سهام عدالت چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

سهام عدالت چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
تاریخ انتشار: - مطالعه: 10 دقیقه
فهرست محتوا

چند سالی است که عبارت سهام عدالت بسیار به گوشمان می‌خورد. اما شاید برای بسیاری از افراد جامعه، هنوز ماهیت این سهام روشن نباشد. این سهام از طرح‌های دولت نهم بوده است و تمرکز آن روی امتیاز بخش‌های دولتی کشور است. در این مطلب از مجله لندو می‌خواهیم به سراغ این سهام برویم و از هرآنچه که لازم است در مورد آن بدانید، برایتان بگوییم. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که سهام عدالت چیست، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

مزایای پیاده‌سازی طرح سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت با هدف افزایش درآمد طبقه پایین جامعه شکل گرفته است. در این طرح، سهام بعضی از اداره‌های دولتی به افراد واجد شرایط فروخته می‌شود. افراد واجد شرایط باید در گروه افراد کم‌درآمد باشد. فروش سهام مراکز دولتی به اقشار کم‌درآمد را می‌توان از جنس یارانه‌های دولتی دانست که برای حمایت از طبقه زیر متوسط برنامه‌ریزی شده است. با کمک این طرح، سهام‌های دولتی به اشخاص واگذار می‌شود. بنابراین برای اجرای فرآیند خصوصی‌سازی فرصت بیشتری ایجاد خواهد شد. در این طرح سهم دولت نسبت به گذشته کمتر می‌شود و دیگر بسیاری از مراکز تنها در انحصار دولتی‌ها نیست. یکی از مزیت‌های سهام عدالت، بیشتر شدن بخش‌های تعاونی کشور است. در صورت اجرای درست این طرح، بدون شک دارایی در بین مردم به صورت متعادل پخش خواهد شد.

نکته: اگر با چندوچون مبحث سهام آشنا نیستید، می‌توانید مقاله «بورس چیست؟» را در مجله لندو مطالعه کنید. آنچه در این مقاله گفته شده است، برای مبتدیان ورود به بازار سهام و بورس مفید خواهد بود.

رونق خصوصی‌سازی با سهام

خصوصی‌سازی یکی از راهکارهای اصلی دولت‌ها برای کم شدن فاصله میزان درآمدزایی دولت‌مردان با اقشار متوسط جامعه است. اگر می‌خواهید بدانید که یکی از مزیت‌های اصلی سهام عدالت چیست، باید به کم شدن فاصله طبقاتی فکر کنید. در ایران تا پیش از اجرای طرح عدالت، پروژه خصوصی‌سازی سرعت بسیار پایینی داشت و تمامی سهام مراکز دولتی در انحصار دولت بود. اما با شروع این طرح، نزدیک به 80 درصد سهام کارخانه‌ها و بسیاری از ارگان‌های بزرگ در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت. خودروسازی‌ها، بیمه، بانک‌ها، و همچنین سهام فولاد، معادن و… در خصوصی سازی شرکت داده شدند. بنابراین با اجرای درست این طرح، بخش تعاون بیشتر از گذشته در سیستم اقتصاد ایران خودش را نشان می‌دهد.

این سهام به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

طبق دهک‌بندی مرحله اول که برای اقشار کم‌درآمد انجام دادند، واجدین شرایط در شش دهک دسته‌بندی شدند که به شرح زیر است:

  •       مددجویان کمیته امداد
  •       مددجویان سازمان بهزیستی
  •       کارگران با برنامه‌کاری فصلی
  •       افراد روستایی و عشایری‌ها
  •       خبرنگاران کشور
  •       زنان سرپرست خانوار
  •       طلاب و خادمان مسجد
  •       کارمندان و بازنشستگان مراکز دولتی و لشکری و…

نحوه پرداخت سود چگونه است؟

همچون دیگر سهام‌ها، سهامداران سهام عدالت هم در سود و هم در زیان شریک خواهند شد. اگر کل اشخاص یک خانواده قصد ثبت‌نام دارند، باید حتماً شماره حساب شخصی خود را وارد کنند. اگرچه که این سهام از جنس یارانه دولتی است، اما سود آن به حساب سرپرست خانوار واریز نمی‌شود، بلکه به صورت مستقیم به حساب شخصی افراد منتقل می‌شود. در سال‌های 95 و 96 سود این سهام به حساب سهام‌داران واریز شد. باقی سود هم در مرداد 98 و اسفند 99 به حساب ثبت‌نام‌کنندگان منتقل شد. سهامداران عدالت به بیش از 49 میلیون نفر می‌رسند؛ اما از بین تمام آن‌ها، تنها به 43  میلیون نفر سود پرداخت شده است. مابقی یا به علت نادرست بودن شماره حساب و همچنین مسدود بودن آن یا به دلیل فوت متقاضی، سودی دریافت نکرده‌اند. طبق اطلاعیه‌های منتشر‌شده، در سال 1401 سود افراد جامانده پرداخت خواهد شد. برای اطلاع از جزئیات نحوه پرداخت سود، مطلب «زمان واریز سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱» را در مجله لندو به‌طور کامل مطالعه کنید.

نکته: در حال حاضر، ظرفیت تازه‌ای برای توزیع سهام عدالت اعلام نشده است. به همین دلیل امکان ثبت‌نام افراد جدید در سهام عدالت وجود ندارد و تنها سهامداران قدیمی می‌توانند با رفتن به سایت مربوطه، از وضعیت سهام خود مطلع شوند.

سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت چیست؟

در گذشته، شرکت‌های سرمایه‌گذار خود به‌طور مستقیم، مسئول نظارت بر سهام افراد بودند و سهام‌داران در این امر حق مشارکت نداشتند. اما در حال حاضر، موضوع آزادسازی سهام عدالت مطرح شده است. آزادسازی سهام به این معنی است که به سهام‌داران برای مدیریت سهام خود حق انتخاب دهیم. در واقع مردم با طرح آزادسازی می‌توانند خودشان مدیریت سهام را به‌عهده بگیرند یا مثل سابق این کار را به سرمایه‌گذاران بسپارند. آزادسازی به مالکان سهام این فرصت را می‌دهد که طبق تصمیم خودشان، سهام را بفروشند یا آن را حفظ کنند. البته تا آزادسازی کامل سهام هنوز زمان زیادی مانده است و در حال حاضر، این فرآیند با سرعت بسیار کمی انجام می‌شود. بنابراین اگر با شنیدن چنین طرحی، فکر فروش مستقیم سهام به سرتان زده است، باید فعلاً منتظر اطلاعیه‌های بعدی باشید.

آزادسازی سهام به دو روش مستقیم و غیرمستقیم

فرآیند آزادسازی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند انجام شود. در روش مستقیم، سهامدار با کمک کد بورسی، مدیریت سهام را برعهده می‌گیرید. این روش برای کسانی خوب است که توانایی و دانایی کافی از چندوچون سهام را داشته باشند. در روش غیرمستقیم، شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام فرد را مدیریت می‌کنند اما این مدیریت، مالکیت سهامدار را خدشه‌دار نمی‌کند.

شرایط وام سهام عدالت چیست؟

در پروژه سهام عدالت مقرر شده است، سهامداران در سال 1401 می‌توانند با توجه به ارزش سبد سهام خود وام بگیرید. بنابراین این مبلغ می‌تواند برای هر شخص متفاوت باشد و به میزان ارزش سهام او بستگی دارد. این وام به شکل کارت اعتباری خواهد بود و با کمک آن می‌توانید از فروشگاه‌های طرف قرارداد با بانکی که از آن وام گرفته‌اید، کالاهای مورد نظرتان را تهیه کنید. برای آگاهی کامل از شرایط دریافت وام می‌توانید مطلب «با سهام عدالت وام بگیرید!» را در مجله لندو مطالعه کنید. این مطلب پاسخ تمام سوال‌هایتان در رابطه وام عدالت را خواهد داد.

در صورتی که ارزش سبد سهام شما پایین باشد، میزان وامی که به شما تعلق می‌گیرد هم پایین خواهد بود. با توجه به نرخ تورم و بالا بودن قیمت‌ها، ممکن است نتوانید با مبلغ محاسبه‌شده خرید کاملی داشته باشید. در چنین مواقعی می‌توانید از سامانه‌های مالی معتبر کمک بگیرید و برای وام خرید کالا اقدام کنید.

بنابراین اگر مبلغ وام سهام برای خرید کالاهای مورد نظرتان کافی نیست، می‌توانید وارد صفحه دریافت وام در سایت لندو شوید و برای درخواست وام تا سقف 20 میلیون تومان اقدام کنید. این سامانه بدون ارائه چک و ضامن در صورت تأیید مدارکتان به شما اعتبار خرید کالا خواهد داد. این وام با همکاری با بانک آینده پرداخت می‌شود و تمامی مراحل ثبت‌نام تا دریافت آن کاملاً آنلاین است.

ثبت‌نام متقاضیان جدید

همان‌طور که گفتیم، سهام‌داران قدیمی عدالت به بیش از 49 میلیون نفر می‌رسند. بیشتر آن‌ها تا سال 98 سود خود را دریافت کرده‌اند و گروهی هم به دلایل مختلف جامانده‌اند. نکته جالب توجه این است که به جمع سهامداران تاکنون اشخاص جدیدی اضافه نشده است و تا همین امروز امکان ثبت‌نام برای متقاضیان جدید وجود ندارد.

روند رشد سود این سهام متغیر است و نمی‌توان به‌طور دقیق آن را صعودی یا نزولی دانست. بیشتر سهام‌داران عدالت از وام خرید کالای آن استقبال کرده‌اند و به سراغ بانک‌ها برای دریافت این تسهیلات رفته‌اند. البته همان‌طور که گفتیم، این مبلغ به میزان ارزش سبد سهام بستگی دارد و گاهی ممکن است مبلغ آن بسیار پایین باشد.

برای دریافت وام خرید کالا راه‌های دیگری هم وجود دارد و حتماً نباید سهام‌دار عدالت باشید. اگر وارد سایت لندو شوید، می‌توانید تا سقف 20 میلیون تومان برای درخواست وام خرید کالا ثبت‌نام کنید. این وام با همکاری بانک آینده داده می‌شود و به ضامن، چک و پیش‌پرداخت نیازی ندارد. شما می‌توانید تنها با ارائه سفته برای دریافت وام اقدام کنید و کالای مورد نظرتان را از میان صدها فروشگاه طرف قرارداد لندو به صورت آنلاین تهیه کنید.

در صورتی که از سهام‌داران عدالت هستید، می‌توانید از تجربه خودتان برای ما بنویسید. تجربه شما برای کارابران ما می‌تواند راهنمای بسیار خوبی باشد تا در صورتی که امکان ثبت‌نام متقاضیان جدید فراهم شد، از شرکت یا عدم شرکت در سود و زیان این سهام مطمئن باشند.

 

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0
داریوش ۱۴۰۱/۰۳/۱۲

خیلی جالبه سهام عدالت به کارمندان کشوری و نظامیان لشگری تعلق گرفته و به کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی و شرکتهای خصوصی تعلق نگرفته . بابا دست مریزا با این همه عدل و سخاوت، ولی نظر دادن چه فایده وقتی که منتشر نمیشه و رسیدگی نمیکنن

مجتبی ۱۴۰۱/۱۰/۰۳

ما از طبقه پایین جامعه هستیم ودرامدی هم نداریم چرا سهام عدالت نداریم