2 روش شناسایی شخص واریز کننده پول به حساب شما

2 روش شناسایی شخص واریز کننده پول به حساب شما
تاریخ انتشار: - مطالعه: 14 دقیقه
فهرست محتوا

تا به حال برایتان پیش آمده است که پیامک واریز پول را ببینید، اما ندانید این واریزی از سمت چه کسی و به چه علت انجام شده است؟ برای همه ما این موضوع حتی برای یکبار، اتفاق افتاده است. مسلماً دیدن پیامک واریز پول به حسابمان خوشایند و دل‌چسب است؛ اما مشروط بر اینکه بدانیم چه کسی و به چه دلیل برایمان پول واریز کرده است. 

اگر می‌خواهید با چگونگی شناسایی شخص واریز کننده پول و همچنین انواع روش‌های واریز پول به کارت و حساب دیگری، آشنا شوید، تا انتهای این مطلب از بلاگ لندو، همراه ما باشید؛ چرا که بعد از خواندن این مطلب، دغدغه و اضطراب پول بادآورده‌ای را که به حساب شما نشسته است، نخواهید داشت.

2 روش شناسایی شخص واریز کننده پول به حساب شما

اولین قدم برای آنکه متوجه شوید چه کسی و به چه منظور به حساب شما پول واریز کرده، این است که روش واریز را شناسایی و در گام بعدی شخص واریزکننده را شناسایی کنید. ما برای شما ترفند‌های شناسایی فرد واریزکننده وجه را در ۲ روش مختلف واریز آورده‌ایم تا با اطلاعات بیشتر و کامل‌تری به سراغ شناسایی شخص واریز کننده بروید.

واریز کارت به کارت

با رواج اینترنت و گسترش دنیای دیجیتال، انجام بسیاری از امور بدون نیاز به مراجعه حضوری و از منزل، امکان‌پذیر است؛ این امور شامل: خرید سفته الکترونیکی، واریز پول از منزل، خرید آنلاین و… می‌شود.

اگر در منزل نشسته‌اید و به صورت ناگهانی و بدون هیچ اطلاع قبلی با پیامک واریز پول مواجه می‌شوید، می‌توانید بدون مراجعه حضوری به بانک و از همان منزل، به شناسایی شخص واریز کننده پول بپردازید؛ می‌پرسید چگونه؟ ما به شما ترفند آن را می‌گوییم.

  • در صورتی که پول از یک کارت شخصی به حساب شما واریز شده است، ۱۰ گردش آخر حساب خود را از همراه‌بانک خود بگیرید؛شما می‌توانید شماره کارت واریز‌کننده را در همین قسمت مشاهده گردش حساب ببینید؛
  • بعد از آنکه استعلام شماره کارت را گرفتید، وقت آن است که وارد قسمت واریز پول در همراه کارت خود شوید؛
  • در این مرحله شماره کارت را وارد کنید؛
  • حالا نام صاحب کارتی که قصد واریز پول را به کارت او داشته‌اید، ظاهر می‌شود و شما به راحتی آب خوردن، به شناسایی شخص واریزکننده پول می‌پردازید؛

حالا ممکن است موضوعی ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد؛ اینکه اگر از کارت شخصی و توسط یک نفر پول به کارت و حساب من واریز نشده باشد، تکلیف من چیست؟

نگران نباشید؛ بخش بعدی مطلب پاسخگوی سوال شماست. ما در بخش بعدی در خصوص واریز پول از سمت سازمان، شرکت، تیم و… صحبت کرده‌ایم.

واریز از اتاق پایاپای الکترونیک

بهتر است ابتدا با معنا و مفهوم اتاق پایاپای الکترونیک آشنا شوید تا به راحتی بتوانید به شناسایی شخص واریز کننده پول بپردازید. سامانه اتاق پایاپای الکترونیک (ACH)، برای انبوه پرداخت‌های بین بانکی راه‌اندازی شده است. ضمن اینکه این سامانه قابلیت‌هایی دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست؛ قابلیت‌هایی مثل: واریز پول از یک بانک به چند بانک دیگر، پرداخت سود سهام در همه بانک‌ها و حواله مشتری از یک بانک به بانکی دیگر. 

حالا از خودتان می‌پرسید در این روش از واریز، چگونه از نام و اطلاعات شخص واریز کننده سردربیاوریم؟ ما به شما می‌گوییم.

  • اگر در پیامک واریز مبلغ به حساب شما، از اتاق پایاپای الکترونیک اسم برده شده بود، بدانید که از این روش واریز استفاده شده است؛
  • برای شناسایی شخص واریز کننده پول در این روش باید به بانک مراجعه کنید و از شعب بانک بپرسید که چه شخصی و به چه منظور برای شما پول واریز کرده است؛
  • البته در این روش شما می‌توانید خودتان حدس بزنید که چه کسی به حساب شما پول واریز کرده است؛ به طور مثال حقوق ماهیانه شما از این طریق واریز می‌شود؛ اگر جزو سرمایه‌گذاران در بورس هستید، سود مجامع شرکت‌ها از این طریق برای شما واریز می‌شود؛ 
  • اگر واریزی از طریق کارگزاری و مربوط به سود سهام شما باشد، به راحتی قابل تشخیص است؛ چرا که شما می‌توانید وارد پنل بورسی یا پرتفوی خود شوید، در آنجا سود سهام خود را مشاهده کنید و با مبلغ واریز شده به حساب خود تطبیق دهید؛
یک نکته مهم که باید بدانید:
از کنار پیامک‌های واریز پول، بدون شناسایی شخص واریز کننده پول ساده عبور نکنید؛ این موضوع می‌تواند برای شما دردسر و مشکل ایجاد کند؛‌

مشکلات عدم شناسایی شخص واریز کننده پول

مشکلاتی که عدم شناسایی شخص واریز کننده پول، برایتان ایجاد می‌کند

عدم شناسایی فرد واریز کننده وجه، دردسرهای حقوقی و کیفری برای شما ایجاد می‌کند؛ بهتر است سطح اطلاعات خود را افزایش دهید و در این باره بیشتر مطالعه کنید تا کمتر دچار خطا و اشتباه شوید. این دردسرهای حقوقی و کیفری به شرح زیر است.

دردسرهای حقوقی

گاهی اوقات به دلیل کم‌سوادی و ناآگاهی فرد واریز کننده، پول به اشتباه به حساب ما واریز می‌شود؛ در این شرایط مسئولیت ما این است که پول را به صاحب آن بازگردانیم؛ در غیر این صورت مسائل حقوقی گریبان ما را می‌گیرد.

قوانین حقوقی به ما می‌گوید: «کسی که عمداً یا سهواً چیزی را دریافت کند که قانوناً مالک آن نیست، موظف است آن را به صاحبش برگرداند».

پس اگر بدون شناسایی شخص واریز کننده پول و حساب او، مبلغی به حساب شما واریز شد، حتی اگر شخص واریز کننده آن را از شما مطالبه نکرد، سعی کنید پول را به صاحبش برگردانید تا در آینده برایتان دردسر ایجاد نشود.

دردسرهای کیفری

ممکن است شما در خانه روی کاناپه خود لم داده باشید و از همه‌جا بی‌خبر، با پیامک واریز پول مواجه شوید. جنبه مثبت این قضیه، واریز پول به اشتباه توسط فرد دیگری برای شماست.

اما قضایا همیشه جنبه مثبت ندارند و عدم شناسایی شخص واریزکننده پول می‌تواند مشکلات بزرگ‌تری برایتان رقم بزند؛ ما برای شما از این مشکلات بزرگ بیشتر صحبت می‌کنیم تا بی‌گدار به آب نزنید و همیشه حواستان را جمع کنید.

 تصور کنید حساب شما که با آن توسط سامانه شاپرک، خرید اینترنتی انجام داده‌اید، هک شده باشد. پس اطلاعات بانکی شما در حال حاضر در اختیار افراد هکر است.

پس با در اختیار داشتن اطلاعات حساب شما و هزاران حساب دیگر، هکرها مبلغ زیادی را از یک حساب بانکی می‌دزدند و به حساب شما واریز می‌کنند؛ بعد از آن با پولی که به حساب شما واریز کرده‌اند، کالا خریداری می‌کنند یا در سایت‌های شرط‌بندی ژتون می‌خرند. 

در این صورت اگر صاحب حسابی که از او دزدی شده است شکایت کند، علاوه بر باند هکر، پای شما هم گیر است. پس بهتر است همان لحظه که پیامک واریز وجه را می‌بینید، به شناسایی شخص واریز کننده پول بپردازید تا با این مشکلات احتمالی، روبرو نشوید.

یک هشدار جدی و توصیه مهم:
ما در مجله لندو (لندو سامانه‌ای برای خرید قسطی کالا و خدمات است)، به شما خیلی جدی اخطار می‌دهیم که حتما سعی کنید شخص واریز کننده پول را بشناسید و به او این انتقال پول به حسابتان را اطلاع دهید.
حتی اگر از هیچ طریقی نتوانستید شخص واریز کننده را پیدا کنید، به اداره آگاهی مراجعه کنید و این موضوع را توضیح دهید تا بار حقوقی و کیفری این موضوع به طور کامل از دوش شما برداشته شود و رفع اتهام کنید.

بعد از اینکه با فرآیند شناسایی شخص واریز کننده پول و دردسرهای احتمالی آن آشنا شدید، وقت آن است که با روش‌هایی که می‌تواند در جلوگیری از این اتفاق موثر باشد تا حدودی موثر باشد هم، آشنا شوید.

حتما بخوانید:  شکایت از کلاهبرداران اینترنتی چگونه است؟

۳ روش جلوگیری از واریز پول‌هایی که بی‌خبر به حسابمان واریز می‌شود

برای پیشگیری از هر اتفاق ناخوشایندی، اقداماتی را می‌توانید انجام دهید تا مانع از وقوع آن اتفاق شوید. واریز پول هم از این موضوع مستثنی نیست.

  • از آنجایی که ما نمی‌توانیم حساب بانکی خود را به صورت ۱۰۰ درصدی از حمله افراد هکر و تبهکار، ایمن نگه داریم، لازم است در حسابی که دائما در حال استفاده از آن هستیم، پول کمی نگه داریم؛
  •  سیستم اس‌ام‌اس بانک و تلفن‌بانک خود را فعال کنید و حتما پیامک‌های بانکی خود را به صورت کامل بخوانید و به آن بی‌توجه نباشید؛
  • در زمان خرید اینترنتی حتما به نکات لازم توجه کنید؛ نکاتی مثل: آمدن رمز پویا، آمدن رمز در صفحه خرید اینترنتی، جلوگیری از فیشینگ و …؛

با توجه به موارد فوق و شرایطی که ذکر کردیم، بازهم ممکن است با پیامک واریز، بدون شناسایی شخص واریز کننده پول مواجه شوید؛ چون این دسته از اتفاقات تا حدودی اجتناب‌ناپذیر هستند و همیشه احتمال وقوع آن، وجود دارد.

فقط نکته‌ای که همیشه و در هر شرایطی لازم است در نظر بگیرید این است که با مراجعه به شعب بانک، سوزاندن کارت بانکی، مراجعه به اداره آگاهی و … خود را تبرئه و اتهام را از خود دور کنید.

ضمن اینکه باید حواستان باشد که به هیچ عنوان این پول‌های بادآورده را خرج نکنید؛ چرا که خطر اتهاماتی مثل: فیشینگ، پولشویی، کلاهبرداری و… در کمین است و می‌تواند تا مدت‌ها شما را گرفتار کند.

حالا که در این مطلب صحبت از واریز، شناسایی شخص واریز کننده پول، انتقال وجه، دردسرهای واریز پول‌های بادآورده و … شد، بهتر است جهت کسب اطلاعات بیشتر با سقف واریز پول به صورت روزانه مطلع شوید تا هم سطح دانش شما در این زمینه ارتقا پیدا کند و هم بدانید و هم موقع واریز پول با مشکل مواجه نشوید.

حتما بخوانید:  کلاهبرداری اینترنتی به روش فیشینگ چیست و چطور می توان آن را تشخیص داد؟

سقف واریز پول

سقف واریز پول چقدر است؟

بالا بردن سطح اطلاعات بانکی مثل: روش‌های واریز، سقف واریز و شناسایی شخص واریز کننده پول و… مطمئنا مفید و کاربردی است و به کارتان خواهد آمد.

برای آنکه بدانید روزانه، با استفاده از روش‌های مختلف واریز پول، چه‌ مبلغی می‌توانید انتقال دهید، این بخش را با دقت مطالعه کنید.

  • سقف کارت به کارت: با گسترش دنیای مدرن و پیشرفت تکنولوژی، انجام امور به شیوه الکترونیکی رونق بیشتری گرفته است. مثل: شناسایی شخص واریز کننده پول، انتقال پول به شکل الکترونیکی، خرید سفته الکترونیکی، انجام امضای الکترونیکی و… فرآیند کارت به کارت هم به راحتی و به شکل الکترونیک امکان‌پذیر است. اگر می‌‌خواهید بدانید سقف انتقال پول از این طریق چقدر است باید به شما بگوییم: از طریق اپلیکیشن‌های مخصوص بانک‌ها تا سقف ۱۰ میلیون، نرم‌افزارهای همراه‌کارت، آپ و… تا سقف ۵ میلیون و از طریق دستگاه ای‌تی‌ام تا سقف ۵۰ میلیون تومان، می‌توانید انتقال وجه انجام دهید؛\
  • سقف (پایا) شبا: سقف انتقال وجه در این روش، ۱۰۰ میلیون تومان است. این کار را می‌توانید با وارد کردن شماره شبا از طریق اینترنت بانک و همراه بانک انجام دهید؛
  • سقف ساتنا: سقف انتقال وجه در روش ساتنا، ۵۰ میلیون تومان است. ضمن اینکه حداقل مبلغی که می‌توانید از طریق ساتنا جابه‌جا کنید، ۵ میلیون تومان است؛
  • سقف انتقال در شعب بانک: برای انتقال وجه درون‌بانکی می‌توانید بدون محدودیت و تا هر سقفی که تمایل دارید، عملیات واریز را انجام دهید. کافیست به شعب بانک مورد نظر مراجعه کنید و عملیات واریز را انجام دهید؛

حالا که با شیوه‌های مختلف انتقال وجه آشنا شدید، می‌توانید تا سقف مورد نظرتان، یکی از شیوه‌های فوق را انتخاب کنید و عملیات انتقال وجه را انجام دهید.

ضمناً برای آنکه به یک جمع‌بندی و نتیجه‌گیری درست در خصوص شناسایی فرد واریز کننده وجه و مطالب پیرامون آن برسید، بخش بعدی مطلب را از دست ندهید!

حتما بخوانید:  کدام بانک‌ها افتتاح حساب آنلاین دارند؟ مراحل افتتاح حساب غیر حضوری چیست؟

برای حسن ختام مبحث شناسایی شخص واریز کننده پول، این بخش را بخوانید!

در یک سال اخیر، طرح جدید به نام رمز پویای اینترنتی جهت انجام واریز وجه و خرید اینترنتی فعال شده است. این موضوع نسبت به فعال بودن رمز دوم، مزایای بیشتری دارد.

مزیت رمز یکبار مصرف این است که هر فرد از رمز یکبار مصرف می‌تواند برای واریز پول و خرید اینترنتی استفاده کند و همین مسئله باعث می‌شود کم‌تر در واریز پول خطا و اشتباه ایجاد شود. پس وقتی واریز اشتباهی انجام نشود دیگر نیازی به شناسایی شخص واریز کننده پول نخواهد بود.

نکته قابل توجه این است که پولی را که به اشتباه برای شما واریز شده است، حتما به شماره کارتی که از آن پول واریز شده بود، برگردانید. حتی اگر صاحب حساب اصرار داشت که شما وجه را به حساب فرد دیگر، با یک نام دیگر انتقال دهید، هرگز نپذیرید.

آیا شما به اشتباه پولی را به حساب فرد دیگری واریز کرده‌اید؟ یا پولی به کارت شما به اشتباه واریز شده است؟ واکنش شما در این موقعیت‌ها چیست؟ ممنون می‌شویم نظر خود را در کامنت‌های این مطلب با سایرین به اشتراک بگذارید!

سوالات متداول درباره شناسایی شخص واریز کننده پول به حساب شما

بعد از ارسال پیامک مبنی بر واریز پول، چقدر زمان لازم است تا به بانک یا مراجع قضایی اطلاع دهیم؟

بعد از ارسال پیامک، بهتر است حداکثر تا ۴۸ ساعت به بانک اطلاع دهید؛ حتی در صورت وجود روزهای تعطیل، می‌توانید این موضوع را به مراجع قضایی اطلاع دهید.

اگر پول را به اشتباه به حساب فرد دیگری واریز کنیم، از چه طریق می‌توانیم پیگری‌های لازم را جهت استرداد وجه انجام دهیم؟

شخص مال‌باخته می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه، با استناد به فیش‌های واریزی، نسبت به پس گرفتن وجه خود اقدام کند.

هر فرد در یک شبانه روز حداکثر می‌تواند چه مقدار تراکنش بانکی از طریق اینترنت بانک انجام دهد؟

هر فرد در یک شبانه‌روز حداکثر می‌تواند ۱۰۰ میلیون تومان با استفاده از اینترنت بانک انتقال وجه انجام دهد.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
2
ریحانه ۱۴۰۱/۱۱/۲۲

بسیار متشکرم از توضیحات جامع سایت

    زهرا پورمقدم ۱۴۰۲/۰۳/۲۶

    ممنون از توجه شما

فاطمه ۱۴۰۱/۱۲/۱۸

سلام کسی به کارتم پول میزنه یاپول میکشم پیامکش نمیاد چه طوری میشه درستش کرد

    زهرا پورمقدم ۱۴۰۲/۰۳/۲۵

    سلام وقت بخیر
    احتمالا اس‌ام‌اس‌های بانکی شما غیرفعال شده. برای فعالسازی باید به صورت حضوری به شعب بانکتون مراجعه کنید

سارینا ۱۴۰۲/۰۱/۰۳

نظرم که خوبه

علی زمانی ۱۴۰۲/۰۲/۱۰

سلام
وقتتون بخیر وسلامتی
چقدر مطالبتون گویا و روشن بود فقط اگر ممکنه مختصری هم از چگونگی پیگیری شخصی که اشتباها پول را واریز کرده هم بفرمائید وبه چه نحوی وتا چه مدت زمانی برای استرداد مبلغ واریزی به اشتباه به هر دلیلی اقدام نماید ممنون وسپاسگزارم

عباسعلی نوری ۱۴۰۲/۰۳/۱۹

با سلام بنده فردی معلول جسمی حرکتی کامل هستم برج ده سال گذشته فرد ناشناس زنگ زد گفت بیست میلیون برنده شدی دو شماره کارت از بنده گرفت ده میلیون همان وقت زد و فوراً برداشت از کارت دیگر هم هفتصدوسی هزار تومان برداشت بنده فورا به دفتر قضایی خمینی شهر اطلاع دادم ولی پلیس فتا حقوق مستمری بنده را هفت ماه است قطع کرده هر چه رفتم تا بحال نتوانستند آن هکر را پیدا کنند و حسابهایم را رفع توقیف کنم از راهنمایی شما متشکرم