هدیه ازدواج بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟ بررسی شرایط و مدارک دریافت آن

هدیه ازدواج بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟ بررسی شرایط و مدارک دریافت آن
تاریخ انتشار: - مطالعه: 10 دقیقه
فهرست محتوا

ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های زندگی هر فرد محسوب می‌شود. در بیشتر مواقع زوج‌ها در شروع ازدواج و فراهم کردن مقدمات آن با کمبود بودجه روبه‌رو می‌شوند. بنابراین هر نوع حمایت مالی در این دوران می‌تواند بسیار کارآمد باشد. برای همین بسیاری از دخترها و پسرها در شروع زندگی خود به دنبال وام‌های مختلف هستند تا بتوانند تاحدودی بودجه مورد نیاز خودشان را تأمین کنند. به‌غیر از ارائه وام کم‌بهره بانکی برای شروع زندگی، هدیه ازدواج بیمه تامین اجتماعی هم یکی دیگر از کمک‌های دولت برای شروع ازدواج است. این کمک هزینه باتوجه به شرایط هر فرد، هم به عروس و هم به داماد پرداخت می‌شود. برای آگاهی از شرایط دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی این مطلب از لندو را از دست ندهید.

هدیه ازدواج بیمه تامین اجتماعی چیست؟

یکی از مزیت‌های برخورداری از بیمه تأمین اجتماعی، دریافت هدیه ازدواج است. در واقع طبق قانون اگر جوانان در زمان ازدواج تاحد مشخصی سابقه بیمه تامین اجتماعی داشته باشند، می‌توانند برای دریافت هدیه این سازمان اقدام کنند. این هدیه هم به عروس و هم به داماد، در صورتی که شرایط مورد نظر را داشته باشند، به‌طور جداگانه تعلق می‌گیرد. لازم به ذکر است که این هدیه کاملاً بلاعوض است و شرایط وام را ندارد. از دیگر مزیت‌های این هدیه، سرعت آن در پرداخت است. در واقع حدود یک هفته بعد از ثبت درخواست، مبلغ این هدیه به حساب عروس و داماد واریز می‌شود. در ادامه شرایط و مبلغ این هدیه را بررسی خواهیم کرد.

هدیه ازدواج بیمه تامین اجتماعی

حتما بخوانید:  وام فرزند آوری 1403 / مدارک، شرایط و نحوه دریافت وام

شرایط دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی

همان‌طور که گفتیم، کمک‌هزینه ازدواج تأمین اجتماعی یک هدیه بلاعوض است و نیازی به ضامن و شروط مرسوم وام ندارد. خیلی از افراد این هدیه را با وام ازدواج اشتباه می‌گیرند. درحالی‌که این کمک‌هزینه نیازی به بازپرداخت ندارد. اما دریافت این هدیه باوجودآن‌که بلاعوض است، شرایط خاص خودش را دارد و مشمول همه زوج‌ها نخواهد شد. بنابراین اگر متقاضی این هدیه هستید، حتماً قبل از درخواست به نکات زیر دقت کنید.

  • اولین شرط دریافت این هدیه داشتن سابقه حداقل 720 روزه طی 5 سال قبل از تاریخ عقد است.
  • متقاضی در زمان تاریخ عقد و ثبت درخواست هدیه باید شاغل و قرارداد کاری داشته باشد.
  • این هدیه مختص اولین ازدواج است. بنابراین عروس و دامادهایی که مجدد می‌خواهند ازدواج کنند، نمی‌توانند برای دریافت هدیه بیمه تامین اجتماعی درخواست دهند.
  • هدیه ازدواج بیمه تامین اجتماعی تنها به زوج‌هایی که عقد آن‌ها به صورت دائم جاری شده است، تعلق می‌گیرد. در ضمن عقد باید در دفاتر رسمی ثبت شده باشد.
  • اگر از زمان تاریخ عقد عروس و داماد زمان زیادی گذشته باشد، بازهم امکان دریافت هدیه وجود دارد. فراموش نکنید که برای پرداخت هدیه، شروط گفته‌شده در همان تاریخ ازدواج بررسی می‌شود. به‌عنوان مثال داشتن سابقه بیمه 720 روزه در طول 5 سال قبل تاریخ عقد استعلام می‌شود و میزان سابقه بیمه تامین اجتماعی در زمان فعلی مبنا قرار نمی‌گیرد.

برای دریافت هدیه ازدواج بیمه تامین اجتماعی به چه مدارکی نیاز است؟

استفاده از هدیه بلاعوض ازدواج مثل دیگر خدمات شهروندی با ارائه مدارکی مشخص امکان‌پذیر است. در ادامه به هریک از این مدارک اشاره خواهیم کرد.

  • اصل و کپی تمام صفحات عقدنامه
  • اصل و کپی صفحات شناسنامه عروس و داماد
  • ارائه تعهدنامه هریک از زوجین برای اثبات ازدواج اول
  • دفترچه بیمه تأمین اجتماعی

هدیه ازدواج بیمه تامین اجتماعی

حتما بخوانید:  بررسی انواع وام بانکی در سال 1402

مبلغ هدیه ازدواج برای هر زوج چقدر است؟

هدیه ازدواج تامین اجتماعی به دستمزد کل دوسال قبل از تاریخ عقد بستگی دارد. در واقع از مجموع مبلغ حقوق پرداخت شده در ماه‌های دو سال، میزان حق بیمه کسر می‌شود. سپس این عدد بر 24 که معادل کل ماه‌های دو سال است، تقسیم می‌شود. عدد به‌دست آمده در واقع میانگین یک ماه حقوق متقاضی است. هدیه ازدواج برابر این مبلغ خواهد بود. البته مبلغ هدیه نباید از حداقل دستمزد تعیین‌شده توسط وزارت کار در سال کمتر باشد. به‌عنوان مثال در سال 1401 که حداقل حقوق پایه 4 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است. بنابراین هدیه بیمه تامین اجتماعی از این میزان کمتر نخواهد بود. اگر پایه حقوق متقاضیان در همین حد باشد، مجموع دریافتی عروس و داماد در حدود 8 میلیون خواهد بود که برای تأمین مخارج کوچک ازدواج تاحدودی می‌تواند کاربردی باشد. اگر برای خرید بعضی از کالاهای مورد نیاز در جهیزیه یا رزرو خدمات مراسم عروسی به بودجه بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از وام بدون ضامن لندو استفاده کنید. وام لندو با همکاری بانک آینده برای خرید آنلاین انواع کالا و خدمات ارائه می‌شود.

اگر می‌خواهید از وام لندو استفاده کنید
فرآیند دریافت این وام به صورت آنلاین است. بنابراین به‌راحتی می‌توانید درخواست‌تان را ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست و تأیید اعتبارسنجی باید به سراغ ثبت سفارش از سایت‌های طرف قرارداد لندو بروید. در میان این سایت‌ها انواع فروشگاه‌های مختلف کالای منزل و خدمات متنوع وجود دارد. بنابراین با اعتبار لندو می‌توانید تا حدودی هزینه خرید آن‌ها را بپردازید. آنلاین بودن وام تا حد زیادی در وقت‌تان صرفه‌جویی می‌کند. حتی بابت امضای قراردادهای این وام هم به مراجعه حضوری نیازی نیست؛ با کمک تکنولوژی امضا الکترونیکی به‌راحتی می‌توانید امضای خودتان در پلتفرم امن بانکی ثبت کنید. در مجله لندو می‌توانید در مورد عملکرد این امضا اطلاعات خوبی به‌دست آورید.

نحوه ثبت‌نام هدیه ازدواج بیمه تامین اجتماعی

برای دریافت هدیه ازدواج می‌توانید به صورت حضوری با مدارک مورد نیاز به شعب بیمه مراجعه کنید و فرآیند ثبت‌نام را انجام دهید. اگر می‌خواهید به صورت اینترنتی ثبت‌نام کنید، باید وارد سایت خدمات تأمین اجتماعی شوید. اگر هم قبلاً در این سایت حساب دارید، با نام کاربری و رمز خود وارد سامانه شوید، سپس مراحل زیر را انجام دهید.

  • در نوار بالای سایت، از فهرست «بیمه‌شدگان» باید منوی «حمایت‌های کوتاه مدت» را انتخاب کنید. با کلیک روی «استعلام احقاق هدیه ازدواج» و وارد کردن تاریخ عقد در بخش مربوطه، می‌توانید شرایط خودتان را برای دریافت این هدیه بررسی کنید. در واقع سامانه با توجه به تاریخ عقد، سابقه بیمه متقاضی را طی 5 سال قبل از ازدواج بررسی می‌کند تا به سابقه 720 روزه برسد.
  • در مرحله بعدی باید فرم ثبت‌نام هدیه ازدواج تامین اجتماعی را باتوجه به راهنمای آن پر کنید. ثبت اطلاعات شخصی، شماره بیمه، شماره تماس، مشخصات همسر و… در این مرحله الزامی است. بعد از تکمیل فرم باید روی عبارت «احراز شرایط و ثبت درخواست» بزنید تا روند فرآیند ثبت‌نام کامل شود. سپس باید مدارکتان را در محل مورد نظر آپلود کنید.
  • در مرحله بعد باید شماره حساب خودتان را در سامانه ثبت کنید. به‌همین‌منظور در قسمت «بیمه شدگان»، از بخش «خدمات نام‌نویسی» وارد صفحه «اعلام شماره حساب بانکی» شوید.

هدیه ازدواج بیمه تامین اجتماعی

نکته: اگر می‌خواهید بدانید که مبلغ هدیه شما چقدر است، می‌توانید از نوار بالا بخش «بیمه شدگان» و فهرست «امور بیمه شدگان»، گزینه «محاسبه مبلغ هدیه ازدواج» را انتخاب کنید. در صفحه بازشده با وارد کردن تاریخ عقد میزان این هدیه برای شما مشخص خواهد شد.
حتما بخوانید:   آیا برای دریافت وام بانکی، کارت پایان خدمت الزامی است؟ راه‌حل دریافت وام بدون پایان خدمت

وام‌هایی که برای شروع زندگی می‌تواند کمک‌کننده باشد

هدیه ازدواج بیمه تامین اجتماعی می‌تواند یک کمک‌هزینه خیلی کوچک باشد، اما بدون شک تأثیری در تأمین هزینه‌های اصلی ندارد. اما در مقابل وام‌های دیگری هستند که می‌توانند برای شروع زندگی کمک‌کننده باشند. مثلاً وام مسکن برای جوانان بسیار کارآمد است و می‌تواند بخش قابل توجهی از کسری بودجه را در زمان خرید خانه جبران کند. دریافت این وام به سپرده‌گذاری بلندمدت نیاز دارد که زمان آن در مبلغ وام هم تأثیرگذار است. اگر از جزئیات دریافت این وام مطلع نیستید، در مجله لندو می‌توانید درباره آن مطالعه کنید.

وام‌های حمایتی تنها مخصوص خرید مسکن نیستند، بلکه برای خرید تجهیزات هم می‌توانید از این کمک‌هزینه‌ها استفاده کنید. به‌عنوان مثال سامانه لندو برای خرید آنلاین کالا و همچنین دریافت خدمات مراسم ازدواج به متقاضیان وام می‌دهد. این وام کاملاً آنلاین است و برای انجام هیچ‌یک از مراحل آن مثل زمان ارائه سفته و امضای قرارداد هم نیازی به مراجعه حضوری نیست. در ضمن وام لندو با همکاری بانک آینده و بدون چک و ضامن داده می‌شود. بنابراین خرید سفته آنلاین برای ضمانت کفایت می‌کند.

سوالات متداول

1ـ شرایط دریافت هدیه ازدواج بیمه تامین اجتماعی چیست؟

متقاضی دریافت این هدیه، باید در 5 سال قبل از تاریخ عقد، حداقل 720 روز سابقه بیمه داشته باشد.

2ـ مبلغ هدیه ازدواج تامین اجتماعی چقدر است؟

مبلغ این هدیه به میانگین حقوق یک ماه فرد در دو سال قبل از تاریخ عقد بستگی دارد. این مبلغ با کسر حق بیمه لحاظ می‌شود.

3ـ مدارک لازم برای دریافت هدیه ازدواج چیست؟

عقدنامه، شناسنامه، دفترچه بیمه و… از مدارک اصلی دریافت هدیه ازدواج بیمه تامین اجتماعی است.

ad here
توسط بهار باقریان 171 نوشته

برچسب ها:
0
مریم ۱۴۰۲/۰۱/۱۹

سلام.وقت بخیر.اگه داماددازدواج دومشون باشه و عروس ازدواج
اول‌ .باز هم هدیه شامل عروس نمیشه؟