزینه‌های بهترین سرمایه گذاری باید مورد دیگری را مطرح کنیم به نام خرید کالا. در کشوری که تورم وجود دارد شما می‌توانید خرید کالا را به عنوان یک سرمایه گذاری در نظر بگیرید. نیازی نیست که مبلغی را به بازار‌های دیگر وارد کنید و سود حاصل از آن را برای خرید کالا مصرف کنید. می‌توانید مستقیم به خرید کالا فکر کنید. چون وجود تورم باعث می‌شود که هر کالایی را که نیاز دارید بخرید در آخر سال قیمت بالاتری خواهد داشت. این اتفاق به دلیل وجود تورم  و افزایش قیمت ارز می‌افتد. شما با خرید کالا در حقیقت از کاهش قدرت خرید خود در آینده جلوگیری می‌کنید.

برای مثال کالایی که حدود ۲۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد در سال بعد ممکن است ۲۶ میلیون تومان قیمت داشته باشد. البته برای برخی از کالاها افزایش قیمت بیشتری هم خواهد بود. برای همین اگر بتوانید کالایی که نیاز دارید را به موقع بخرید، این کار هم مانند سرمایه‌گذاری خواهد بود.

حتی می‌توانید از وام‌های خرید کالا استفاده کنید. سرمایه گذاری با دریافت وام روشی است که می‌تواند بودجه مورد نیاز شما برای سرمایه گذاری را تامین کند. البته باید شرایط وام مورد نظر را با دقت بررسی کنید. در صورتی که وام شرایط سختی داشته باشد و سود بالایی برای آن محاسبه شود، سرمایه گذاری شما را دچار مشکل می‌کند.

 دریافت وام خرید اقساطی کالا

در صورتی که بودجه شما کافی نباشد یا تمایلی به خرید نقدی کالا نداشته باشید می‌توانید از وام‌های خرید اقساطی کمک بگیرید. با توجه به اینکه شما می‌خواهید خرید کالا را به عنوان یک سرمایه‌گذاری انجام دهید، باید به میزان مبلغ سود وام خرید اقساطی توجه کنید. بهترین سرمایه گذاری در روش خرید کالا این است که وامی را انتخاب کنید که سودی کمتر از مقدار تورم داشته باشد.

همچنین هرچه شرایط دریافت آن آسان‌تر باشد شما سرمایه‌گذاری را سریع‌تر به سرانجام می‌رسانید. استفاده از وام خرید اقساطی مزیت کنترل بودجه را برای شما امکان پذیر می‌کند. شما برای پرداخت اقساط خود تنها به مبلغ قسط ماهانه فکر خواهید کرد. به همین دلیل در صورتی که بتوانید به خوبی هزینه‌های زندگی را مدیریت کنید با باقی‌مانده بودجه خود می‌توانید از روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری هم استفاده کنید.

لندو با ساده‌سازی روش دریافت وام خرید اقساطی کالا یکی از مناسب‌ترین روش‌های دریافت وام شده است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت لندو، بدون ضامن، چک و تنها با ارائه سفته، تا سقف ۲۰ میلیون تومان از لندو وام خرید کالا برای سرمایه گذاری  به صورت تماماً آنلاین دریافت کنید. ما برای شما مراحل دریافت وام آنلاین لندو را در بخش بعدی به اختصار توضیح داده‌ایم.

مراحل دریافت وام خرید لندو

برای آنکه بتوانید به راحتی وام دریافت کنید و کالا و خدمات مورد نیازتان را بخرید، این قسمت را با دقت مطالعه کنید؛ ما گام به گام کنار شما هستیم تا جای ابهامی برایتان باقی نماند.

  • ثبت درخواست (ثبت‌نام در سامانه لندو و انتخاب فروشگاه‌مورد نظر)؛
  • بارگذاری مدارک (مدارک هویتی، سکونتی، شغلی و آپلود فایل پی‌دی‌اف سفته‌ها)؛
  • بررسی مدارک و اعتبارسنجی (اعتبارسنجی دو مرحله‌ای توسط لندو و بانک آینده)؛
  • افتتاح حساب در بانک آینده (به صورت کاملاً آنلاین به وسیله سامانه کیلید
  • ثبت امضای الکترونیکی (ثبت این امضا به صورت تماماً آنلاین به وسیله نرم‌افزار آینده ساین)؛
  • خرید سفته الکترونیکی (خرید از طریق سامانه سفته الکترونیکی بانک آینده)؛
  • بارگذاری سفته‌های الکترونیکی در حساب کاربری خود؛
  • امضای آنلاین قراردادها توسط امضای الکترونیکی ثبت شده؛
  • بررسی مجدد سفته‌ها توسط لندو و واریز پیش‌پرداخت توسط شما (پیش‌پرداخت با توجه به مبلغ وامتان از ۴ تا ۲۰ میلیون تومان متغیر است)؛
  • آماده شدن وام و خرید اقساطی کالای مورد نظرتان؛

بعد از آشنایی با وام لندو و مراحل دریافت آن و همچنین آشنایی با ۶ روش رایج سرمایه‌گذاری، بهترین سرمایه گذاری از دیدگاه شما کدام است؟ شما کدام روش را بیشتر میپسندید و قبول دارید؟ ممنون می‌شویم نظر خود را در کامنت‌های این مطلب، با سایرین به اشتراک بگذارید!

سوالات متداول درباره بهترین سرمایه گذاری

برای افتتاح حساب ارزی و خواباندن دارایی در بانک به عنوان سپرده ارزی، چه کاری باید انجام داد؟

هر بانکی یک سری شعبه ارزی دارد؛ شما باید با مراجعه به شعب ارزی موردنظرتان و همراه داشتن مدارک مورد نیاز، حساب ارزی خود را افتتاح کنید و مبلغ مورد نیاز را برای سپرده ارزی مدنظرتان، به حساب ارزی خود را واریز کنید تا این روش از سرمایه‌گذاری برایتان انجام شود.

درصورتی که آشنایی زیادی با بازار بورس نداریم، چگونه سرمایه خود را به این بازار تزریق و وارد کنیم؟

شما می‌توانید دارایی خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد کنید؛ این صندوق‌ها توسط افراد خبره مدیریت می‌شوند و شما دخل و تصرف زیادی در آن ندارید. اگر می‌خواهید بدانید این صندوق‌ها کدامند و چگونه می‌توانیم دارایی‌مان را به آن تزریق کنیم، کافیست مطلب راهنمای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری را بخوانید و سطح آگاهیتان را افزایش دهید.

۳ مورد از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری کدامند؟

بیت‌کوین، اتریوم و ترون سه مورد از ارزهای دیجیتال مشهور و نام‌آشنا هستند.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0