بیمه تامین اجتماعی چیست و چطور می توان آن را فعال کرد؟

بیمه تامین اجتماعی چیست و چطور می توان آن را فعال کرد؟
تاریخ انتشار: - مطالعه: 16 دقیقه
فهرست محتوا

بیمه یکی از پشتوانه‌های اصلی برای نیروی کار است. وقتی به‌عنوان کارمند یا کارگر در یک محیط مشغول به کار هستید، علاوه بر حق‌الزحمه عادلانه به بیمه کار هم احتیاج دارید تا هم بتوانید در مواقع ضروری از آن استفاده کنید و هم پشتوانه‌ای برای آینده داشته باشید. به همین دلیل بیمه تامین اجتماعی یکی از اصلی‌ترین مزایای هر نوع شغلی محسوب می‌شود و کارفرمایان موظف هستند، تمام نیروهای خود را بیمه کنند. در این مطلب قرار است که از مزایای بیمه اجتماعی و از چگونگی فعال کردن آن صحبت کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید در مورد این بیمه اطلاعات بیشتری داشته باشید، این مطلب از مجله لندو را از دست ندهید. 

بیمه تامین اجتماعی چیست و چرا عضویت در آن مهم است؟

در طول مدت زمان جوانی و فعالیت، شاید چندان به اهمیت بیمه شدن آگاه نباشید. اما اگر تجربه افراد مسنی که سابقه بیمه ندارند را بشنوید، بدون شک هرچه زودتر برای عضویت در سامانه تأمین اجتماعی اقدام خواهید کرد. تأمین اجتماعی یکی از اصلی‌ترین مراکز بیمه کشور است که مزایای مختلفی دارد. مهم‌ترین مزیت آن واریز مبلغی به‌عنوان حق مستمری به حساب افراد بیمه‌شده در دوران بازنشستگی است. در واقع این سازمان در ازای مبلغی ماهانه به‌عنوان حق بیمه، رفاه نیروی کار را تأمین می‌کند و یک سری خدمات درمانی به آن‌ها ارائه می‌دهد که اصلی‌ترین آن حق مستمری در دوران بازنشستگی است. بنابراین طبق قانون کار، صدور بیمه‌نامه برای همه مشاغل ضرورت دارد و عدم توجه به این موضوع از سوی کارفرمایان نوعی تخلف محسوب می‌شود.

بیمه تامین اجتماعی چه خدمات درمانی را ارائه می‌دهد؟

یکی دیگر از خدمات تامین اجتماعی برای بیمه‌شدگان این سازمان، ارائه خدمات درمانی است. بیمه‌شدگان در بسیاری از مراکز طرف قرارداد می‌توانند با ارائه دفترچه بیمه، هزینه درمانی کمتری نسبت به آزاد پرداخت کنند. در ضمن اگر فرد بیمه‌شده به مجموعه‌های درمانی طرف قرارداد مستقیم با سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کند، بسیاری از خدمات پزشکی برای او رایگان خواهد بود. اما اگر فرد بیمار به سراغ مرکزی برود که قراردادی با بیمه تامین اجتماعی ندارد، باید تمام هزینه را خودش به صورت آزاد بپردازد.

بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی مخصوص چه کسانی است؟

مستمری‌بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی، علاوه بر مزایای گفته‌شده می‌توانند از بیمه تکمیلی این سازمان هم استفاده کنند. در واقع بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی مخصوص این افراد است و بخشی از هزینه‌های درمانی آن‌ها را تأمین می‌کند. در واقع این هزینه‌ها جدا از خدماتی است که به‌طور معمول با دفترچه ارائه می‌شود. علاوه بر بازنشستگان و مستمری‌بگیران، اعضای خانواده آن‌ها هم در صورت داشتن دفترچه تأمین اجتماعی مشمول بیمه تکمیلی شوند. در ضمن اگر فرد مستمری‌بگیر فوت شود، بازماندگان قانونی او باز هم زیرمجموعه پوشش بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند.

بیمه تکمیلی به غیر از سازمان تأمین اجتماعی توسط دیگر مراکز بیمه هم ارائه می‌شود. بیمه‌های ارائه‌شده توسط مراکز دیگر بیمه یکی از مزایای مشاغل قانونی محسوب می‌شوند. بنابراین کارفرمایان طی قرارداد با یک شرکت معتبر بیمه، این خدمات درمانی را در اختیار کارمندان و کارگران خود قرار می‌دهند. پس افرادی که هنوز بازنشسته نشدند، می‌توانند به‌جای بیمه تکمیلی تأمین اجتماعی از خدمات درمان تکمیلی دیگر شرکت‌های معتبر بیمه استفاده کنند. بیمه‌های تکمیلی‌ ارائه‌شده توسط شرکت‌های بیمه، بخش بزرگی از هزینه‌های درمان را برعهده می‌گیرند. به همین دلیل اهمیت داشتن آن کم از بیمه تامین اجتماعی یا همان بیمه پایه نیست.  

در گذشته شرط داشتن بیمه تکمیلی، اشتغال در یک مجموعه و خرید بیمه به صورت گروهی برای نیروی کار بود. اما در حال حاضر این شرط وجود ندارد و اگر متقاضی بیمه‌ تکمیلی هستید، می‌توانید برای خرید طرح‌های مختلف بیمه انفرادی یا گروهی از شرکت‌های بیمه اقدام کنید. بعضی از طرح‌های پیشنهادی شرکت‌ها به دلیل پوشش بالایی که دارند، نسبت به باقی طرح‌ها گران‌تر هستند. اگر بودجه شما برای خرید این نوع بیمه تکمیلی کافی نیست، می‌توانید وارد صفحه خرید اقساطی در سایت لندو شوید تا بتوانید برای خرید بیمه تکمیلی، بدون معرفی ضامن و ارائه چک وام دریافت کنید. این وام به صورت اعتبار خرید آنلاین به شما داده می‌شود. پس از دریافت آن می‌توانید از مجموعه‌های معتبر فروش بیمه که با لندو همکاری دارند، طرح بیمه تکمیلی مورد نظرتان را بخرید.

دفترچه بیمه تامین اجتماعی

بیمه خویش‌فرما چیست و چه تفاوتی با بیمه اجباری دارد؟

همان‌طور که گفتیم، نام تمام افراد شاغل باید در فهرست بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی وجود داشته باشد. به همین دلیل کارفرمایان مجبور به عضویت نیروی کار خود در سازمان بیمه و تأمین این حق شهروندی برای آن‌ها هستند. به این نوع بیمه که در ازای کار در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد، در اصطلاح بیمه اجباری گفته می‎‌شود. از مزیت‌های بیمه اجباری، پوشش خدمات درمانی، صدور دفترچه، مقرری بیمه بیکاری، مستمری بازنشستگی، خسارت‌های ناشی از حوادث و… است.

 در مقابل، یک اصطلاح دیگر با عنوان بیمه خویش‌فرما وجود دارد که مختص افراد خوداشتغال یا همه کسانی است که امکان فعالیت در یک مجموعه و بهره‌مندی از حق بیمه کارمندی و کارگری برای آن‌ها فراهم نیست و هیچ سازمانی برای آن‌ها حق بیمه وایز نمی‌کند. در واقع کارفرما و کارگران یا کارمندان یک مجموعه در فهرست بیمه‌شدگان بیمه اجباری قرار می‌گیرند، اما کسانی که زیرمجموعه جایی نیستند و برای خودشان کار می‌کنند، باید به سراغ بیمه خویش‌فرما بروند.

بیمه خویش‌فرما هم مثل بیمه اجباری، حامی بیشتر حقوق فرد بیمه‌شده است. بنابراین شخصی که خودش ماهانه مبلغی را به‌عنوان حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند هم، مثل کارگر و کارمند بیمه‌شده از طرف کارفرما مشمول خدمات درمانی بیمه، پرداخت مستمری بازنشستگی و… می‌شود. اما بیمه خویش فرما و بیمه اجباری در بعضی موارد با هم تفاوت دارند؛ مهم‌ترین این تفاوت‌ها میزان حق بیمه پرداختی و عدم امکان دریافت بیمه بیکاری است.

یک نکته تکمیلی: تفاوت حق بیمه اجباری و خویش‌فرما
حق بیمه اجباری برابر با 30 درصد حقوق ماهانه است. بنابراین مقداری از حقوق کارمند یا کارگر بابت این حق بیمه کم می‌شود. البته ناگفته نماند که تنها 7 درصد از 30 درصد حق بیمه را نیروی کار از حقوق خود پرداخت می‌کند و 23 درصد باقی‌مانده برعهده کارفرما است. اما حق بیمه خویش‌فرما شرایط متفاوتی دارد. افراد خویش‌فرما برای عضویت در بیمه تامین اجتماعی باید حق بیمه 27 درصدی به صورت ماهانه به این سازمان بپردازند.

ثبت‌نام بیمه تامین اجتماعی چگونه است؟

برای آن‌که بیمه شوید و از مزایای آن استفاده کنید، دو راه پیش رویتان قرار دارد. روش اول اشتغال در یک مجموعه معتبر است تا کارفرمایان اسم شما را به لیست بیمه‌شدگان اضافه کنند. در چنین شرایطی مجموعه مورد نظر نام‌نویسی شما را در سازمان تأمین اجتماعی انجام می‌دهد. فقط شما باید مدارک خودتان را در اختیار مسئول بیمه محل کارتان قرار دهید تا بتوانند مراحل ثبت‌نام شما را پیش ببرند.

 روش دوم این است که خودتان به صورت خویش‌فرما ثبت‌نام بیمه را انجام دهید. در چنین حالتی باید خودتان به همراه مدارک مورد نیاز به سراغ یکی از شعبه‌های بیمه تامین اجتماعی یا کارگزارهای قانونی آن بروید. در این مراکز باید فرم مشخصات خودتان را تکمیل و آن را ضمیمه مدارک شناسایی و مدارک پزشکی کنید. در ضمن باید در سامانه تأمین اجتماعی هم حساب کاربری بسازید. این سامانه به‌منظور راحتی کاربران فراهم شده است تا آن‌ها بتوانند برای پیگیری بسیاری از درخواست‌های خود، از جمله بررسی سوابق بیمه، به سراغ این سامانه بروند و تمام مراحل را به‌صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری انجام دهند. بنابراین برای بهره‌مندی از خدمات آنلاین فعلی یا مزایایی که در آینده در سامانه ارائه‌ خواهد شد، حتماً برای ثبت‌نام و ساخت کاربری در این سامانه اقدام کنید.

برای ثبت‌نام در سامانه تأمین اجتماعی مراحل زیر را باید انجام دهید:

  • ورود به سایت خدمات تأمین اجتماعی
  • کلیک روی دکمه آبی‌رنگ ثبت‌نام
  • انتخاب بخش ثبت‌نام اشخاص حقیقی
  • ثبت کد ملی و شماره همراه
  • وارد کردن مشخصات شناسنامه
  • ثبت یک آدرس ایمیل معتبر
  • تعریف گذرواژه و ثبت نهایی

بعد از اتمام همه مراحل حضوری و آنلاین فرآیند ثبت‌نام، شما در سازمان بیمه صاحب یک کد شناسایی می‌شوید. در صورتی که متقاضی بیمه خویش‌فرما هستید، تکمیل ثبت‌نام و صدور دفترچه شما منوط به پرداخت حق بیمه است.

آینده‌نگر باشید:
همان‌طور که می‌دانید بیشتر خدمات شهروندی در حال آنلاین شدن هستند. بیمه هم یکی از این خدمات است که در حال حاضر برای استفاده از بسیاری از امکانات آن باید وارد فضای اینترنت شوید. بنابراین هرچه بیشتر از دنیای آنلاین بدانید، در آینده دردسر کمتری خواهید داشت. به‌عنوان مثال اگر وارد صفحه امضای الکترونیکی در مجله لندو شوید، متوجه خواهید شد که در حال حاضر ثبت امضای بسیاری از قراردادهای مالی با کمک این تکنولوژی دیجیتالی انجام می‌شود. بنابراین خودتان را برای اضافه شدن این امکان جدید دیجیتالی در فرآیند استفاده از دیگر خدمات شهروندی از جمله امضای قراردهای بیمه آماده کنید.
مزایای بیمه تامین اجتماعی

مزایای بیمه تامین اجتماعی چیست؟

همان‌طور که گفتیم، سازمان تأمین اجتماعی یکی از اصلی‌ترین بیمه‌های کشور را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. این بیمه علاوه بر پوشش بخشی از خدمات درمانی، مزیت‌های دیگری هم دارد که شامل بسیاری از حقوق شهروندی افراد می‌شود. در ادامه از شرایط مهم‌ترین مزایای این بیمه صحبت خواهیم کرد.

بیمه زنان خانه‌دار، یکی از خدمات بیمه تامین اجتماعی

بیمه زنان‌خانه‌دار از دیگر خدمات تأمین اجتماعی است که به بسیاری از بانوان 18 تا 50 سال تعلق می‌گیرد. بیمه زنان خانه‌دار مخصوص بانوانی است که در حال حاضر حقوق‌بگیر هیچ شرکت یا کارگاهی نیستند. با وجود این اگر در گذشته بیمه بوده‌اند، در سابقه آن‌ها لحاظ می‌شود. زنان خانه‌دار بعد از رسیدن به سن بازنشستگی با کمک این بیمه می‌توانند از سازمان تأمین اجتماعی مستمری دریافت کنند.

نکته‌ای که باید بدانید:
ممکن است بعضی از خانم‌ها در مجموعه‌ای شاغل باشند که هنوز کارفرمای آن‌ها برای ثبت‌نام نیروی کار خود در سازمان بیمه اقدامی نکرده است. در چنین شرایطی این خانم‌های شاغل می‌توانند برای استفاده از مزیت بیمه زنان خانه‌دار در سازمان تأمین اجتماعی ثبت‌نام کنند.

واریز مبلغی ماهانه به‌عنوان بیمه بیکاری به حساب متقاضی

یکی از حیاتی‌ترین خدمات سازمان تأمین اجتماعی، پرداخت مقرری بیمه بیکاری است. این مقرری مخصوص کسانی است که از کار خود اخراج یا به دلیل عدم نیاز نیرو تعدیل شده‌اند.با کمک بیمه بیکاری افراد می‌توانند با آرامش خیال و بدون نگرانی از تنگ‌دستی دوران بیکاری، به دنبال یک شغل مناسب برای خود باشند.

 این افراد با توجه به میزان سابقه خود و شرایط تأهل می‌توانند طی یک مدت زمان مشخص، به صورت ماهانه حقوق پایه وزارت کار را دریافت کنند. این مدت برای افراد مجرد بر اساس میزان سابقه بیمه بین 6 تا 36 ماه و برهمین اساس برای افراد متأهل بین 12 تا 50 ماه خواهد بود. البته ناگفته نماند که اگر فرد متقاضی پیش از تمام شدن مدت زمان مشخص‌شده شغل مناسبی پیدا کند، این مقرری برای او قطع خواهد شد.

 حقوق بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی

واریز مستمری به حساب بازنشستگان یکی دیگر از خدمات سازمان تأمین اجتماعی است. مبلغ این بیمه به میزان سابقه افراد بستگی دارد. آقایان در سن 60 سالگی و خانم‌ها در 55 سالگی در صورتی که 20 تا 30 سال سنوات حق بیمه داشته باشند، می‌توانند برای بازنشستگی خود اقدام کنند.

یک نکته مهم:
اگر فردی با سابقه بیمه فوت کند، مبلغ حقوق بازنشستگی با توجه به میزان سنوات، بعد از طی مراحل قانونی به حساب اعضای خانواده او به شرط تکفل واریز می‌شود.

بیمه تامین اجتماعی

پرداخت کمک هزینه ازدواج به زوج‌های جوان

بیمه تامین اجتماعی مبلغی را به‌عنوان هدیه ازدواج به زوج‌های جوان می‌پردازد. این کمک هزینه مخصوص عروس و دامادهایی است که در زمان عقد دائم هم مشغول به کار هستند. همچنین لازم است که فرد متقاضی 5 سال قبل از تاریخ ازدواج خود هم شاغل بوده و حق بیمه حداقل 720 روز از این 5 سال را پرداخت کرده باشد. ناگفته نماند که هم مرد و هم زن می‌توانند با داشتن شرایط گفته‌شده، هرکدام به صورت جداگانه این کمک هزینه را دریافت کنند. مبلغ این هدیه، به متوسط حقوق ماهانه متقاضی طی دو سال اخیر بستگی دارد. در واقع اگر مجموع حقوق دریافتی زن یا مرد طی دو سال گذشته را بر 24 تقسیم کنید، عدد به‌دست آمده برابر با مبلغ کمک هزینه بیمه تامین اجتماعی می‌شود.

این مبلغ با توجه به میزان حقوق دریافتی افراد متفاوت است، اما در نهایت مقدار محدودی دارد و یک کمک‌ هزینه کوچک محسوب می‌شود. بنابراین اگر این مبلغ برای تأمین کسری بودجه مخارج ازدواج کفایت نمی‌کند، پیشنهاد می‌کنیم که در بخش انواع وام مجله لندو شرایط تسهیلات مخصوص زوج‌های جوان را بخوانید تا بتوانید با توجه به شرایط خودتان مناسب‌ترین آن‌ها را درخواست دهید.

پرداخت کمک هزینه کفن و دفن به بازماندگان

بیمه تامین اجتماعی در زمان فوت فرد بیمه‌شده مبلغی را به‌عنوان کمک هزینه برای تأمین مخارج مراسم کفن و دفن در اختیار خانواده او قرار می‌دهد. در شرایط فعلی مبلغ این کمک هزینه معادل حداقل حقوق دریافتی یک ماه فرد فوت‌شده در سال مرگ اوست. لازم به‌ذکر است فرد فوت‌شده باید در زمان مرگ بیمه بوده باشد تا خانواده او بتوانند با ارائه گواهی فوت و اصل دفترچه بیمه از این کمک هزینه استفاده کنند.

به فکر فردای خود باشید

آینده‎‌نگری یکی از راهکارهای داشتن آرامش است. هرچه بیشتر دوراندیش باشید، زندگی آرام‎‌تری خواهید داشت. ثبت‌نام بیمه تامین اجتماعی و دیگر بیمه‌های ضروری یکی از روش‌های مهار مشکلات ریز و درشت احتمالی در آینده محسوب می‌شود. علاوه بر بیمه، شرکت در سرمایه‌گذاری‌های پرسود یا استفاده از تسهیلات مختلف می‌تواند قدمی مطمئن برای تضمین آینده شما باشد. بنابراین لازم است که اطلاعات به‌روزی در مورد سرمایه‌گذای، تسهیلات، انواع بیمه‌ها و… داشته باشید. اگر به دنبال افزایش دانستنی‌های خود در این حوزه‌ها هستید، پیشنهاد می‌کنیم که مطالب مجله لندو را دنبال کنید. لندو یک سامانه مالی است که تنها با ارائه سفته تا سقف 20 میلیون تومان وام خرید کالا در اختیار قرار متقاضیان می‌دهد. برای دریافت این وام که با همکاری بانک آینده داده می‌شود، به معرفی ضامن و ارائه چک نیازی نیست.

سوالات متداول

1ـ بیمه تامین اجتماعی چه مزایایی دارد؟

علاوه بر کمک هزینه خدمات درمانی، پرداخت حقوق بازنشستگی، مقرری بیمه بیکاری، کمک هزینه ازدواج و… از دیگر مزایای بیمه تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.

2ـ تفاوت بیمه خویش‌فرما با بیمه اجباری در چیست؟

حق‌بیمه در بیمه خویش‌فرما بیشتر از بیمه اجباری است. همچنین افرادی که به صورت خویش‌فرما بیمه شده‌اند، نمی‌توانند مقرری بیمه بیکاری را دریافت کنند.

3ـ بیمه زنان خانه‌دار به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

این بیمه مخصوص زنان 18 تا 50 سالی است که در حال حاضر نام آن‌ها در فهرست بیمه‌شدگان هیچ شرکت یا کارگاهی وجود ندارد.

 

ad here
توسط بهار باقریان 176 نوشته

برچسب ها:
0
حامد ۱۴۰۲/۰۱/۳۱

سلام. لطفی کنید افرادی که در گذشته تحصیلات دانشگاهی داشته اند و مشمول قانون بیمه دانشجویی نبوده اند، بتوانند زمان دانشجویی خود را به سابقه تامین اجتماعی خود اضافه کنند.