کدام بانک‌ها افتتاح حساب آنلاین دارند؟ مراحل افتتاح حساب غیر حضوری چیست؟

کدام بانک‌ها افتتاح حساب آنلاین دارند؟ مراحل افتتاح حساب غیر حضوری چیست؟
تاریخ انتشار: - مطالعه: 12 دقیقه
فهرست محتوا

افتتاح حساب یکی از کارهای زمان‌بر بانکی است که مشتریان کمی برای انجام آن حوصله دارند. اتلاف وقت در ترافیک‌های سرسام‌آور خیابان‌ها و همچنین شلوغی صف بانک، آن هم فقط برای ارائه مدارک و ثبت چند امضا واقعاً فرآیند خسته‌کننده‌ای است. به همین دلیل بسیاری از بانک‌ها با ایجاد امکان افتتاح حساب آنلاین، این فرآیند حضوری کلافه‌کننده را به چند مرحله اینترنتی قابل اجرا در گوشی‌های موبایل تبدیل کرده‌اند. در ادامه این مطلب از مجله لندو به شما خواهیم گفت که در حال حاضر کدام‌یک از بانک‌های کشور امکان افتتاح حساب غیر حضوری را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند.

مزیت‌های اضافه شدن امکان افتتاح حساب آنلاین به خدمات بانکی

شیوع کرونا یک توفیق اجباری در رشد استفاده از ابزارهای آنلاین در سه سال گذشته بوده است. این بیماری خطرناک با همه مضراتش، این خوبی را داشت که فرهنگ انجام کارهای روزانه را از طریق فضای اینترنت در بسیاری از مردم نهادینه کرد. به همین دلیل بسیاری از بانک‌های کشور به‌طور جدی‌تری به فکر افتادند تا امکان افتتاح حساب غیر حضوری را هم به خدمات خود اضافه کنند.

راحتی فرآیند افتتاح حساب آنلاین برای کاربران بیشتر زمانی احساس می‌شود که تنها به قصد درخواست یکی از انواع وام مجبور به افتتاح حساب هستند. در چنین شرایطی سرعت برای متقاضی بسیار مهم است، چون هرچه کمتر درگیر کاغذبازی شود، زودتر به وام خود می‌رسد. در واقع با حذف کاغذبازی علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، به حفظ محیط زیست و منابع جنگلی هم کمک می‌شود. در ضمن هرچه تعداد مراجعان غیرضروری به بانک کمتر باشد، ازدحام صف‌های خسته‌کننده در شعب هم کاهش پیدا می‌کند. بنابراین کارمندان با آرامش و تمرکز بیشتری می‌توانند دیگر خدمات مهم بانکی را ارائه دهند. همه این مزیت‌ها سبب شده است تا بسیاری از بانک‌ها زیرساخت امکان افتتاح حساب آنلاین، از جمله ثبت امضای الکترونیکی یا فرآیند اعتبارسنجی را فراهم کنند. البته شیوه اجرایی هرکدام و نوع پلتفرم آن‌ها ممکن است که با دیگری متفاوت باشد که در ادامه بیشتر در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد.

افتتاح حساب آنلاین

حتما بخوانید:  مراحل دریافت کارتخوان! چطور دستگاه کارتخوان بگیریم؟

شیوه اجرایی افتتاح حساب غیر حضوری بانک‌ها به چه صورت است؟

همان‌طور که گفتیم، پلتفرم خدمات آنلاین بانک‌ها می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. در واقع بعضی از بانک‌ها با معرفی یک اپلیکیشن مخصوص خود، شرایط افتتاح حساب را فراهم آورده‌اند، اما بعضی دیگر مشتری را برای افتتاح حساب آنلاین به یکی از صفحات موجود در سایت دعوت می‌کنند. به‌عنوان مثال بانک آینده با استفاده از اپلیکیشن کیلید امکان افتتاح حساب غیر حضوری را برای کاربران فراهم کرده است. بنابراین اگر متقاضی انواع وام‌های بانک آینده یا وام بدون پیش پرداخت لندو هستید، می‌توانید بدون مراجعه حضوری حساب باز کنید. لازم به ذکر است که وام لندو با همکاری بانک آینده داده می‌شود، بنابراین متقاضی دریافت این وام همچون متقاضیان سایر وام‌های «آینده» باید یک حساب در این بانک به نام خود باز کند.

در مقابل، بانک‌هایی در قالب استارتاپ وجود دارند که خدمات بانکی قابل اجرا در فضای دیجیتال، از جمله افتتاح حساب را ارائه می‌دهند، اما در خیابان‌های شهر بانکی به نام آن‌ها در وجود ندارند. در واقع این استارتاپ‌ها زیرمجموعه یک بانک شناخته‌شده و معتبر هستند. بنابراین افتتاح حساب در آن‌ها کاملاً امن و قانونی است. فراموش نکنید که حساب بازشده در اپلیکیشن این نوع از بانک‌های مجازی با حساب بانک اصلی یکی نیست. به‌عنوان مثال بلوبانک یکی از استارتاپ‌های موفق در ارائه خدمات بانکی است که زیرمجموعه بانک سامان محسوب می‌شود. حسابی که کاربر در بلوبانک افتتاح می‌کند با حساب او در بانک سامان فرق دارد. در واقع مثل دو حساب در دو بانک مختلف می‌مانند. بنابراین اگر متقاضی وام خودرو بانک سامان هستید، حتی اگر در بلوبانک حساب دارید، بازهم باید در سامان یک حساب به نام خودتان باز کنید. چون حساب بلوبانک در این مورد کاربردی ندارد.

بانک‌هایی که هنوز کاملاً آنلاین نیستند
در این میان بانک‌هایی وجود دارند که هنوز تمامی مراحل آن‌ها آنلاین نشده است و برای تکمیل فرآیند باید در نهایت کاربر حداقل یک‌بار به بانک مراجعه کند. بانک‌های صادرات، رفاه و دی نمونه‌ای از این بانک‌ها هستند. همچنین افتتاح حساب آنلاین در اپلیکیشن بعضی از بانک‌ها مثل بانک ملی، منوط به این است که از قبل مشتری این بانک باشید. در واقع افتتاح حساب غیر حضوری در چنین بانک‌هایی تنها زمانی کاربرد دارد که شما بخواهید علاوه بر حساب قدیمی خود، یک حساب دیگر هم در این بانک‌ها داشته باشید.

کدام بانک‌ها امکان افتتاح حساب آنلاین دارند؟

همان‌طور که گفتیم، بعضی از بانک‌های کشور با پلتفرم‌های متفاوت، امکان افتتاح حساب غیر حضوری را برای متقاضیان فراهم کرده‌اند. برای تکمیل اطلاعات شما در این زمینه، فهرستی از این بانک‌های را آماده کرده‌ایم که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

نام بانک

پلتفرم افتتاح حساب

آینده

اپلیکیشن کیلید

گردشگری

اپلیکیشن گردش‌پی

قرض الحسنه رسالت

سایت و اپلیکیشن بانک رسالت

قرض الحسنه مهر ایران

سایت و اپلیکیشن همراه بانک مهر ایران

بلوبانک

اپلیکیشن بلوبانک (استارتاپ وابسته به بانک سامان)

بانکینو

اپلیکیشن بانکینو (استارتاپ وابسته به بانک خاورمیانه)

تجارت

اپلیکیشن زمرد تجارت

پارسیان

اپلیکیشن همراه بانک پارسیان من

افتتاح حساب آنلاین
نکته: همان‌طور که می‌دانید، خدمات آنلاین بانک‌های کشور تنها مختص افتتاح حساب اینترنتی نیست و شامل بسیاری از خدمات دیگر هم می‌شود. یکی از این خدمات امکان خرید سفته به صورت آنلاین است. به همین‌منظور، بعضی از بانک‌ها مثل آینده، قرض‌الحسنه رسالت و بانک ملی امکان خرید سفته الکترونیکی را به خدمات آنلاین خود اضافه کرده‌اند.
حتما بخوانید:  خرید دستگاه خودپرداز ۱۴۰۳ / مراحل، شرایط و مدارک

مدارک و شرایط مورد نیاز برای افتتاح حساب اینترنتی در بانک

افتتاح حساب از طریق اپلیکیشن و سایت‌های بانکی منوط به یک سری مدارک و شرایط است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • آپلود تصویر کارت ملی
  • ثبت اطلاعات شناسنامه
  • ثبت اطلاعات تماس و آدرس پستی محل سکونت
  • آپلود عکس سلفی بدون عینک 
  • ضبط ویدئو یا صوت از کاربر
  • ثبت امضا

مراحل افتتاح حساب غیر حضوری چیست؟

مراحل افتتاح حساب آنلاین در هر بانک ممکن است، دقیقاً شبیه به بانک دیگر نباشد. اما معمولاً شالوده یکسانی دارند. ما در ادامه به‌عنوان نمونه به سراغ بانک آینده رفته‌ایم تا مراحل باز کردن حساب در آن را گام‌به‌گام و به‌طور مختصر برایتان توضیح دهیم.

1ـ دانلود و نصب اپلیکیشن کیلید

2ـ ثبت شماره همراه و کد ملی

3ـ دریافت و اعمال کد فعال‌سازی

4ـ انتخاب تب سایر خدمات

5ـ کلیک روی گزینه افتتاح حساب

6ـ درج سریال پشت کارت ملی هوشمند یا کد رهگیری رسید کارت ملی (برای کسانی که کارت ملی هوشمند ندارند)

7ـ درج تاریخ تولد متقاضی

8ـ کلیک روی گزینه ادامه در صورت تأیید صحت اطلاعات

9ـ ثبت عکس سلفی تمام رخ بدون عینک، شال گردن، ماسک و… با پس‌زمینه روشن و مناسب

10ـ رعایت حجاب کامل برای خانم‌ها در عکس

11ـ خواندن جمله نشان داده شده در برنامه و ضبط هم‌زمان ویدئو از خود

12ـ آپلود تصویر کارت ملی هوشمند یا کارت ملی قدیمی و رسید داده شده به صورت افقی در کنار هم

13ـ کلیک روی گزینه ادامه و ثبت عکس صفحه اول شناسنامه

14ـ ثبت امضا (امضای الکترونیکی را باید با برنامه «آینده‌ساین» ثبت کنید تا بتوانید در این مرحله از اپلیکیشن کیلید آن را فراخوانی کنید.)

15ـ درج تلفن ثابت، کد پستی و آدرس محل سکونت

16ـ انتخاب نوع حساب توسط متقاضی

17ـ کلیک روی گزینه ادامه و مشاهده پیام «ثبت‌نام با موفقیت انجام شد.»

18ـ نمایش کد پیگیری

19ـ دریافت پیامک حاوی شماره مشتری و شماره حساب

افتتاح حساب آنلاین

حتما بخوانید:  چطور دسته چک بگیریم؟ مدارک مورد نیاز برای دریافت دسته چک از بانک

از خدمات بانکی آنلاین مطلع باشید

با پیشرفت فضای دیجیتال، کم‌کم بیشتر خدمات بانکی به سمت آنلاین شدن خواهد رفت. در حال حاضر این تغییرات تا ثبت امضای قراردادهای بانکی به صورت الکترونیکی هم پیشروی کرده است. بنابراین لازم است که از تغییرات خدمات حضوری به غیرحضوری اطلاعات به‌روزی داشته باشید. در مجله لندو می‌توانید از به‌روزترین تحولات فرآیندهای مهم بانکی مطلع شوید و همچنین در مورد  انواع مباحث مالی و سرمایه‌گذاری مطالعه کنید. لندو به‌عنوان یک سامانه معتبر پرداخت وام، امکان خرید قسطی را برای متقاضیان خرید آنلاین کالا و خدمات فراهم کرده است. مراحل فرآیند دریافت وام لندو کاملاً آنلاین است. بنابراین برای خرید سفته یا ثبت امضا در زمان درخواست وام به یک پلتفرم بانکی نیاز دارید. از آن‌جایی که این وام با همکاری بانک آینده داده می‌شود، کاربران برای خرید آنلاین سفته ضمانت و همچنین ثبت امضای الکترونیکی قراردادها باید از پلتفرم‌های معرفی‌شده توسط همین بانک استفاده کنند.

سوالات متداول

1ـ  در کدام بانک‌ها می‌توان به صورت اینترنتی حساب باز کرد؟

بانک‌های مختلفی امکان افتتاح حساب آنلاین را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. بانک آینده، بلوبانک سامان، قرض‌الحسنه رسالت و… نمونه‌ای از آن‌ها هستند.

2. مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب غیر حضوری چیست؟

کارت ملی، شناسنامه، اطلاعات آدرس پستی، تصویر سلفی و…  از مدارک مورد نیاز این فرآیند محسوب می‌شوند.

3. آیا برای افتتاح حساب اینترنتی باید به سایت بانک مراجعه کرد؟

در بیشتر موارد برای افتتاح حساب، یک اپلیکیشن توسط بانک معرفی می‌شود. اما بعضی از بانک‌ها علاوه بر اپلیکیشن، انجام این فرآیند را در صفحات سایت هم ممکن کرده‌اند.

 

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
1
عبدالوهاب گل کار ۱۴۰۱/۱۰/۱۹

سلام
جسارتا در پست بانک ایران بصورت آنلاین می‌توان افتتاح حساب کرد

    زهرا پورمقدم ۱۴۰۲/۰۳/۲۶

    سلام دوست عزیز
    خیر در حال حاضر امکان افتتاح حساب آنلاین در پست بانک وجود نداره