کد شهاب چیست؟ / نحوه دریافت کد شهاب در سال 1403

کد شهاب چیست؟ / نحوه دریافت کد شهاب در سال 1403
تاریخ انتشار: - مطالعه: 8 دقیقه
فهرست محتوا

کسب اطلاعات درباره خدمات و اصطلاحات بانکی این روزها اهمیت بالایی دارد؛ چرا که سرنوشت تک تک افراد جامعه این روزها با وام و امور بانکی گره خورده است؛ یکی از مواردی که دانستن و شناختن آن واجب است، کد شهاب یا همان «شناسه هویت الکترونیک بانکی» است؛ درواقع هرفرد یک شناسه منحصربه‌فرد در نظام بانکی کشور دارد که از آن به عنوان «کدهای شهاب» یاد می‌شود. این کد توسط بانک مرکزی داده می‌شود تا افراد در نظام بانکی کشور، شناسایی شوند.

این کد یک تیر و دو نشان است؛ هم شناسه هویتی شما و منحصراً برای شماست و هم کار بانک مرکزی را راحت می‌کند؛ چرا که تراکنش‌‌های شما با کد شهاب در سیستم بانکی ثبت می‌شود و پیگیری آن برای بانک مرکزی راحت‌تر است؛ برای آنکه بیشتر درباره این کد ۱۶ رقمی و جزئیات آن بدانید، تا انتهای این مطلب از مجله لندو، همراه ما باشید.

کد شهاب چیست و چه کاربردی دارد؟

از آن‌جایی که این کد یک عدد ثابت و واحد است (حتی اگر شما در تمام بانک‌های سراسر کشور حساب داشته باشید، این کد تغییری نمی‌‌کند)، در واقع بیان‌گر هویت بانکی و مالی شماست؛ ضمن این‌که دریافت این کد مستلزم اطلاعات هویتی کامل و جامع است؛ بنابراین اگر شما اطلاعات هویتی کاملی نداشته باشید، کد شهاب را دریافت نخواهید کرد و اگر این کد را دریافت نکنید، بانک مرکزی تراکنش‌های بانکی شما را غیر قانونی تلقی می‌کند؛ پس می‌توان گفت این کد ۱۶ رقمی با تایید صحت هویت افراد، امنیت تراکنش‌ها را تضمین می‌کند. برای آنکه بدانید نحوه دریافت این کد چگونه است، بخش بعدی را از دست ندهید!

راهنمای و آموزش نحوه دریافت کد شهاب در سال 1403

همه ما برای دریافت وام فوری، انتقال پول، گرفتن دسته چک و… کم در صف‌های طولانی باجه‌های بانک‌ها معطل نشده‌ایم؛ بنابراین می‌خواهیم در این بخش علاوه بر استعلام این کد به صورت حضوری، از استعلام آنلاین هم صحبت کنیم؛ پس دو روش دریافت کد شهاب به شرح زیر است:

راهنمای و آموزش نحوه دریافت کد شهاب در سال 1402

  • استعلام حضوری: اولین روش این است که شما به صورت حضوری به شعب بانک مدنظرتان مراجعه کنید و از متصدی شعبه بخواهید این کد ۱۶ رقمی را به شما تحویل دهد. فقط فراموش نکنید که مدارک هویتی مورد نیاز را همراه خود داشته باشید؛ ما در بخش‌های دیگر مفصل درباره این مدارک صحبت کرده‌ایم.
  • استعلام آنلاین: اگر قبلا در بانک احراز هویت شده باشید، دیگر احتیاجی به مراجعه حضوری نیست؛ یعنی شما می‌توانید با مراجعه به اینترنت بانک یا سامانه‌های اینترنتی بانکی برای استعلام، اقدام کنید. یک‌سری از بانک‌ها مثل بانک ملت، مسکن، ملی و کشاورزی امکان گرفتن کد شهاب را به صورت آنلاین از سامانه‌های بانکی خود فراهم کرده‌اند و کار شما بسیار راحت شده است.

درباره خدمات آنلاین خرید سفته، بخوانید:

چندسالی می‌شود که انجام امور به صورت آنلاین و مجازی رونق بیشتری پیدا کرده است؛ که دریافت سفته هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. شما می‌توانید با روش‌های مختلف و سامانه‌های گوناگون، برای دریافت سفته الکترونیکی اقدام کنید و از این شرایط راحت، نهایت بهره را ببرید. کافیست وارد صفحه سفته الکترونیکی شوید و مفصل درباره آن بخوانید.

همان‌‌طور که گفتیم، می‌خواهیم شما را با مدارک مورد نیاز جهت دریافت و استعلام این کد مهم، آشنا کنیم؛ بخش بعدی را از دست ندهید.

همچنین بخوانید: بهترین راه پس انداز حقوق ماهیانه در ایران / ۱۰ روش کاربردی

برای دریافت کد شهاب چه مدارکی لازم است؟

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد‌های شهاب به شرح زیر است:

  • اصل شناسنامه، کارت‌ملی، شماره شناسنامه و شماره ملی؛
  • کپی شناسنامه و کارت‌ملی؛
  • کد پستی و آدرس محل سکونت؛
  • شماره موبایل به نام خودتان؛
  • شغل و اطلاعات کامل محل کار.

حالا تصور کنید این کد ۱۶ رقمی را دریافت کرده‌اید؛ پررنگ‌ترین سوال ذهنتان این است که مزایای دریافت این کد چیست؟ با ما همراه باشید! پاسخ شما را در پاراگراف بعد خواهیم داد.

دریافت این کد چه مزایایی دارد؟

مطمئنا دریافت کد شهاب، مزایای زیادی دارد؛ اما اگر بخواهیم پررنگ‌ترین مزیت دریافت آن را نام ببریم، راحت‌تر انجام دادن تراکنش‌های بانکی است؛ می‌پرسید چرا؟ چون این کد برای بانک مرکزی اهمیت زیادی دارد و اگر ببیند شما از دریافت آن اجتناب کرده‌اید، رفته‌رفته شما را از سیستم بانکی کشور کنار می‌گذارد.

در واقع اگر کد را دریافت نکنید، بانک مرکزی شما را برای انجام تراکنش‌ها محدود می‌کند و دیگر از امکانات بانکی بهره‌مند نخواهید بود. محدودیت‌هایی هم که بانک مرکزی برای تراکنش افراد بدون هویت در نظام بانکی در نظر گرفته است، محدودیت انتقال وجه به روش ساتنا، پایا و دسته چک است.

می‌بینید این ۱۶ عدد کنار هم چیده شده، چقدر مهم است؟

۴ نکته مهم درباره کد شهاب که لازم است حتما بخوانید!

چند نکته مهم در خصوص دریافت کدهای شهاب در این بخش ذکر کرده‌ایم. این نکات را با دقت بخوانید و از هیچ‌کدام از آن‌ها غافل نشوید.

وام لندو

  1. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار بیان کرده است که پرداخت سود، اصل سررسید اوراق و…در کل کشور مبتنی بر دریافت کد پراهمیت شهاب است؛
  2. مهم‌ترین هدف برای ایجاد این کدها، نظارت بانک مرکزی بر رفتار مشتری‌های بانک‌ها و جلوگیری از فساد و اختلاس در چرخه اقتصادی کشور است؛
  3. حتی اگر شما جزو اتباع هم هستید، یک کد برای شما در نظر گرفته شده است؛ که به منظور سهولت در انجام امور بانکی، حتما آن را دریافت کنید؛
  4. حتما حواستان باشد که کد شبا و شهاب را باهم اشتباه نگیرید؛ کد شبا در هر بانک متفاوت است؛ اما کد شهاب در کل بانک‌هایی که شما در آن حساب دارید، ثابت است و تغییری نمی‌کند؛

در نهایت و بعد از صحبت کامل و جامع درباره کدهای شهاب، می‌خواهیم مختصری درباره یکی از راحت‌ترین وام‌ها و خدمات بانکی صحبت کنیم تا اگر در این زمینه سوالی دارید، ابهام و سوالتان برطرف شود و بتوانید نیاز خود را با این وام نقدی فوری و راحت، رفع کنید.

همینطور بخوانید:‌ دریافت برگه ثنا برای وام

به عنوان حسن ختام مطلب خدمات و امور بانکی، از لندو کارت هم غافل نشوید!

به جز صحبت درباره‌ی کد شهاب، ما در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم به عنوان حسن ختام، از لندو کارت و دریافت آن هم صحبت کنیم؛ چرا که هم پروسه کوتاهی دارد و هم سلسه‌مراتب راحت و بی‌دردسری! بانک آینده با همکاری لندو که یک پلتفرم‌ برای فروش اقساطی کالا و خدمات است، وام بدون چک و ضامن ویژه خرید کالا و خدمات را با آسان‌ترین شرایط تا سقف ۲۰ میلیون تومان اعطا می‌کند که این وام در قالب یک کارت به نام«لندو کارت»، در اختیارتان قرار می‌گیرد.
شما می‌توانید در هر کجای ایران که هستید، به صورت تماماً آنلاین برای دریافت این وام اقدام و لندو کارت را از طریق درگاه اینترنتی و دستگاه‌‌های کارتخوان، خرج کنید.

ضمناً شما هیچ محدودیتی در زمینه خرید کالا و خدمات خود نخواهید داشت؛ چرا که لندو دست شما را در این زمینه کاملاً باز گذاشته است. پس اگر به دنبال یک وام راحت و فوری می‌گردید، همین حالا وارد صفحه خرید قسطی لندو شوید و درباره آن بخوانید؛ سپس وام خود را در سامانه ثبت کنید.

شما چقدر سر و کارتان به بانک و خدمات بانکی می‌افتد؟ از کدام تسهیلات تا به حال استفاده کرده‌اید؟ ممنون می‌شویم نظر خود را با سایرین در کامنت‌های این مطلب به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره کد شهاب

مهم‌ترین مدارک جهت دریافت و استعلام کدهای شهاب، کدام‌اند؟

اصل و کپی شناسنامه، آدرس محل سکونت، کد پستی و اصل کارت‌ملی.

اگر صاحب حساب احراز هویت نشده باشد و این کد را دریافت نکرده باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

بر اساس مصوبه بانک مرکزی حساب‌های فاقد این کد مسدود خواهند شد و هیچ‌گونه خدماتی به آن‌ها ارائه نمی‌شود.

کدهای شهاب را کدام سامانه ارسال و صادر می‌کند؟

این کد توسط سامانه نهاب بانک مرکزی صادر می‌شود. سامانه‌ای که اطلاعات هویتی شما در آن نگهداری می‌شود. علاوه‌بر اطلاعات بانکی، اطلاعات سازمان ثبت‌احوال، نیروی انتظامی، اداره پست و قوه قضاییه هم در این سامانه نگهداری می‌شود.

ad here
توسط مبینا شمسی خانی 42 نوشته

برچسب ها:
0

نظر یا سوال خود را ثبت کنید