نکته‌هایی که قبل از فروش سهام عدالت باید بدانید!

نکته‌هایی که قبل از فروش سهام عدالت باید بدانید!
تاریخ انتشار: - مطالعه: 8 دقیقه
فهرست محتوا

مجوز فروش سهام عدالت در اواخر دولت قبلی صادر شد تا سهام‌داران بتوانند خودشان واگذاری آن را برعهده بگیرند. به همین منظور امروزه بسیاری از مردم به دنبال روش‌های فروش سهام خود هستند. اگر می‌خواهید بدانید که روش فروش سهام عدالت فوری یا زمان‌بر است، این مطلب از مجله سایت لندو را از دست ندهید. در این مطلب نکته‌هایی به شما گفته می‌شود که برای اطلاع از چگونگی فروش سهام به کارتان می‌آید.

ارائه مجوز مدیریت و فروش سهام عدالت به مردم

در گذشته با روی کارآمدن پرداخت نقدی یارانه‌ها، موضوع سهام عدالت هم به منظور افزایش درآمد مردم در دولت مطرح شد. مدیریت این سهام در گذشته کاملاً به دست دولت بود و سهام‌داران بدون هیچ‌گونه دخالتی، فقط سود سالیانه آن را دریافت می‌کردند. اما دولت بعدی در سال 99 رویکردی جدید در پیش گرفت و با آزادسازی سهام عدالت، امکان مدیریت سهام را برای مردم فراهم کرد. بنابراین سهام‌داران با داشتن مجوز مدیریت می‌توانند در صورت تمایل سهام خود را بفروشند یا حفظ کنند. با توجه به اعلام عمومی دولت هر سهام‌دار می‌تواند از طریق دو روش سهام خود را مدیریت کند. روش اول به صورت غیرمستقیم است، در این روش سهام‌دار به دولت این اختیار را می‌دهد که از طرف فرد سهام را وارد بازار بورس کند. در روش غیرمستقیم دولت می‌تواند سهام مردم راسرمایه‌گذاری و پس از معامله سود حاصل از این سهام را به حساب سهام‌دار واریز کند. اما در روش دوم شرایط آزادسازی فرق می‌کند و دیگر دولت نقشی ندارد. در روش مستقیم خود سهام‌دار مدیریت سهام را برعهده می‌گیرد. البته نحوه مدیریت مستقیم هم خود شامل دو روش است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

حتما بخوانید:  زمان واریز سود سهام عدالت در سال 1403 مشخص شد!!!

انتخاب‌های مردم در روش مدیریت مستقیم

اگر سهام‌دار مدیریت مستقیم را انتخاب کند، می‌تواند به جای فروش سهام، آن را نگه دارد و به فکر سرمایه گذاری در بورس باشد. در چنین حالتی مردم باید برای ثبت مشخصات خود به سراغ سامانه سجام بروند و کد بورسی دریافت کنند. بعد از ثبت‌نام سهام‌داران می‌توانند با مراجعه به یکی از کارگزاری‌های بورسی وارد بازار معاملات شوند.

بسیاری از مردم قصد حفظ سهام خود را ندارند. برای همین به دنبال روش‌های فروش آن هستند. لازم به ذکر است که فرآیند فروش سهام عدالت فوری نیست، چون آزادسازی آن طی سه مرحله انجام می‌شود و در حدود یک‌سال زمان می‌برد. در واقع 30 درصد اولیه این سهام در مرحله اول، 30 درصد دیگر در مرحله دوم و 40 درصد باقی مانده سهام عدالت هم در مرحله آخر آزاد می‌شود.

فروش سهام عدالت فوری

نحوه فروش سهام عدالت

اگر مردم قصد فروش داشته باشند، از دو روش می‌توانند سهام عدالت خود را بفروشند. در واقع فروش هم از طریق بانک‌ها و هم از طریق کارگزاری‌های بورس امکان‌پذیر است. در ادامه در مورد هر دو روش توضیح خواهیم داد.

فروش از طریق بانک‌ها

 همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، فروش سهام عدالت فوری نیست و مرحله اول تنها 30 درصد آن آزاد می‌شود. در چنین حالتی اگر روش بانکی را انتخاب کنید، باید به سراغ بانکی که سود سهام عدالت شما را واریز می‌کند بروید. در این بانک باید فرم مخصوص فروش 30 درصدی سهام عدالت را پر کنید. همچنین از طریق آنلاین هم می‌توانید با مراجعه به سایت بانک درخواست فروش سهام عدالت خودتان را ثبت کنید. پس این مرحله بانک موظف است که مسئولیت فروش سهام را برعهده گیرد و سود آن را به حساب متقاضی واریز کند.

حتما بخوانید:  با سهام عدالت وام بگیرید! بررسی شرایط دریافت وام سهام عدالت

فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها

کارگزاری‌های بورس یکی از روش‌های فروش در بازار سهام عدالت محسوب می‌شوند. در این روش سهام‌دار باید در سامانه سجام ثبت‌نام کند و کد بورسی بگیرد. در مرحله بعد متقاضی باید وارد سایت کارگزاری مورد نظر شود و برای ثبت درخواست فروش اقدام کند.

مزیت کارگزاری نسبت به بانک‌ها در فروش سهام
در صورت انتخاب کارگزاری‌ها برای فروش سهام می‌توانید به فهرستی از شرکت‌های فعال در صندوق سهام عدالت دسترسی داشته باشید. در ضمن به عنوان سهام‌دار در بین این فهرست حق انتخاب هم دارید.

فروش غیرمستقیم سهام عدالت

داشتن دانش کافی در مورد سبد دارایی و اطلاع از چگونگی بازار بورس ایران برای فروش سهام ضروری است. بنابراین کسانی که فاقد این توانایی هستند، معمولاً برای فروش سهام به سراغ روش غیر مستقیم می‌روند. در این روش متقاضیان باید سهام خود را به صندوق سرمایه‌گذاری استانی واگذار می‌کنند تا در نهایت بتوانند مدیریت سهام عدالت را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری منتخب بسپارند. این شرکت‌ها وظیفه مدیریت و فروش سهام را برعهده می‌گیرند.

افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند باید وارد سامانه سجام شوند تا پس از ثبت‌نام بتوانند کد بورسی دریافت کنند. سهام‌دار پس از احراز هویت در سامانه سجام باید به سراغ یک سامانه معاملات کارگزاری مجاز برود. در این سامانه برای تغییر کارگزار ناظر درخواست دهد و در قسمت مربوطه نماد استانی خود را انتخاب کند. 48 ساعت زمان می‌برد تا نماد انتخاب‌شده به سبد سهام متقاضی اضافه شود.

فروش سهام عدالت فوری

یک نکته مهم: شرایط احراز هویت در سجام
برای احراز هویت الکترونیکی سجام باید کد پیگیری 10 رقمی داشته باشید. این کد پیگیری در زمان ثبت‌نام سجام به شما داده می‌شود. یادتان باشد که احراز هویت الکترونیکی در این سامانه فقط برای ایرانی‌های بالای 18 سال که کد ملی هوشمند یا رسید آن را دارند امکان‌پذیر است. در زمان احراز، تمامی اطلاعات از جمله عکس، فیلم و مدارک باید متعلق به متقاضی باشد. هرگونه مغایرتی روند احراز هویت را مختل خواهد کرد.
روش پیش فرض برای فروش سهام چیست؟
اگر برای فروش سهام عدالت اقدام کردید، یادتان باشد که به‌طور پیش‌فرض روش مدیریت غیرمستقیم برای شما انتخاب می‌شود. مگر اینکه برای مدیریت مستقیم اقدام کنید.
حتما بخوانید:  معرفی روش‌های دریافت کد بورسی رایگان به همراه مدارک لازم

درباره سهام عدالت بیشتر بدانید

در این مطلب دانستیم که آزادسازی و فروش سهام عدالت فوری نیست و طی سه مرحله انجام می‌شود. همچنین متوجه شدیم که فروش این سهام از طریق بانک و کارگزاری امکان‌پذیر است. اما مبحث سهام عدالت از آنچه در این مقاله گفته شد کمی گسترده‌تر است. بنابراین اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در مورد این سهام یا دیگر نکات بازار بورس ایران هستید، پیشنهادمی‌کنیم که مقالات مجله لندو را دنبال کنید. لندو یک سامانه مالی است که وام بدون ضامن در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. این وام بدون چک و تنها با ارائه سفته داده می‌شود و مخصوص خرید کالا و خدمات است.

سوالات متداول

1ـ تفاوت روش‌های مدیریت سهام عدالت چیست؟

مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و غیرمستقیم امکان‌پذیر است. در روش مستقیم خود فرد نقش اساسی دارد. او می‌تواند سهام را نگه دارد یا یکی از روش‌های فروش را انتخاب کند. اما در روش غیرمستقیم سهام‌دار مدیریت را واگذار و تنها سود معاملات را دریافت می‌کند.

2ـ برای فروش سهام عدالت چند روش وجود دارد؟

فروش این سهام از طریق کارگزاری‌های معتبر و  همچنین بانک‌‌ها امکان‌پذیر است.

3ـ آزادسازی سهام عدالت به چه صورت است؟

فرآیند آزادسازی شامل سه مرحله است. در مجموع دو مرحله اول 60 درصد و در مرحله آخر 40 درصد از سهام آزاد می‌شود.

ad here
توسط بهار باقریان 176 نوشته

برچسب ها:
0