زمان واریز سود سهام عدالت در سال 1403 مشخص شد!!!

زمان واریز سود سهام عدالت در سال 1403 مشخص شد!!!
تاریخ انتشار: - مطالعه: 8 دقیقه
فهرست محتوا

اگر از سهام‌داران عدالت هستید، احتمالاً از مشکل واریز سود این سهام در طی سال‌های گذشته مطلع هستید. سود سهام عدالت تا قبل از سال 1400 به حساب بیشتر سهامداران واریز شد. اما کسانی که حساب آن‌ها مشکل داشته است یا تا قبل از نوبت واریز سود سهام عدالت فوت کرده‌اند، نتوانستند سود سهام خود را دریافت کنند. در سال 1403 مقرر شده است که سود این گروه از سهامداران پرداخت شود. به همین منظور در این مطلب از مجله لندو قصد داریم که به نحوه واریز سود سهام عدالت بپردازیم و بیشتر از جزئیات آن بدانیم.

زمان واریز سود سهام عدالت در سال 1403 مشخص شد!!!

 سود سهام عدالت در ابتدای سال 1403 واریز خواهد شد!

همچنین بخوانید:‌ جزئیات وام سهام عدالت / مبلغ، نحوه دریافت وشرایط دریافت وام

سهام عدالت

سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟

آخرین واریزی سود سهام عدالت در اسفند سال 99 بود و بسیاری از سهام‌داران در این ماه موفق شدند که سود خود را دریافت کنند. متأسفانه از میان سهام‌داران تعداد زیادی، در حدود 3 میلیون نفر فوت کرده بودند و به همین دلیل دیگر سودی به حساب آن‌ها واریز نشد.

روشن شدن سرگذشت سهام متوفیان یکی از دغدغه‌های اصلی پروژه سهام عدالت است و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را موظف به پاسخ‌گویی کرده است. طبق آخرین صحبت‌های انجام‌شده، روند واگذاری حق امتیاز سهام عدالت تمام کسانی که فوت کرده‌اند، حداکثر تا پایان شهریور امسال شروع خواهد شد.

بعد از این انتقال، سود سهام متوفیان در نیمه اول سال 1403 به حساب ورثه آن‌ها واریز خواهد شد. همچنین علاوه بر سودهای معوقه، سود سال 99 هم در این واریزی گنجانده شده است.

مدارک لازم برای واریز سود سهام عدالت

برای انتقال سهام و همچنین واریز سود سهام متوفیان به وراث، لازم است که مجموعه‌ای از مدارک را برای انجام این فرآیند جمع‌آوری کنید. در ادامه فهرستی از مدارک لازم را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

  • شناسنامه و کارت ملی وارثان قانونی
  • شماره شبای ورثه
  • آدرس و کد پستی ورثه
  • کارت ملی یا کد ملی به همراه تاریخ تولد متوفی
  • گواهی فوت متوف
  •  گواهی حصر وراثت شخص فوت‌شده
  • گواهی‌نامه واریز مالیاتی

نکته: در ماه‌های آینده اطلاعیه رسمی چگونگی انتقال سهام متوفیان به وارثان و زمان دقیق واریز سود سهام عدالت صادر خواهد شد. منتظر این اطلاعیه باشید تا از تمامی مدارک مورد نیاز و سامانه مربوط برای این انجام این فرآیند مطلع شوید.

در این رابطه بخوانید: نکته‌هایی که قبل از فروش سهام عدالت باید بدانید!

ورثه چطور از سهام‌دار بودن متوفی مطمئن شوند؟

آزادسازی سهام عدالت و وام حاصل از آن سبب‌شده تا مردم بیشتر از گذشته به این سهام دولتی توجه کنند. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال مطلع شدن از سهام‌دار بودن یا نبودن متوفیان نزدیک به خود هستند.

وام خرید کالا از تسهیلات محبوب این سهام است و مبلغ آن به ارزش سبد سهام افراد بستگی دارد. اگر مقاله «وام سهام عدالت» در مجله لندو را مطالعه کنید، به‌طور کامل از نحوه ارائه این تسهیلات، شرایط و مبلغ آن مطلع خواهید شد.

برای اطلاع از عضویت یا عدم عضویت اشخاص متوفی، وراث قانونی می‌توانند وارد سایت پایگاه اطلاع‌رسانی سهام عدالت شوند. در گام اول به مشخصات فرد متوفی نیاز است تا سامانه نام فرد مورد نظر را در میان سهامداران جست‌وجو کند.

در صورت عضویت در سهام، سامانه شما را به مرحله بعد هدایت می‌کند تا در نهایت سود سهام عدالت به حساب ورثه واریز شود.

2 8

نکته: مبلغ وام خرید کالا در سهام عدالت متغیر است و به ارزش سبد سهام بستگی دارد. اگر ارزش آن زیاد نباشد، مبلغ این وام برای خرید بسیاری از کالاها کافی نخواهد بود. به همین دلیل اگر به کمک‌هزینه بیشتری نیاز دارید یا اصلاً از سهامداران عدالت نیستید، می‌توانید وارد صفحه وام بدون ضامن در سایت لندو شوید. در سامانه لندو می‌توانید تا سقف 20 میلیون تومان برای خرید کالا بدون چک و ضامن وام دریافت کنید.

چگونه سهام عدالت متوفی بین ورثه تقسیم می‌شود؟

طبق قانون جدید، حق امتیاز سهام عدالت فرد فوت‌شده به وارثان منتقل می‌شود. برای انجام فرآیند این انتقال باید تمامی وراث یا یک نفر از آن‌ها به نمایندگی از سایرین، به دفتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

وارثان یا فرد نماینده باید در دفتر پیشخوان دولت، مبلغ مالیات بر ارث اوراق بهادار را پرداخت کنند. درخواست شما به‌عنوان وارث در دفتر پیشخوان ثبت می‌شود. سپس شرکت سپرده‌گذار بررسی آن را شروع می‌کند و اگر مشکلی وجود نداشته باشد، روند تقسیم سهام بین وارثان آغاز می‌شود. رد درخواست و نقص مدارک، حتماً به متقاضی اطلاع داده خواهد شد.

بعد از محاسبه میزان سهام هریک از وارثان، گواهی انتقال صادر خواهد شد. بعد از صدور گواهی‌نامه، تمامی وارثان باید به دفتر پیشخوان دولت مراجعه کنند تا گواهی‌نامه انتقال سهام خود را دریافت کنند.

همراه داشتن مدارک شناسایی در زمان مراجعه به دفتر پیشخوان الزامی است. بعد از انجام فرآیند تقسیم، واریز سود سهام عدالت آغاز خواهد شد. فهرست نام و آدرس دفاتر پیشخوان مورد نظر را می‌توانید از سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پیدا کنید.

نکته: برای تقسیم سهام عدالت متوفیانی که جانباز بوده‌اند و در حال حاضر شهید محسوب می‌شوند، نامه بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد چگونگی تقسیم سهام میان ورثه لازم است.

آیا امکان ثبت‌نام سهام عدالت برای متقاضیان جدید وجود دارد؟

در دهه هشتاد و با روی کار آمدن دولت نهم، ثبت‌نام این سهام شروع شد. طبق دهک‌بندی‌های اولیه و با توجه به نوع مشاغل، چند گروه کم‌درآمد جامعه توانستند برای مشارکت در این سهام ثبت‌نام کنند. پروژه سهام عدالت با هدف رونق خصوصی‌سازی مطرح شد تا حق امتیاز سهام بسیاری از مؤسسات و کارخانه‌های دولتی در اختیار افراد کم‌درآمد جامعه قرار گیرد.

بسیاری از افرادی که در دهک‌بندی اولیه قرار می‌گرفتند، از این ثبت‌نام بازماندند. همچنین بسیاری از مشاغل هم در دوره اول امکان ثبت‌نام نداشتند. بنابراین امکان ثبت‌نام جدید سهام عدالت در سال 1403 یکی از موضوعات مهم برای متقاضیان این سهام است.

در حال حاضر اطلاعیه جدیدی در رابطه با جذب سهامداران تازه صادر نشده است و تا زمان صدور این اطلاعیه، وضعیت ثبت‌نام متقاضیان جدید قطعی نیست. از زمان اعلام آزادسازی سهام در طرح عدالت و امکان دریافت وام، اهمیت ثبت‌نام دوباره این سهام برای بسیاری از افراد جامعه بیشتر شد.

اگر مقاله «سهام عدالت» را در مجله لندو مطالعه کنید، از جزئیات آزادسازی این سهام و دریافت وام از طریق آن مطلع خواهید شد.

برای استعلام اقدام کنید

با توجه به آنچه گفته شد امکان واریز سود سهام عدالت برای وراث وجود دارد. بنابراین اگر عزیزان فوت‌شده شما از سهامداران عدالت بوده‌اند، می‌توانید برای دریافت سود حق امتیاز آن‌ها اقدام کنید.

برای آنکه از سهامدار بودن شخص متوفی مطمئن شوید باید قبل از درخواست تقسیم سهام، استعلام کنید. سهام عدالت نوعی سرمایه‌گذاری در بورس است و به همین دلیل سهامداران در سود و زیان آن سهیم خواهند بود. برای آشنایی با دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری می‌توانید مقاله‌های لندو را دنبال کنید.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
1