سبدگردانی چیست و چطور انجام می شود؟

سبدگردانی چیست و چطور انجام می شود؟
تاریخ انتشار: - مطالعه: 12 دقیقه
فهرست محتوا

تزریق دارایی به بازار بورس و سرمایه، این روز‌ها پر تب و تاب‌تر از گذشته شده است. همه‌جا، از اخبار و رسانه گرفته تا دوست و آشنا درمورد روش‌های نوین سرمایه‌گذاری مثل ورود به حوزه بورس، فارکس، ارز دیجیتال و… صحبت می‌کنند. شما هم دلتان می‌خواهد به این عرصه وارد شوید؟ دانش کافی را برای سرمایه‌گذاری در بورس دارید؟ سبدگردان‌ها کار را برای شما راحت کرده‌اند. اگر شما علاقه و اشتیاق کافی را برای وارد شدن به بازار بورس دارید اما سواد مالی بالایی ندارید، یا مشغله‌های زیادتان اجازه مدیریت سرمایه را به شما نمی‌دهد، می‌توانید پرتفو یا پنل بورسی خود را به افراد سبدگردان بسپارید تا این افراد به صورت تخصصی سرمایه‌ شما را در بورس مدیریت کنند. برای آنکه با مفهوم و اصطلاح سبدگردانی در بورس بیشتر آشنا شوید و از چم‌و‌خم این موضوع سر در بیاورید، این مطلب از مجله لندو را تا انتها بخوانید تا با آسودگی خاطر حضور در بازارهای مالی را تجربه کنید.

مفهوم واضح سبدگردانی در بورس چیست؟

برای آنکه از حاشیه‌های بازار سرمایه مطلع شوید، ابتدا باید با ماهیت بورس و سرمایه‌گذاری در آن آشنا شوید. برای اینکار کافیست وارد صفحه بورس چیست، شوید و مفصل در اینباره مطالعه کنید. 

برگردیم سر موضوع اصلی و اولیه خودمان؛ سبدگردانی چیست؟ سبدگردان یک فرد حاذق و توانمند با سواد و دانش مالی بالاست که مسئولیت مدیریت سرمایه و سهام شما را در بورس بر عهده می‌گیرد. این فرد با استفاده از دانش و تجربه‌ خود سهم‌های گوناگون برای شما خرید و فروش می‌کند. 

حتما با خودتان می‌گویید: من فرد ریسک‌پذیری نیستم، آیا سپردن سرمایه به این افراد ماهر کار درستی است یا خیر؟ باید به شما بگوییم که سبدگردان‌ها بر اساس یک سری ویژگی‌ها مثل: میزان ریسک‌پذیری شما، مقدار سرمایه شما، سطح اطلاعات مالی شما و … برایتان سبدی تشکیل می‌دهند و آن را مدیریت و اداره می‌کنند.

حالا که صحبت از ریسک‌پذیری شد، خوب است بدانید که اگر می‌خواهید سهامی در بورس خریداری کنید و ریسک کم‌تری را به جان بخرید، می‌توانید روی خرید عرضه اولیه در بورس حساب کنید. این عرضه اولیه‌ها را می‌توانید در سایت مدیریت فناوری بورس تهران مشاهده کنید و از قیمت آن‌ها سر در بیاورید.

خرید عرضه اولیه‌ها دانش بالایی نمی‌خواهد؛ ضمن اینکه ریسک‌پذیری کم‌تری می‌طلبد. پس اگر برای اولین بار می‌خواهید قدم در دنیای بورس و بازار سرمایه‌ بگذارید، با خرید عرضه اولیه سهام شروع کنید؛ در ۹۰ درصد مواقع برایتان سودآور است.

نکته بسیار مهم درباره سبدگردانی در بورس این است که سبدگردان‌ها در ازای ارائه خدمات از شما کارمزد دریافت می‌کند. این کارمزد هیچ ارتباطی به اینکه شما در بورس منفعت کسب می‌کنید یا ضرری متحمل می‌شوید، ندارد؛ بلکه پرداخت حق‌الزحمه سبدگردان واجب است و شما موظف به پرداخت آن هستید.

سبدگردانی چگونه انجام می‌شود و هدف آن چیست؟

احتمالا بیشترین موضوعی که ذهن شما را به خود مشغول می‌کند، این است که سبدگردانی چگونه انجام می‌شود؟ در واقع سبدگردان‌ها طی یک سری فرآیند‌ها، با تحلیل‌های پی‌درپی و دانش بالا سبد شما را تنظیم می‌کنند و به اداره آن می‌‌پردازند.

برای آنکه بهترین روش سرمایه‌گذاری در بورس را بشناسید و از زیروبم این موضوع مطلع شوید، از خواندن ادامه مطلب غافل نشوید. ما برایتان به صورت تقریبی، فرآیند سبدگردانی را آورده‌ایم.

  • سبدگردانان با دانش خود و یا با استفاده از دانش تحلیل‌گران خبره بازار، سهام موجود را تحلیل می‌کنند و از وضعیت فعلی بازار سردر می‌آورند؛
  • از نتایج حاصل از تحلیل خود و سایر افراد متخصص استفاده می‌کنند و بعد تصمیم به طی کردن ادامه فرآیند می‌گیرند؛
  • شرکت‌های سبدگردانی در بورس با چیدن استراتژی اصولی، تصمیم به خرید سهم‌هایی می‌گیرند که در بلندمدت برای شما سودآور باشند یا دست کم سرمایه‌گذار ضرر کم‌تری متحمل شود؛
  • سبدگردان‌ها از منابع موجود در بازار سرمایه که در دسترس آنٰ‌هاست، بهره می‌برند تا بتوانند در زمان مناسب و در راستای اهداف خود و شما، بهترین بازدهی را حاصل کند. این منابع در پروژه‌های مختلف و در پرتفوی گوناگون، مشاهده می‌شود؛
  • در نهایت هم شرکت‌های سبدگردانی در بورس به خرید سهام مناسب با بودجه و شرایط شما می‌پردازند و اگر از آن‌ها بخواهید، گزارش خرید و معامله را به شما ارائه خواهند داد؛

نتیجه‌ای که از مطالب فوق حاصل می‌شود این است که دادوستد در بازار بورس و فرابورس دانش مخصوص به خود را می‌طلبد که سبدگردان‌ها به دلیل عالم بودن در این حوزه، کارشان را بلد هستند و در اکثر مواقع بی‌گدار به آب نمی‌زنند. 

ما برای شما از مزایای سپردن سرمایه به شرکت‌های سبدگردانی بیشتر و شفاف‌تر توضیح داده‌ایم تا بتوانید تصمیم بگیرید که خودتان با دریافت کد بورسی در این بازار معامله انجام دهید، یا سرمایه خود را به دست افراد حرفه‌ای بسپارید و از دور نظاره‌گر باشید. 

حتما بخوانید:  معرفی روش‌های دریافت کد بورسی رایگان به همراه مدارک لازم

مزیت‌های سبدگردانی

مزایای استفاده از خدمات سبدگردانی در بورس چیست؟

سبدگردان‌ها فرصت خرید سهام مورد نظرتان را در بازار بورس با صرف وقت کم‌تر و درصد ریسک پایین‌تر فراهم می‌کنند. آن‌ها از بهترین زمان معامله در بورس مطلع هستند و به موقع معامله خود را انجام می‌دهند. علاوه بر این مزایای دیگری وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

  • سبدگردان‌ها برای شما شرایط خرید و فروش منعطفی فراهم می‌کنند؛ یعنی شما می‌توانید پرتفوی خود را رصد کنید و درباره خرید یا فروش سهام، نظر بدهید؛
  • از آنجایی که سبدگردانی در بورس علم و تخصص بالایی می‌خواهد و افراد ماهر در این زمینه فعالیت می‌کنند، پس شما ریسک کم‌تری را تجربه خواهید کرد؛
  • سبد سبدگردان محدود به سهام نیست، بلکه متشکل از اوراق بهادار، صندوق طلا، کالا و… است که این موضوع فرصت سودآوری بیشتری برای شما فراهم می‌کند؛
  • از آن‌جایی که سپردن سرمایه شما به سبدگردان، منفعت و سود را برای دو طرف (سرمایه‌گذار و سبدگردان)، فراهم می‌کند امنیت و اعتماد هم برای شما و هم برای سبدگردان بیشتر می‌شود؛
  • در این روش نیازی به دانش سرمایه‌گذاری نیست؛ بلکه شما با هر سطحی از دانش و آگاهی می‌توانید مسئولیت مدیریت سرمایه‌تان را به شرکت‌های سبدگردانی محول کنید؛

توصیه ما به شما این است که پیش از سپردن سرمایه‌ به سبدگردان‌ها، درباره بورس و هرآنچه که به این بازار سرمایه مربوط است مطالعه کنید تا افراد سودجو از نداشتن علم و آگاهی شما به نفع خود، سواستفاده نکنند؛ این مطالب شامل: حد ضرر در بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، حجم مبنا، مدیریت ریسک و… می‌شود.

البته علاوه بر مزیت‌هایی که ما ذکر کردیم، این روش معایب اندکی هم دارد که برای ارتقای سطح معلومات شما، از پرداختن به این معایب غافل نشده‌ایم. 

حتما بخوانید:  راهنمای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌ گذاری در سال 1402

معایب سپردن سرمایه به سبدگردان‌ها چیست؟

مطمئنا هرکاری و هر مسئله‌ای، در کنار چندین مزیت، معایبی هم دارد؛ سبدگردانی در بورس هم از این موضوع مستثنی نیست. ما برای شما معایب آن را بررسی کرده‌ایم تا با یک حساب سرانگشتی، مزیت‌ها و معایب را در کنار هم بگذارید و تشخیص دهید استفاده از این روش ارزنده است یا خیر! این معایب به شرح زیر است:

  • یکی از عیب‌هایی که وجود دارد این است که با انتخاب شرکت سبدگردانی نادرست، ضرر زیادی شامل حال سرمایه‌گذار می‌شود. پس لازم است شش دانگ حواستان را جمع کنید تا انتخاب آگاهانه و درستی داشته باشید و بتوانید لذت سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیز را بچشید؛
  • در این روش، سبدگردان برای شما یک حداقل سرمایه مشخص می‌کند که معمولا رقم بالایی است؛ ممکن است فرد نوپایی که تازه شروع به سرمایه‌گذاری در بورس کرد‌ه است، از فراهم کردن این رقم عاجز باشد؛ 

حالا که شما با دو مورد از معایب سپردن سرمایه به سبدگردان‌ها آشنا شدید، ممکن است بنا به هر دلیلی نخواهید در این بازار ورود کنید یا از حوصله‌تان خارج باشد؛ پس احتمالا می‌خواهید از سایر روش‌های سرمایه‌گذاری مثل دریافت انواع وام، خرید طلا و سکه و … بهره ببرید؛ بخش بعدی این مطلب مخصوص شماست! از دستش ندهید.

حتما بخوانید:  مدیریت ریسک در سرمایه‌ گذاری و تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید

ways of investment 2

اگر تمایلی به حضور در بازار سرمایه ندارید، این بخش را از دست ندهید!

علاوه بر خرید و فروش سهام در بورس و سپردن سرمایه به شرکت‌های سرمایه‌گذاری، می‌توانید با انتخاب یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری مانند خرید طلا، خرید سکه، خرید مسکن، دریافت وام با سفته و… سرمایه خود را افزایش دهید. 

هم‌چنین می‌توانید از لندو که یک سامانه معتبر برای فروش اقساطی کالا و خدمات است، وام خرید کالا دریافت کنید و با افزایش نقدینگی، پول‌های خود را صرف خرید سهام در بازار بورس کنید؛ در این صورت با دنیای جدید سرمایه‌گذاری هم آشنا می‌شوید. 

شما با خرید قسطی از سامانه لندو می‌توانید به جای خرج کل ‌پول برای کالا یا محصول مورد نیاز، با استفاده از سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بورس، قسط‌های وام خود را پرداخت کنید و با یک تیر دو نشان بزنید، هم کالای مورد نظر را بخرید، هم لذت سرمایه گذاری را بچشید؛ پس خرید قسطی هم یکی دیگر از راهکارهای مناسب در راستای سرمایه‌گذاری و افزایش سرمایه است.

شما از کدام روش سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنید؟ آیا از میزان ریسک‌پذیری کافی برای ورود به عرصه بورس بهره‌مند هستید؟ ممنون می‌شویم نظر خود را در کامنت‌های این مطلب با سایرین به اشتراک بگذارید!

سوالات متداول درباره سبدگردانی در بورس

حداقل مبلغ مورد نیاز برای سپردن سرمایه به سبدگردان‌ها چقدر است؟

حداقل سرمایه، توسط شرکت سبدگردانی مشخص می‌شود و می‌تواند میزان مختلفی باشد. بعضی از شرکت‌ها برای جذب مشتریان بیش‌تر در این زمینه تخفیف‌هایی در نظر می‌گیرند؛ اما در حالت کلی حداقل سرمایه یک عدد مشخص و ثابت نیست و بنا به سیاست‌گذاری‌های شرکت تعیین می‌شود.

میزان کارمزد سبدگردان‌ها چقدر است؟

هیچ فرمول و قاعده ثابتی در این زمینه وجود ندارد؛ این مسئله کاملا به توافق سبدگردان و سرمایه‌گذار بستگی دارد. پس از توافق، مبلغ کارمزد و نحوه پرداخت آن در قرارداد سبدگردانی نوشته می‌‌شود.

بهترین شرکت سبدگردانی چگونه تعیین می‌شود؟

بهترین شرکت سبدگردانی معمولا با توجه به پشتیبانی همیشگی، گزارش‌هایی که به سرمایه‌گذار به صورت دائمی ارائه می‌‌دهد و میزان دارایی‌هایی که نزد خود برای مدیریت دارد، انتخاب می‌شود.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0