از مالیات های جدید دولت خبر دارید؟

از مالیات های جدید دولت خبر دارید؟
تاریخ انتشار: - مطالعه: 10 دقیقه
فهرست محتوا

یکی از راه‌های کسب درآمد دولت، دریافت مالیات از مردم است که این روش درآمدزایی، به کل جهان مربوط می‌شود. یعنی شما در هر جای دنیا که باشید موظف به پرداخت مالیات خواهید بود و گریزی از آن نیست؛ چرا که دولت در ازای هزینه‌های عمومی مردم از آن‌ها مالیات دریافت می‌کند و این دارایی را در چرخه اقتصادی کشور مصرف می‌کند. ضمن اینکه فشار مالی تا حدودی از دوش افراد کم‌درآمد جامعه برداشته می‌شود. احتمالا موضوعی که ذهنتان را درگیر می‌کند این است که مالیات شامل چه مواردی در جامعه می‌شود و قوانین مالیات های جدید کدامند؟ ما به شما به صورت شفاف درباره این موضوع توضیح داده‌ایم تا جای هیچ ابهام و سوالی در ذهنتان باقی نماند. 

چه اشخاصی مشمول پرداخت مالیات هستند؟

پیش از آنکه به سراغ مالیات های جدید و توضیح مفصل درباره آن‌ها برویم، لازم است اول با این نکته که «چه کسانی باید مالیات بپردازند؟» آشنا شوید. البته لازم به ذکر است که همه ما در طول زندگی -حتی برای دو سه بار- این مالیات را پرداخت کرده‌ایم و ممکن است به آن توجه نکرده باشیم؛ تا به حال فاکتور غذای خود را در رستوران با دقت خوانده‌اید؟ بعد از مجموع مبلغ غذای شما، غالبا مالیات بر ارزش افزوده هم نوشته و محاسبه شده است. می‌بینید؟ شما هم به کرّات مالیات پرداخته‌اید. 

از موضوع اصلی دور نشویم؛ چه کسانی شامل پرداخت مالیات هستند؟

  • تمامی افرادی که در ایران صاحب ملک و املاک هستند؛
  • تمامی ایرانیان مقیم خارج که در ایران اموال و دارایی دارند؛
  • تمامی افرادی که در ایران زندگی می‌کنند و درآمد داخلی و خارجی دارند؛
  • تمامی افراد خارجی که مقیم ایران هستند و اموال و درآمد دارند؛

اگر شما دارای ملک و املاک زیادی باشید اما میزان نقدینگیتان زیاد نباشد، احتمالا با خودتان می‌گویید: به دلیل حجم زیاد دارایی، مالیات سنگینی لازم است پرداخت کنم؛ پس بهترین راه گذران زندگی و پایین نیامدن رفاه حال حاضر چیست؟ به نظر می‌رسد یکی از راهکارهای مناسب در چنین شرایط این است که از تسهیلات بانکی و انواع وام نهایت بهره را ببرید تا بتوانید در جهت  حفظ مقام و موقعیت و همچنین رشد و پیشرفت زندگی قدم‌های موثری بردارید.

حتما از اخبار و تلویزیون خبر‌های تاز‌ه‌ای درباره مالیات های جدید و قوانین آن شنیده‌اید و حالا ذهنتان پر از علامت سوال درباره این موضوع است! نگران نباشید؛ ما در بخش‌های بعدی مطلب به یکایک سوالات ذهنتان پاسخ می‌دهیم و از ابهامات شما پرده‌برداری می‌کنیم.

مالیات های جدید و قوانین آن‌ها

مالیات های جدید و قوانین مربوط به آن کدام است؟

به جهت آنکه راهی برای فرار مالیاتی نباشد و کسی نتواند از پرداخت مالیات قسر در برود، مالیات‌هایی با قوانین جدید در نظر گرفته شده است تا عدالت بیشتری در جامعه برقرار شود و همگان موظف به پرداخت مالیات باشند. این قوانین به شرح زیر است.

مالیات و قوانین مربوط به آن برای خودروهای لوکس

از سال گذشته مالیات های جدید خودروهای لوکس بر سر زبان‌ها افتاده است و احتمالا شما هم از آن مطلع هستید. اگر خودروی شما از یک میلیارد تومان تا بیش از ۴ و نیم میلیارد تومان ارزش مالی داشته باشد، شما موظف هستید از ۱ درصد تا ۴ درصد ارزش واقعی نسبت به مازاد یک میلیارد تومان را به عنوان مالیات پرداخت کنید. 

حالا که صحبت از خودرو و ارزش آن شد، لازم به یادآوری است که در چنین شرایطی، با وجود قیمت بالای ماشین و مالیات‌های سنگین آن، باید بیشتر از خودروی خود مراقبت کنید تا هزینه‌های اضافی در جهت جبران خسارت‌های ماشین شامل حالتان نشود؛ پس بهترین کار این است که از خرید بیمه برای خودروی خود غافل نشوید؛ پس تا می‌توانید از بروز حادثه در شرایط اقتصادی فعلی جلوگیری کنید. خوشبختانه راه‌های زیادی برای خرید نقدی و خرید قسطی بیمه وجود دارد؛ تعلل نکنید!

حتما بخوانید:  خرید قسطی بیمه شخص ثالث بدون چک

مالیات های جدید خانه‌های خالی

در یکی دوسال اخیر و طبق قوانین مالیات های جدید، قرار بر این است که از صاحبان خانه‌‌های خالی در سراسر کشور، مالیات دریافت شود؛ اگر می‌خواهید بدانید طبق قانون کدام خانه‌ها شامل این قانون می‌شوند، موارد زیر را با دقت بخوانید:

  • جمعیت شهری که خانه در آن قرار دارد، بیش از ۱۰۰ هزار نفر باشد؛
  • یک سال از زمان صدور گواهی پایان کار آن خانه گذشته باشد؛
  • حداقل ۴ ماه از خرید آن خانه گذشته باشد؛
  • خانه حداقل ۴ ماه در رهن و اجاره نباشد؛
  • خانه توسط مالک در سامانه معاملات املاک وزارت راه و شهرسازی برای فروش یا اجاره ثبت نشده باشد؛

خالی از لطف نیست که بگوییم خرید خانه نسبت به این اوضاع اقتصادی بسیار سخت شده است؛ به همین دلیل فرصت را غنیمت دانستیم که به شما بگوییم وام‌های بانک مسکن در این زمینه می‌تواند راهگشای شما باشد و این مسیر ناهموار را با اعطای تسهیلات خود تا حدودی هموار کند؛ حتما درمورد تسهیلات این بانک تحقیق کنید! به کارتان می‌آید.

حتما بخوانید:  وام بانک مسکن 1403 / بررسی انواع وام مسکن و شرایط دریافت وام

مالیات بر ارزش افزوده دخانیات و نوشابه‌های وارداتی

متاسفانه باید به علاقه‌مندان نوشابه، این نوشیدنی گازدار محبوب میان افراد و طرفداران دخانیات بگوییم که مالیات‌ های جدید شامل حالشان شده است و از ۱۵ تا۷۰ درصد از خریداران نوشابه‌ها و دخانیات وارداتی مالیات دریافت می‌شود. 

مالیات های جدید کارت به کارت

آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده است که به مراکز خرید، مطب پزشکان، سالن‌های زیبایی و… مراجعه کنید و به جای کشیدن کارت روی دستگاه کارتخوان، از شما بخواهند که پول نقد پرداخت و یا هزینه را کارت به کارت کنید؟ خوب است بدانید که درخواست این مراکز از شما و جلوگیری از کشیدن کارت روی دسنگاه کارتخوان، به نوعی فرار مالیاتی محسوب می‌شود و شما می‌توانید مسئله کارت به کرات را نپذیرید.

پیشنهاد سازمان مالیاتی در این این زمینه این است که اگر حساب بانکی فردی بیش از ۴۵ مورد مشخص، واریزی داشته باشد، برای جلوگیری از فرار مالیاتی مورد بررسی قرار گیرد. البته هنوز این موضوع به مرحله تصویب نرسیده و صرفا پیشنهاد است.

افزایش مالیات خرید و فروش ارز

از سال گذشته قانونی تصویب شد که مبنی بر آن که افراد موظف هستند ۱۰ درصد از مبلغ خرید و فروش ارزهای خارجی را به عنوان مالیات بپردازند. گفتنی است که این مالیات های جدید از طریق ثبت اظهارنامه مالیات ارز ۱۴۰۱، تعیین و پرداخت می‌شوند.

حالا که صحبت از ارز شد، لازم است بگوییم که اگر شما جزو افرادی هستید که به ارز، بورس، ارز دیجیتال، بازارهای مالی، شکل نوین سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه علاقه‌مند هستید می‌توانید با کسب اطلاعات بیشتر و ارتقای دانش و سواد خود در این حیطه، به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.

حتما بخوانید:  سرمایه‌ گذاری در بورس یا ارز دیجیتال؟ / مقایسه سود بورس و ارز دیجیتال در ایران

حالا که به اتمام این بخش از مطلب رسیدیم، نظر شما درباره این ۵ مورد از مالیات‌هایی که اخیرا به مرحله پیشنهاد یا اجرا رسیده است، چیست؟ آیا راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از فرار مالیاتی هستند؟ آیا شما هم مشمول پرداخت مالیات هستید؟ ممنون می‌شویم نظر خود را در کامنت‌های این مطلب با سایرین به اشتراک بگذارید!

ما احتمال می‌دهیم موضوعی که در این قسمت برای شما سوال ایجاد کرده باشد، مبحث مجازات عدم پرداخت مالیات باشد؛ بنابراین در بخش بعدی به این موضوع هم پرداخته‌ایم.

عدم پرداخت مالیات های جدید و قدیم چه عواقبی دارد؟

مجازات عدم پرداخت مالیات چیست؟

در صورتی که شما از پرداخت مالیات اجتناب کنید، جریمه خواهید شد. در واقع شما موظف هستید ۲۰ درصد از مبلغ مالیات پرداخت نشده را مازاد بر مبلغ اصلی، به عنوان جریمه پرداخت کنید. جالب است بدانید که این موضوع صرفا به کشور ما منحصر نمی‌شود و حتی در خارج از کشور هم اگر کسی از پرداخت مالیات سر باز زند، با او برخورد می‌شود و شخص خاطی مجرم است. 

در مورد فرار مالیاتی هم باید بگوییم که اگر شما با روش‌های مختلف و فریب دادن دولت تلاش کنید که از زیر بار پرداخت مالیات قسر در روید، مجرم شناخته می‌شوید و علاوه بر پرداخت جریمه، از ۳ تا ۶ ماه هم به حبس تعزیری محکوم خواهید شد. 

پس بهترین کار این است که از پرداخت مالیات که در تمام ادوار و تمام جوامع امری ضروری و مهم قلمداد می‌شود، فرار نکنید و به موقع آن را پرداخت کنید. حتی اگر شما جزو قشر متوسط جامعه هستید و مالیات های جدید و مالیات‌های قدیم به شما فشار اقتصادی وارد می‌کند، می‌توانید با دریافت انواع وام‌ها مثل وام با سفته بانک آینده و خرید کالا به صورت اقساطی، با پس‌انداز پول و سرمایه به شکل طلا و سکه و سایر راهکارهای سرمایه‌گذاری، با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم سطح زندگی خود را ارتقا دهید و هم به دنبال راهی برای دور زدن مالیات نباشید. 

سوالات متداول درباره مالیات های جدید و قدیم

کدام ارگان‌ها و شرکت‌‌ها از پرداخت مالیات بر دارایی و درآمد، معاف هستند؟

شهرداری، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌‌های دولتی که بودجه آن‌ها از دولت تامین می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف هستند. ضمناً شرکت‌های دانش بنیان هم از پرداخت مالیات بر درآمد معاف هستند.

مالیات هر ساله چگونه و در کجا به ثبت و تصویب می‌رسد؟

نرخ مالیات را هر ساله قوه مقننه تعیین می‌کند و در قانون بودجه به ثبت و تصویب می‌رسد.

آیا همه افراد با هر مقدار حقوق دریافتی موظف به پرداخت مالیات هستند؟

خیر؛ اگر مجموع حقوق دریافتی و درآمد شما در طی یک سال، به ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد و از آن عبور نکند، از پرداخت مالیات بر حقوق و درآمد معاف می‌شوید.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0
عباس ابارشی ۱۴۰۲/۰۲/۲۷

باعرض سلام،میخواستم بدونم که برای دریافت کارت بانک عضوشتاب وافتتاح حساب ارزی وبدست آوردن شماره حساب ارزی معتبر باید درچه بانکی افتتاح حساب کنیم…
باتشکر.
ابارشی