بیمه زنان خانه‌ دار مناسب چه کسانی است و چه شرایطی دارد؟

بیمه زنان خانه‌ دار مناسب چه کسانی است و چه شرایطی دارد؟
تاریخ انتشار: - مطالعه: 13 دقیقه
فهرست محتوا

همان‌طور که می‌دانید، یکی از مزیت‌هایی که زنان شاغل از آن برخوردار هستند، عضویت در بیمه تأمین اجتماعی و دریافت مستمری در دوران بازنشستگی است. در واقع این زنان علاوه بر کسب درآمد در طول فعالیت، در دوران پیری هم منبع درآمد دارند. اما متأسفانه زنان خانه‌دار از این مزیت بهره‌مند نیستند. به همین دلیل خدمتی با عنوان بیمه زنان خانه دار از طرف تأمین اجتماعی ارائه شد تا همه بانوان بتوانند در دوران کهن‌سالی مستمری بازنشستگی داشته باشند تا با مشکل کمبود بودجه روبه‌رو نشوند. در این مطلب از مجله لندو قصد داریم که شرایط عضویت در بیمه زنان خانه دار را بررسی کنیم. پس اگر خانه‌دار هستید و در مورد چگونگی بهره‌مندی از این بیمه سوال دارید، این مطلب را از دست ندهید.

بیمه زنان خانه دار چیست؟

در حال حاضر بسیاری از بانوان ایرانی در بیرون از منزل مشغول به کار نیستند و به همین دلیل توسط هیچ کارفرما و مجموعه‌ای بیمه نشده‌اند. به همین دلیل بسیاری از خانم‌های خانه‌دار برای استفاده از مزیت‌های درمانی بیمه، زیر مجموعه بیمه همسرشان می‌شوند؛ البته در صورتی همسرشان خود عضو بیمه تأمین اجتماعی و تکمیلی باشند، در غیر این صورت از این مزیت هم برخوردار نیستند! اما در چنین حالتی چه مشمول بیمه همسر باشند چه نباشند، واریز مستمری بازنشستگی فقط مختص آقایان است و خانم‌ها نمی‌توانند به‌عنوان زیرمجموعه بیمه‌شده اصلی حقوق بازنشستگی دریافت کنند. به همین دلیل سازمان تأمین اجتماعی برای رفاه بانوانی که بیشتر عمر خود را در خانه صرف رسیدگی به خانواده خود کرده‌اند، طرح بیمه زنان خانه دار را ارائه داده است. این بیمه پشتوانه‌ای برای آینده خانم‌های متأهل یا مجرد غیر شاغل محسوب می‌شود تا بتوانند در سنین بالا از مزیت مستمری استفاده کنند. پس این بیمه را می‌توان یکی از  انواع سرمایه گذاری دانست که فقط مخصوص بانوان است.

در چه سنی می‌توان برای دریافت بیمه زنان خانه دار اقدام کرد؟

همه بانوان خانه‌دار متأهل یا مجرد بین 18 تا 50 سال می‌توانند برای ثبت‌نام بیمه زنان خانه دار اقدام کنند. این بیمه شامل خدمات بیمه تأمین اجتماعی و مستمری دوران بازنشستگی است.  البته زنان بالای 50 سال هم به شرط داشتن سابقه می‌توانند برای عضویت در این بیمه ثبت‌نام کنند. در واقع زنان بالای 50 سال باید به ازای میزان سن مازاد خود از 50 سال، سابقه بیمه داشته باشند. مثلاً اگر شما در حال حاضر 53 سال سن دارید و متقاضی این بیمه هستید، باید حداقل خودتان 3 سال سابقه بیمه داشته باشید تا بتوانید از مزایای بیمه زنان خانه دار بهره‌مند شوید. به عبارت بهتر، اگر قبلاً شاغل بوده‌اید و سابقه بیمه داشته‌اید، اما در حال حاضر 50 سال را رد کرده‌اید، برای ثبت‌نام در بیمه مخصوص خانم‌های خانه‌دار هنوز فرصت دارید. در ضمن خانم‌هایی که حداقل 10 سال سابقه بیمه داشته باشند، بدون محدودیت سنی می‌توانند به عضویت این بیمه دربیایند.

بیمه زنان خانه دار

یادتان باشد که:
اگر امروز خانه‌دار هستید، اما پیش از این شاغل بودید، سوابق بیمه‌ شما در بیمه زنان خانه دار لحاظ خواهد شد. همچنین اگر در حال حاضر شاغل هستید، اما کارفرمای شما برای عضویت در بیمه نیروی کار اقدام نکرده است، می‌توانید به سراغ بیمه زنان خانه دار بروید.
حتما بخوانید:  بیمه تامین اجتماعی چیست و چطور می توان آن را فعال کرد؟

مزیت‌های بیمه زنان خانه دار

بیشتر مزیت‌های بیمه تأمین اجتماعی برای بیمه زنان خانه دار هم پابرجاست. در واقع بیمه‌شدگان در این نوع بیمه با پرداخت حق بیمه ماهانه می‌توانند از حق بیمه از کارافتادگی، پرداخت کمک هزینه برای انجام امور فوت و همچنین مستمری بازنشستگی برخوردار شوند. اما کمک هزینه ازدواج، بیماری و دوران بارداری به زنان خانه‌دار تعلق نمی‌گیرد. همچنین پوشش درمانی هم با فرانشیز 10 درصد برای خدمات بستری و 30 درصد برای خدمات سرپایی از دیگر مزایای بیمه مخصوص زنان خانه‌دار است.

از دیگر مزایای این بیمه می‌توان به پوشش بیمه درمانی فرزندان اشاره کرد. البته این مزیت در زمانی که پدر زیرمجموعه بیمه نباشد، قابل استفاده است. در غیر این صورت فرزندان باید مشمول پوشش بیمه پدر خانواده باشند.

بیمه زنان خانه دار

شرایط پرداخت مستمری بازنشستگی به زنان خانه‌دار

یکی از مهم‌ترین مزایای بیمه زنان خانه دار پرداخت مستمری ماهانه بعد از رسیدن به یک سن مشخص است. در واقع دلیل اصلی اقدام به ثبت‌نام بیمه همین مزیت است تا زنانی که شاغل نیستند هم بتوانند در دوران کهن‌سالی حقوق ماهانه دریافت کنند و منبع درآمد داشته باشند. برای دریافت این مستمری، بیمه‌شدگان موظف هستند که در بازه زمانی مشخص، بین 20 تا 30 سال حق بیمه پرداخت کنند. در واقع با  پرداخت حداقل 20 سال حق بیمه، خانم‌های خانه‌دار در شرایط سنی مشخص می‌توانند مشمول مستمری شوند.

در ادامه از شرایط سنی خانم‌ها برای دریافت مستمری بیمه زنان خانه دار صحبت خواهیم کرد.

  • زنان 55 ساله با حداقل 20 سال سابقه بیمه
  • زنان 45 ساله با حداقل 30 سال سابقه بیمه
  • زنان شاغل در مشاغل سخت بدون محدودیت سنی با حداقل 20 سال سابقه بیمه کاری یا 25 سال پرداخت حق بیمه متوالی
  • زنان جانباز در هر گروه سنی با حداقل 20 سال سابقه بیمه
  • زنان 45 ساله معلول با حداقل 20 سال سابقه بیمه
  • زنان خانه‌دار در هر گروه سنی با 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه

تفاوت میزان مستمری بر اساس میزان پرداختی حق بیمه

میزان پرداختی حق بیمه برای دریافت مستمری بیمه زنان خانه دار مقدار ثابتی ندارد. در کل سه نرخ متفاوت بر اساس درصدهای 12، 14 و 18 درصد برای این پرداختی تعریف شده است. هرکدام مزایای خاص خود را دارد و هر شخص می‌تواند با توجه به شرایط خود یک نرخ را انتخاب کند. تفاوت این نرخ‌ها در شرایط پرداخت آن‌ها در صورت فوت فرد است. با پرداخت 12 درصد حق بیمه در هر ماه، در صورتی که بازه پرداختی حق بیمه تا قبل از مرگ کامل شود، مستمری بازنشستگی به خانواده متوفا تعلق می‌گیرد. اما اگر قبل از پرداخت کامل دوره‌های ماهیانه، فرد فوت شود، متأسفانه خانواده مشمول مستمری نخواهند شد. با پرداخت 14 درصد حق بیمه، شرایط کمی متفاوت است. در این حالت در صورت فوت فرد بیمه‌شده قبل یا بعد از پرداخت کامل حق بیمه و رسیدن به بازنشستگی، مستمری به خانواده او پرداخت می‌شود. اما پرداخت حق بیمه 18 درصدی شرایط بهتری دارد. در این حالت علاوه بر مزایای 14 درصدی، خدمات درمانی و همچنین مستمری از کارافتادگی هم در میان ویژگی‌های آن وجود دارد.

یک نکته مهم:
اگر به دفترچه درمانی تأمین اجتماعی نیاز دارید، حتماً در زمان ثبت‌نام، بعد از مشخص کردن نرخ 18 درصد برای پرداختی حق بیمه، گزینه درمان را هم انتخاب کنید.
نحوه محاسبه حق بیمه:
برای آن‌که بدانید در هر ماه میزان پرداختی حق بیمه چقدر است، باید در نرخ منتخب‌تان، تعداد 30 روز ماهانه و میزان حداقل دستمزد پرداختی روزانه در سال را با هم ضرب کنید. به‌عنوان مثال اگر 14 درصد را انتخاب کرده‌اید و دستمزد روزانه در سال 90 هزار تومان اعلام شده است، میزان پرداختی ماهیانه برابر با عدد زیر خواهد بود:
378,000=30×90,000×14%
حتما بخوانید:  بیمه تکمیلی چیست و چطور باید تهیه کرد؟ بررسی شرایط بیمه تکمیلی فردی و گروهی

معایب بیمه زنان خانه دار

در کنار مزایای گفته‌شده، بیمه زنان خانه دار معایبی هم دارد که اصلی‌ترین آن، چگونگی پرداخت حق بیمه ماهانه برای زنانی است که استقلال مالی ندارند. در واقع بیشتر کسانی که متقاضی این بیمه هستند، مشغول به انجام هیچ نوع کار درآمدزایی نیستند. به همین دلیل تأمین پرداخت حق بیمه به عهده همسر خواهد بود و در نتیجه یک هزینه به مخارج ماهانه خانوار اضافه خواهد شد. در ضمن شرایط سنی گذاشته‌شده هم کار را سخت می‌کند. چون بسیاری از خانم‌های خانه‌دار که به دنبال عضویت در بیمه هستند، بالای 50 سال سن دارند، اما هیچ سابقه‌ مازادی برای آن‌ها در سازمان بیمه ثبت نشده است.

از معایب دیگر این بیمه می‌توان به عدم بازگشت مبالغ پرداختی یا دریافت وام از حق بیمه پرداخت‌شده اشاره کرد. همچنین بیشتر خدمات درمانی مهم و گران در این بیمه لحاظ نشده است و اگر فرد به دنبال دریافت یک سری خدمات باشد، باید حق بیمه با نرخ 18 درصد را انتخاب کنند. در واقع این بیمه هرگز نمی‌تواند جای بیمه تکمیلی را بگیرید و هزینه خدمات درمانی گران را بپردازد. بنابراین اگر خانم‌های خانه‌دار یا دختران مجرد مشمول بیمه همسر یا پدر خود نیستند، اما به قصد پرداخت هزینه‌های پزشکی برای عضویت در بیمه اقدام کرده‌اند، بهتر است که حتماً به دنبال ثبت‌نام بیمه تکمیلی در یکی از شرکت‌های معتبر بیمه باشند. اگر برای خرید بیمه تکمیلی بودجه کمی دارید، می‌توانید از طریق رفتن به صفحه وام بدون چک در لندو، برای خرید آن تا سقف 20 میلیون تومان اعتبار دریافت کنید. با کمک این اعتبار می‌توانید وارد سایت‌های فروش بیمه طرف قرارداد با لندو شوید و در یکی از شرکت‌های معتبر بیمه درخواست خودتان را به صورت آنلاین ثبت کنید.

بیمه زنان خانه دار

 برای ثبت‌نام بیمه زنان خانه‌دار در شعب بیمه به چه مدارکی نیاز است؟

  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • یک قطعه عکس 4×3

نحوه ثبت‌نام بیمه زنان خانه دار

ثبت‌نام بیمه زنان خانه دار هم به صورت حضوری و هم آنلاین امکان‌پذیر است. متقاضیان در روش حضوری باید به همراه مدارک خود به یکی از شعب بیمه تأمین اجتماعی مراجعه کنند. برای ثبت‌نام از طریق روش آنلاین باید وارد سایت خدمات تأمین اجتماعی شوند و از منوی بیمه‌شدگان در نوار ابزار بالای صفحه، گزینه «بیمه‌شدگان خاص» را انتخاب و سپس در میان فهرست نشان‌ داده ‌شده روی گزینه «انعقاد قرارداد زنان خانه‌دار و دختران» کلیک کنند.

اگر قبلاً در این سایت ثبت‌نام کرده‌اید، وارد حساب کاربری خودتان شوید تا بتوانید مراحل درخواست بیمه را کامل کنید. در غیر این صورت باید یک حساب کاربری برای خودتان بسازید و باقی مراحل را انجام دهید.

حتما بخوانید:  بیمه عمر چیست و چه مزایایی دارد؟

یک امتیاز دیگر برای زنان خانه‌دار

یکی دیگر از خدمات شهروندی مخصوص بانوان، طرح وام زنان خانه‌دار است. در این طرح بسیاری از بانک‌ها از جمله کشاورزی، سینا و… با شرایط مشخصی به زنان متقاضی وام می‌دهند. البته شرایط پرداخت این وام در همه بانک‌های کشور یکسان نیست و ممکن است نوع ضمانت هرکدام با دیگری متفاوت باشد. بنابراین برای اطلاع از شرایط کلی وام زنان خانه‌دار می‌توانید در بخش انواع وام مجله لندو اطلاعات خوبی به‌دست آورید.

تضمین آرامش در آینده با ثبت‌نام در انواع بیمه‌ها

ثبت‌نام در انواع بیمه‌ها یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که هر فرد باید برای تضمین آرامش آینده خود آن را جدی بگیرد. هر بیمه مثل بسیاری از وام‌های بانکی بسته به نوع شرایطی که دارید، می‌تواندتا حد زیادی گره‌گشا باشد و شما را در حل مشکلات یاری کند. در ضمن با عضویت در بیمه‌های مختلف می‌توانید علاوه بر دریافت خدمات پزشکی ارزان، از دیگر امکاناتی مثل دریافت وام هم بهره‎‌مند شوید. پرداخت وام مزیت بزرگی است که بعضی از بیمه‌شدگان از آن برخوردار هستند. برای اطلاع کامل از شرایط ثبت‌نام انواع بیمه‌ها و همچنین مقایسه وام های بانکی مطالب مجله لندو را دنبال کنید تا بتوانید برای دریافت بهترین نوع خدمات ثبت‌نام کنید.

سوالات متداول

1ـ چه کسانی می‌توانند برای بیمه زنان خانه دار ثبت‌نام کنند؟

زنان خانه‌دار و همچنین بانوان شاغلی که مشمول پوشش بیمه تأمین اجتماعی نیستند، می‌توانند برای ثبت‌نام این بیمه اقدام کنند.

2ـ  زنان بالای 50 سال در چه شرایطی می‌توانند برای ثبت‌نام بیمه زنان خانه دار اقدام کنند؟

این باید زنان باید به تعداد سال‌های اختلاف سنی خود با 50 سالگی، سابقه بیمه داشته باشند. مثلاً یک بانوی 54 ساله باید حداقل 4 سال سابقه بیمه به نام او در سازمان تأمین اجتماعی ثبت شده باشد تا بتواند برای ثبت‌نام اقدام کند.

3ـ چگونه می‌توان بیمه زنان خانه‌دار را ثبت‌نام کرد؟

ثبت‌نام این بیمه به دو روش حضوری از طریق مراجعه به شعب بیمه تأمین اجتماعی و آنلاین با ورود به سایت خدمات بیمه تأمین اجتماعی امکان‌پذیر است.

 

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0
ملیحه ۱۴۰۲/۰۲/۰۶

سلام وقت بخیر بیمه زنان خانه دار بهتر است یا بیمه اختیاری؟