بیمه شخص ثالث چیست و چرا باید بیمه شخص ثالث داشته باشیم؟

بیمه شخص ثالث چیست و چرا باید بیمه شخص ثالث داشته باشیم؟
تاریخ انتشار: - مطالعه: 9 دقیقه
فهرست محتوا

احتمالا شما هم جملات معروفی مثل “ماشین آب است و آتش”، یا “حادثه خبر نمی‌کند” را بارها و بارها شنیده‌اید؛ پس برای آنکه در مواقع حادثه شرایط را بهتر مدیریت کنید و از همین حالا با آینده‌نگری و دوراندیشی آرامش خاطر برایتان فراهم شود، حتما مقوله بیمه را جدی بگیرید. چون بیمه یکی از ضروریات خودروی شما محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین بیمه‌ها برای خودرو، بیمه شخص ثالث است. اگر می‌خواهید بدانید این نوع از بیمه چیست و چرا بودنش ضرورت دارد، همچنین برای آنکه با بهترین راهکار خرید بیمه برای خودرو آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید؛ ما ابهامات شما را تمام و کمال برطرف می‌کنیم!

بیمه شخص ثالث چیست؟ 

علت نام‌گذاری این بیمه این است که راننده خودروی مقصر، شخص اول در نظر گرفته می‌شود، شرکت بیمه شخص ثانی و راننده خودروی زیان دیده، شخص ثالث است. پس هر فردی حتی خود راننده، در تصادفات رانندگی آسیب مالی و جانی ببیند، خسارتش با بیمه قابل جبران است؛ به همین دلیل است که همه خود را ملزم به خرید بیمه می‌دانند. پس از آن‌جایی که بیمه از نظر قانون امری اجباری است و اگر ماشین شما بیمه نداشته باشد، برایتان تبعات قانونی دارد، از خواندن این مطلب غافل نشوید. چرا که ما در ادامه هم از دلایل اهمیت بیمه برای وسیله نقلیه صحبت کرده‌ایم و هم مجموع خسارت‌هایی را که تحت پوشش بیمه است، بیان کرده‌ایم.

پوشش‌ها و تعهدات بیمه شخص ثالث

دلایل اهمیت بیمه شخص ثالث:

اهمیت بیمه به قدری است که حتی اگر شما توان مالی برای پرداخت حق بیمه را به صورت نقدی ندارید، باید با استفاده از خرید اقساطی آن از این خدمات به طور کامل نهایت بهره را ببرید؛ چرا که در این شرایط نابسامان اقتصادی و هزینه‌های سنگین ناشی از تصادفات رانندگی، بیمه به نوعی فرشته نجات است و راهکار مناسبی برای کنترل این دسته از هزینه‌هاست. می‌پرسید چگونه بیمه را اقساطی بخرم؟ عجله نکنید! در بخش‌های دیگر این مطلب، به صورت کامل درباره این موضوع و راهکار مناسب آن، صحبت کرده‌ایم.

مهم‌ترین دلیل اهمیت بیمه، پوشش‌ها و تعهداتی است که در برابر سوانح و خسارات دارد. برای آنکه از این پوشش‌ها و تعهدات مطلع شوید و با خرید بیمه ایمنی را برای خود و خانواده به ارمغان آورید، تا انتها همراه ما باشید.

حتما بخوانید:  خرید قسطی بیمه شخص ثالث بدون چک

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

شرکت‌های بیمه خسارات جانی و مالی وارد شده به شخص سوم را تا سقف تعهد پرداخت می‌کنند. موارد تحت پوشش بیمه به تفکیک به شرح زیر است:

  • پوشش جانی مثل: نقص عضو، غرامت فوت، هزینه‌های درمانی افراد آسیب‌دیده در تصادفات و… 
  • پوشش‌های مالی مثل: خسارت‌های مالی وارد شده به خودرو یا اموال افراد آسیب‌دیده؛
  • پوشش‌های جانی راننده مقصر حادثه؛

سقف تعهدات مالی و جانی بیمه شخص ثالث چقدر است؟

هر شرکت بیمه، سه نوع تعهد برای جبران خسارت‌‌های ناشی از تصادفات رانندگی دارد که سقف این خسارت‌‌ها طبق نرخ مصوب بیمه مرکزی و قوه قضاییه تعیین می‌شود. همچنین میزان تعهدات مالی بیمه را دیه مصوب در هر سال تعیین می‌کند. پس برای اطلاعات بیشتر و آگاهی از اهمیت بالای بیمه، ادامه مطلب را از دست ندهید؛ چرا که با خواندن این مطلب به اهمیت جمله معروف «بیمه از نان شب واجب‌تر است» پی‌ می‌برید و نهایت تلاش خود را می‌کنید تا با روش‌های مختلفی مثل خرید نقدی، خرید اقساطی، دریافت انواع وام و… اقدام به خرید بیمه کنید. 

  • تعهد مالی: این نوع تعهد که به آسیب خودرو در تصادفات مربوط است، در بازه ۲۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قرار دارد؛
  • تعهد جانی: این نوع تعهد که به خسارت جانی وارد شده به شخص ثالث مربوط است، مطابق با دیه ماه حرام در سال ۱۴۰۱، حداکثر ۸۰۰ میلیون تومان است؛ همچنین اگر تعداد افراد آسیب‌دیده داخل ماشین بیش از یک نفر باشد، شرکت بیمه نسبت به سقف تعهد خود، به تعداد سرنشینان مبلغ مورد نظر را می‌پردازد؛
  • تعهد راننده: این نوع تعهد که برای جبران خسارت‌های راننده مقصر است، تا ۶۰۰ میلیون تومان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد؛

با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت ماشین‌‌ها به ویژه ماشین‌های لوکس و گران‌قیمت، به نظر شما مقدار پوشش‌ها و تعهدات بیمه که ما پیش‌تر ذکر کردیم، کفایت می‌کند؟ ممنون می‌شویم نظر خود را در کامنت‌‌های این مطلب با سایرین به اشتراک بگذارید!

 همانطور که بارها و بارها متذکر شدیم، خرید هر نوع بیمه برای افزایش کیفیت زندگی و ایمنی بالا ضروری است. همان‌طور که بیمه تامین اجتماعی نیاز درمانی شما را برطرف می‌کند و به نوعی کمک‌حال شما در زمان بیماری است، بیمه خودرو هم کمک‌حال شما در زمان وقوع سوانح احتمالی است. پس با سه نکته مهم در این زمینه آشنا شوید و سطح اطلاعات خود را افزایش دهید.

حتما بخوانید:  بیمه تامین اجتماعی چیست و چطور می توان آن را فعال کرد؟

۳ نکته مهم درباره بیمه شخص ثالث

چند نکته مهم را در این زمینه برای شما مطرح کرده‌ایم که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست؛ به این نکات توجه کنید و نهایت تلاش خود را برای رعایت آن‌ها به کار بگیرید.

  • این بیمه یکی از الزامات راهنمایی و رانندگی است و در صورت نداشتن آن، پلیس شما را جریمه می‌کند؛
  • اگر شما طی یکسال هیچ نوع تصادفی نداشته باشید و از بیمه خود استفاده نکنید، شامل تخفیف خرید بیمه برای سال بعد می‌شوید؛
  • yبنا بر آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، حمل بار با خودروهای سواری ممنوع است؛ پس در زمان حمل بار اگر حادثه‌‌ای رخ دهد، شرکت بیمه هیچ تعهدی در پرداخت آن نخواهد داشت؛

بعد از دانستن همه نکات در خصوص بیمه، احتمالا با خودتان می‌گویید بهترین روش خرید بیمه کدام است؟ درصورتی که بودجه کامل را برای خرید بیمه نداشته باشم از چه روشی اقدام کنم؟ آیا روشی وجود دارد که به واسطه آن بتوانم بدون نیاز به چک و با شرایط آسان به صورت اقساطی بیمه بخرم؟ جای هیچ‌ نگرانی‌ای نیست. ما به شما روشی را معرفی می‌کنیم که نیازی به چک و پیش‌پرداخت ندارد و فقط با دریافت سفته به ارائه بیمه و هزاران خدمات دیگر می‌پردازد. می‌پرسید این روش کدام است؟ ما به بخش بعدی مطلب بیایید تا پاسخ خود را دریافت کنید!

حتما بخوانید:  چطور می‌توانیم از فروشگاه‌های سایت لندو خرید اقساطی اینترنتی داشته باشیم؟

بهترین روش خرید اقساطی بیمه شخص ثالث

بهترین روش خرید بیمه شخص ثالث به صورت اقساطی

برای خرید بیمه خودرو به صورت اقساطی، می‌توانید از وام ۲۰ میلیون تومانی خرید کالا که حاصل همکاری مشترک بانک آینده و پلتفرم لندو است استفاده کنید. همکاری لندو و بانک آینده باعث تسهیل فرآیند دریافت وام شده است. شما می‌توانید وارد سایت لندو شوید و بدون نیاز به چک، ضامن و پیش‌پرداخت وام خرید کالا درخواست دهید. ضمن اینکه تمام مراحل دریافت وام، از درخواست تا دریافت، تماماً آنلاین است و به هیچ‌ عنوان نیازی به حضور فیزیکی شما نیست. حتی مرحله خرید سفته هم به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. برای امضای سفته‌ها هم با ورود به اپلیکیشن «آینده ساین» امضای الکترونیکی خود را ثبت می‌کنید و از دریافت وام آنلاین خود نهایت لذت را می‌برید. از مزایای دیگر لندو این است که در صورت تاخیر در اقساط از شما جریمه دیرکرد دریافت نمی‌کند و اصل بر اعتماد به متقاضی وام است. همچنین لندو با هزاران فروشگاه متنوع کالا و خدمات همکاری می‌کند که شرکت‌های آنلاین فروش بیمه هم جزو همین فروشگاه‌‌های طرف قرارداد لندو هستند. شما می‌توانید به راحتی یکی از این فروشگاه‌ها را انتخاب کنید و ماشین خود را بیمه کنید. پس همین حالا وارد سایت لندو شوید و با بیمه خودروی خود، با آسودگی خاطر رانندگی کنید و لذت ببرید.

سوالات متداول درباره بیمه شخص ثالث

میزان پرداخت حق بیمه چقدر است و چگونه تعیین می‌شود؟

مبلغ حق بیمه بنابر دلایلی مثل: نوع خودرو، تعداد سیلندر، تعداد سال‌های تخفیف، میزان خسارت ناشی از تصادفات رانندگی، نمره منفی راننده و… متغیر است که اگر جریمه دیرکرد نداشته باشید، از حدود ۲.۵ میلیون تومان تا ۴ میلیون تومان را شامل می‌شود.

اگر راننده مقصر گواهینامه نداشته باشد بیمه خسارت را می‌پردازد یا خیر؟

شرکت‌های بیمه طبق قانون باید خسارت فرد زیان‌دیده را پرداخت کنند ولی اگر راننده مقصر گواهینامه نداشته باشد و یا منع رانندگی داشته باشد، شرکت بیمه پس از پرداخت خسارت، این مبلغ را از راننده مقصر بدون گواهینامه دریافت می‌کند.

آیا تاخیر در تمدید بیمه، شامل جریمه دیرکرد می‌شود؟

به دلیل اجباری بودن این بیمه، عدم تمدید به موقع آن نقض آشکار قوانین است و فرد خاطی مشمول پرداخت جریمه می‌شود؛ که این جریمه حداکثر برابر با پرداخت یک سال حق بیمه است.

ad here
توسط بهار باقریان 176 نوشته

برچسب ها:
0