دیرکرد وام چیست و چگونه محاسبه میشود؟ / بررسی تمام بانک ها

دیرکرد وام چیست و چگونه محاسبه میشود؟ / بررسی تمام بانک ها
تاریخ انتشار: - مطالعه: 12 دقیقه
فهرست محتوا

همه ما در پی یافتن راهی برای افزایش کیفیت زندگی، رشد و پیشرفت، خرید خانه، خودرو و … هستیم؛ اما با وجود تورم حاکم در جامعه ممکن است با کمبود نقدینگی مواجه شویم. یکی از بهترین روش‌ها برای کمبود بودجه و ارتقای سطح زندگی، دریافت وام و تسهیلات است.

حالا تصور کنید که شما وام مورد نظرتان را دریافت کرده‌اید و بعد از آن نوبت به پرداخت اقساط تسهیلات در سررسید معین می‌رسد. 

در صورتی که شما مشتری خوش‌حساب بانک باشید و اقساط خود را در موعد مقرر پرداخت کنید که هیچ جریمه‌ای به شما تعلق نمی‌گیرد و رتبه اعتبار بالایی کسب خواهید کرد.

اما اگر از پرداخت به موقع اقساط خود غافل شوید و در زمان مشخص، اقدام به بازپرداخت وام نکنید، دیرکرد وام به شما تعلق خواهد گرفت.

می‌پرسید این دیرکرد چیست و چقدر است؟ می‌خواهید از زیروبم جریمه دیرکرد مطلع شوید؟ ما در این مطلب به طور کامل شما را با این مقوله آشنا می‌کنیم و با ذکر مثال‌های متعدد، جای هیچ ابهامی برایتان باقی نخواهیم گذاشت.

تعریف دیرکرد وام یا همان جریمه دیرکرد

از مقوله دیرکرد وام، با دو اسم دیگر تحت عنوان وجه التزام و جریمه دیرکرد هم یاد می‌کنند و شما احتمالا دست کم یکبار با یکی از این عناوین برخورد کرده‌اید.

زمانی که شما وامی را از بانک می‌گیرید، در واقع ملزم به بازپرداخت آن وام در سررسید مشخص هستید. وقتی که شما از پرداخت به موقع اقساط امتناع می‌کنید، علاوه بر اینکه باید اصل بدهی خود را (یعنی اصل مبلغ قسط) به بانک بازگردانید، ملزم به پرداخت بدهی ایجاد شده هم هستید.

خوب است بدانید که طبق قوانین شرعی و آنچه که در جامعه اسلامی رایج است، این دیرکرد وام یا جریمه دیرکرد یا همان وجه التزام به اصل بدهی و همچنین سود تسهیلات تعلق می‌گیرد.

حالا احتمالاً اصلی‌ترین سوال شما این است که این وجه التزام چگونه محاسبه می‌شود و ما چه مبلغی را باید به عنوان جریمه به بانک پرداخت کنیم؟

نگران نباشید! ما در بخش بعدی این مطلب درباره نحوه محاسبه دیرکرد وام و فرمول آن به طور کامل صحبت کرده‌ایم تا با یک حساب سرانگشتی بتوانید جریمه خود را محاسبه و پرداخت کنید. 

ضمناً این مورد را هم در نظر داشته باشید که وجه التزام نه تنها به وام‌ها و تسهیلاتی که به صورت حضوری و فیزیکی پرداخت می‌شود، تعلق می‌گیرد، بلکه به وام‌های دیجیتال و تماماً الکترونیک هم این جریمه تعلق خواهد گرفت. 

درباره بانکداری الکترونیکی بیشتر بدانید:
در عصر تکنولوژی و حاکمیت دنیای دیجیتال، برخی از تسهیلات و وام‌ها ممکن است به شکل الکترونیکی و دیجیتال به شما اعطا شود.
به طور مثال بانک آینده با همکاری سامانه معتبر لندو، وام تماماً آنلاین با سفته الکترونیکی و امضای دیجیتال ارائه می‌‌دهد که باعث شده است شکل جدیدی از نحوه ارائه وام و تسهیلات در جامعه رواج داده شود.
اگر نمی‌دانید سفته دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد، کافیست وارد صفحه سفته الکترونیکی شوید و در این باره مفصل مطالعه کنید.
همچنین بدانید که به این دسته از تسهیلات هم دیرکرد وام تعلق خواهد گرفت و لازم است در پرداخت اقساط خوش‌قول و خوش‌حساب باشید.
ضمن اینکه درباره طرح مشترک بانک آینده و لندو، شرایط دریافت این تسهیلات و همچنین نحوه محاسبه جریمه دیرکرد آن در بخش پایانی مطلب برای شما توضیح داده‌ایم.

دیرکرد وام چگونه محاسبه می‌شود

دیرکرد وام چگونه محاسبه می‌شود؟

وجه التزام در سیستم بانکی کشور، براساس شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود. اگر شما نتوانید از عهده پرداخت اقساط خود به‌طور معین بر بیایید، علاوه بر سود مصوب بانک مرکزی که روی تسهیلات شماست و در بیشتر مواقع ۱۸ درصد است، ۶ درصد دیگر هم به عنوان دیرکرد وام یا همان وجه التزام به سود اصلی اضافه خواهد شد.

در واقع باید گفت تمام بانک‌ها از این اصل، برای محاسبه جریمه دیرکرد شما استفاده خواهند کرد و اساس کار سیستم بانکی به این شیوه تعیین می‌شود.

برای آنکه بیشتر و بهتر با محاسبه وجه التزام آشنا شوید و این قضیه کامل برای شما و در ذهن شما جا بیفتد، ما با ۳ مثال برایتان توضیح خواهیم داد. 

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد در وام مسکن

اولین مثال مربوط به نحوه محاسبه وجه التزام در وام ۴۰۰ میلیونی بانک مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد است. این تسهیلات بازپرداختی ۱۲ ساله (۱۴۴ ماهه) دارد.
برای این تسهیلات، مبلغ هر قسط ماهیانه طبق محاسبات بانکی برابر با ۶.۷۹۶.۴۷۸ تومان است. اگر شما ۸ روز تاخیر در پرداخت قسط خود داشته باشید، وجه التزام به صورت زیر است:
جریمه دیرکرد ۸ روز تاخیر = 8 * 6،796،478 * (365/(18+6))= 35،751 تومان
بنابراین شما در زمان پرداخت قسط خود باید علاوه بر مبلغ اصلی، دیرکرد وام را هم پرداخت کنید که برای تاخیر ۸ روزه، برابر با۶.۸۳۲.۲۳۰ تومان خواهد شد.

حتما بخوانید:  وام بانک مسکن 1403 / بررسی انواع وام مسکن و شرایط دریافت وام

نحوه محاسبه دیرکرد وام خرید خودرو بانک سامان

دومین مثال مربوط به نحوه محاسبه وجه التزام در تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی بانک سامان با نرخ سود ۱۸ درصد است. این تسهیلات بازپرداختی ۳ ساله (۳۶ ماهه) دارد.
برای این تسهیلات، مبلغ هر قسط ماهیانه طبق محاسبات بانکی برابر با ۳.۶۱۵.۲۴۰ تومان است. اگر شما ۲۰ روز تاخیر در پرداخت قسط خود داشته باشید، وجه التزام به صورت زیر است:
جریمه دیرکرد ۲۰ روز تاخیر = 20 * 3،615،240 * (365/(18+6))= 47،543 تومان
بنابراین شما در زمان پرداخت قسط خود باید علاوه بر مبلغ اصلی، دیرکرد وام را هم پرداخت کنید که برای تاخیر ۲۰ روزه، برابر با ۳.۶۶۲.۸۸۲ تومان خواهد شد.

حتما بخوانید:  بهترین وام خرید خودرو را از کدام بانک بگیرم؟ (روش های خرید اقساطی خودرو)

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد در وام فوری خرید کالا بانک ملی

سومین مثال مربوط به نحوه محاسبه وجه التزام در تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی بانک ملی با نرخ سود ۱۸ درصد است. این تسهیلات بازپرداختی ۳ ساله (۳۶ ماهه) دارد.
مبلغ هر قسط ماهیانه طبق محاسبات بانکی برابر با ۱.۸۰۷.۶۲۰ تومان است. اگر شما ۱۴روز تاخیر در پرداخت قسط خود داشته باشید، وجه التزام به صورت زیر است:
جریمه دیرکرد ۱۴ روز تاخیر = 14 * 1،807،620 * (365/(18+6))= 16،640 تومان
بنابراین شما در زمان پرداخت قسط خود باید علاوه بر مبلغ اصلی، دیرکرد وام را هم پرداخت کنید که برای تاخیر ۱۴ روزه، برابر با ۱.۸۲۴.۲۶۰ تومان خواهد شد.

به ما بگویید آیا تا به حال شما مشمول پرداخت دیرکرد وام شده‌اید؟ نظرتان درباره وجه التزام در نظام بانکی و همین‌طور مبلغ و مقدار آن چیست؟ ممنون می‌شویم نظر خود را در کامنت‌های این مطلب با سایرین به اشتراک بگذارید!

بعد از آنکه با نحوه محاسبه وجه التزام آشنا شدید، وقت آن است که با نحوه دریافت وام بانک آینده و نحوه محاسبه وجه التزام آن آشنا شوید.

در بخش بعدی همراه ما باشید، اطلاعات خوبی در انتظار شماست!

حتما بخوانید:  شرایط وام خرید کالا بانک ملی و معرفی بهترین وام

دریافت وام از لندو و نحوه محاسبه دیرکرد وام در آن

از بانک آینده و لندو، به راحتی آب خوردن وام بگیر!

طرح مشترک بانک آینده و لندو (که یک سامانه معتبر برای خرید اقساطی کالاست) ویژه خرید کالا و خدمات از هزاران فروشگاه است و تا سقف ۲۰ میلیون تومان به شما اعطا می‌شود. 

شما می‌توانید بدون نیاز به چک، ضامن و تنها با ارائه سفته و امضای الکترونیکی، وام خود را دریافت کنید. البته دریافت وام از این سامانه مزایای زیادی دارد که ما برای شما توضیح داده‌ایم:

  • تمام مراحل از درخواست تا دریافت وام کاملا آنلاین است و هیچ نیازی به حضور فیزیکی شما نیست؛ پس شما به راحتی و بدون معطل شدن در صف طویل باجه‌های بانک، درخواست خود را ثبت می‌کنید؛
  • اعطای وام لندو هیچ محدودیت جغرافیایی ندارد و شما در هرجای ایران که باشید، می‌توانید درخواست خود را در سامانه ثبت و دریافت کنید؛
  • به دلیل اینکه وام لندو کاملاً آنلاین است، پس هیچ استفاده‌ای از کاغذ نمی‌شود و با این حذف کاغذ بازی، به حفظ محیط زیست کمک می‌کند؛
  • لندو با بیش از ۵۰۰ فروشگاه متنوع ارائه‌دهنده کالا و خدمات همکاری می‌کند و شما دستتان در انتخاب کالا و خدمات و همینطور فروشگاه مدنظرتان باز است؛
  • مقوله دیرکرد وام در لندو به همه مشتریان تعلق نمی‌گیرد و اگر جزو مشتریان خوش‌حساب این سامانه باشید، از پرداخت جریمه معاف هستید؛

با توجه به مزایای فوق، هرچه سریع‌تر تصمیم خود را بگیرید و با یک کلیک وارد سامانه خرید قسطی لندو شوید و درخواست خود را ثبت کنید.

همچنین در بخش بعدی ما برای شما از نحوه محاسبه جریمه دیرکرد در این سامانه صحبت کرده‌ایم تا از چم‌وخم این تسهیلات سردربیاورید؛ پس با ما به بخش بعدی بیایید!

نحوه محاسبه دیرکرد وام در لندو

در محاسبه جریمه دیرکرد وام لندو، مهم‌ترین و موثرترین نکته، نمره اعتبار است. برای آنکه نمره اعتبار بالایی کسب کنید، باید اقساط خود را به موقع و در زمان درست پرداخت کنید.

در حال حاضر این جریمه در لندو بر اساس نمره اعتبار شما محاسبه می‌شود و ما برای شما در این بخش محاسبه دیرکرد وام را در لندو برای شما به طور واضح توضیح داده‌ایم.

  • اگر شما مشتری خوش‌حساب لندو باشید، نمره اعتبار شما بالای ۳۰۰ خواهد بود و برای شما جریمه لحاظ نمی‌شود؛
  • شما تا پنجم هر ماه فرصت پرداخت اقساط خواهید داشت و اگر اقساط خود را بعد از آن موعد پرداخت کنید، نمره اعتبار شما کاهش پیدا خواهد کرد و در نهایت مشمول پرداخت وجه التزام خواهید بود؛
  • اگر شما جزو کسانی باشید که قرارداد خود را بعد از تاریخ ۱ مرداد ماه امضا کرده‌اید، مبلغ جریمه دیرکرد شما ۲۰ هزار تومان به ازای هر هفته تاخیر است که این مبلغ به قسط جاری شما اضافه خواهد شد؛
  • اگر شما جزو کسانی هستید که قرارداد وام خود را قبل از تاریخ ۱ مرداد ماه امضا کرده‌اید، فقط لازم است دیرکرد وام خود را به بانک آینده پرداخت کنید؛ این جریمه بر اساس نرخ مصوب بانک مرکزی برابر با ۱۸ درصد سود روزشمار سالانه + ۶ درصد وجه التزام است؛

البته لازم به ذکر است که لندو پیش از سررسید اقساط شما، از روش‌های مختلف مثل: پیامک، تماس تلفنی و… شما را از موعد قسط خود، مطلع می‌کند؛ پس جای نگرانی نیست!

همچنین حالا که با جریمه دیرکرد آشنا شدید و می‌دانید این جریمه به چه صورت محاسبه می‌شود، امیدواریم از پرداخت اقساط خود در سررسید مقرر، غافل نشوید.

سوالات متداول درباره دیرکرد وام

در صورتی که شخص وام‌گیرنده بدهی خود را برای چند سال پرداخت نکند، چه اتفاقی می‌افتد؟

در این صورت مقدار وجه التزام برای هرسال تکرار می‌شود؛ یعنی هرسال جریمه برای مقدار بدهی‌ای که در یک سال جمع شده است، در نظر گرفته می‌شود و تمام مبالغ و بدهی‌ها با هم جمع خواهد شد و به مجموع این‌ها و جریمه‌ای که به کل این مبلغ جمع‌شده تعلق می‌گیرد، جریمه مضاعف می‌گویند.

آیا وجه التزام با جریمه دیرکرد تفاوتی دارد؟

خیر؛ در واقعیت و در نحوه محاسبات این دو اصل هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ اما اگر در قرارداد بانکی شما صحبتی از جریمه و تخلف در اقساط شده باشد و همچنین به عنوان شرط در مفاد قرارداد قید شده باشد، در نظام بانکی تحت عنوان وجه التزام از آن یاد می‌کنند اما اگر چنین شرطی در قرارداد قید نشده باشد، تحت عنوان جریمه از آن یاد می‌شود.

آیا مبلغ و نحوه محاسبه وجه التزام در وام‌های بانکی و سامانه‌های مالی یکسان است؟

نحوه محاسبه وجه التزام و فرمول آن در سیستم بانک مرکزی و بر اساس آن‌چه که شورای پول و اعتبار تعیین کرده‌ است، در وام‌های بانکی و وام‌هایی که سامانه‌های مالی یا خرید کالا اعطا می‌کنند، یکسان است؛ اما ممکن است سامانه‌ها به جز جریمه مصوب، جریمه دیگری هم در نظر بگیرند که آن طبق فرمول و محاسبات خود سامانه در نظر گرفته می‌شود.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0