3 روش‌ مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی 1403

3 روش‌ مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی 1403
تاریخ انتشار: - مطالعه: 13 دقیقه
فهرست محتوا

یکی از مزیت‌های سازمان تأمین اجتماعی، امکان مشاهده سوابق بیمه از ماه اول شاغل شدن تا لحظه فعلی است. در گذشته افراد برای بررسی سوابق بیمه تامین اجتماعی مجبور به مراجعه حضوری به سازمان‌ها و دریافت گزارش بودند. مراجعه حضوری فرآیندی زمان‌بر بود و افراد را با چالش‌های کاغذبازی روبه‌رو می‌کرد. اما با آنلاین شدن بسیاری از خدمات، بیمه‌شدگان برای مشاهده سوابق بیمه به راحتی می‌توانند وارد سایت شوند و بدون صرف زمان طولانی، کل سابقه خود را بررسی کنند. اگر هنوز با روش‌های مشاهده آنلاین سوابق آشنا نیستید، این مطلب از مجله لندو را از دست ندهید.

برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی باید وارد چه سایتی شویم؟

سازمان تأمین اجتماعی در سامانه‌ آنلاین خود امکان دسترسی به سوابق بیمه‌شدگان را فراهم کرده است. برای ثبت‌نام در این سامانه باید وارد سایت سامانه تأمین اجتماعی شوید. البته پیش از دسترسی به اطلاعات باید در سامانه تأمین اجتماعی ثبت‌نام کنید. بعد از ثبت‌نام در این سامانه می‌توانید به راحتی با وارد کردن کد ملی و بدون مراجعه حضوری از وضعیت بیمه خود مطلع شوید.

یک مزیت مهم سامانه آنلاین نسبت به گذشته:
با تغییرات جدید اعمال‌شده در سایت سوابق بیمه، این امکان را دارید که با وارد کردن کد ملی به سابقه بیمه تامین اجتماعی خود دسترسی داشته باشید، درحالی‌که قبل از این وارد کردن شماره بیمه برای دسترسی به اطلاعات الزامی بود.

نحوه ثبت‌نام در سامانه تأمین اجتماعی

همان‌طور که گفتیم برای مشاهده سوابق تامین اجتماعی در قدم اول باید در سایت این سازمان ثبت‌نام کنید. برای آگاهی از چگونگی ثبت‌نام در این سامانه به مراحل زیر دقت کنید.

1ـ روی لینک سامانه تأمین اجتماعی کلیک کنید تا وارد پنجره زیر شوید. اگر قبلاً ثبت‌نام نکرده‌اید، در این صفحه روی دکمه آبی‌رنگ ثبت‌نام بزنید.

ثبت‌نام در سایت سوابق بیمه تامین اجتماعی

2ـ بعد از کلیک روی دکمه آبی‌رنگ ثبت‌نام، صفحه زیر باز می‌شود. در این صفحه باید نوار اشخاص حقیقی را انتخاب کنید تا وارد صفحه اول از مراحل ثبت‌نام اشخاص حقیقی شوید.

ثبت‌نام سامانه بیمه

3ـ همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، در مرحله اول باید کد ملی خود و شماره همراهی که به‌نام خودتان در سامانه مخابرات ثبت شده است را وارد کنید.

ثبت‌نام سامانه سوابق بیمه تامین اجتماعی

4ـ بعد از زدن دکمه مرحله بعد و تأیید شدن اطلاعات اولیه، می‌توانید به صفحه مشخصات شناسنامه‌ای دسترسی داشته باشید. بعد از پر کردن فیلدهای این مرحله هم باید دکمه مرحله بعد را بزنید تا بتوانید وارد گام بعدی شوید.

5ـ بعد از ورود اطلاعات شناسنامه‌ای، سامانه از شما یک آدرس ایمیل معتبر می‌خواهد.

6ـ بعد از ثبت آدرس ایمیل و کلیک روی گزینه مرحله بعد، باید یک گذرواژه حداقل 8 کاراکتری برای خودتان تعریف کنید. این گذرواژه باید ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ لاتین و حداقل یک عدد باشد.

انتخاب گذرواژه

یادتان باشد:
در رمز عبور شما هرگز نباید کد ملی وجود داشته باشد. چنین رمزی فاقد امنیت است!

7ـ در آخرین مرحله همه مشخصاتی که در گام‌های قبلی ثبت کردید، برایتان نمایش داده می‌شود. در صورت درست بودن اطلاعات، دکمه سبز رنگ تأیید و ثبت‌نام را بزنید. اما اگر قسمتی از مشخصات شما اشتباه ثبت شده بود، می‌توانید روی دکمه سفیدرنگ مرحله قبل در پایین صفحه بزنید تا بتوانید فیلد مورد نظر را اصلاح کنید.

مرحله نهایی ثبت‌نام در سامانه سوابق بیمه تامین اجتماعی

یادتان باشد:
بعد از تمام شدن همه مراحل و زدن دکمه تأیید و ثبت‌نام، پیامک اطلاع‌رسانی ایجاد حساب کاربری برای شما ارسال خواهد شد.

روش‌های وارد شدن به سامانه تأمین اجتماعی برای مشاهده سوابق بیمه

برای وارد شدن به بخش سوابق بیمه باید قبل از هر چیز وارد سامانه تامین اجتماعی شوید. به 2 روش می‌توانید وارد این سامانه شوید و از وضعیت سابقه بیمه خود استعلام بگیرید. در ادامه چگونگی انجام این 2 روش را توضیح خواهیم داد.

1ـ مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد ملی

برای مشاهده سوابق بیمه در سامانه تأمین اجتماعی، دیگر مثل گذشته به وارد کردن شماره بیمه نیازی نیست. این فرآیند را به راحتی می‌توانید با کمک کد ملی خود انجام دهید. برای دسترسی به سوابق بیمه خود باید قبل از هرچیز وارد سایت خدمات تأمین اجتماعی شوید و روی دکمه نارنجی‌رنگ «ورود به سامانه» کلیک کنید. بعد از کلیک روی این دکمه صفحه زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

ورود به سامانه تامین اجتماعی با کد ملی

در این صفحه باید در فیلد اول کد ملی خودتان را به‌عنوان نام کاربری وارد کنید. فیلد دوم باید با گذرواژه‌ای که در زمان ثبت‌نام برای حساب کاربری خود تعریف کرده‌اید، پر شود. بعد از ورود به سامانه باید در فهرست بیمه‌شدگان که در نوار بالای صفحه وجود دارد، به سراغ گزینه خدمات سابقه بروید. در لیستی که از خدمات سابقه نشان داده می‌شود، گزینه کلیه سوابق، شما را به صفحه‌ای با مشخصات هویتی و فهرست تمام مجموعه‌هایی که شما را بیمه کرده‌اند هدایت می‌کند.

2. بررسی سوابق بیمه تامین اجتماعی با استفاده از سامانه ایران من

یکی دیگر از روش‌های مشاهده سوابق بیمه، استفاده از سامانه «ایران من» است. برای استفاده از این سامانه باید بعد از وارد شدن به سایت خدمات تأمین اجتماعی و زدن دکمه ورود به سامانه، به جای وارد کردن کد ملی و گذرواژه در کادرها، روی عبارت «ورود از طریق ایران من» کلیک کنید.

مشاهده سوابق بیمه از طریق سامانه ایران من

در مرحله بعد پنجره زیر نمایش داده می‌شود. این پنجره شما را به همان صفحه خدمات تأمین اجتماعی هدایت می‌کند، البته با این تفاوت که برای ورود تنها به شماره تلفن همراه نیاز دارید. در کادر اول شماره تلفن همراه و در کادر دوم کد امنیتی را باید وارد کنید. بعد از کلیک روی ارسال کد فعال‌سازی، یک کد تأیید پنج رقمی به شما پیامک می‌شود. بعد از وارد کردن این کد و کلیک روی دکمه ورود، به صفحه خدمات تأمین اجتماعی دسترسی خواهید داشت. مثل روش قبل باید در بالای صفحه، فهرست بیمه شدگان را انتخاب کنید تا نوار خدمات سابقه نشان داده شود. سپس در فهرست خدمات سابقه، گزینه کلیه سوابق را انتخاب کنید.

ورود به سامانه سوابق بیمه تامین اجتماعی با تلفن همراه

اگر گذرواژه خود را فراموش کرده‌اید

اگر در زمان ورود به سامانه بیمه، گذرواژه خودتان را به‌خاطر نمی‌آوردید، بهترین روش استفاده از گزینه ورود از طریق سامانه ایران من است. همان‌طور که گفتیم با وارد کردن کد امنیتی نمایش داده‌شده در صفحه و شماره همراهی که با آن در سامانه خدمات تأمین اجتماعی ثبت‌نام کردید، از طریق سامانه ایران من می‌توانید به سوابق خود دسترسی داشته باشید. اما اگر می‌خواهید از همان روش قبلی وارد شوید، نیاز به بازیابی گذرواژه دارید. بنابراین لازم است که هریک از مراحل زیر را برای بازیابی رمز انجام دهید.

1ـ بعد از کلیک روی دکمه ورود به سامانه در سایت خدمات تأمین اجتماعی، پنجره ورود با کد ملی باز می‌شود. در این پنجره روی عبارت «گذرواژه را فراموش کرده‌ام» کلیک کنید.

2ـ بعد از کلیک، پنجره زیر را خواهید دید. در تب «فراموشی گذرواژه» کدملی را وارد کنید و دکمه مرحله بعد را بزنید. سپس یک پنجره پیام با محتوای «پیامکی برای شما ارسال شد، کد مندرج در پیامک را در کادر مربوطه وارد کنید.» نشان داده می‌شود. این پیام را تأیید کنید تا بتوانید وارد مرحله بعد شوید.

فراموشی گذرواژه

3ـ در این مرحله کد احراز هویت پیامک‌شده را در کادر وارد کنید و سپس به مرحله بعد بروید.

کد احراز هویت

4ـ در این مرحله یک گذرواژه جدید طبق قواعد گفته‌شده برای خودتان تعریف کنید و سپس روی دکمه سبزرنگ «ثبت گذرواژه جدید» بزنید. بعد از ثبت گذرواژه جدید دیگر برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی مشکلی نخواهید داشت.

گذرواژه جدید

مشاهده فیش حقوقی مستمری‌بگیران

بعد از ثبت نام در سامانه خدمات تأمین اجتماعی می‌توانید علاوه بر مشاهده سوابق بیمه، از دیگر مزیت‌های این سامانه استفاده کنید. این مزیت‌ها شامل درخواست دفترچه بیمه، دریافت فیش حقوقی مستمری بگیران، درخواست بازرسی و سایر استعلام‌های مرتبط با بیمه است. به‌عنوان مثال برای دریافت فیش حقوقی بازنشستگان، بعد از ورود به سامانه باید گزینه مستمری بگیران را در نوار بالای سایت انتخاب کنید و سپس روی عبارت فیش حقوقی مستمری بگیران بزنید. در پنجره بعدی مشخصات فرد و جزئیات فیش حقوقی نمایش داده خواهد شد.

مشاهده سابقه بیمه با وارد کردن کد دستوری

برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی، علاوه‌بر ورود به سامانه تامین اجتماعی، از طریق شماره‌گیری کد USSD هم می‌توان اقدام کرد. اگر رمز ورود خود به سامانه را فراموش کرده‌اید و به دنبال راهی برای دریافت سوابق تامین اجتماعی بدون گذرواژه هستید، این راه مناسب شماست. البته کد دستوری نیز به کد ملی شما نیاز دارد و همچون راه‌‌های قبلی جزو مسیرهای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد ملی محسوب می‌شود.

فرقی ندارد اپراتور تلفن همراه شما همراه اول، ایرانسل و یا رایتل باشد. شما فقط کافی‌ست مراحل زیر را طی کنید:

  1. با تلفن همراه خود کد *4*1420# را شماره‌گیری فرمایید.
  2. برای شما لیستی باز می‌شود که از بین گزینه‌های آن لیست باید گزینه‌ی دو یعنی استعلام‌ها را انتخاب کنید. 
  3. بعد از این مرحله، گزینه‌ی یک یعنی آخرین سابقه را انتخاب کنید.
  4. در این مرحله برای شما پنجره‌ای باز می‌شود که باید کد ملی خود را وارد کنید. 
  5. بعد از زدن دکمه‌ی تایید، سوابق بیمه تامین اجتماعی شما نمایش داده می‌شود.

این کد دستوری فقط به مشاهده سوابق تامین اجتماعی محدود نمی‌شود. اگر می‌خواهید استعلام یارانه و قبوضی مانند آب و برق را نیز انجام دهید، از همین کد دستوری می‌توانید استفاده کنید. 

نکته: حواستان باشد که شماره‌ای که از طریق آن کد دستوری را شماره‌گیری می‌کنید باید با شماره‌ای که در سامانه‌ی تامین اجتماعی برای شما ثبت شده است، یکسان باشد. در غیر این صورت با مشکل روبه‌رو می‌شوید.

وام برای مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی

بانک رفاه کارگران در قالب «طرح رفاه کالا» به مستمری‌بگیران بازنشسته تسهیلات ارائه می‌دهد. در این طرح همه بازنشستگانی که حقوق مستمری خود را از بانک رفاه می‎‌گیرند، می‌توانند تا سقف 50 میلیون تومان بدون ضامن وام دریافت کنند. نامه کسر از حقوق و فیش حقوقی فرد بازنشسته برای ضمانت این وام کفایت می‌کند. در بخش انواع وام مجله لندو درباره جزئیات تسهیلات قابل ارائه به بازنشستگان می‌توانید اطلاعات مفیدی به‌دست آورید.

یک روش دیگر برای دریافت وام خرید کالا

همان‌طور که گفتیم، از مزیت‌های دیگر بیمه تأمین اجتماعی، ارائه وام بانک رفاه به مستمری‌بگیران این بیمه است. این وام مخصوص خرید کالاست و کلیه حقوق‌بگیران بانک رفاه می‌توانند برای دریافت آن درخواست دهند. البته دریافت این وام به مراجعه حضوری  نیاز دارد که معمولاً برای بسیاری از بازنشستگان، رفت‌وآمد و منتظر ماندن در صف بانک مشکل است. اما یک گزینه راحت‌تر هم پیش روی شما وجود دارد؛ می‌توانید در صفحه خرید اقساطی، برای وام کاملاً آنلاین لندو درخواست دهید و بدون مراجعه حضوری تا سقف 20 میلیون تومان وام خرید کالا برای خرید از فروشگاه‌های آنلاین دریافت کنید. این وام با همکاری بانک آینده داده می‌شود و ارائه سفته برای ضمانت آن کافیست. این تسهیلات مخصوص همه افراد از جمله بازنشستگان است و بدون چک و معرفی ضامن، وام خرید کالا در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

بنابراین اگر بازنشسته هستید و می‌خواهید بدون مراجعه حضوری وام خرید کالا دریافت کنید، می‌توانید تا سقف 20 میلیون تومان از لندو وام بگیرید. برای انجام این کار می‌توانید خودتان وارد سامانه ثبت‌نام شوید و بدون مراجعه حضوری درخواست‌تان را ثبت کنید. همچنین یکی از اعضای خانواده هم می‎‌تواند فرآیند آنلاین ثبت‌نام لندو را با وارد کردن مشخصات شما انجام دهد.

سوالات متداول

  1. برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی باید وارد چه سایتی شویم؟

برای مشاهده سوابق بیمه باید وارد سایت خدمات تأمین اجتماعی شوید.

  1. آیا برای مشاهده سوابق بیمه به شماره بیمه نیاز داریم؟

خیر، کد ملی برای ورود به سامانه کافیست.

  1. در صورتی که رمز عبور را فراموش کردیم، چطور باید سوابق بیمه را بررسی کنیم؟

در صورت فراموشی رمز می‌توانید گذرواژه خودتان را بازیابی کنید یا از طریق «سامانه ایران من» وارد سایت سوابق بیمه شوید.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0