بیمه تکمیلی تامین اجتماعی / ثبت نام، استعلام و نحوه واریز

بیمه تکمیلی تامین اجتماعی / ثبت نام، استعلام و نحوه واریز
تاریخ انتشار: - مطالعه: 13 دقیقه
فهرست محتوا

بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی به بیمه‌شدگان این امکان را می‌دهد که بابت مراجعه به پزشک و هزینه‌های بیماری‌های مختلفشان هزینه‌های اندکی پرداخت کنند. این بیمه 70 تا 80 درصد هزینه‌ها را بر عهده می‌گیرد و فقط 20 تا 30 درصد هزینه‌ها را بر عهده بیمار می‌گذارد.

اگر دچار بیماری هستید و دائماً باید به پزشک مراجعه کنید،‌ داشتن یک بیمه مناسب بسیار الزامی است، چون جلوی صرف هزینه‌های اضافه را می‌گیرد. خوشبختانه هم‌اکنون با روی کار آمدن بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی، همه مردم می‌توانند از مزیت‌های آن بهره‌مند شوند و جلوی پرداخت هزینه‌های گزاف بابت ویزیت پزشک یا تهیه دارو‌ها را بگیرند.

قبل از ثبت‌نام و پرداخت هزینه‌ها، توصیه می‌کنیم حتماً درباره اینکه بیمه تأمین اجتماعی شامل چه مواردی است و نکته‌های مهم دیگر اطلاعات کامل و کافی به‌ دست ‌آورید. با انجام این کار با آگاهی و بینش کامل ثبت‌نامتان را انجام داده و از مزیت‌های آن بهره‌مند می‌شود.

بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی چیست؟

برای توضیح اینکه بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی چیست، در مرحله اول باید درباره تأمین اجتماعی صحبت کنیم. این شرکت به‌عنوان یک بیمه‌گر پایه در سطح کشور فعالیت دارد و به مردم خدمات درمانی، آزمایشی و دارویی ارائه می‌کند؛ اما متأسفانه این خدمات محدود هستند و شامل بسیاری از هزینه‌ها نمی‌شوند.

با پیشرفت جامعه و افزایش نرخ تورم، قیمت برخی دارو‌ها بالاتر می‌رود و قاعدتاً هزینه ویزیت پزشک نیز افزایش پیدا خواهد کرد. با بروز چنین اتفاقاتی داشتن بیمه پایه به تنهایی کارساز نیست، چون امکان پرداخت همه هزینه‌ها با آن وجود ندارد.

همچنین بخوانید: انواع بیمه بازنشستگی 1403 / مزیت، شرایط و استعلام

بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی چیست؟

تأمین اجتماعی به ‌منظور حل این مشکل راهکاری به نام بیمه تکمیلی را ارائه داد که به ‌واسطه آن مردم می‌توانند با هزینه‌ای اندک حق بیمه دریافت کنند و 70 تا 80 درصد هزینه‌هایشان را بر عهده تأمین اجتماعی بگذارند؛ با دریافت این مدرک با هر بار مراجعه پزشک فرد فقط 10 تا 30 درصد از هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد.

تأمین اجتماعی این مدرک را به 2 صورت گروهی و خانوادگی ارائه می‌کند که شما می‌توانید متناسب با نیازتان یکی از انواع آن را تهیه کنید. قطعاً پرداخت هزینه‌ها و مدیریت بیمه‌شوندگان به تنهایی توسط تأمین اجتماعی کاری سخت و مشکل است، به ‌همین ‌دلیل این شرکت با آتیه سازان حافظ نیز همکاری خود را شروع کرده است تا به ‌خوبی از عهده وظیفه‌اش بر بیاید.

بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی شامل چه مواردی است؟

یکی از ویژگی‌های تأمین اجتماعی نداشتن سقف پرداخت برای هزینه‌های دارو و پزشک است. در واقع حتی اگر 10 بار به پزشک مراجعه کنید، این شرکت موظف است تا بابت هر 10 بار هزینه‌ای را طبق قوانین مصوب دولت پرداخت کند. البته تأمین اجتماعی فقط زمانی خدمات ارائه می‌دهد که بیمه‌شده به یکی از شرکت‌های طرف قرارداد آن مراجعه کند. همچنین در صورتی که برای جراحی و بستری به مراکز دیگری برود، ابتدا تمام هزینه‌ها را خود پرداخت می‌کند و سپس با مدارک پزشکی به‌ سراغ یکی از مراکز و شعب تأمین اجتماعی می‌رود تا بخشی از هزینه‌ها را به حساب خود بازگرداند.

آشنایی با انواع بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی

انواع مختلفی از بیمه تأمین اجتماعی در مراکز ارائه‌دهنده خدمات وجود دارد که شما می‌توانید متناسب با نیاز‌هایتان از این خدمات استفاده کنید. اما آیا انواع بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی بازنشستگان و مستمری بگیران را می‌شناسید؟

  • خانوار

فقط مستمری بگیران و بازنشسته‌ها می‌توانند برای دریافت بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی اقدام کنند. این افراد نیز امکان اضافه‌ کردن افراد تحت تکفل خود را به تأمین اجتماعی نیز دارند. در بسیاری از مواقع امکان دریافت این مدرک برای تمام اعضای خانواده وجود دارد، اما اگر به ‌هر ‌دلیلی مدرک را برای خانواد تهیه نکردید، امکان مراجعه به شرکت‌های دیگر و استفاده از طرح‌های خدماتی آنها را خواهید داشت.

افرادی می‌توانند برای دریافت بیمه خانوار اقدام کنند که در مرحله اول هیچ نوع بیماری مادرزدای نداشته باشند و در مرحله دوم سنشان کمتر از 70 سال باشد.

  • انفرادی

آتیه‌سازان طرح جدیدی به نام بیمه انفرادی را معرفی کرده است که بازنشسته‌ها و مستمری‌بگیر‌ها می‌توانند اقدام به تهیه آن به‌صورت انفرادی نیز کنند. در برخی موارد شاید سقف تعهد‌ها و پوشش‌های این بیمه کامل یا کافی نباشد که در این زمان می‌توانید از طرح‌هایی مثل طرح بیمه تکمیلی سامان استفاده کنید.

در صورت تهیه بیمه برای افراد بالای 80 تا 100 سال باید 50 درصد حق بیمه اضافه بپردازید.

بهترین کاندیداها برای بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی

برخی افراد بهترین کاندیدا‌ها برای تهیه بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی آتیه سازان هستند:

همینطور بخوانید: بهترین بیمه شخص ثالث کدام است؟

  • بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی بازنشستگی همانطور که از نام آن پیداست فقط مخصوص بازنشسته‌ها، از کارافتاده‌ها و مستمری‌بگیر‌ها است.
  • در صورتی که اعضای خانواده بازنشسته‌ها و مستمری بگیر‌ها دفترچه تأمین اجتماعی داشته باشند، امکان استفاده از خدمات این بیمه را خواهند داشت.
  • فرزندان دختر بازنشستگان یا مستمری‌بگیران فقط در صورت مجرد بودن، طلاق گرفتن، فوت همسر یا اشتغال به ‌کار امکان دریافت این بیمه را دارند.
  • فرزندان پسر بازنشستگان و مستمری‌بگیران در صورت عدم ازدواج و اشتغال به کار امکان دریافت این بیمه را خواهند داشت.
  • امکان انصراف از این بیمه فقط تا 3 ماه بعد از شروع قرارداد و عدم استفاده از خدمات بیمه‌نامه وجود دارد.
  • در 3 ماهه اول قرارداد فرد با بیمه تأمین اجتماعی او می‌تواند افراد تحت تکفل خود را به قرارداد درمانی بیمه تکمیلی اضافه کند.
  • یکی از مهمترین شرایط عدم داشتن دفترچه نزد دیگر بیمه‌گران مثل سلامت و … است. در صورتی که از این مراکز دفترچه تهیه کردید، امکان دریافت بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی را نخواهید داشت. شما به ‌جای این کار می‌توانید به ‌سراغ شرکت‌های دیگر بروید و درخواست خود را مبنی بر تهیه بیمه انفرادی، خانوادگی یا گروهی ثبت کنید.

مواردی که تحت پوشش بیمه تکمیل اجتماعی نیستند:

برخی افراد تحت پوشش بیمه تکمیل اجتماعی قرار نمی‌گیرند؛ بنابراین باید حتماً درباره آنها اطلاعاتی داشته باشید:

  • هزینه‌های نازایی یا سرازین
  • هزینه‌های بیماری‌های روانی
  • هزینه‌های خدمات تحقیقاتی که از سمت وزارت بهداشت، درمان و آموزش دارای تأیدیه نیستند.
  • هزینه‌های مربوط به انحراف بینی یا سپتوپلاستی فقط در صورتی پرداخت می‌شود که قبل و بعد از جراحی پزشک قابل اعتماد تأمین اجتماعی آن را تأیید کرده باشد.

ثبت‌نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی آتیه سازان حافظ

  1. ابتدا وارد وب‌سایت kabta.ir شوید و سپس روی گزینه ثبت نام و انصراف بیمه تکمیلی کلیک کنید.
  2. در صورت آغاز ثبت‌نام لینکی برایتان قرار داده می‌شود که به‌واسطه آن ثبت‌نام به ‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود.
  3. طی مراحل ثبت‌نام از شما درخواست می‌شود که اطلاعات خود و افراد تحت تکفل خود را وارد کنید.
  4. بعد از وارد‌ کردن اطلاعات کافیست روی دکمه ثبت اطلاعات کلیک کنید تا اطلاعات واردشده‌تان ذخیره شود.
  5. بعد از ثبت اطلاعات، سیستم دوباره تمامی آنها را به شما نمایش می‌دهد. در این مرحله باید به‌ صورت کامل تمامی داده‌ها را بررسی کنید تا اشتباهی پیش نیامده باشد.
  6. در صورت تأیید کافیست برروی گزینه “صحت اطلاعات را قبول دارم” کلیک کنید.

توجه داشته باشید که در صورت ثبت اطلاعات امکان ویرایش یا تغییر آنها وجود ندارد؛ بنابراین در حین وارد کردن مشخصات تمام دقتتان را به خرج دهید.

نحوه پیگیری ثبت‌نام بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی

  1. برای پیگیری ثبت‌نام باید وارد سایت تأمین اجتماعی (ir) و بخش فیش حقوقی یا حکم حقوقی شوید.
  2. به میانه سایت بروید و از بخش خدمات غیرحضوری روی گزینه مستمری بگیران کلیک کنید.
  3. اکنون از لیست خدمات مستمری‌بگیران روی فیش یا حکم حقوقی کلیک کنید.
  4. بعد از دریافت فیش، در صورت طی ‌کردن مراحل ثبت‌نام به‌ درستی، قسط‌های مربوطه در فیش درج شده‌اند.

فقط افرادی مجاز به پیگیری غیرحضوری ثبت نامشان در سایت تأمین اجتماعی هستند که قبلاً ثبت نامشان را انجام داده‌اند. اگر این کار را انجام نداده‌اید، به کانون‌های بازنشستگی مراجعه کرده و از آنها فیش یا حجم حقوقی خود را دریافت کنید.

مدارک لازم برای ثبت‌نام بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی

شما باید تا مدت زمان مشخصی مدارک لازم را بابت ثبت‌نام در بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی تهیه کنید، درغیر‌این‌‌صورت امکان ثبت‌نام را نخواهید داشت. اما آیا می‌دانید مهمترین مدارک برای انجام این کار چه هستند؟

همچنین بخوانید: بیمه آتیه کودک و نوجوان + شرایط و ۶ مزیت این بیمه

  • تکمیل فرم پرسشنامه سلامت کپی پشت و روی شناسنامه
  • کپی پشت و روی کارت ملی
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه پایه

استعلام بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ تأمین اجتماعی

استعلام بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی مستمری بگیران به ‌شیوه‌های مختلفی امکان‌پذیر است:

استعلام بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ تأمین اجتماعی

از طریق موبایل و کد ملی

  1. ابتدا کد #۱۴۲۰*۴* را شماره‌گیری کنید.
  2. گزینه 2 یا استعلام‌ها را انتخاب کنید.
  3. گزینه 1 آخرین سابقه را انتخاب کنید.
  4. کد ملی خود را وارد کرده و گزینه ارسال را بزنید.

اکنون سابقه بیمه به‌ همراه میزان دستمزد نمایش داده می‌شود. البته این روش برای مشاهده جزئیات گزینه مناسبی نیست و فقط اطلاعات کلی و جامعی را در اختیارتان می‌گذارد.

از طریق اپلیکیشن

در روش اپلیکیشن کافیست تا برنامه تأمین من را نصب کنید تا آخرین سابقه بیمه خود را ببینید. در این روش امکان مشاهده جزئیات بیشتری وجود خواهد داشت. برنامه تأمین من امکانات دیگری نیز در اختیارتان می‌گذارد که از جمله آنها می‌توان به اعتراض به سوابق ناموجود، مشاهده سوابق بیمه سربازی و … اشاره کرد.

  1. برای دانلود برنامه تأمین من ابتدا وارد آدرس اینترنتی ir/page/app شوید و سپس اپلیکیشن را دانلود کنید.
  2. بعد از نصب وارد برنامه و حساب کاربری‌تان به‌واسطه کد ملی و گذرواژه‌تان شوید. (در صورتی که گذرواژه را فراموش کرده‌اید، روی گزینه رمز عبور جدید کلیک کرده و منتظر بمانید تا رمز عبور جدیدی برایتان ارسال شود.)
  3. بعد از ورود به حساب کاربری باید نوع کاربری را از بین گزینه‌های مختلف بیمه‌شده، مستمری بگیر و کارفرما انتخاب کنید.
  4. وارد صفحه خدمات شوید و روی گزینه سوابق من کلیک کنید.

اکنون امکان مشاهده سابقه به‌صورت عددی یا نموداری و همچنین بر اساس روز یا سال وجود دارد.

از طریق سایت تأمین اجتماعی

  1. ابتدا وارد آدرس اینترنتی tamin.ir/auth/login شوید.
  2. اکنون نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. (در صورت عدم ثبت‌نام، ابتدا روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و مراحل نام‌نویسی در سایت را به پایان برسانید. )
  3. ابتدا وارد صفحه اصلی سایت شوید و روی منو کلیک کنید و از طریق بخش بیمه‌شدگان سابقه خود را ببینید.

همینطور بخوانید: صفر تا صد بیمه آتش سوزی / محاسبه هزینه، تعهدات و نکات مهم

تعهدات بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی

بیمه تأمین اجتماعی در قبال پرداخت هزینه‌های برخی از بیماری‌ها، آزمایش‌ها و دارو‌ها تعهداتی دارد که برخی از آنها عبارت هستند از:

  • هزینه‌های بستری، جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و آنژیوگرافی
  • هزینه اعمال جراحی اصلی مغز و اعصاب مرکزی و نخاع
  • هزینه‌های دارویی سرطان و صعب‌العلاج
  • تزریقات و تعویض پانسمان
  • شستشوی گوش، برداشتن میخچه، خارج‌کردن اجسام خارجی از بدن
  • توان‌بخشی و مگنت تراپی
  • هزینه زایمان طبیعی و عمل سزارین
  • تست ورزش، تست آلرژی، تست تنفسی و نوار اعصاب
  • هزینه‌های آمبولانس در داخل شهر و سایر فوریت‌های پزشکی
  • هزینه خدمات آزمایشگاهی به غیر از غربالگری جنین و چکاپ
  • هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی
  • سمعک گوش راست و چپ
  • هزینه‌های مربوط به دندان‌پزشکی به‌ غیر از جراحی لثه، ارتودنسی یا ایمپلنت
  • لیزیک، رفع عیوب انکساری چشم و دوربینی آستیگمات
  • دارو‌ها و انواع ویزیت به غیر از دارو‌هایی که جنبه درمانی ندارند.
  • هزینه اروتز و پروتز و تهیه اعضای طبیعی بدن
  • و …

بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی، راه برای درمان با کمترین هزینه

بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی راهی برای درمان با کمترین میزان هزینه است. این بیمه کمکتان می‌کند تا با کمترین هزینه دارو‌های خود را تهیه کرده و آزمایش‌های لازمتان را انجام دهید و همچنین در صورت نیاز توسط پزشک ویزیت شوید.

با تهیه این بیمه حتی نیازی به نگرانی از جانب بستری یا جراحی در بیمارستان‌ها نیست، چون تأمین اجتماعی و آتیه‌سازان پرداخت بیشتر مبلغ درمان را بر عهده می‌گیرند و شما فقط نیاز به پرداخت مبلغی بسیار اندکی برای انجام کار‌های جراحی خواهید داشت.

خوشبختانه هم‌اکنون مراکز درمانی زیادی بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی را می‌پذیرند؛ بنابراین از بابت نوع بیمه و پذیرش آن در مراکز درمانی هیچ مشکلی نخواهید داشت. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره خدمات، تعهدات و شرایط ثبت‌نام یا استعلام به مراکز خدماتی تأمین اجتماعی بروید یا با کارشناس‌های حرفه‌ای این مرکز تماس بگیرید.

کارشناسان تأمین اجتماعی و آتیه‌سازان آماده هستند تا نکته‌ها و راهنمایی‌های کاملی را در اختیارتان بگذارند و در مسیر ثبت‌نام و استفاده از خدمات در کنارتان باشند تا بدون هیچ مشکلی از خدمات بیمه تکمیلی استفاده کنید.

ad here
توسط مبینا شمسی خانی 42 نوشته

برچسب ها:
0

نظر یا سوال خود را ثبت کنید

منیره خبازی ۱۴۰۳/۰۱/۲۸

با سلام من درتاریخ ۱۴۰۲.۰۹.۲۸ مدارک پزشکیمو ارائه دادم ولی هزینش تا کنون واریز نشده چکار باید بکنم

    مبینا شمسی خانی ۱۴۰۳/۰۲/۰۵

    سلام وقت بخیر. باید از سازمان تامین اجتماعی پیگیری کنید.