سرمایه‌ گذاری در بورس یا ارز دیجیتال؟ / مقایسه سود بورس و ارز دیجیتال در ایران

سرمایه‌ گذاری در بورس یا ارز دیجیتال؟ / مقایسه سود بورس و ارز دیجیتال در ایران
تاریخ انتشار: - مطالعه: 11 دقیقه
فهرست محتوا

لازمه رسیدن به شرایط مالی ایده‌آل و رفاه نسبی در زندگی، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در راستای رشد و پیشرفت است. یکی از روش‌های افزایش دارایی، قدم گذاشتن در بازار سرمایه و دنیای نوین سرمایه‌گذاری مثل بورس و ارز دیجیتال است. رونق این بازار سرمایه تا حدی است که همه این روزها از زبان اطرافیان خود یا از اخبار و رسانه درباره بورس و ارز دیجیتال می‌شنوند؛ اما سوال اینجاست: معامله در بازار بورس بهتر است یا معامله در بازار رمز‌ ارزها؟ تفاوت بورس و ارز دیجیتال در چیست؟ زندگی در ایران شرایط سرمایه‌گذاری در کدام بازار سرمایه را فراهم کرده است؟ و… برای آنکه پاسخ سوالات خود را درباره بورس یا ارز دیجیتال به‌دست آورید و با ذهن باز برای سرمایه‌گذاری اقدام کنید، این مطلب را از دست ندهید!

بورس یا ارز دیجیتال؟ کدام را انتخاب کنم؟

سرمایه‌گذاری در بازار بورس و ارز دیجیتال روز به روز گسترده‌تر می‌شود و افراد زیادی به تزریق‌ دارایی‌های خود به این دو بازار ترغیب می‌شوند؛ اما پیش از آنکه به توضیح بیشتری بپردازیم، لازم است بگوییم فقط زمانی سرمایه‌گذاری در این دو بازار منجر به کسب سود و منفعت می‌شود که با علم و سواد کافی وارد این حوزه شوید؛ در غیر این صورت با خطا و اشتباه و عدم دانش کافی، متضرر می‌شوید و از میزان اندوخته و دارایی شما کم می‌شود و گاهی حتی سرمایه شما به صفر می‌رسد. چون پیش‌نیاز ورود به هر بازار سرمایه‌ای، شناخت کامل از آن بازار است. اگر به علم و شناخت کافی در این زمینه رسیده‌اید؛ با ما همراه باشید تا به قطعیت درباره انتخاب بورس یا ارز دیجیتال برسید.

اولین و مهمترین قدم برای آنکه بتوانید بهترین روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید، این است که هر دو روش را باهم مقایسه و بهترین را متناسب با نیاز و آگاهی خود انتخاب کنید. در ادامه از مقایسه بورس و ارز دیجیتال برای شما گفته‌ایم.

حتما بخوانید:  بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در ایران کدام است؟

سرمایه‌ گذاری در بورس یا ارز دیجیتال

مقایسه بورس و ارز دیجیتال

اولین قدم برای سرمایه‌ گذاری در بورس و ارز دیجیتال، مقایسه درست و اصولی میان این دو بازار و شناخت کامل و کافی درباره آن‌هاست. ما برای شما از زیر و بم این دو بازار سرمایه گفته‌ایم تا با دید بازتری شانس خود را در یکی از این بازارهای مالی امتحان کنید؛ ضمن اینکه هر چقدر آگاهی و اطلاعات شما در زمینه بورس یا ارز دیجیتال افزایش پیدا کند، ریسک حاصل از سرمایه‌گذاری کم می‌شود و با اطمینان بیشتری حضور در دنیای بورس و رمز ارزها را تجربه می‌کنید.

انتخاب بورس یا ارز دیجیتال از نظر نقد شوندگی

شما به عنوان سرمایه‌گذار به هر بازار سرمایه‌ای مثل بورس، فرابورس، ارز دیجیتال و… که وارد می‌شوید، به موضوع نقدشوندگی به چشم یک مقوله مهم نگاه‌ می‌کنید؛ چرا که دلتان می‌خواهد هر زمانی که اراده کردید، دارایی خود را از بازار خارج کنید و طبق برنامه‌ریزی خود عمل کنید. در بازار بورس به دلیل وجود پدیده‌ای به نام صف خرید و فروش، میزان نقدشوندگی نسبت به بازار رمز ارزها کم‌تر است. در واقع برای فروش ارز دیجیتال نیازی به معطل ماندن در صف خرید و فروش نیست و هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید معاملات خود را انجام دهید.

انتخاب بورس یا ارز دیجیتال از نظر نوسان قیمت

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در مقایسه بورس یا ارز دیجیتال، نوسانات قیمت است. در بازار بورس دامنه نوسان ۳ تا ۵ درصدی وجود دارد، (که ما توصیه می‌کنیم در این مبحث نوسانات قیمت، با شاخص‌های بورسی هم آشنا شوید)؛ اما در بازار رمز ارزها هیچ دامنه نوسانی وجود ندارد؛ بلکه قیمت‌ها در کسری از ثانیه کم یا زیاد می‌شوند. همین عامل باعث می‌شود ریسک در دنیای ارز دیجیتال بیشتر از بازار بورس باشد. 

حتما بخوانید:  معرفی انواع شاخص‌ های بورس به زبان ساده

انتخاب بورس یا ارز دیجیتال از نظر ریسک‌پذیری

ریسک، مقوله نام‌آشنا برای تمام سرمایه‌گذاران است و تقریبا با همه روش‌های سرمایه‌گذاری عجین است. ارز دیجیتال و بورس هم از موضوع ریسک بی‌بهره نیستند. اما ارز دیجیتال به همان اندازه که سود بالاتری دارد، از ریسک بیشتری هم برخوردار است؛ چون هرچقدر که بازار سرمایه پتانسیل بالاتری برای سوددهی داشته باشد، به همان نسبت هم میزان ریسک و خطر آن بالاتر می‌رود؛ بنابراین افرادی که از میزان ریسک‌پذیری پایین‌تری برخوردار هستند، برای سرمایه‌گذاری، بورس اوراق بهادار را به رمز ارز‌ها ترجیح می‌دهند.

انتخاب بورس یا ارز دیجیتال از نظر بنیاد سرمایه‌گذاری

در مقایسه بورس یا ارز دیجیتال، به تفاوت بنیادین سرمایه‌گذاری می‌رسیم. این تفاوت چیست؟ گفتنی است که بورس بر پایه سهام شرکت‌هاست که شکل فیزیکی و ماهیت خارجی دارد؛ اما رمز ارزها هیچ ماهیت فیزیکی و خارجی ندارند و در دنیای دیجیتال بدون آنکه شما این ارز‌ها را ببینید و لمس کنید، خرید و فروش می‌شوند. 

انتخاب بورس یا ارز دیجیتال از نظر ساعت معامله

یکی دیگر از تفاو‌ت‌های بورس و ارز دیجیتال، ساعت معامله آن‌هاست. زمان کاری ساعت بورس محدود است و روزهای تعطیل هم معامله‌ای در بازار بورس انجام نمی‌شود؛ اما ارز دیجیتال را می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز که تمایل دارید، بدون هیچ محدودیتی خرید و فروش کنید. حالا که صحبت از ساعت معامله شد، خالی از لطف نیست که بگوییم با یک کلیک می‌توانید وارد صفحه بهترین زمان معامله در بورس شوید و با اطلاعات کامل، در مناسب‌ترین زمان ممکن، به خرید و فروش بپردازید.

انتخاب بورس یا ارز دیجیتال از نظر نحوه خرید و فروش

برای خرید و فروش ارز دیجیتال، لازم است شما به سایت صرافی‌های معتبر (که یک پلتفرم دیجیتالی برای خرید و فروش رمز ارزها در ایران هستند) مراجعه کنید و در آن‌جا معامله خود را انجام دهید؛ اما برای خرید سهام‌های بورسی لازم است شما در یک کارگزاری معتبر و رسمی، افتتاح حساب کنید و کد بورسی بگیرید. بعد از اینکه فرآیند دریافت کد بورسی طی شد، شما برای انجام معامله، میزان مبلغ مورد نظر خود را به حساب کارگزاری واریز خواهد کرد و سهام‌های بورسی را خرید و فروش می‌کنید.

حتما بخوانید:  معرفی انواع کارگزاران بورس (بهترین کارگزاری بورس برای سرمایه گذاری کدام است؟)

انتخاب بورس یا ارز دیجیتال از نظر مالکیت

در مقایسه بورس یا ارز دیجیتال، فاکتور مهم و نهایی حق مالکیت است. زمانی که در بازار بورس شما سهام شرکت بورسی را می‌خرید در واقع اندازه مبلغ سهم خود، مالک آن شرکت خواهید شد. اما در بازار ارز دیجیتال، شرکتی وجود ندارد که شما با خرید رمز ارز مالک بخشی از آن شوید؛ بلکه تنها مالک ارز دیجیتال خود هستید. 

بعد از خواندن مطالب فوق و بالا رفتن اطلاعات شما درباره این دو بازار سرمایه پرطرفدار، می‌خواهیم از شما بپرسیم در شرایط اقتصادی امروز، آیا شما حاضر به ریسک و تزریق دارایی‌هایتان به بازار سرمایه هستید؟ به نظر شما بورس یا ارز دیجیتال چقدر باعث رشد و پیشرفت مالی هستند؟ چقدر حاضر هستید از روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری مثل ملک، طلا، سکه، دریافت وام فوری و… دست بکشید و با دنیای جدید افزایش سرمایه عجین شوید؟ ممنون می‌شویم نظر خود را درباره دو دنیای متفاوت بورس و رمز ارز در کامنت‌های این مطلب با سایرین به اشتراک بگذارید! 

حالا احتمالا اصلی‌ترین سوال ذهنتان این است که بورس یا ارز دیجیتال را انتخاب کنم؟ کدام مناسب‌تر و بهتر است؟ نگران نباشید! در بخش بعدی به طور کامل پاسخ خود را دریافت خواهید کرد. 

بورس یا ارز دیجیتال؟ کدام را انتخاب کنیم؟

بعد از مقایسه بورس و ارز دیجیتال، در نهایت کدام یک را انتخاب کنم؟

با مقایسه بورس یا ارز دیجیتال، شما اطلاعات وسیعی در این حوزه دارید و از زیر و بم این دو بازار مطلع هستید. اما این نکته را فراموش نکنید که هر چقدر هم سطح اطلاعات عمومی شما در این حوزه بالا رود، تا زمانی که دانش تخصصی، هوش مالی و سواد کافی را نداشته باشید، نمی‌توانید سرمایه‌گذاری بدون ضرری را تجربه کنید. 

ضمناً هیچ‌کس نمی‌تواند به شما بگوید که بین این دو بازار کدام‌یک را انتخاب کنید؛ این موضوع کاملا شخصی است و به نظر، سلیقه، ویژگی‌های شخصیتی و در نهایت میزان ریسک‌پذیری شما بستگی دارد.

سرمایه‌گذاری در هر دو بازار سرمایه، ریسک‌ دارد و حضور در آن‌، فرد کاربلد را می‌طلبد؛ چرا که افراد خبره در این حوزه با تحلیل‌های مختلف و سواد بالا، معاملات خود را به درستی انجام می‌دهند و سود کلان هم نصیب همین افراد حرفه‌ای خواهد شد؛ اما فرد مبتدی ممکن است بی‌گدار به آب بزند، دچار خطا و اشتباه شود و با ضرر سنگین و جبران‌ناپذیری مواجه شود. پس قبل از هر اقدامی از مشاورهای مالی کمک بگیرید و بعد از آن سرمایه‌گذاری را آغاز کنید.

در نهایت هم اگر شما فرد ریسک‌پذیری نیستید، می‌توانید از روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم، استفاده کنید؛ یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید از آن بهره ببرید، خرید قسطی کالاهای مورد نیاز است؛ در این صورت می‌توانید با نقدینگی خود وارد بازارهای سرمایه شوید و دارایی خود را میان چندین نوع از بازارهای سرمایه پخش کنید.

سوالات متداول درباره مقایسه بورس و ارز دیجیتال 

پرفروش‌ترین ارزهای دیجیتال در سال اخیر، کدام ارزها هستند؟

بیت‌کوین، اتریوم، تتر، BNB و…از جمله ارزهای دیجیتال معروف هستند که در سال اخیر آمار پرفروش‌ترین‌ها را هم به خود اختصاص داده‌اند؛ اما برای خرید ارزهای دیجیتال لازم است درباره انواع آن‌‌ها مطالعه کنید و با دقت کافی معامله خود را انجام دهید.

آیا پول هنگفتی جهت سرمایه‌گذاری در بورس نیاز است؟

خیر؛ شما از ۵۰۰ هزارتومان به بالا می‌توانید برای خرید سهام اقدام کنید؛ ضمن اینکه برخی از سهام‌ها تحت عنوان عرضه اولیه وجود دارند که با مبلغ کم‌تر از ۵۰۰ هزار تومان هم قابلیت خرید و فروش دارند.

ارزهای دیجیتال خریداری شده، در کجا نگهداری و جمع‌آوری می‌شوند؟

ارزهای دیجیتال در بلاک چین یا همان کیف پول دیجیتالی جمع‌آوری می‌شوند؛ چرا که این ارزها ماهیت فیزیکی ندارند و در بستر مجازی مبادله می‌شوند، به همین دلیل کیف پول آن‌ هم دیجیتالی و مجازی است.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0
sha ۱۴۰۱/۱۲/۱۸

سلام کدامش حلاله