عرضه اولیه سهام چیست و آیا همیشه سود آور است؟ 

عرضه اولیه سهام چیست و آیا همیشه سود آور است؟ 
تاریخ انتشار: - مطالعه: 12 دقیقه
فهرست محتوا

زمانی که شرکتی مجوز ورود به بازار بورس را کسب می‌کند، بخشی از سهام خود را با قیمت نسبتا مناسب در این بازار به فروش می‌رساند. به این نوع از سهام که برای اولین بار در بازار بورس و فرابورس عرضه شده‌ است، عرضه اولیه یا همان IPO که مخفف عبارت  انگلیسی “Initial Public Offering” است، می‌گویند. خبر خوش این است که عرضه اولیه سهام در اکثر مواقع سودآور است و خرید آن، نسبت به سایر سهم‌های بورسی، ریسک کم‌تری دارد. در واقع برای افراد نوپا با توان مالی متوسط، خرید عرضه اولیه بورس از سایر سهم‌ها به‌صرفه‌تر و مناسب‌تر است. اگر می‌خواهید درباره نحوه خرید این دسته از سهام و پیرامون آن اطلاعات بیشتری به‌ دست آورید و سطح دانش مالی خود را گسترده‌تر کنید، با ما در این مطلب از مجله لندو همراه باشید؛ مطمئنا به دردتان می‌خورد.

روش‌های خرید عرضه اولیه بورس

پیش از آنکه به سراغ توضیح روش‌های خرید عرضه اولیه برویم، به شما پیشنهاد می‌کنیم درباره مقوله بورس و شروع سرمایه‌گذاری در آن بیشتر بخوانید. چون هرچه اطلاعات شما در زمینه سرمایه‌گذاری اولیه در بورس وسیع‌تر باشد، درک سایر مطالب راحت‌تر می‌شود. پس با یک کلیک وارد صفحه شروع سرمایه‌گذاری در بورس شوید و سطح آگاهیتان را ارتقا دهید. 

برگردیم سر موضوع اصلی؛ خرید عرضه اولیه سهام به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟ به شما به صورت مفصل پاسخ می‌دهیم.

روش قدیم خرید عرضه اولیه سهام

در روش قدیم که نام آن «ثبت سفارش» بود، شرکت‌ها سهام خود را در یک ساعت مشخص عرضه می‌کردند و شما موظف به خرید سهام مورد نظرتان در یک ساعت خاص بودید.

از معایب این روش هم می‌توان به نرسیدن سهام به همه افراد و تمام شدن سهم‌ها در کسری از ثانیه اشاره کرد. بنابراین روش جدیدی به نام «بوک بیلدینگ» ایجاد شد تا هم شما بتوانید از عرضه اولیه سهام در یک مدت زمان مشخص در سامانه کارگزاری خود بهره‌مند شوید و از خرید سهم‌هادر بورس و فرابورس جا نمانید. در بخش بعدی از جدیدترین روش خرید عرضه اولیه بورس بیشتر صحبت کرده‌ایم.

حتما بخوانید:  معرفی انواع کارگزاران بورس (بهترین کارگزاری بورس برای سرمایه گذاری کدام است؟)

روش جدید خرید عرضه اولیه سهام

روش جدید یا «بوک بیلدینگ» به تازگی معرفی شده است که در این روش، زمان خرید سهم‌ها در بورس و فرابورس مهم نیست بلکه قیمت‌ هر سهم مد نظر است. در واقع تعداد مشخصی از سهام شرکت‌ها در یک بازه قیمتی معین ارائه می‌شود و شما می‌توانید قیمت مورد نظر خود را در بازه تعیین شده در سامانه کارگزاری خود انتخاب کنید. در نهایت هم اولویت با کسانی است که بیشترین قیمت را پیشنهاد داده‌اند. اگر هم چند نفر همزمان قیمت بالایی پیشنهاد دهند، سهام شرکت‌ها به طور مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌شود. 

حالا که صحبت از روش، قیمت و زمان خرید سهم‌های بورسی شد، خالی از لطف نیست که از زمان مناسب جهت معامله در بازار سرمایه آگاه شوید، تا با شناخت کامل و کافی بهترین زمان معامله در بورس را انتخاب کنید.

در این صورت هم به موقع سهام مورد نظرتان را خریداری می‌کنید و هم از ضرر و زیان‌های احتمالی که در این راستا برایتان پیش می‌آید، جلوگیری می‌کنید. 

بعد از آشنایی با روش‌های خرید عرضه اولیه سهام، نوبت به آشنایی با فرآیند خرید عرضه اولیه می‌رسد. اگر شما مشتاق خرید عرضه اولیه بورس با قیمت مناسب هستید و نمی‌دانید چه فرآیندی را برای خرید آن باید طی کنید، بخش بعدی مطلب را از دست ندهید. ما گام به گام مراحل خرید را برای شما توضیح داده‌ایم. 

همچنین سعی کنید اطلاعات خود را درباره احراز هویت در سامانه سجام و دریافت کد بورسی هم افزایش دهید؛ چون در بخش بعدی متوجه خواهید شد که اولین قدم برای خرید عرضه اولیه سهام و هر سهم دیگری در بازار بورس و سرمایه، دریافت کد بورسی از سامانه سجام است.

حتما بخوانید:  معرفی روش‌های دریافت کد بورسی رایگان به همراه مدارک لازم

مراحل خرید عرضه اولیه بورس

گام به گام تا خرید عرضه اولیه بورس

برای آنکه بهترین راه سرمایه‌ گذاری در بورس را بشناسید تا بتوانید دارایی خود را افزایش دهید، بهتر است از صفر تا صد فرآیند خرید عرضه اولیه بورس را بخوانید و بدانید؛ در این صورت هم احتمال خطا کم‌تر است و هم با دقت بیشتری پروسه سرمایه‌گذاری را طی می‌کنید.

  • ثبت‌نام در سامانه سجام: قدم اول برای ورود به حوزه بورس و خرید عرضه اولیه سهام، ثبت‌نام در سامانه سجام، احراز هویت و دریافت کد بورسی است؛ 
  • دریافت کد بورسی: بعد از احراز هویت در سامانه سجام و دریافت کد معاملاتی، نوبت به ثبت‌نام آنلاین در سامانه یکی از کارگزاری‌های معتبر، یا مراجعه حضوری به شعب آن‌ها می‌رسد تا با عضویت در کارگزاری بتوانید با کد معاملاتی خود، سهام مورد نظرتان را در بازار بورس اوراق بهادار، خرید و فروش کنید؛
  • کسب دانش کافی برای زمان عرضه اولیه بورس: حالا که در کارگزاری مورد نظرتان هم عضو شدید، باید از زمان عرضه سهام مطلع شوید تا بتوانید بلافاصله پس از عرضه، برای خرید اقدام کنید. از آنجایی که عرضه اولیه‌ بورس، معمولا طرفدار بیشتری دارد و محبوب‌تر است، رسانه‌ها و اخبار در مورد زمان عرضه آن اطلاع‌رسانی خواهند کرد. همچنین کارگزاری‌ها هم به طرق مختلف مشتریان خود را باخبر می‌کنند تا از معامله در زمان عرضه، جا نمانند؛
  • تحلیل ابتدایی هر سهم: فرقی نمی‌کند می‌خواهید عرضه اولیه سهام خریداری کنید یا از سایر سهم‌های بورسی بهره‌مند شوید، در هر حال نیاز به مشورت و راهنمایی گرفتن از افراد باتجربه در این زمینه دارید؛ سعی کنید از هوش مالی افراد مجرب استفاده کنید و بی‌گدار به آب نزنید. عرضه اولیه هم از این قانون مستثنی نیست و لازم است پیش از خرید، ابتدا آن سهم را بررسی کنید؛ 
  • ثبت سفارش سیستمی عرضه اولیه سهام: شما باید حساب کارگزاری خود را به مقدار کافی شارژ کنید و در روزی که عرضه اولیه بورس انجام می‌شود، وارد حساب کاربری خود شوید و سفارش خود را در سیستم ثبت کنید؛

حالا که با مراحل خرید عرضه اولیه آشنا شدید، وقت آن است که با نکات مهم و کاربردی درباره این نوع از سهام هم آشنا شوید.

پیش از آنکه به سراغ بخش بعدی برویم، می‌خواهیم به سوال احتمالی ذهن شما پاسخ دهیم! 

احتمالا با خودتان می‌گویید: با وارد شدن به عرصه بورس و سرمایه‌گذاری چگونه باید هزینه‌های جاری زندگی را مدیریت کنیم و چگونه به سایر مخارج خود بپردازیم؟ نگران نباشید! شما می‌توانید با دریافت انواع وام هم هزینه‌های زندگیتان را مدیریت کنید و هم از با سودی که از خرید عرضه اولیه سهام و سایر سهم‌های بورسی به‌دست می‌آورید، اقساط وامتان را پرداخت کنید. 

حتما بخوانید:  معرفی انواع وام، بهترین وام برای شما کدام است؟

۳ نکته مهم درباره عرضه اولیه سهام

شما در حال حاضر فردی هستید که با عرضه اولیه بورس، روش‌های خرید و مراحل ثبت سفارش آن، آشنا شده‌اید و احتمالا با پیگیری از دوست، آشنا، اخبار و رسانه اقدام به خرید آن در زمان عرضه، خواهید کرد. پس بهتر است درباره ۵ نکته کاربردی و مهم هم در این زمینه بخوانید و بدانید، تا هم ضرری متحمل نشوید و هم با دانش بالا قدم در دنیای سرمایه‌گذاری بگذارید!

  • از آن‌جایی که موقع عرضه اولیه بورس، شرکت‌ها برای اولین‌بار اقدام به فروش درصدی از سهام خود کرده‌اند، با مبلغی پایین‌تر روی سهام خود قیمت می‌گذارند؛ به همین دلیل این نوع از سهم‌ها معمولا سودآور هستند و ریسک پایین‌تری نسبت به سایر سهم‌های بورسی دارند؛ البته استثنا در هر موردی وجود دارد؛ گاهی عرضه اولیه‌ها هم به جای رشد، افت دارند و ممکن است شما را با ضرر و شکست روبه‌رو کنند!
  • از آن‌جایی که عرضه اولیه سهام از سود مناسبی برخوردار است، تحلیل‌گران معتقدند مدتی دست نگه دارید و بعد از سپری شدن زمان نسبتا زیاد، اقدام به فروش آن کنید؛ البته حتما حواستان باشد که برای خرید و فروش این سهام از افراد حاذق و کاربلد مشاوره بگیرید تا با ضرر مواجه نشوید؛
  • علاوه بر دو روش متداولی که پیش‌تر برای خرید عرضه اولیه بورس ذکر کردیم، روشی به نام «روش حراج» یا «مزایده» وجود دارد، که به ندرت در عرضه عمومی اولیه شرکت‌ها استفاده می‌شود و در آن سهام به خریداری تعلق می‌گیرد که بالاترین قیمت را برای خرید پیشنهاد دهد؛

حالا که با نکات مفید و موثر در زمینه عرضه اولیه بورس آشنا شدید، ممکن است پیش‌فرض‌تان این باشد که به‌هرحال حضور در عرصه بازار سرمایه‌، ریسک‌پذیری می‌طلبد. اگر شما فرد ریسک‌پذیری نباشید، باید به روش‌های دیگری که برای سرمایه‌گذاری میزان ریسک کم‌تری می‌خواهد، روی بیاورید. روش‌هایی مثل وام با سفته، خرید طلا، سکه و… ما در بخش بعد به شما در این باره مفصل‌تر توضیح داده‌ایم.

عرضه اولیه سهام

اگر جزو افراد ریسک‌پذیر نیستید، این بخش را از دست ندهید!

هرچند که عرضه اولیه سهام ریسک کم‌تری نسبت به خرید سایر سهم‌های بورسی دارد، اما بازهم ممکن است شما تمایلی به دنیای نوین سرمایه‌گذاری نداشته باشید. پس برای آنکه بتوانید با ریسک کمتر و همچنین بی‌دغدغه‌تر وارد حوزه سرمایه‌گذاری شوید، می‌توانید با بودجه نسبتا زیادتری، خانه و یا یک زمین در منطقه‌ای از شهر بخرید و شاهد رشد قیمت آن در سالیان پیش رو باشید. همچنین می‌توانید با بودجه و پس‌انداز مورد نظرتان، طلا و سکه بخرید و سرمایه خود را زیاد کنید.

 ضمنا در دنیای امروز که قیمت کالاها روز به روز درحال افزایش است، دریافت وام خرید کالا و تهیه محصولات مورد نیاز شما هم تقریبا می‌تواند یکی از راه‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری باشد. 

پلتفرم لندو این کار را برای شما آسان کرده است. با یک کلیک وارد سامانه خرید اقساطی لندو شوید و درباره خدمات آن بیشتر بدانید.

شما از کدام روش برای افزایش سرمایه استفاده می‌کنید؟ آیا درباره بورس و سرمایه‌گذاری در آن اطلاعات دارید؟ ممنون می‌شویم نظر خود را در کامنت‌های این مطلب با سایرین به اشتراک بگذارید!

سوالات متداول درباره عرضه اولیه بورس

معایب روش بوک بیلدینگ چیست؟

یکی از معایب این روش، قیمت و محدودیت مثبت و منفی ۱۰ درصد است؛ یعنی شرکتی که سهام خود را برای فروش عرضه می‌کند، یک قیمت را به عنوان قیمت حداقلی تعیین می‌کند و شما سرمایه‌گذاران می‌توانید سفارش خود را بین قیمت تعیین شده یا نهایتا ۱۰ درصد بالاتر ثبت کنید. برای آشنایی بیشتر با این مقوله بهتر است مطلب حد ضرر در بورس را مطالعه کنید تا شناختتان افزایش پیدا کند.

چگونه می‌توانیم دقیق و واضح از تاریخ و زمان عرضه اولیه‌ها مطلع شویم؟

شما می‌توانید به سایت فرابورس ایران و بورس اوراق بهادار تهران مراجعه کنید. در قسمت اطلاعیه‌های بازار، اخبار مربوط به عرضه‌ اولیه منتشر می‌شود.

آیا عرضه اولیه‌‌ها در هر بازه زمانی سودآور هستند؟

عرضه‌ اولیه‌ها در بلند‌مدت بازدهی خوبی به همراه دارند. البته ممکن است این عرضه‌ها در بازه‌ای از زمان منفی و دچار افت شوند؛ اما احتمالا این نوسان قیمتی محدود است و شما بازدهی خوبی در بلندمدت خواهید داشت.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0